Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sacrifice - opravdu božská strategie

  12:00aktualizováno  10. července 2001 12:08
Sacrifice od Shiny Entertainment je bezesporu velmi zvláštní hra a je velmi těžké ji zařadit do nějaké pevně stanovené kategorie. Jde totiž o 3D realtimovovou strategii s akčními prvky, která oplývá také fantasy elementy s bizarními úlety a netradiční herní mechanikou.

Sacrifice

Sacrifice od Shiny Entertainment je bezesporu velmi zvláštní hra a je velmi těžké ji zařadit do nějaké pevně stanovené kategorie. Spojuje v sobě prvky realtimové strategie s akční hrou, fantasy elementy s bizarními úlety a jediný atribut, který na ní lze opravdu jednoznačně napasovat zní: ORIGINALITA. Pokud bych se ji měl snažit přirovnat k nějaké již existující hře, pak by to byl pravděpodobně Magic Carpet II, který má podobný systém pohybu po prostředí a kouzlení. Rozmanitost nestvůr a strategické prvky by se dala srovnávat s Dungeon Keepery, plynulost grafiky, akčnost a hlavní hrdina mi v něčem připoměl Heretica II.

Ale po pořádku. Byl, nebyl jednou jeden svět, na kterém fungovala magie, po kterém pobíhaly davy potvor a potvůrek, a kde nejvyššími vládci (kromě bohů) byli čarodějové. Jejich kouzla jim zajišťovala téměř nesmrtelnost a jejich jedinou zábavou byl boj o moc. Jeden z nich v touze vyhrát vyvolal démona z jiné dimenze, ovšem všechno se mu tak trochu vymklo z rukou a démon zničil celý jeho svět. Ten jeden jediný přeživší, Eldred, který to všechno způsobil, jste vy, a utíkáte skrz prostor, čas a dimenze za pomoci průvodce (malého sarkastického okřídleného démona), až nakonec dorazíte na jiný svět, ne nepodobný tomu vašemu (pochopitelně před destrukcí).

První věc, kterou na novém světě uděláte je, že se jdete poklonit místním bohům. Ti se mezi sebou hádají a škorpí (co jiného byste čekali od bohů, že?) a služby mocného čaroděje přijdou každému z nich vhod. Sacrifice Bohů je celkem pět, Persephone - bohyně života a spravedlnosti, James - bůh země, Stratos - moudrý bůh vzduchu a nebes, Pyro - bůh ohně a války a konečně Charnel - bůh sváru a ničení. Pokud mluvím o lokálních bozích, nemyslím tím žádné éterické nádherné bytosti, on totiž takový James vypadá jako kuželovitá hromada čehosi třaslavého a hnědého, Stratos má hlavu jako nafukovací balónek (oprava: jeho hlava JE nafukovací balónek) a Pyro neustále labužnicky pobafává z viržinka. V každém intermezzu mezi jednotlivými misemi si přijdete vyslechnout další várku jejich hádek posunujících příběh dál (mimochodem, často velmi vtipných a kvalitně namluvených) a vybíráte kterému z nich budete sloužit.

Váš výběr má hned několik důsledků, počínaje rozdílnými misemi pro každého z nich, přes nové nestvůry a kouzla, která dostanete do svého arsenálu a konče bonusem za úspěšné dokončení mise. Důležité je, že pokud se v určité fázi hry přikloníte na stranu jednoho z bohů, některý další se může pěkně nakrknout a dál se už se s vámi nebaví. Výběr se postupně zužuje, až nakonec zbývá pouze jeden jediný za jehož asistence dokončíte celý příběh. Díky tomu hra dostává další rozměr a stojí zato si ji zahrát několikrát po sobě, ať už kvůli novým neznámým misím, nestvůrám a kouzlům, tak i kvůli příběhu.

Ve většině misí jde o to rozdat si to s nepřátelským kouzelníkem a pořádně ho nakopat tam, kam mu slunce nesvítí, ovšem potkáte i mise další, kde budete například osvobozovat draka nebo zajatého přítele. Sacrifice Základem každé mise je váš kouzelník, jeho oltář, mana a duše. Oltář je místo zajišťující vaši nesmrtelnost, tady můžete regenerovat manu i zdraví, a ve chvíli, kdy vás v bitvě zabijí, musíte se se svou duší nezatěžovanou tělesnou schránkou dostat právě sem, kde se po chvíli znovu narodíte.

Mana je nezbytná pro seslání libovolného kouzla a lze ji dočerpávat několika způsoby. V první řadě je to možné přímo u vašeho oltáře nebo i mimo něj, ale bez dalších podpůrných metod je to únavně pomalé. V každé misi najdete větší či menší množství přírodních pramenů magie, a pokud nad nimi postavíte speciální strukturu - manalith, můžete z nich čerpat magii, a to i na dálku pomocí potvůrek, kterým se říká manahoarové. Vykouzlete si v každé misi dva nebo tři a nemusíte se o dodávky many a její regeneraci dál starat.

Duše jsou nejcennější surovinou v celé hře (nebojte, váš hrdina skutečně _není_ vodník nebo čert, i když... kdo ví, fakt vypadá celkem divně :-) z jednoho prostého důvodu - v každé misi je jich omezené množství a platí tak jednoduchá rovnice - čím víc jich budete mít vy, tím míň jich zůstane na vaši konkurenci. V Sacrifice jsou duše nesmrtelné a po zabitých nestvůrách zůstanou jen tak ležet na bojišti. Ty vaše, modré, stačí prostě jenom sebrat, soupeřovy červené je nutno nejdřív speciálním kouzlem „očistit“ a odeslat na speciální propírací proceduru k vašemu oltáři. Po jejím skončení je můžete začít používat a kouzlit různé druhy potvor.

Sacrifice

Jak už jsem poznamenal, plnění misí pro různé bohy vám dává k dispozici i možnost kouzlit různé druhy nestvůr. V zásadě existují jejich tři základní druhy - létající, útočící z dálky a bojující na blízko. Platí celkem jednoduchá zásada (pracovně nazvaná kámen, nůžky, papír), že proti leteckým nestvůrám se nejlépe osvědčí střílející potvory, ty dostanou rychle a snadno na budku od specialistů na boj zblízka, a ti jsou pro změnu bezmocní proti libovolné zrůdičce útočící ze vzduchu. Nestvůry jsou různě drahé, a to nejen množstvím many potřebné pro jejich seslání, ale i počtem duší, které do kouzla musíte vložit. V pozdějších misích si je tudíž potřeba pořádně rozmyslet, zda sešlete pět druidů nebo jednoho draka.

Musím uznat, že designér nestvůr ze Shiny je buďto génius, nebo naprostý magor, většina nestvůr je totiž pěkně ulítlá a nesrovnatelná s ničím, co známe v naší realitě. Druidi a rangeři z prvních misí vypadají ještě alespoň celkem humanoidně, ale zrůdy, které budete potkávat dál… Posuďte sami, co byste si pomysleli o rotující lebce velikosti pračky s čepelemi na hlavě, třínohém bezhlavém mutantovi střílejícím sliz, podivnosti, která po vás háže jedovatými vnitřnostmi (pochopitelně svými) nebo nemrtvých, které na vás vykašlávají hejna hmyzu a umí si hrát na mrtvolu (a v tomto stavu bezvadně odregenerovat). Většina monster má navíc nějakou tu speciální schopnost typu léčení spolubojovníků, magického štítu nebo požírání duší (a následném superútoku).

Nestvůry jsou jen jedním z typů kouzel, které můžete sesílat. Sacrifice Do druhé kategorie patří kouzla podpůrná a stavební, kam patří například přebarvovaní nepřátelských duší, stavba manalitů nebo ničení nepřátelských oltářů (tohle kouzlo se mimochodem jmenuje stejně jako celá hra, Sacrifice, a spočívá v tom, že rituálně obětujete jednu ze svých nestvůr na soupeřově oltáři a tak ho zničíte). Velmi vychytané kouzlo je i Teleport, pomocí něhož se v mžiku dostanete ke své libovolné ohrožené budově, a to včetně vaší armády.

Poslední kategorií jsou kouzla převážně útočná, která dostáváte v závislosti na tom, kterým bohům sloužíte. Najdou se mezi nimi i vyjímky, jako léčení nebo ochranná kouzla, ale v zásadě slouží především k destrukci soupeřových jednotek. Řada z nich je plošná a je nutné dávat pozor, kam takové kouzlo sesíláte, protože poškozují jak soupeře, tak i případně vaše potvůrky. Můj první experiment s kouzlem Volcano (sopka) dopadl poněkud neslavně, vzhledem k tomu, že polovička armády včetně mého kouzelníka zařvala v okamžiku, kdy se jim pod nohama zvedla hora, zalila je láva a přeživší pro jistotu dostali po hlavě (nebo podobně důležité části těla) několikatunovým kamínkem. Mým nejoblíbenějším kouzlem je Bovine Intervention (parodie na Divine Intervention - božský zásah a v překladu znamená kravský zásah), kterým vystřelíte do vzduchu naváděnou krávu, a ta nešťastně bučíce a rotujíce zasáhne po čisté balistické křivce soupeřovu potvoru. Sweet.

Hra se ovládá pomocí klávesnice a myši (pokud jste v poslední době hráli víceméně libovolnou third person 3D akci, pravděpodobně nebudete mít větší problémy) Sacrifice a dalo by se říct, že poměrně velmi intuitivně. Každopádně silně doporučuji projít si obsáhlý tutorial, protože funkcí, které hned od začátku budete muset zvládat, je více než dost, a vzhledem k odlišnosti systému hraní od jiných RTS, si budete muset chvíli zvykat. Přímo ve hře se dá přiřadit libovolnému kouzlu libovolný hotkey a to považuji za veliké plus - věřte mi, v tuhých soubojích oceníte možnost sesílání kouzel bez zbytečného klikání navíc, a i tak občas nebudete stíhat…

Důležitou (možná až moc, kvůli mírné nepřehlednosti third person pohledu) pomůckou je minimapa v pravém dolním rohu hrací obrazovky. Na ní najdete informace o vašem okolí, stavbách a prostředí, ale i svých a nepřátelských jednotkách a konečně duších po mrtvých nestvůrách. Mimo jiné jde zoomovat, a lze na ni označovat a přesouvat své jednotky. V první fázi hry vám bude většinou stačit jedna jediná skupina nestvůr, později budete najednou ovládat i několik nezávislých skupin (hlavní útočná bojová formace, střelci v záloze a přepadové komando, například). Nestvůry jdou do skupin jednoduše přidávat a ubírat, podobně jak jste zvyklí z jiných strategií.

Dalším nesmírně strategickým prvkem jsou formace, do kterých své vybrané nestvůry necháte nastupovat. Ve hře jich je hned několik, od klasické linie po vašich bocích, přes různé kruhové a půlkruhové formace až po rozptýlenou. Vzhledem k tomu, že váš hrdina je sice expert na magii, ale jinak neumí dát ani ránu, je nutné ho držet mimo hlavní bitevní vřavu, pobíhat kolem a sesílat jedno kouzlo za druhým. AI (umělá inteligence) jednotek je na velmi slušné úrovni a tak většinou stačí poslat svou skupinu do boje a zasahovat pouze tam kde je to nutné.

Sacrifice

Sacrifice obsahuje i hru pro více hráčů, se speciálními módy (Slaughter kde jde o to pobít co nejvíce nestvůr v daném čase nebo třeba Soul Harvest, kdy musíte nasbírat co nejvíce duší). Jednotlivé multiplayer mise si můžete zahrát až se (respektive proti) třemi lidmi, nebo i pouze na svém počítači proti umělým soupeřům. Hra proti více hráčům je velmi zábavná, hlavně proto, že váš čaroděj při boji skutečně získává zkušenosti, úrovně a nová kouzla, takže při dostatečně agresivním stylu hry můžete mít k dispozici velmi rychle silná kouzla, zatímco váš soupeř se pořád bude pachtit s partičkou nestvůr první úrovně.

Nejenže se tahle záležitost skvěle hraje, ale navíc i skvěle vypadá. Fantastický jasně barevný terén, bizarní nestvůry, nádherná kouzla, všechno je zcela precizní a velmi detailní včetně hmyzu poletujícího nad krajinou a rozkvetlých květin. Herní engine je velmi rychlý a hratelný i na pomalejších strojích po vypnutí některých detailů. Na druhou stranu, nejlíp si hru vychutnáte v plných detailech na pořádné 3D kartě. Pár chybek se na grafice najít dá - občasné prolínání polygonů, pohyb nestvůr, který občas na členitějším terénu vypadá spíš jako bruslení nebo objekty, které se mění, jak jsou do nich přidávány či ubírány polygony při zoomování.

Sacrifice

A konečně, kromě toho, že Sacrifice skvěle vypadá, je také výborně ozvučena. Namluvené dialogy mezi bohy jsem již zmiňoval, dál musím přidat nestvůry, které většinou huhlají, mrmlají a bučí stejně podivně jako vypadají, výborně „zle“ a cynicky namluveného hlavního hrdinu, nebo jeho srandovního průvodce. Kapitolou samou pro sebe jsou kouzla, při jejichž sesílání čaroděj vykřikuje různé slabiky, a která nikdy nezní dvakrát stejně nebo zajímavý symfonický soundtrack, lišící se pro každého z bohů.

Dovolím si tvrdit, že Sacrifice je jednou z nejoriginálnějších, nejzajímavějších a nejlépe technicky zpracovaných her letošního roku. V celé hře nenajdete výraznější chybičku a je velmi dobře hratelná jak v kampani pro jednoho hráče, tak i ve více lidech. Vytknout by se dala možná její délka (respektive krátkost - pouhých 9 misí), která je na druhou stranu vyvážena možností odehrát ji znova a přitom si vybírat jiné mise. Nejsem si jistý komu bych měl tuhle hru doporučit… určitě stoji za zahraní, přináší do mírně zatuchlého žánru RTS nové prvky a nový pohled, nicméně tohle a její relativní obtížnost by mohla být pro některé lidi nepřekousnutelným oříškem.

Sacrifice
Výrobce: Shiny Entertainment
Distributor: Interplay
Oficiální homepage: www.sacrifice.net
Hratelné demo (93 MB): BonusWeb.cz
Minimální konfigurace: Pentium 233 MHz, 64MB RAM, 3D karta, Win95
Doporučená konfigurace: PII 300 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Výborná a svěže originální fantasy 3D realtimová strategie s akčními prvky a netradiční herní mechanikou. (Zní to děsně, ale vypadá a hraje se to skvěle :-)
Hodnocení: 89%

Autor:


Témata: Jeden svět


Nejčtenější

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.