|
Společnost The Adventure Company (TAC) považují mnozí odborníci za firmu, která má a bude mít největší zásluhu na záchraně adventurního žánru. Tvrdí to i známá designérka Jane Jensen (tvůrkyně série Gabriel Knight), která pro tuto společnost vyvíjí vlastní hru. TAC na letošní E3 představila hned 7 nových dobrodružných projektů (jejich stručný popis naleznete v tomto článku), z nichž 4 prezentovali živě za zavřenými dveřmi svého stánku. Za nejzajímavější z nich se pak dá jednoznačně považovat titul Schizm II: Chameleon (za oceánem vyjde pod názvem Mysterious Journey II: Chameleon) od polského týmu Detalion.
Pokud je vám tento prazvláštní název hry povědomý, jistě si vzpomenete na recenzi minulého dílu, kterou jsme na BonusWebu publikovali koncem roku 2001. Jednalo se o klasickou sci-fi puzzle-adventuru ve stylu Mystu, která se odehrávala na konci 21. století na planetě Agilus. Tu před časem „osídlil“ tým vědců ze Země, ale protože o sobě nedal dlouhých deset měsíců vědět, byla na Argilus vyslána další loď, tentokráte pouze s dvojčlennou posádkou. Úkolem Sama a Hannah bylo jednak zjistit, co se se všemi těmi vědci stalo, a především dostat se z této nebezpečné planety pryč živí a zdraví.
Příběh Schizmu pocházel z pera Terryho Dowlinga a právě tento uznávaný australský spisovatel je též autorem scénáře a dialogů druhého dílu. „Přestože se jedná o pokračování Schizmu, nenaleznete ve hře žádné společné prvky, snad kromě designu některých prostředí a stylu grafiky“, rozpovídal se producent hry Patrick Travers, který nám Schizm II prezentoval. „Příběh se točí kolem mladíka jménem Sen. Ten se po 200 let trvajícím kryogenickém spánku probudí na palubě opuštěné orbitální stanice, vznášející se nad planetou Sarpedon. Jakmile se Sen dostane ze stanice na planetu, zjistí, že se dočista změnila. Dříve to byl živý, vyspělý svět v plném rozkvětu, nyní je to jen jedna velká pustina. Všechno to způsobil nájezd vetřelecké vesmírné lodi, který rozdělil obyvatele planety na dva tábory: jedni se chtějí dostat s vetřelci do kontaktu, no a ti druzí ne. Tyto dva tábory spolu už léta bojují a Senovým úkolem je ochraňovat je a pokud možno znova sjednotit.“ Obrovskou výhodou na straně Sena je nová technologie nazvaná „Chameleon“. Její název přesně odpovídá funkci, neboť díky ní může hlavní hrdina měnit svůj vzhled či tvar, vypadat jako jiné věci, respektive jako jiní lidé, snadno se tak infiltrovat mezi znepřátelené tábory a bez obav s nimi komunikovat.
V souladu se současným módním trendem se také Schizm II přesunul do 3D. „V naší hře se můžete procházet po rozsáhlých 3D prostředích naprosto neomezeně a svobodně“, popisuje tradiční výhody třetího rozměru Patrick. „Ve většině adventur jen kliknete, popojdete, kliknete, popojdete… Tady ne. Tady jste skutečné vtáhnuti do virtuálního světa.“ Za nesporné plus se dá považovat skutečnost, že se pánové z Detalionu nerozhodli vytvořit vlastní engine, ale licencovali kvalitní Litech Jupiter, prvně použitý v akční hře No One Lives Forever 2. Jejich hra sice na první pohled vypadá jako 1st person střílečka - na prostředí se díváte z vlastních očí, pohybujete se pomocí šipek na klávesnici a v centru obrazovky je vidět malý kroužek, který připomíná zaměřovač - ale zde veškerá podobnost končí. Žádné střílení se nekoná, pouze řešení logických puzzlů, a onen „zaměřovač“ slouží jako identifikátor interaktivních objektů. Bohužel vzhledem k tomu, že hra v současnosti je hotova jen zhruba ze 40%, nám Patrick neukázal žádné puzzly ani dialogy, pouze se procházel po dvou z celkem čtyřiceti lokací a rozplýval se nad tím, jak nádherně vypadají. Nutno dodat, že oprávněně.
„Polský tým Detalion věnuje obrovskou pozornost detailům. Stejně jako v prvním díle vytvořili i zde nádherná prostředí, která mají svoji specifickou atmosféru.“ Tato slova můžeme jednoznačně potvrdit. Herní lokality jsou detailní, pokryté spoustou variabilních textur a svým designem hodně připomínají první díl. Narazíme na záhadné biologické stavby v kořenech stromů, prostory uvnitř obrovských rostlinných monumentů a především překrásnou přírodu, jakou tady na Zemi jen stěží nalezneme. A právě na venkovních lokacích bylo krásně vidět, jak se engine dokáže vypořádat s neskutečně rozlehlými exteriéry, vyplněnými spoustou grafických efektů a (jak jinak) působivými světelnými efekty. Zkrátka a dobře, po vizuální stránce se rozhodně jedná o jednu z nejlépe vypadajících adventur, jaké byly na E3 k vidění, i když prvenství si asi zaslouží fantasticky živé světy hry URU: Ages Beyound Myst.
Vizuální hody jsou ale tím jediným, co nám Patrick ze hry ukázal. Co se týče zbylých informací, musíme se spolehnout na jeho vrozenou pravdomluvnost :o). Podle jeho slov nás čeká kromě rozhovorů s NPC (které se v minulém díle nekonaly) především 30 logických puzzlů, jejichž obtížnost ale nejspíš klesne. Nutno dodat – bohužel. „První díl byl velmi obtížný, proto tentokráte chceme hru vytvořit jak pro skalní příznivce adventur, tak i pro ty, kteří toho o adventurách příliš mnoho nevědí“, vysvětluje záměry tvůrců Patrick. Dalšími odlišnostmi oproti prvnímu dílu je absence živých herců, kteří budou kvůli novému enginu nahrazení polygonovými postavami, a také fakt, že Schizm II nebude vydán na DVD, ale pouze na CD-ROM. Důvod? Prostě to už není zapotřebí. „Minulý díl jsme vydali i na DVD z toho důvodu, že to byla point-and-click hra s obrovským množstvím video sekvencí a DVD nám umožnilo zobrazovat grafiku ve vyšší kvalitě. Když vydáváte hru na CD-ROM, nemůžete si dovolit nějakých 12 nebo 16 cédéček, musíte prostě kvalitu grafiky snížit. Tohle pokračování ale používá nový engine, všechny animace běží v jen game enginu, takže dávat hru na DVD je naprosto zbytečné.“
Tak abych to všechno pěkně shrnul… Prezentace hry nám toho neřekla mnoho, prakticky nás pouze přesvědčila o tom, že Schizm II bude po vizuální stránce vypadat fantasticky. A přiznejme si, že právě drasticky komprimovaná grafika byla jediným vážnějším nedostatkem minulého dílu. No a protože na Schizm II pracuje stejný tým jako na jedničce (i když pod jiným jménem), nemáme důvody pochybovat o tom, že se i hratelnost bude pohybovat na přibližně stejně vysoké úrovni. Otázkou ovšem zůstává, kdy se hry dočkáme. Patrick nás sice vehementně přesvědčoval, že do Vánoc se to určitě stihne, ale vzhledem k tomu, že vývoj ještě není ani v polovině, se nám tomu jaksi nechce věřit. Já osobně si ale na takto slibný titul rád počkám i o nějaký ten měsíc déle.
Spoustu dalších obrázků ze hry Schizm II naleznete v této galerii, in-game E3 video si můžete stáhnout zde a druhé delší i obsahově zajímavější video stahujte odsud.