Settlers IV – česky a hezky

12:00aktualizováno  16. února 2003 3:29
Čtvrtý díl osadníků je mezi námi a překvapení, která pro nás má, jsou vesměs příjemná. Co bylo dobré, to dobré zůstalo, něco málo se změnilo, ledacos se zdokonalilo a oko hráčovo bude opět potěšenější. Na obzoru se však objevila nová hrozba: morbidní bůžek Morbus a suita jeho temných přisluhovačů. Nuže – vzhůru do boje!

Settlers 4

Osadníci již ve čtvrté příchuti
U mnoha realtimových strategií (a ostatně i akčních her) mi občas přijde líto, že pro samé hbité klikání, mačkání kláves a rolování po bitevním poli si nemáte čas prohlédnout grafiku, se kterou si výtvarníci dali tolik práce. Vzápětí po této myšlence se vám ale logicky vnutí další: jak dát hráči čas, aby se mohl kochat, a zároveň hru nezbavit napínavosti? Tento i jiné obtížné úkoly již po mnoho let velmi dobře plní německý vývojářský tým Blue Byte se svou nejznámější sérií, která nese jméno Settlers (= osadníci, kolonisté). V době svého zrodu naprosto ojedinělá kombinace principů klasické realtimové strategie a „stavěcí“ simulace znamenala novou hvězdu na nebi her pro přemýšlivé hráče a její úspěch byl (zejména na evropské půdě) fenomenální.

Musím předeslat, že jsem skutečným milovníkem Settlers, a to již od prvního dílu, který měl premiéru v roce 1993 na legendárním počítači Commodore Amiga. Pokud se vám nějaké dílo líbí, obvykle máte při ohlášení jeho následovníka obavu, jestli to nebude nastavovaná kaše, která vám zkazí dosud dobrý dojem. U dalších dílů filmů můžete degradaci kvality celkem spolehlivě očekávat (i když jistě existují výjimky), ale u počítačových her bych řekl, že tento jev není tak častý, a občas je pokračování dokonce zábavnější než původní výtvor. Dívám-li se napříč sérií Settlers, byl bych trochu na rozpacích, co odpovědět, kdyby mi někdo položil otázku, který díl je lepší a který horší. Každý z nich má totiž své neopominutelné půvaby a ta vlastnost, která se některému hráči v některém dílu nelíbila, může pro druhého naopak znamenat důležitý a zábavný prvek. Když jsem začínal hrát třetí a čtvrtý díl, měl jsem velmi podobné pocity: připadalo mi, že to autoři přehnali s příklonem ke klasickým RTS Settlers 4 (přímé ovládání jednotek atd.) a říkal jsem si: ‚Marná sláva, zlaté časy Settlers jsou už za námi.‘ Jenže jak jsem hrál dál a dál, přestávaly mi nové koncepty vadit a vždy jsem se po nějaké době dokázal naladit na strunu autorů, což mi pak vydrželo až do úplného a spokojeného konce.

Tato recenze je psána o české verzi Settlers 4 – překlad zajistila firma Bohemia Interactive. Přidržím se proto dále až na několik výjimek terminologie zvolené autory lokalizace.

Jaká je zápletka tentokrát?
Stejně jako v předchozích dílech máme i zde k dispozici klasické boje mezi třemi rasami – v Settlers IV jsou to Římané, Mayové a Vikingové. Na první pohled však překvapí, že za každou rasu můžeme hrát jen takovou „minikampaň“ o třech misích. Opravdu dlouhá kampaň čítající 12 misí nás čeká až proti kmeni čtvrtému, který si říká Temný, a v této kampani se na straně dobra střídají všechny výše uvedené kmeny. A kde se vzal ten ošklivý Kmen temnoty?

Perfidní bůžek Morbus, který byl Nejvyšším pro svoje pletichy proti němu za trest svržen na Zem (kam také jinam posílat za trest :-), se ze svého ortelu dlouho nemohl vzpamatovat. Zelená barva pozemské flóry mu lezla na nervy stejně jako to podivné obyvatelstvo, a tak se jednoho dne rozhodl, že si Zemi přetvoří k obrazu svému: proměnil několik ubohých zahradníků na svoje bezmocné služebníky a začal s jejich pomocí rozsévat podivné muchomůrky, kolem nichž půda zčernala a všechno živé rychle mutovalo do ohavných podob. Zdravé země ubývá, na černé půdě se rodí Morbusova armáda, a teď už je jen na vás, aby byl Kmen temnoty odkázán do patřičných mezí.

Settlers 4

Základní princip hry
Ačkoli nepochybuji, že je mezi vámi značné kvantum settlerských veteránů, musím v recenzi popsat, o co ve hře jde, aby byli v obraze i ti, kterých se svět malých osadníčků zatím nedotkl. Pro seznámení se s hrou, budovami a jednotkami jednotlivých kmenů slouží 12 dobře koncipovaných výukových misí, kterých nováčci jistě rádi využijí.

Settlers se odehrávají v reálném čase a jsou jako každá RTS rozděleni do misí. Jednotlivé mise se vždy odehrávají na jednom velkém ostrově (nebo ostrovech), jehož celé území je zahaleno černým příkrovem neznáma – kromě malého kousku, který patří vám a vašim prvním osadníkům. Zde musíte začít budovat základ vaší mocné říše a expandovat do okolí, dokud nenarazíte na hranice území jiného kmene. Další expanze je pak samozřejmě možná už jen pomocí boje – pouze tudy vede cesta ke konečnému vítězství. Než si však budete moci dovolit bojovat, musíte mít dost vojáků, a abyste měli dost vojáků, musí vám dobře fungovat ekonomika. A tím se dostáváme znovu na úplný začátek.

Zdroje a suroviny
Chcete-li být úspěšní, musíte mít dostatek surovin. Na začátku hry máte nějaké dány do vínku, ale ty vám postačí jen na chvíli, proto je vaší první starostí si zajistit jejich pravidelný přísun z přírodních zdrojů. Protože život vašeho kmene stojí a padá se stavbami, jsou zde primárními surovinami stavební materiály – dřevo a kámen (některé speciální budovy potřebují i trochu zlata). Se dřevem je to v podstatě nejjednodušší: stačí někde u lesa postavit chaloupku dřevorubci a opodál pilu, která z poražených kmenů vyrábí trámy. Dřevorubec za nějaký čas samozřejmě všechno ve svém okruhu působnosti pokácí – pak nezbude, než jeho stavení zbourat, anebo vedle postavit obydlí lesníka, který bude znovu a znovu vysazovat Settlers 4 nové stromy. Získat kámen je také jednoduché, pokud máte na svém území skalnatou oblast – postavíte boudu kameníkovi a ten už se postará o těžbu.

Máte-li zajištěnu těžbu stavebních materiálů, můžete (ba přímo musíte :-) se porozhlédnout po zdrojích minerálních. Za tím účelem je třeba najít hory a poslat do nich geology, aby pro vás našli a označili, co a kde se tam skrývá za bohatství. Podle jejich značek pak postavíte na vhodných místech doly, v nichž se budou těžit suroviny – potřebujete zejména uhlí, železo a zlato. Uhlí a železo využijete například při výrobě zbraní a nástrojů, zlato vám pak umožní vychovávat z osadníků ty nejkvalitnější vojáky.

Horníci v dolech však netěží jen tak zadarmo – nevyžadují sice peníze, ale musíte jim dát najíst (horníci jsou v Settlers jedinými konzumenty, ostatní osadníci jídlo nepotřebují). Aby to ale nebylo tak jednoduché, do každého dolu je vhodné dodávat pouze jeden druh potravin; do uhelných dolů chléb, do dolů na železo maso suchozemských tvorů a do dolů na zlato ryby. Můžete sice do jednotlivých dolů distribuovat i jiné než jimi preferované potraviny, bude se jich však spotřebovávat podstatně více a těžit se bude méně. A tím se dostáváme k dalším nutným zdrojům, kterými jsou potraviny.

Nejjednoduššími – takříkajíc přímými – zdroji potravin jsou lovec a rybář. Postavíte-li jim chaloupky na příhodných místech, začnou v dosahu své působnosti ihned lovit a „vyrábět“ z úlovků maso. Lovec je však samozřejmě odkázán na dostatek zvěře v okolí, a nelze od něj tedy očekávat nějakou stabilní „produkci“. Proto je třeba vystavět zvířecí farmu a začít chovat dobytek (ovce, kozy nebo prasata – každý z kmenů má svoje oblíbené). Dospělý dobytek se transportuje na jatka, kde je porážen a zpracováván na hornické pochoutky. Čím se však dobytek krmí? Ovšem, obilím: obilný průmysl (farmy, větrné mlýny, pekárny) Settlers 4 je další nezbytnou součástí vaší malé civilizace. K tomu je třeba postavit někde u řeky obydlí vodohospodáře, aby zajišťoval zvířecím farmám a pekárnám vodu.

Osou všeho jsou samozřejmě... osadníci!
Běžní osadníci (civilisté) se dělí na dva druhy: specialisty a ty ostatní. Specialisti se liší tím, že je můžete ovládat přímo, tj. vybrat je myší a zadávat jim příkazy. Patří mezi ně průzkumníci (zabírají pro vás nová území), geologové (vyhledávají v horách přírodní zdroje), zahradníci (rekultivují Morbusem zamořenou půdu) a zloději (kradou nepříteli suroviny a výrobky). Při hře více hráčů je vám navíc k dispozici sabotér, který dokáže ničit nepřátelské budovy.

Mezi ostatní osadníky patří nosiči (zde nazývaní „dopravci“), kopáči, stavitelé a volní osadníci. Ti prvně jmenovaní se starají o veškerý transport výrobků a surovin mezi jednotlivými budovami, kopáči pak připravují půdu pro stavitele, kteří na ní postaví vámi určenou budovu. Po dokončení budovy se z volných osadníků automaticky vydělí jeden, který budovu obsadí a začne vykonávat příslušné povolání.

Co by to bylo za strategickou hru, kdyby v ní nebyly nějaké úderné síly. Settlers 4 mají tři základní druhy vojáků, kterými disponují všechny kmeny (kromě Temného): šermíře, lučištníky a velitele oddílů. Mimoto má každý kmen jeden speciální typ vojáka – Římané lékaře, Mayové bojovníka s foukačkou, který vystřeluje paralyzující šipky, a Vikingové zběsilého sekerníka. Každého vojáka si můžete vycvičit na jedné ze tří úrovní; podle toho pak bude odolný a výkonný v boji. Za lepší výcvik přirozeně zaplatíte – zlatem. Abyste mohli začít z volných osadníků rekrutovat vojáky, musíte jim postavit kasárna.

Settlers 4

Útočnou sílu armády posilují kromě speciálních poutačů oběti bohům, o které se starají malé chrámy. V nich se obětuje alkohol (každý kmen má jiný druh lihoviny) – tím se kromě kladného vlivu na vojáky také zvyšuje magická síla (mana), kterou pak mohou využít kněží (rodí se ve velkém chrámu) ke konání všemožných užitečných zázraků. Mezi ně patří například kouzla k posílení vlastního vojska a oslabení nepřátelského, přetahování cizích vojáků do vlastních řad, obnovování vyčerpaných zdrojů apod.

Nasnadě je otázka, jakým způsobem vám vlastně přibývají osadníci – na stále se rozrůstajícím území jich samozřejmě budete potřebovat více a více a zdaleka nejvíce jich spolyká vaše armáda. Nuže, zdrojem osadníků jsou budovy nazvané sídla (malé, střední a rozlehlé); jakmile se začne počet volných osadníků povážlivě ztenčovat, je vhodné nějaké to sídlo přistavět.

Novinky a nenovinky
Co do zápletky je samozřejmě největší novinkou Kmen temnoty a mezi jednotkami zahradník, který dokáže měnit temnou zemi zpět na zdravou. Novým povoláním je také lovec, který může posloužit jako doplňkový zdroj potravy pro doly na železo. Po technické stránce jsme se konečně dočkali 3D akcelerace (byť v omezené formě) a přehlednějšího uživatelského rozhraní, které nabízí prakticky ke všem svým elementům okamžitě se zobrazující kontextovou nápovědu. Podle možností svého počítače si můžete zvolit rozlišení 800x600, 1024x768 nebo 1280x1024 pixelů a plynule se přibližovat či oddalovat od zemského povrchu v poměrně velkém rozmezí. Počet kopáčů a nosičů si nyní můžete přesně číselně určit a vylepšila se také možnost nakonfigurovat si zprávy, které vám posílá systém a vaši osadníci (např. geologové při nalezení zdroje minerálů). Tradiční příjemnou vlastností Settlers je možnost bezproblémového přepínání ze hry do Windows Settlers 4 a zpět a souběžný chod jiných (slušných) aplikací; např. ICQ tedy kvůli osadníkům vypínat nemusíte.

Z nějakého zvláštního důvodu však Blue Byte stále ještě neimplementoval funkci Load tak, aby byla vyvolatelná ze hry – chcete-li si nahrát nějakou starší hru, musíte nejprve ukončit aktuální hru, vyskákat až do hlavního menu a teprve odtud se probojovat k uloženým pozicím.

Pro samotáře i pro ty ostatní
Hra pro jednoho hráče je u Settlers tradičně vynikající – ani ve čtvrtém dílu autoři nepodlehli obecnému trendu a nezanedbali tuto součást. Inteligence počítačového protivníka vás jistě uspokojí a často pravděpodobně i znepokojí :-). Pokud si dostatečně rychle nevybudujete obranu svého území, počítejte s úderem na tom nejslabším místě – ten však nepřijde, pokud nepřítele odstrašíte svou vojenskou přítomností. Efektivní využívání kněžích a jejich kouzel při bitvě je také doména nové AI – schválně, jestli budete schopni jí konkurovat. Hra má dvě obtížnosti: nováčkům bych doporučil tu lehčí, přičemž ta těžší je evidentně postavena tak, aby přinesla tu správnou výzvu i nám veteránům.

I multiplayer je však na patřičné úrovni: můžete hrát po lokální síti i po Internetu pomocí služby www.bluebyte.net (BBGC). Kromě klasického boje do úplného vítězství jednoho z protivníků je k dispozici i kooperativní režim (více hráčů proti počítači), ekonomický režim (soutěž o to, kdo vyprodukuje nejvíce určitých jednotek), režim volného osídlování atd.

Co tomu říká zrak?
Vaše oči se budou moci pokochat jemnou a do detailů propracovanou grafikou, která je specifickou kombinací reality a pohádky. Pokud se samozřejmě zoomem přiblížíte k zemi, co nejvíce to jde, jistou pixelovatost zaznamenáte, ale tento pohled jistě nebudete volit často. (Pokud budete patřit k těm šťastlivcům, kterým se podařilo v herních volbách aktivovat hardwarové filtrování, měli byste získat hladký obraz i při největším přiblížení – moje verze S4 k tomu však ani po aplikaci posledního patche nebyla ochotná a stejně na tom bylo mnoho dalších lidí. Podle firmy Blue Byte se Settlers 4 jedná o problém ovladačů Detonator jiných verzí než 6.xx.) Animace všeho – postav, zvířat, stromů, moře atd. – jsou velmi pečlivé: příkladem mohou být jelen a jaguár, kteří by se tu někde kolem měli potulovat. Další ukázkou důslednosti autorů je rozfázování růstu staveb podle materiálu, který se na nich zpracovává: človíčci nejprve postaví dřevěnou kostru budovy, na kterou pak postupně „nabalují“ kamenné zdi. Pokud volní osadníci nemají co dělat, škrábou se na zádech, vykonávají různé rozhýbávací prostocviky anebo si žonglují kamínky. Stručně řečeno, po vizuální stránce zkrátka rozhodně nepřijdete. Zvolené barvy jsou uklidňující (spousta zeleně) a nebudou vám protivné ani po dlouhém zírání na monitor, kterého se u této hry věru nevyvarujete :-). Videa, kterých je ve hře pomálu, jsou vesměs povedená.

Jak to působí na sluchové ústrojí?
Zvuky ve hře jsou, jak už je u série Settlers tradicí, velmi kvalitní a vyvážené. Ztvárnění jednotlivých činností (kácení stromů, řezání dřeva, slévání kovů, ...), řinčení mečů, svistot tětiv luků, vítr a šumění moře – to všechno navozuje příjemný pocit realističnosti, i když díky vizuálnímu ztvárnění spíše takové pohádkové. Intenzita zvuků se s přibližováním k zemi a vzdalováním od ní (pomocí funkce Zoom) zvyšuje a snižuje.

Co se týče hudby, každý kmen má v zásobě šest skladeb; to, která z nich zní, závisí na tom, které území máte právě zobrazené (klidnou osadu, bojovou scénu nebo moře). Skladby jsou hezké, nástrojovým obsazením odpovídají příslušnému kmeni, ale jakožto herní hudba mají jednu vadu: jsou krátké a jejich melodie jsou většinou dost výrazné. A vzhledem k tomu, že jednu misi budete hrát několik hodin, a skladba trvá jen několik málo minut, uslyšíte tu melodii skutečně mnohokrát. Osobně bych přivítal spíš nevtíravou hudební kulisu složenou z dlouhých neopakujících se pasáží. Mimochodem, nepřipomíná vám motiv z úvodního videa, kde je Morbus vyhoštěn na Zemi, nic? :-)

Settlers 4

A jak to mluví česky?
Stručně řečeno, dost dobře – jazyk ve hře i v manuálu je velmi kultivovaný a termíny jsou volené v naprosté většině případů vhodně. S některými jednotlivostmi bych však polemizoval. Důvody, proč je například starý národ Mayů označován pojmem „Májové“ a osadníci, kteří na svých bedrech nosí suroviny a výrobky, jako „dopravci“ (proč ne nosiči?), mi unikají. Dále, nazývat obtížnost Normal „střední“ by bylo opodstatněné, pokud by stupňů obtížnosti bylo více než dva – takto se mi jeví jako rozumnější překlad „normální“.

Kvalita namluvení kolísá. Projev hlavního „hrdiny“ Morbuse je dobrý, totéž se však nedá říci o ženském hlasu, který předčítá úvodní texty k jednotlivým misím – jeho snaha o vznešenost a pomalé deklamování působí uměle a nedůvěryhodně.

Manuál a drobné zajímavosti
Manuál je k dispozici v tištěné i elektronické podobě (formát PDF). Jeho zpracování opět svědčí o inteligenci autorů a jejich snaze přinést v přehledné formě potřebné informace jak starým settlerským harcovníkům, tak i těm, kteří se s tímto druhem her doposud nesetkali. Text je doprovázen obrázky a popisuje všechno důležité, s čím se ve hře setkáte, jasnou a přístupnou formou (což platí i o české mutaci manuálu).

Na www.settlers4.com se můžete dozvědět ze života nových osadníků a o jejich vývoji ledacos dalšího – namátkou se zmíním o skriptovacím jazyku Lua, který umožňuje programátorům definovat podmínky vítězství lišící se od klasického „dobuď celou mapu“ (např. pouze ovládnutí určitého území), předurčit chování počítačového protivníka v jistých situacích anebo naprogramovat tutorialové mise.

Důstojný pokračovatel dobré tradice
Hraje se to dobře, ba hodně dobře. Na každého to tak asi neúčinkuje, ale máte-li rádi budovací hry, ve kterých balancujete a jemně dolaďujete ekonomiku, hledáte nové zdroje, budujete armádu a dlouho přemýšlíte nad strategií, která by co nejlépe zasáhla Achillovu patu nepřítele, rozhodně si Settlers IV zahrajte. Za jistý nedostatek by se dala považovat zdlouhavost některých misí, která ještě předčí předcházející díly osadníků – hodina tu skutečně není žádná velká míra. Pokud však dostanete chuť zanechat té honby za ledasčím, kterou vám dnešní doba jedovatě ordinuje, mohli byste v Settlers najít oázu klidu na hodně dlouhou dobu. A v neposlední řadě se jedná o hru, kterou bych se rozhodně neobával koupit svému dítěti: veškeré násilí je zde pouze náznakové a žádné krvavé skvrny se nekonají.

Ačkoli se herní principy od první dílu Settlers prakticky nezměnily, nejsem z těch, kteří by za to Blue Byte zatracovali. Dobré věci je třeba ponechat dobré a nechtěl bych se dožít doby, kdy se z této klasické série stane kvůli křečovité snaze o originalitu nějaký paskvil. Settlers IV rozhodně stále stojí za pozornost.

Settlers IV
Výrobce: BlueByte
Vydavatel: BlueByte