Sea Dogs - obnovená živnost pirátská

  • 313
Námořní RPG od Akelly a Bethesdy dává všem zklamaným Středoevropanům šanci vyzkoušet si job námořního kapitána nebo piráta - záleží na tom, jestli vám víc vyhovuje vozit kávu a koření nebo truhly plné zlata a uloupených uměleckých předmětů.
Sea Dogs

Kolik z vás toužilo někdy v životě praštit se svou stereotypní (a dost možná dobře placenou) prací a zkusit své štěstí coby plavčík nebo jiné námořnické ucho na nějaké lodi? Cože? Že vy tedy ne? Tak to máme rozhodně společné. Ne snad že bych neměla ráda moře, šplouchání vln a marinované rejnoky, ale drhnout palubu rejžákem nebo šplhat až nahoru na stěžeň a nechat sebou kývat do všech stran ve výšce patnácti metrů nad palubou - to by mě těžko uchvátilo. Abych ten pro námořnictvo nepříznivý začátek trochu vylepšila, mohla bych možná dát k dobru nějakou historku od mého známého námořníka … ale kterou? Tu z Tichomoří o omamných zelených plodech nebo radši tu z Bombaje o dvou opicích nebo spíš tu jihoafrickou o zlaté sošce se záhadnou nádobou? Kdepak, memoáry námořníků se obvykle na stránky novin a magazínů nehodí a nejinak je tomu i v tomhle případě. Nicméně reputaci lodní dopravy i jejích zaměstnanců už jsem snad napravila, takže je teď větší šance, že se budete zajímat o nejnovější přírůstek do skupiny prosolených mořských her - o Sea Dogs.

Sea Dogs

Námět Sea Dogs není původní, a protože na oprašování starých dobrých věcí nevidím nic špatného (obzvlášť, když se to oprášení povede), klidně to na autory prozradím. Staří Pirates přišli s něčím takovým už o mnoho let dříve, což nám ovšem v konečném důsledku může být ukradené a moralizování o nedostatku originality přenecháme těm, kteří v něm spatřují své životní poslání. Remaky jsou dneska v módě (bodejť by nebyly, když studna inspirace pomalu vysychá a nové už se nenavrtávají), a tak se ani na Akellu coby autory, ani na Bethesdu coby vydavatele za jejich nepůvodnost zlobit nebudeme.

Hrdinou, do jehož života nám bude povoleno nahlédnout, je mladý námořník Nicolas Sharp žijící zhruba v polovině 17. století. Osud tomu tak chtěl, že Nicolasovu původní loď napadli Španělé a poslali ji ke dnu, zatímco její posádku i s kapitánem odvlekli do vězení. Nicolasovi se však spolu s několika stejně postiženými druhy povedlo z vězení utéct a na menším plavidle se vydat vstříc brázdění nekonečné mořské hladiny. A to doslova - Sea Sea DogsDogs vám totiž nijak nebrání v tom, abyste trávili hodiny jenom plavbou a koukáním do mapy. Pravdou je, že by to nikoho nemohlo dlouho bavit - vlnky jsou sice pěkné, pohledy do průhledné vody na mělčinách taky, ale k takovým kratochvílím není třeba vytvářet složité námořní RPG, k tomu by stačil simulátor motorového člunu.

To, co jsem nakousla už v předchozím odstavci, totiž žánr hry, by se slušelo trochu rozvést. Sea Dogs se opravdu dají označit za námořní RPG, ale stejně tak třeba i za pirátskou simulaci nebo mořskou akční adventure … jak je komu libo. Během hraní se střídají dva módy - první je akční a druhý RPG adventurní. Ten akční se sestává z lodních bitev a šermířských soubojů (námořní bitvy vyžadují cvik a trvají docela dlouho, kdežto souboje tváří v tvář jsou spíš dílem pár sekund), zatímco RPG mód vám umožňuje přijímat různé úkoly a pracovat na managementu vaší lodě. V tomto směru otevírají Sea Dogs široké možnosti - loď si můžete osadit množstvím kanónů a nebo si můžete rovnou koupit novou (ovšem jen když na to máte peníze a potřebné zkušenosti, pak je možné vybírat z 21 typů). Přistáváte u ostrovů (celkem je jich taky 21), v third person perspektivě procházíte městem, komunikujeteSea Dogs s lidmi a navštěvujete místní lokality. Obvykle se lze dostat na čtyři různá místa - ke guvernérovi, do obchodu, do loděnice a do hospody. U guvernéra natrefíte na nejrůznější úkoly, v obchodech se prodává a nakupuje převážené zboží (způsob, kterým se v Sea Dogs vydělávají peníze), v loděnicích je možné vylepšovat či opravovat lodě a konečně v hospodách se nejlíp najímá posádka - a vybírejte pečlivě, protože jejich schopnosti mají vliv i na výkon vaší lodi.

Postava Nicolase má stejné či podobné atributy jako každá jiný postav v RPG hrách. Za získané zkušenosti (z bojů, ale i z rozhovorů) dostává body, po dosažení určitého počtu bodů povyšuje na další úroveň a dostává možnost vylepšit si některou ze svých devíti schopností (obchodování, koordinace, nabíjení zbraní …). Kromě míry zkušeností je Nicolas charakterizován ještě svou pověstí - podle toho, jaké o něm jdou zvěsti, budou se mu nabízet questy (trocha poezie ještě nikoho nezabila :-). V podstatě to platí i opačně - podle toho, jaké si volíte questy, vytváří se vaše reputace.

Sea Dogs

Sea Dogs jsou velmi nelineární hrou, takže pro koho je nelinearita kouzelným slůvkem odemykajícím bránu k jeho srdci, přijde si tady na své. Způsob, kterým budete postupovat, si do velké míry volíte sami - můžete se přidat k Angličanům, Francouzům, Španělům a nebo se vykašlat na všechny národnosti a stát se nezávislým pirátem okrádajícím obchodníky jakékoliv státní příslušnosti.

I z hlediska grafického se o hře dá říct víc pozitivního než negativního. Moře vypadá pěkně (i když spíš u břehů než v hloubkách, tam už je to prostě jen modrá vlnící se hmota), snad jen lodě mohly být detailnější, ale nedá se říct, že by to nebylo ke koukání (a koneckonců mořské exteriéry můžeme chápat jen jako nedůležitý prvek doplňující lodní bitvy a plavbu). I části na souši jsou graficky slušné - lidé se pohybují přirozeně a jediné, co uhodí do očí, je naprostá strnulost obličeje i rtů při mluvení. Ono se toho ostatně v Sea Dogs moc nenamluví - při konverzaci si pokaždé poslechnete jen jednu větu a pak si už za absolutního ticha musíte číst titulky. Pokud ticho nemáte rádi, můžete si vychutnávat Sea Dogs hudební doprovod. Je opravdu dobrý - soundtrack k Sea Dogs nahrál Moskevský symfonický orchestr a za přispění chorálů vznikly úžasné skladby, které jsou navíc na CDčku v sympatickém formátu mp3.

Obtížnost hry se pohybuje poměrně vysoko a to obzvlášť ze začátku, kdy je zkušeností poskrovnu a zatím je lépe se k nepřátelským lodím moc nepřibližovat, aby nedošlo k nepříznivému konci, kdy svého hrdinu vidíte ležet zpola zahrabaného do písku kdesi na opuštěné pláži - evidentně mrtvého. Všem, kteří se počátečních obtíží nelekají a nadto ještě mají rádi RPG nebo námořní bitvy nebo obojí, lze Sea Dogs jen doporučit. Závěrem ještě zvažte, jestli si nechcete stáhnout nedávno vyšlý patch - mně osobně hra nepadala, ale pokud by k těm nepříjemným stavům docházelo u vás, tohle by je mělo vyřešit.

Sea Dogs
Výrobce: Akella
Distributor: Bethesda Softworks
Distributor v ČR: hra se v ČR nedistribuuje
Oficiální homepage: seadogs.bethsoft.com
Minimální konfigurace: Pentium II 233, 64MB RAM, videokarta (8 MB RAM), 8xCD-ROM
Doporučená konfigurace: Pentium II 300, 128 MB RAM, videokarta (8 MB RAM), 8xCD-ROM
3D karty: Direct3D
Multiplayer: ne
Verdikt: Něco pro ty, kteří si nikdy nesplnili svůj dětský sen stát se pirátem (a dokonce se ani nebudete muset tahat s dřevěnou nohou).
Hodnocení Námořníci 85 %, ostatní 75%

Témata: Loď, simulátor