S3 DeltaChrome: comeback za půl roku?

  12:00aktualizováno  12:20
Mnoho nás staromilců se těší na návrat firmy S3 na scénu výkonných grafických karet pro stolní počítače. Čip DeltaChrome by mohl většinu z nás ukojit – nebudeme na něj ale muset čekat příliš dlouho?

Čekání na návrat
Firmu S3 rozhodně nemůže pominout nikdo, kdo by se rozhodl zmapovat historii vývoje grafických karet pro PC. Nikdy se nejednalo o výrobce špičkových čipů, vždy jste se však mohli spolehnout na to, že cena bude nízká. Reputace S3 byla slušná a nasazení jejích grafických karet masové – to vše do té doby, než začala vzrůstat obliba 3D akcelerátorů. Tehdy v těch památných časech, kdy společnost 3dfx (budiž jí země lehká) vrhla na trh přídavnou akcelerační kartu Voodoo, chtěla i S3 vstoupit do vlaku jménem 3D; bohužel si ale myslela, že se jí to podaří bez velké námahy a investovaného konstruktérského úsilí. Brzy se přesvědčila, že konkurence je velmi tuhá, a její čipy ViRGE si vzhledem ke svým chabým výkonům vysloužily posměšné označení „3D zpomalovače“. Snaha S3 o zachycení 3D trendu měla vzestupnou tendenci, ale na zběsilé tempo 3dfx a NVIDIE to zdaleka nestačilo.

Za první „herně použitelný“ 3D akcelerátor od S3 se dá označit čip Savage3D, který se snažil napravit pošramocenou firemní reputaci, a následně se objevil čip Savage 4, který přinesl 3D oboru na PC první (a bohužel i poslední) převratnou novinku: technologii komprese textur S3TC. Grafické karty s těmito čipy se marně snažily získat nějaký větší tržní podíl – skutečným hitem se pak měl stát v roce 1999 Savage 2000, u nějž firma deklarovala podporu funkcí T&L. Jednalo se však nakonec svým způsobem ještě o větší propadák než kdysi ViRGE: místo ohlašovaných 175 MHz čip běžel jen na 125 MHz, jeho ovladače si dlouho neuměly poradit s velkým množstvím her a zejména hlasitě vytrubované funkce T&L byly místo implementace v grafickém čipu potupně kalkulovány centrálním procesorem. Po tomto debaklu vedení S3 usoudilo, že dozrál čas na změnu: rozhodlo se zakoupit firmu Diamond Multimedia, změnit název na SONICblue a věnovat se trochu jinému hardwaru. Polovinu grafické divize od S3 koupila VIA a tyto dvě firmy založily společný podnik jménem S3 Graphics. V S3 Graphics se pak několik let soustředili jen na konstrukci grafických obvodů pro čipsety VIA a na grafická řešení pro přenosné počítače (SuperSavage, ProSavage, SavageXP). Nyní však, po dvou létech vývoje, má konečně přijít triumfální návrat s filmovým názvem DeltaChrome.

Logo

Bomba za málo peněz – minimálně na papíře
Ačkoli se o čipu DeltaChrome (jeho jádro nese kódový název Columbia) mluví už nějaký čas, teprve teď to začíná vypadat, že už se můžeme opravdu začít těšit. 7. ledna vydala S3 tiskové prohlášení, ve kterém hrdě oznamuje svůj průlom mezi NVIDII a ATI. Moderními a pokrokovými technologiemi to jen srší: DirectX 9.0, 0,13mikronový výrobní proces (produkuje závod TSMC), AGP 8x, unifikovaná architektura ovladačů a la Detonator, nízká spotřeba energie (nevyžaduje externí napájení), málo vyzařovaného tepla. Oproti konkurenčním řešením (Radeon 9700, GeForce FX) obsahuje DeltaChrome jen o málo více než polovinu tranzistorů (!). Definitivní frekvence jádra zatím nebyla stanovena; mluví se o 300 MHz, nicméně S3 doufá, že bude mít dostatečnou výtěžnost čipů schopných pracovat na ještě o něco vyšším kmitočtu. Jako paměť bude použita standardní DDR SDRAM připojená přes 128bitovou sběrnici; osadit lze maximálně 256 MB.

Co se týče zpracování pixelů a vertexů, bude mít DeltaChrome 8 pixelových potrubí, z nichž každé bude disponovat jednou texturovací jednotkou, a čtyři vertex shadery. Jak předepisuje DirectX 9, zpracování čísel se bude odehrávat zcela v pohyblivé řádové čárce. Vertex shadery svými možnostmi vysoce překračují požadavky DX9 – stejně jako GeForceFX mohou například místo předepsaných 1024 instrukcí obsahovat celých 65 536 a mít nadefinováno až 256 smyček (předepsány 4). Totéž se týká i pixel shaderů, které mají navíc některé specifické instrukce (např. úpravu gama složky na úrovni jednotlivých pixelů) a další proprietární možnosti.

Stejně jako čipy ATI a NVIDIE bude i DeltaChrome umět detekovat objekty skryté oku pozorovatele a vyřazovat je z renderingu (occlusion culling) – S3 zde používá technologii Hierarchical Z. DeltaChrome však zřejmě bude postrádat algoritmy pro kompresi barev na způsob technologie Intellismaple z GeForce FX. Z dalších marketingových termínů spojených s čipem DeltaChrome se zmíním ještě o PicturePerfect (metoda antialiasingu) a DuoView (podpora dvou zobrazovacích jednotek).

Má to jedno drsné „ale“
Všechny výše načrtávané krásy se bohužel zatím dají označit víceméně jako vzdušné zámky. Firma S3 totiž ještě není s čipem DeltaChrome hotova ani natolik, aby mohla rozesílat svým partnerům referenční vzorky, a na trh hodlá přijít až v polovině letošního roku. Vezmeme-li v úvahu, že funkčně je DeltaChrome plusmínus ekvivalentní současnému Radeonu 9700, že v únoru bude na trhu GeForce FX a že se mezitím ještě objeví nvidiovský konkurent Radeonu 9500 (NV31), nebude mít DeltaChrome lehkou pozici. Pokud však S3 (kromě výše uvedeného) splní své sliby ohledně nízké ceny a stabilních a trvale vyvíjených ovladačů, DeltaChrome si jistě svoje místo na slunci dokáže najít i v půlce roku 2003.

Zdroje: FiringSquad, S3

Autor:
Témata: Vlak
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...