Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šest legendárních strategií a jak by měl vypadat jejich návrat

aktualizováno 
Strategií již na osobní počítače nevychází tolik, kolik by si mnozí fanoušci přáli. Co je však horší, po nejedné oblíbené značce jako by se slehla zem. Přinášíme výběr z těch nejmilovanějších sérií a zamýšlíme se, jak by mohl vypadat jejich vytoužený návrat.

Následující výběr se nesnaží vyjmenovat ty nejlepší strategie všech dob a dokonce nebere ani na zřetel rozdíl mezi budovatelskými a válečnými strategiemi. Důležité je, že všechny z uvedených úspěšných strategických sérií jsou už dlouhou dobu u ledu a jejich pokračování dosud nebyla oznámena. Pro každou z nich přitom předkládáme plán, který by mohl vrátit značku na výsluní.

1.Age of Empires

Age of Empires si fanoušky získala již svým prvním dílem, ačkoliv největší slávy se jí patrně dostalo dvojkou zasazenou do středověku. Třetí díl odehrávající se v období kolonizace Severní Ameriky sklidil taktéž zaslouženou chválu a kromě tehdy pokročilé grafiky bodoval i výraznou hloubkou, rozsahem a možnostmi.

Age of Empires

Age of Empires

Age of Empires 2 HD

Age of Empires 2 HD

Asi nepřekvapí, že free 2 play titul zaměřený na síťové hraní s názvem Age of Empires Online v porovnání s těmito legendami příliš neobstál a jeho servery byly vypnuty po třech letech existence hry.

Mnohem lépe se dařilo ohromně zábavné odnoži s názvem Age of Mythology, kterou si oblíbila jak progamingová scéna, tak skupinky kamarádů, spolužáků i kolegů zápolící mezi sebou přes lokální síť. Systém hry výrazně ovlivnil i další tituly odehrávající se napříč dějinami lidské civilizace, především Rise of Nations a její mytologickou odbočku Rise of Legends, nebo oba díly strategie Empire Earth.

Age of Mythology

Age of Mythology

Age of Empires III

Age of Empires III

Jak dál? Návrat do starověku by asi byla ta nejlepší volba. Vždyť od vydání prvního dílu uplynulo neuvěřitelných devatenáct let, od Age of Mythology dokonce rovných čtrnáct. Na druhou stranu středověk by díky popularitě dvojky táhl možná ještě víc. Autoři by měli tu výhodu, že by hru nemuseli po stránce herních mechanismů příliš měnit. Širší taktické možnosti a celková hloubka trojky by v kombinaci s moderní grafikou a pokročilejšími on-line režimy na fanoušky měla platit. Hra by se neměla uchylovat k pár radikálně odlišným stranám, jako tomu je ve Starcraftu, to by byla spíš parketa potenciálních Age of Mythology 2. Age of Empires by měl zůstat u široké nabídky hratelných stran, speciálních jednotek a bonusů.

2.Command & Conquer

Historie a přehled her C&C by vyšel na samostatný článek, v zásadě však šlo především o dvě úspěšné série. Klasická Command & Conquer byla zaměřená na boj dvou znepřátelených frakcí NOD a GDI v sci-fi budoucnosti. Hry jako Tiberian Sun anebo Tiberium Wars patřily k vrcholům série i žánru.

C&C: Red Alert

C&C: Red Alert

C&C Tiberian Sun

C&C Tiberian Sun

Druhá řada s podtitulem Red Alert se zaměřovala na válčení spojenců se Sověty v rámci alternativní časové linie, z níž se spojencům podařilo eliminovat Hitlera. Pro hru byla typická nadsázka a humor. Úmyslně hloupý příběh se pohyboval na úrovni filmů jako Sharknado. Velkou oblibu si získal i samostatný titul C&C: Generals, který proti sobě postavil USA, Čínu a teroristickou frakci GLA. Generals silně inspirovala i podobně laděnou hru Act of War.

Emperor: Battle for Dune

Emperor: Battle for Dune

Dune 2

Dune 2

Jak dál? Je smutné, že Tiberium sága byla ukončena nepříliš kladně přijatou Tiberian Twilight. Oproti tomu Red Alert 3 mají majitelé slabších strojů problém rozchodit na plné detaily dodnes. Generals 2 od Bioware jsme se téměř dočkali v roce 2013, nakonec však bylo rozhodnuto, že kvalita hry neodpovídá vysokým očekáváním, a projekt byl zrušen. Takže jak sérii znovu přivést k životu?

Fotogalerie

Chce to opravdový restart a pěkně od začátku. Jinými slovy, čas oprášit starou dobrou Dunu. Kořeny C&C najdeme totiž právě v prastaré strategii Dune 2, na jejíž méně úspěšnou, modernější 3D verzi Emperor: Battle for Dune si už skoro nikdo nevzpomene. Oživení Duny na motivy knihy od Franka Herberta by udělalo radost jak fanouškům propracovaných sci-fi světů a zajímavých příběhů, tak všem příznivcům C&C her a jejich stylu. V tradičních hraných filmečcích by pak hráč mohl sledovat slavné herce, jejichž přítomnost by dělala hře reklamu sama o sobě. Vzkříšení C&C sérií by mohlo přijít na řadu potom.

3.Pharaoh

Máte pravdu, Pharaoh nebyl tak docela sérií. Šlo o další díl řady budovatelských strategií od Sierry v čele s ještě slavnějším Caesarem, ale třeba také vynikající hrou Zeus nebo orientálním Emperorem.

Pharaoh

Pharaoh

Caesar však měl celkem čtyři pokusy a budování Říma je i díky projektům jako CivCity: Rome, Imperium Romanum nebo Glory of Roman Empire dost profláknutým tématem. Oproti tomu k budování egyptské civilizace jsme kromě „Faraóna“ mohli přičichnout naposledy v projektu Children of the Nile v roce 2005.

Pharaoh byl tolik oblíbený právě pro své zasazení a neskutečně návykovou hratelnost ve stylu „už jenom jednu řadu kvádrů na pyramidu a jdu spát.“ Byla to vynikající strategie vyžadující plánování, management pracovních sil i surovin, péči o obyvatelstvo, bohy i vaše budovy. Snad jen válčení a obrana nebyly to pravé ořechové.

Immortal Cities: Children of the Nile

Immortal Cities: Children of the Nile

Jak dál? Pharaoh by v moderní grafice byl jistě nádhernou hrou, která by dovolila vytvářet města plná života. Kromě dílčích vylepšení, rozšíření a optimalizací by mohla být hra obohacena i o zajímavé on-line prvky. Kupříkladu byste mohli v rámci náboženských svátků posílat sochy svých božstev do sousedních měst a získávat za to bonusy. Hráči by si vzájemně vypomáhali ekonomicky, vojensky i prostřednictvím vysílání expertů, kteří by spojencům dodávali potřebné znalosti. Nabízí se tu jejich vývoj na bázi získávání zkušenostních bodů. Kooperace by tady fungovala na výbornou, na druhou stranu možnost off-line hraní by měla být k dispozici také.

4.The Lord of The Rings: Battle for Middle-Earth

Občas se to prostě nějakým zázrakem povede. Bitva o Středozem měla všechny předpoklady pro to, aby se stala další nezajímavou rychlokvaškou, která má za úkol vyždímat z filmové licence poslední korunu. Jenže opak byl pravdou a tahle skvělá strategie zabodovala nejen u řadových hráčů, ale také u progamingové komunity.

The Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth

The Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth

A co víc, nešlo jen o klon ostatních úspěšných strategií. Hra si šla vlastní cestou. Prvky z her na hrdiny i strom dovedností motivoval k dalšímu hraní a dával vám uspokojivý pocit postupu hrou. Armády byly na poměry tehdejších dob obrovské a budovatelská část oproti takovým Age of Empires výrazně zjednodušená. Hra se dočkala i neméně skvělého pokračování.

The Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth 2

The Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth 2

Jak dál? Pán prstenů už tolik netáhne, ale zasadit podobnou hru do světa Hry o trůny by byl skvělý nápad. Musela by se však vyrovnat s menším počtem kouzel a nadpřirozených jednotek, které v univerzu George R.R. Martina nemají příliš mnoho místa. I tak, představa velení armádám s diametrálně odlišnými postavami, mezi kterými by nechyběl Jon, Stannis, Ramsay nebo Joffrey, zní fantasticky. Pokud podobný projekt nevznikne, prosil bych Game of Thrones: Total War, kvůli kterému by snad radikálnější skupiny fanoušků vzaly kamióny převážející kopie hry útokem.

5.Theme Hospital

Zatímco budovatelské strategie zaměřené na chod měst se dočkaly důstojného moderního pokračování v Cities: Skylines, takzvané „tycoony“, v nichž se staráte o menší podniky, na svůj novodobý trhák teprve čekají. Strategie Theme Hospital a její předchůdce Theme Park od Bullfrogu bodovaly díky kombinaci humoru, nadsázky a managerských možností, kterými vás vybavily pro řízení vaší nemocnice, respektive zábavního parku.

Theme Hospital

Theme Hospital

Jen si vzpomeňte, jak jste se v roce 1997 zubili nad léčením nafouklé hlavy nebo neviditelnosti, jak vám připadalo vtipné, když se chudáci pacienti ve špatně odvzdušněné čekárně pozvraceli, anebo jakou jste měli radost z toho, že používají vámi zakoupený automat na sušenky KitKat. Ničemu neškodilo, že hra měla i velmi pohlednou, barevnou grafiku.

Theme Hospital

Theme Hospital

Theme Hospital

Theme Hospital

Jak dál? Regulérní Theme Hospital 2 by nebodovala jen lepší grafikou, více možnostmi a hloubkou, pravidelná a výrazná podpora ze strany vývojářů po startu hry by se mohla inspirovat některými trendy z pravidelně aktualizovaných on-linových her na hrdiny. Updaty by kupříkladu mohly do nemocnic hráčů posílat pacienty s postižením způsobeným dočasnými trendy. Mánie kolem Pokémon Go by tak zapříčinila přísun pacientů s vidinami nadpřirozených „Pigimanů“ všude kolem, aktuální olympijské hry by k vám do nemocnice vyhnaly zase válendové sportovce s otlačeninami zadních částí těla. Výzkum léčby podobných nemocí by byl možný i samostatně v rámci režimu pro jednoho hráče, ale v on-linovém módu by bylo potřeba vysílat odborníky na lékařské konference a rostoucím výzvám čelit společně.

6.Warcraft

O Warcraftu slyšel díky popularitě „WoWka“ a aktuálního celovečerního filmu už asi opravdu každý. Na pokračování třetího dílu (vyšel ve stejném roce jako Age of Mythology) přitom fanoušci čekají čtrnáct let. Warcraft 3 si nezískal fanoušky jen strategickými možnostmi a atraktivním herním světem. Třetí díl je společně se svým datadiskem Frozen Throne dost možná real-timovou strategií s tím vůbec nejlepším příběhem. Postavy Arthase nebo Illidana mají mnozí z nás v paměti dodnes.

WarCraft 2

WarCraft 2

Warcraft 3

Warcraft 3

Byly to ale především prvky vývoje postav, známé z her na hrdiny, které Warcraft tolik odlišovaly od tehdejší konkurence. V kombinaci s menším počtem kontrolovatelných jednotek v rámci bloku vedly speciální schopnosti a různé druhy útoků k výrazně odlišnému zážitku, než jaký nabízely například C&C strategie nebo Age of Empires. Trilogie druhého Starcraftu, Overwatch a WoW: The Legion jsou všechny hotové a v současné době není oznámen žádný nový projekt od Blizzardu. A filmu Warcraft: První střet sklízí komerční úspěch. Takže...

Warcraft 3

Warcraft 3

Záběr z filmu Warcraft: První střet

Záběr z filmu Warcraft: První střet

Jak dál? Na letošním Blizzconu v listopadu oznámí Blizzard vytoužené pokračování s názvem Warcraft 4: Go. Nenáročná hra pro celou rodinu bude exkluzivně určená pro tablety a mobily, najdete v ní plno „nepovinných“ mikrotransakcí, a to vše v přívětivém free-to-play hávu. K dostání bude od ledna 2017 a stane se komerčním trhákem, který zastíní i Pokémony. Ve stejném roce stoupne z neznámých důvodů počet sebevražd o stovky procent, především v jihokorejské populaci mladých mužů.

A teď vážně. Prostě už ten čtvrtý Warcraft oznamte!







Nejčtenější

Battlefield 1
Nejsledovanější herní trailer má 50 milionů přehrání. A ty další?

Z letošních ukázek hráče zaujala první světová válka, fotbal, ale i hackování. Seznam nejpopulárnějších YouTube trailerů k titulům vydaným nejpozději v roce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.