Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Serious Sam: The Second Encounter

  12:00aktualizováno  13. prosince 11:30
Není to ani rok, co vyšla hra Serious Sam. Ačkoliv byla kratší než se předpokládalo, získala si srdce všech milovníků rychlých akčních her. Nyní se na nás pomalu chystá druhý díl. Co v něm najdeme? Bude lepší než díl první? Nedošel vývojářům dech a nápady? Rozhodně ne - zdá se, že i Druhé setkání bude mimořádným počinem.

Serious Sam: The Second Encounter Je to zhruba tři čtvrtě roku, co se na trhu objevila akční hra Serious Sam od chorvatskývh vývojářů z Croteamu. Tento titul ve své době vzbudil velkou vlnu zájmu, a to hned z několika důvodů. Jeho vizuální zpracování bylo nejen na úrovni ostatních špičkových titulů, ono bylo ještě o krok vepředu. Kromě singleplayerové kampaně nás měl čekat zajímavý, modům otevřený multiplayer. A důvod poslední - těsně před vydáním se tvůrci rozhodli ze Serious Sama udělat budgetovku na pokračování, kdy nižší cena šla ruku v ruce s třetinovou délkou hry. A jak první Serious Sam dopadl? Překvapivě dobře - a to nejen na budgetový titul, ale i v porovnání s konkurencí. A abychom nelitovali, že je hra tak krátká, začali zaměstnanci Croteamu okamžitě po jeho vydání pracovat na druhém dílu (a v současnosti se prý připravuje již třetí). Na jeho vydání si ještě několik týdnů počkáme, ale protože byla uvolněna hratelná demoverze, můžeme se pěkně zblízka podívat, co že nás ve hře Serious Sam: The Second Encounter čeká.

Příběh vcelku plynule navazuje na dějovou linii tam, kde byla minule přerušena. Loď, která měla dopravit Sama na místo určení, za záhadných okolností ztroskotala a náš hrdina je tak ponechán na pospas osudu jen se svým nožem, pistolí a vševědoucím počítačem uprostřed Serious Sam: The Second Encounter jihoamerické džungle. Existuje ale jeden způsob, jak dát všechno do pořádku - jenže to má jeden háček. Ten tkví v tom, že je zapotřebí sehnat Svatý grál a ten je nejen daleko geograficky, ale i chronologicky - a to zhruba 400 let. Váš počítač vám ale poradí i v tomto případě. Nejdříve musíte sehnat křišťálovou lebku umístěnou v blízkém chrámu... Ano, a přesně toto je úkolem, na nějž v demu narazíte. Tak na co ještě čekáte? Vzhůru do toho!

Pokud očekáváte, že Serious Sam: The Second Encounter přináší něco zbrusu nového, nějaký šokující originální nápad, musíme vás zklamat. Nic takového zde není a ani být nemělo. Second Encounter je jen přímým pokračováním prvního dílu, takže všechno zásadní zůstává při starém. Nezměnila se umělá inteligence protivníků, nezměnil se herní systém, nezměnilo se prakticky nic. Stále se jedná o nebezpečně rychlou akční hru, v níž se protivníci zjevují z čistého vzduchu, útočí bezmyšlenkovitě, po vlnách a v takovém množství, až se z toho jednomu točí hlava a říká si „ne, tak tenhle nápor už nemůžu ustát“. To ale neznamená, že by to bylo špatně. Na trhu žádný takovýto titul není a z toho Serious Sam těžil a stále ještě těží.

Serious Sam: The Second Encounter Řekli jsme, že Second Encoutner nepřináší žádné zásadní novinky? To je sice pravda, ale ty drobné zde pochopitelně jsou. Kromě několika typů silnějších nepřátel a různých power-upů (pro singleplayer i multiplayer) nám zde přibyly i tři nové zbraně - plamenomet, motorová pila a ostřelovací puška. Demo obsahuje pouze ostřelovačku a pilu, ale co si budeme povídat, bohatě to stačí. A jak se vám budou líbit? Věřte tomu, že opravdu hodně. Motorová pila není slabým odvárkem z Doomu, jedná se opravdu o smrtící zbraň, která je nablízko mnohem účinnější než třeba dvouhlavňová brokovnice. Nejen, že s její pomocí změníte protivníky v jediném okamžiku v odpornou krvavou kaši, ale navíc s ní můžete dokonce kácet stromy. Kdo nevěří, neuvěří. A ostřelovací puška? Proboha, jak jsme bez ní jen mohli do této doby žít?

Čím ale Serious Sam: Second Encounter rozhodně překvapí (a to velice mile), je rozlehlost jednotlivých map. Vzhledem k tomu, že mise z dema je první z finální verze, dá se předpokládat, že některé budou ještě větší. A že je tato první hodně velká. Pro vaší představu - její dohrání vám zabere minimálně hodinu, a to ještě v tom případě, že se nebudete nikde zdržovat, ani jednou nezemřete, ani jednou nebudete muset nahrávat pozici nebo se někam Serious Sam: The Second Encounter vracet. Jestli jste hráli prvního Serious Sama, tak víte, že to je při správném zvolení obtížnosti prakticky nemožné. Mně osobně demo zabralo zhruba dvě hodiny - a to je na jedinou misi poměrně dost. Navíc se při hraní nebudete nudit, protože v Croteamu designu levelů evidentně rozumnějí. Nejen, že jsou zpracovány s notnou dávkou originality, ale navíc dobře odpovídají reálnému prostředí. Velice příjemné je též to, že lokace jsou většinou otevřené, takže i když do zatuchlých kobek také nakouknete, nic vám nebrání si udělat třeba desetiminutovou procházku po okolních kopcích.

A jak vypadá hra po grafické a zvukové stránce? Ještě o chloupek lépe než první díl. Tvůrci totiž pracovali s nejnovější verzí svého enginu a ta je nejen stabilnější, ale také svižnější, zvládá zobrazení více detailů a efekty jsou zpracovány o něco lépe. Ostatně, obrázky mluví samy za sebe, ale počítejte s tím, že v pohybu je všechno ještě pěknější. Skoro se až nechce věřit, že pro maximální detaily v maximálním rozlišení vůbec nepotřebujete gigahertzový procesor, ale klidně si hru užijete i na počítači s polovičním výkonem. Hra se překvapivě necuká ani ve chvíli, kdy na vás útočí na otevřeném prostranství čtyřicet nebo padesát nepřátel najednou - ani to není pro engine žádný velký problém a pro počítač přílišná zátěž. V Serious Sam: The Second Encounter tomto ohledu lze tedy před Croteamem jen smeknout.

Nebyl by to také Serious Sam, kdyby nás ve hře nečekala spousta drobných ukrytých předmětů a vtípků. Jeden máte hned na začátku - vylezete z vody a když se dobře díváte, uvidíte telefonní budku. Vejdete do ní a zavoláte, přičemž k aparátu chcete svého kamaráda... Ne, ten vtípek je tak dobrý, že vám ho nemůžu prozradit :o). Ale místo toho zmíním jiné - třeba „filmové studio Crollywood“, vesmírnou loď SSS Centerprice nebo pistolnickou školu Clinta Eastwooda. A takových je ve hře spousta. Není divu, že je pro mnohé milovníky akčních her Serious Sam naprosto kultovní záležitostí - spojuje se v něm zběsilá akce, úchvatné audiovizuální zpracování a naprosto výtečný humor. Ve výčtu superlativ na adresu tohoto titulu bychom mohli pokračovat i nadále, ale asi by to nebylo na místě. To si raději nechme až na recenzi - samozřejmě v případě, že si to hra zaslouží. Přeci jen nemusí dopadnout nejlépe, i když na to má slušný náběh. Raději se tedy nechme překvapit a rozlučme se větou našho oblíbeného hrdiny: „To be or not to be - that is a SERIOUS question.“

Autor:




Nejčtenější

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Call of Duty: WW2
Letošní Call of Duty nabídne i prostor pro poflakování se s kamarády

Součástí Call of Duty: World War II bude i prostor pro socializaci nazvaný Headquarters, v němž se můžete setkávat s přáteli a soutěžit v různých disciplínách.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.