Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Screenshoty – metla novinářů i hráčů?

  12:00aktualizováno  4. března 11:12
Nikomu nepřipadá divné, když novinkové rubriky herních webů plní denně desítky nových obrázků típnutých z chystaných herních projektů. Potřebujeme ale takové množství obrazových ukázek, nebo jde o uměle vytvořený fenomén?

Na první pohled není o čem se bavit. Nikomu dnes nepřipadá divné, že herní weby denně zavalují fanoušky tunami nových, super, skvělých, bezkonkurenčních, exkluzivních screenshotů z chystaných pecek, průměrných titulů i budgetových shitů – a ačkoliv podobné novinky patří k nejméně čteným, neváhají soutěžit o to, kdo jich nabídne více, či dokonce kdo ten který obrázek vydá o pár minut dříve než konkurence. Následující řádky se pokusí zprostředkovat střízlivý pohled na zvyky vydavatelů tlačit i připitomělé artworky na titulní stránky světových herních webzinů a screenshotovou mánii novinářů samotných – a nabídnout důvody, proč se jedná spíše o zbytečnou metlu na žurnalisty, ale i na hráče samotné, než o cenný informační artikl.

Někoho může označení screenshot a artwork poněkud mást. Novináři sami ho často používají sami ne zcela přesně. Obecnou zvyklostí je myslet screenshotem obrázek típnutý přímo ze hry či z animace, jež bude její součástí, artwork je pak kus grafiky, jenž se přímo ve hře neobjeví, ale má s ní souvislost (může jít o návrhy postav, lokací, ale třeba i propagační plakát či vánoční PF s tématikou hry).

Méně je někdy více
Pravidelným postupem je vypuštění artworků v několika várkách, následují první, rané screenshoty, jež jsou obvykle vydávány zhruba v měsíčním intervalu v paklících po pěti šesti kusech. Takhle to chodívá třeba i dva nebo tři roky, když se vývoj protáhne. Prostá aritmetika pak po přičtení řady vedlejších obrázků určených exkluzivně jednotlivým serverům a vytípané screenshoty ze zveřejněných betaverzí a dem dá výsledek v podobě několika set (bez přehánění) obrazových ukázek. A to je problém hned z několika hledisek. Předně: valná většina takto zveřejněných obrázků nestojí za nic. Dokonce i v případě velmi dobře graficky vypadajících her se najde v takto rozsáhlých galeriích spousta kousků, které ani nemusely spatřovat světlo světa. Koho zajímá dvacet pohledů na jeden model tanku ze všech možných úhlů pohledu, zvláště když je umístěn na splývajícím zeleném podloží? Kdo si otevře a v okně internetového prohlížeče zvětší deset obrázků uniformní fantasy krajinky, složené ze stejných stromků, hor a měst?

Wartime Command: Tak co, jak se vám líbí náš tančík. Není to krása? Ne? Vážně?

Rozporuplné je zveřejňování raných artworků, nákresů a především screenshotů z různých build verzí 0.1. Nejenže častokrát zdaleka nevystihují aktuální podobu hry, neboť je autoři museli ručně upravit, aby vůbec za něco stály a nerozpoutaly vlnu vášnivé kritiky, dost často jsou jednoduše velice hnusné i přes všechny podobné snahy. Webová komprese jim taktéž nepomůže a autoři spíše než že by si vybudovali s předstihem základnu fanoušků, získají spíše horlivé odsuzovatele. Tužkou kreslené modely postav pak povětšinou nezajímají vůbec nikoho a takové věci jako zvetšené modely budov či jednotek patří maximálně tak na fanouškovské stránky – až na několik čestných výjimek jde o prakticky nepoužitelný artikl.

Velký počet screenshotů v galeriích znamená i další problém. Každá hra obsahuje omezené množství grafiky. Není žádoucí, aby hráči dopředu mohli odhalit všechno, co je čeká: proto se ostatně nezveřejňují kompletní scénáře, ale jen úvody do příběhu a popis hlavních postav, s nimiž se hráč setká v prvních fázích hry. Proto se tají řada jednotek či detaily o prostředích a misích (byť číselnou hodnotu jejich počtu si firmy rády dají do PR materiálů). Ovšem měli-li by autoři nabídnout rázem dvě či tři sta in-game obrázků, mohou volit jedině mezi dvěma zly: ukážou z různých úhlů vždy tytéž situace (viz výše), nebo vyzradí hráčům příliš a tím těm, kteří se na obrázky budou opravdu dívat (a o ty přece jde!), seberou část nadšení z objevování tajů hry.

Jaký by tedy měl být lepší postup? Pochopitelně něco, proti čemu sice redaktoři občas brojí, ale kdyby trochu zapřemýšleli, možná by ulehčení v pracovních povinnostech uvítali: utajení hry až do fáze, kdy má k dokončení poměrně blízko – zhruba tak od 10 do 6 měsíců. Pak je již možné zveřejnit vcelku reprezentativní screeny, které by vystihovaly podobu hry, a přesto se stihne kolotoč novinek, preview a prvních dojmů, které obvykle předcházejí recenzím. Že méně je někdy více platí tady beze zbytku.

Breed - z téhle hry vyšlo díky několika odložením rekordní množství screenů. A to včetně takto "reprezentativních" záběrů hnědě skály či podivného šedivého útvaru.

Sláva, máme exkluzivní screenshot černé obrazovky z Toilet Cleaner Tycoonu!
Na začátku bylo řečeno, že k přeceňování významu screenshotů přispívají i sami novináři. A je tomu skutečně tak: jakou by měli vývojáři motivaci vydávat i poměrně ošklivé či pracovní artworky a i hezké screenshoty zveřejňovat po malých dávkách, kdyby je pokaždé s velkým halasem nepřevzaly nejprve servery novinkové a následně i velké herní portály do svých galerií? Je fakt, že na leckterého čtenáře zapůsobí PR výkřiky o velikosti vlastních obrázkových galerií, samo číslo několika tisíc screenshotů ale zahrnuje velkou řadu obrázků, o jejichž užitečnosti či estetické hodnotě by se dalo s úspěchem pochybovat. Ve skutečnosti hráče každý screenshot zajímá jen u skutečně očekávaných titulů jako Doom III či Half-Life – a symptomatické je, že právě tyto projekty rozhodně výrony screenshotů netrpí (jinou věcí jsou po fórech se šířící screeny z uniklých alfa kódů, ale pohybujme se pouze v legální rovině).

Co je nepříjemným důsledkem faktu, že screenshoty uzurpují většinu místa v sekcích novinek a krátkých zpráv, je zapadání důležitějších či zajímavějších informací. Kdo si najde kulantní informace o sporech mezi Derekem Smartem a jeho vydavateli či podobné zábavné newsy, texty o nově oznámených titulech, ale především výrazně výmluvnější videa a demoverze? Často se hratelná ukázka, jenž mnohem lépe vypovídá o skutečných kvalitách nejen vizuální stránky hry, utopí v zajetí super hyper mega ultra namakaných screenshotů z xtého pokračování podprůměrné RTS a jiných budgetových slátanin.

Vážně atraktivní hypernabušená strategie Supreme Ruler a její strhující obrazové ukázky.

Přestaneme tedy típat screenshoty?
Situace samozřejmě není ani zdaleka tak zlá, jak se zdá. Nikdo nepopírá, že řada artworků nabízí umělecký zážitek, a že na screeny z nového Half-Life či nádherné Far Cry se rád byť jen letmo podívá každý. Přesto se zdá, že se obrazovým ukázkám vzhledem ke čtenosti, kterou generují, věnují webové časopisy o počítačových hrách až trochu příliš místa – a stejně tak se zdá, že sami autoři nakládají s obrázky neekonomicky, nelogicky a trocha úspornosti a větší tajemnost by jim rozhodně neuškodila. Volat po zrušení obrazových ukázek z připravovaných titulů by bylo značně krátkozraké, přesto nezbývá, než věřit, že se mezi čtenáři najde většina těch, kteří se při pohledu na titulek křiklavě upozorňující na dva či tři exkluzivní screenshoty z kdejaké blboviny spíše jen pousmějí nad dětinskostí redaktorů a skočí na jiné téma.

Autor:
Témata: Half-life
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Fortnite umožňuje vypínat oslavné animace, aby se poražení hráči neurazili

Provozovatelé hry Fortnite nyní umožňují všem hráčům vypnout zobrazování oslavných animací, jež prý...

World of Warcraft: Dragonflight se rozloučí remixem Mists of Pandaria

Zatímco separátní battle royale režim Plunderstorm se pomalu blíží ke konci, tvůrci během května...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...