Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky - radioaktivní dobrodružství začíná a baví

  0:02aktualizováno  0:02
Zónou poslední dobou otřásají zvláštní devastující emise. A fanouškům přináší další porci zábavy.
80

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Platforma: PC
Výrobce: GSC

  • Fantastický design prostředí
  • Poutavý příběh a hratelnost
  • Boje frakcí
  • Občas nevyvážené
  • Dlouhý loading

Prequel k původnímu Shadow of Chernobyl se opravdu povedl a jeho fanouškům přináší další porci zábavy. Milovníci Zóny zde budou jako doma.

Herní karta

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky | foto: Bonusweb.cz

Když vloni, po několika letech neustálého masírování novými screenshoty a sliby o S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skynejlepší hře všech dob, konečně vyšel akční S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, herní komunita ho přijela vcelku rozporuplně.

Často mu byly vytýkány nejrůznější technické bugy, nepřítomnost vozidel a tím i zdlouhavé cestování po rozsáhlé mapě, obtížnost a spousty dalších neduhů.

Ač byly tyto stížnosti mnohdy skutečně oprávněné, po jejich překousnutí čekal hráče ohromný žijící svět plný nástrah, tajemství a prozkoumávání. Jako spousty dalších hráčů, mě Stalker (ne, opravdu tam nebudu pořád psát ty tečky) učaroval a dohrál jsem ho jedním dechem. Obdivoval jsem jeho hratelnost, poutavý příběh a hlavně naprosto fantastický design herního světa, který působil zcela reálně a atmosféra by se dala krájet.

Po roce a něco zde máme pokračování s podtitulem Clear Sky. Není to ale S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skypokračování jako takové, protože jeho příběh se odehrává před událostmi v Shadow of Chernobyl a jedná se tak o prequel, který skončí přesně tam, kde původní hra začala.

Zda to byl od autorů dobrý tah či nikoliv, nechám už na vás, mě osobně to ze začátku moc nesedlo, když jsem dopředu věděl, za kým se to vlastně celou dobu honím a že ho vlastně nedostanu, ale musím říct, že už mi to pak ani nepřišlo a ve výsledku se mi příběh a jeho podání velice líbil. O co tedy jde?

Zónou poslední dobou otřásají zvláštní devastující emise, které ji přetvářejí na zcela jiné místo. Kdysi bezpečné stezky jsou nyní plné smrtících anomálií a dříve nedostupná místa se naopak zpřístupnila.

Hlavním hrdinou je žoldák Jizva, kterému se nějakou záhadou podařilo jednu emisi přežít, i když za cenu ztráty paměti. Po S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skyprocitnutí uprostřed močálů na základně frakce Jasná obloha se dozvídá, že změny v Zóně začaly, kromě jiného, i válku všech šesti frakcí. Každá chce víceméně totéž, i když z jiných důvodů. To vše už si ale budete muset zjistit sami, hra začíná...

Pokud si vzpomínáte na začátek prvního dílu, jistě mi dáte za pravdu, že byl pro méně zkušené hráče možná až příliš těžký. Výbava sestávala z mizerné pistolky a prvním úkolem bylo pobít bandity na nedalekém místě. To bohužel odradilo spoustu potenciálních hráčů, čehož si nyní byli vývojáři vědomi a začátek tentokrát tak tuhý není.

Jizva jako první zbraň do vínku S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skyvyfasuje hned dvojhlavňovou brokovnici, která už umí na blízko slušně pocuchat nervy. Navíc krátce po startu a pár menších bitvách není problém získat i lepší typ brokovnice či dokonce slušný samopal.

Pokud ale tvůrci trochu zjednodušili začátek, jinde naopak dost přitvrdili. Hlavní změnou jsou určitě artefakty, kterých jste v původní hře měli doslova kvanta a nacházeli se všude, byly viditelné a bez problémů dosažitelné. No, na to můžete zapomenout.

Artefakty se dají najít velice vzácně (já za celou hru měl pouze tři), nejsou viditelné pouhým okem a k jejich nalezení je třeba speciálního detektoru. Navíc jsou často uprostřed smrtelných anomálií, kde pouhý krok vedle znamená jistý load.

Prostředí S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skyse celkově s hráčem vůbec nemazlí, když máte štěstí a vyhnete se skupině banditů, narazíte určitě na nějaké ty mutanty, zdivočelé psy a další podobnou chamraď, většinou ve skupince a pak se modlete za přesnou mušku.

Velkou roli zde také hrají peníze, všechno totiž náležitě podražilo a hlavně je zde více možností, co s nimi podniknout. Za prvé jsou to průvodci.

Auta ani jiné dopravní prostředky, díky kterým byste si usnadnili mnohdy až zdlouhavé cestování, zde opět nejsou, takže můžete využít služeb těchto dobrodruhů. V podstatě to funguje jako teleporty, stačí se s průvodcem domluvit, kam chcete dovést, zaplatit nemalou částku a blik, jste tam.

Dále jsou to technici, kteří z vaší S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skyzbraně dokáží (opět za nemalý peníz) udělat slušnou vražednou mašinu s lepší přesností, menším zpětným rázem, větším zásobníkem apod.

Klíčovou novinkou jsou frakce. Těch je v Clear Sky celkem šest, ke každé se lze přidat a za všechny lze hru dohrát (konec se ale lišit nebude).

Vtip je v tom, že každá vám nabídne jiné výhody a úkoly a hlavně každá má jiné nepřátele, takže pokud do jedné vstoupíte, automaticky si nějaké znepřátelíte, i kdybyste s nimi doteď měli sebelepší vztahy. Pokud vás tohle straší, nemusíte se přidávat k nikomu, hru lze samozřejmě dohrát i tak.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky     S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Frakce mezi sebou neustále bojují a v závislosti s kým se zrovna jak kamarádíte, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skyvás budou i žádat o pomoc. Účast v těchto hromadných bitkách rozhodně doporučuji. Kromě toho, že tak lze přijít poměrně snadno k nějakému tomu vybavení, je to i skvělý atmosférický zážitek.

Umělá inteligence nepřátel není nejhorší, protivníci se kryjí, pálí naslepo, pokřikují na sebe apod.

Bohužel právě v těchto chvílích se objevují celkem nepříjemné chyby. Za prvé vaši spolubojovníci tak nějak nerespektují vaši pozici a pokud se kolega rozhodne stoupnout si přesně tam, kde se právě teď kryjete, prostě tam přiběhne a z úkrytu vás vystrčí. Spolubojovníci vám S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skytaké často nepříjemně překáží a lezou před hlaveň, což dokáže často pořádně namíchnout.

V těchto bojích také vyleze najevo velká nevyváženost. Zatímco vy po nepřátelích pálíte ze supervytuněné pušky, trefit se na větší vzdálenost dá občas pořádnou práci a pokud netrefíte hlavu, chce to hned několik zásahů.

Naproti tomu nepřítel může mít v ruce sebehorší pistolku a trefí vás přes půl kilometru po vytrčení jednoho pixelu z úkrytu. Rovněž s granáty protivníci čarují, že by i Gandalf zbledl závistí. I na větší vzdálenost mi občas do naprosto nestrefitelného úkrytu přilétly třeba i tři tyto dárečky přesně pod nohy. Tohle by chtělo ještě trochu vyladit.

Co se týká lokací, po kterých se budete pohybovat, neočekávejte mnoho nového. S.T.A.L.K.E.R.: Clear SkyProtože se hra odehrává prakticky na stejném místě jako jednička, pouze s několika denním předstihem, mnoho se toho nezměnilo.

Vlivem emisí se některá místa trochu pozměnila, anomálie jsou jinde a občas je někde něco předělané, ale tím to hasne.

Protože ale plníte zcela jinou příběhovou linii, narazíte i na nějaká místa, která jste ještě neviděli. Je to např. Rudý les, počáteční bažiny nebo město Limansk a právě tyto lokace patří k tomu nejlepšímu, co hra nabízí.

Rudý les je plný nebezpečných anomálií a mutantů a budete z něj pokaždé zdrhat jako o život, takže na nějaké detailnější prohlížení není čas, ale od chvíle, kdy zvítězíte v bitvě o most do Limansku a vstoupíte do něj, na vás čekají takové designérské orgie, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skyjaké nikde jinde moc k vidění nejsou.

Opět mě to utvrdilo v tvrzení, že Stalker je po stránce designu herního světa to nejlepší, co lze ve hrách vidět a to je co říct.

Vše působí naprosto přirozeně a hlavně uvěřitelně, což je něco, co ve hrách tak často k vidění nebývá.

Ruku  v ruce s designem jde i grafika, která je na první pohled stejná, ale při nastavení vyšších detailů je patrné zlepšení. Objevily se nové grafické fajnesy, zlepšila se kvalita textur atp. Jako celek vypadá hra opravdu skvěle a sledování západů slunce a plynulého prodlužování stínů zde má něco do sebe.

Bohužel zde opět nenajdeme funkci pro urychlení času, takže si v noci krásy krajin moc neužijete. Na druhou stranu sledovat z temného úkrytu skupinku nepřátelských stalkerů opodál podle jejich baterek a pomalu se chystat k útoku, je také nezapomenutelný zážitek.

Atmosféru podobných momentů ještě navíc umocňuje dynamická hudba, která se v případě akčnějších momentů změní na nervy drásající elektro. Ne každému ale tyto hudební vsuvky musejí vyhovovat, ale v nastavení je naštěstí lze vypnout.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky     S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Druhý díl Stalkera je u nás distribuován v kompletně české verzi, tedy jak s titulky, tak i dabingem. Pokud se ale česky dabovaným hrám vyhýbáte jako čert kříži, můžete si při instalaci vybrat i dabing anglický. Osobně jsem dohrál hru s S.T.A.L.K.E.R.: Clear Skykompletním počeštěním a přestože rovněž nejsem fanda dabingů, musím CD Projekt pochválit za skvělou práci.

Profesionální dabéři odvedli skvělou práci a já se ani jednou nezhrozil nad nějakým krkolomným překladem.

Celkově mě Clear Sky opět velice mile potěšil. Hra má opět skvělou atmosféru, povedený příběh a skvěle se hraje. Rovněž herní doba je nadprůměrná, takže při pohodovém hraní se pod dvacet hodin čistého času asi nedostanete a jestli budete plnit všechny questy a vše pozorně prozkoumávat, toto číslo se může ještě výrazně zvýšit.

Pro fanoušky Shadow of Chernobyl je Clear Sky naprostá nutnost.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 829 čtenářů

Témata: bitka, dabing, Vtip


Nejčtenější

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
VIDEO: Jsi to ty, Indy? Třináct minut hraní Uncharted: The Lost Legacy

Podívejte se, jak se hraje samostatně spustitelný přídavek Uncharted: The Lost Legacy k dobrodružné akci Uncharted 4. Lákadlem jsou nevšední spojení dvou...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect Andromeda s odstupem a slevou, má to smysl? Pohled čtenáře

Rozporuplné reakce na sci-fi Mass Effect Andromeda řadu lidí odradily od koupě. Patřil mezi ně i čtenář Michal Dvořák, který si hru nakonec pořídil později a...  celý článek

Need for Speed Payback
VIDEO: Need for Speed Payback fanoušky tunningu určitě nezklame

Nově zveřejněný trailer pro Need for Speed Payback ukazuje široké možnosti úprav automobilů. Největší novinkou oproti předešlým dílům bude možnost kompletně...  celý článek

Další z rubriky

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.