Historie klasických šachů se datuje zhruba od šestého století. A navzdory rozličným revizím pravidel se hra stále nazývá jednoduše šachy. Pokračování tedy vychází po čtrnácti stoletích.
Cílem projektu je bojovat s nacvičeným zahájením a proměnit hru více na poziční bitvu. "Hra spojuje nejlepší prvky šachů s moderním herním návrhem a opravuje přitom problémy, které dlouho frustrovaly profesionální i amatérské hráče," píše se na oficiálním webu.
Autorem titulu je herní návrhář David Sirlin, který slibuje méně remíz a asymetrickou hru. Volit totiž lze z šesti armád s odlišnou dynamikou. "To znamená, že hra nabízí jednadvacet možných utkání," píše Sirlin.
Herní návrhář též do nových šachů přidává další způsob, jak zvítězit. Stačí, aby libovolný z hráčů dopravil svého krále za polovinu hrací plochy. "Díky tomu je hra velmi agresivní a takřka to eliminuje remízu," tvrdí Sirlin. Králům však i nadále hrozí šachmat.
Pokud v tradiční hře nemůžete zahrát příští kolo, hra končí remízou. Zde však armáda bez další možnosti postupu prohrává.
Do Šachů 2 též přibyly duely. Ty hráčům umožňují ubránit figurku, kterou se oponent pokusí zabrat. Slouží k tomu kameny, které hráč tajně vsadí na figurku. A to tak, že do ruky vloží až dva kameny. Hráči následně odhalí obsah svých rukou a vítězí ten s větším počtem kamenů.
Kameny využité v duelu pak mizí ze hry. A pokud jeden z hráčů o všechny přijde, veškeré duely pak prohrává. Nové kameny nicméně lze získat zabíráním pěšců a každý hráč může mít kamenů maximálně šest.
Pokud pak útočník duel vyhraje, zabere figurku stejně jako v tradiční hře. Pokud vyhraje obránce, mizí ze hry obě figurky.
Hra v současné době vzniká exkluzivně pro konzoli Ouya (více o zařízení), která využívá operační systém Android. Vyjít by pro ni měla koncem roku. Exkluzivita je však časově omezená, a hra tak v budoucnu zavítá i na další platformy.