Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Shadow Force: Razor Unit

  12:00aktualizováno  22. února 4:14
Na poli akčních her, u nichž je opatrné plížení cennější než zásoba střeliva do rotačního kulometu, nebylo v poslední době nikterak rušno. Milovníci tohoto žánru tedy možná přivítají příchod hry Shadow Force: Razor Unit, v níž se ocitnete v roli vojáka, ztraceného hluboko na nepřátelském území s jedním hlavním úkolem - přežít.

Shadow Force: Razor UnitPočítačové hry jsou - stejně jako třeba filmy nebo literatura - zrcadlem, v němž se odrážejí aktuální problémy skutečnosti. Platí to především pro hry budgetové, neboť díky své nepoměrně kratší době vzniku mohou reflektovat na události nedávno minulé, zatímco áčkové tituly jsou ve vývoji často několik let. Je tedy jen málo překvapivé, že budgetově orientovaná část společnosti Activision nám ve spolupráci s vývojáři z Fun Labs přináší "stealth-based" akční hru Shadow Force: Razor Unit, v níž je vaším primárním úkolem boj proti terorismu kdesi na Blízkém východě.

Máme nad Shadow Force: Razor Unit zlomit hůl okamžitě, jakmile jsme ji zařadili do "béčkového" soudku? Ne, bylo by to předčasné. Sice v titulech tohoto ražení jen zřídkakdy najdeme nějaký vysloveně originální prvek či překvapivě kvalitní technické zpracování, ale možné je všechno. Vyčkejme tedy času jako ona příslovečná husa... vždyť to znáte :o).

Příběhová linie hry Shadow Force: Razor Unit je jednoduchá, ba dokonce prostá. Přesto mile potěší fakt, že není odvyprávěna hned na začátku, nýbrž prochází celým titulem, což jsme postrádali např. u jinak kvalitní záležitosti Codename Outbreak. Zde se v první misi dozvíme jen malou část, konkrétně že jsme součástí přepadové jednotky, která dostala za úkol zničit jedno z opevněných útočišť obří teroristické organizace. Shadow Force: Razor UnitVy máte na jeho splnění podstatný podíl, neboť laserovým zaměřovačem označujete bombardérům cíle. Jaké je ale vaše nemilé překvapení, když se v rádiu ozve váš nadřízený a oznámí vám, že není v jeho silách zajistit slíbený vrtulník, jenž vás měl odvézt do bezpečí, a že se tedy za nepřátelskou linii musíte dostat po vlastní ose. Ještě štěstí, že nejste žádný ukňouraný bažant a že se o sebe dokážete postarat. Vydáváte se tedy na cestu rozdělenou do deseti misí, během nichž se vám podaří zkontaktovat se s hnutím odporu, přesvědčit jeho členy ke spolupráci, osvobodit několik rukojmí a nakonec zajmout hlavního vůdce teroristické organizace a setkat se opět se svou jednotkou.

Jestli jste si zvykli na fakt, že budgetové hry bývají jednotvárné, můžete na to u Shadow Force: Razor Unit v klidu zapomenout. Podíváte se nejen do několika teroristických táborů, ale i do opuštěných ruin, rafinérie, temného podzemí a dokonce i do města, v němž má zločinecká organizace hlavní stan. Stejně různorodá jako prostředí jsou i zadání jednotlivých úkolů. Nebudete stále jen bezhlavě střílet, i když toho si užijete na špionážně laděnou hru více než dost. Budete muset získat výbušniny z vojenského tábora, provést sabotáž, vysvobodit svého kolegu z ostře střežené budovy nebo kontaktovat spojku z hnutí odporu, aniž by došlo ke ztrátám na životech civilistů. Čas od času budete muset navíc zapojit i mozek - koho by napadlo, že pokud je podmínkou, aby vás nikdo nesledoval, musíte před odchodem z lokace zdemolovat můstek vedoucí přes roklinu... Shadow Force: Razor UnitJe to sice logické, ale ne každého to napadne hned (ano, tušíte správně, mně to hned nedošlo :o)).

Jak se na každého člena speciálních jednotek sluší a patří, je váš zbrojní arzenál poměrně pestrý. Zahrnuje kromě nepříliš efektivní pistole také několik druhů samopalů a útočných pušek (jasně, podle někoho to je jedno a totéž, ale nejsem odborník :o)) a samozřejmě i raketomety všech (ehm... dvou) druhů apod. Chybět nesmí pochopitelně ani ostřelovací puška, váš přítel v dobrých i špatných časech. V jeden okamžik ale budete mít k dispozici vždy jen dvě z nich - pistoli jako sekundární zbraň a některou z výše uvedených jako primární. Zapomeňte na doby slavného filmu Commando, v němž Arnie vbíhal do boje, podoben trošku militantnímu vánočnímu stromečku. Pokud ale nabudete dojmu, že vaši protivníci mají něco, po čem vaše srdéčko touží, můžete klidně svou hlavní zbraň zahodit a "vypůjčit" si tu, která se vám momentálně nabízí - většinou vedle bezvládného těla. Není to ale příliš potřebné, v devadesáti procentech případů si vystačíte s tou, kterou jste dostali do vínku při startu mise.

Bohužel, variabilita protivníků za zbraněmi hrubě pokulhává. Pokud jsem si všímal dobře, je možné je rozdělit na "ty v tmavém", "ty ve světlém" a "beduíny". Je ale pravdou, že byste se neměli nechat ukolébat - občas na vás zaútočí i zdánliví civilisté a pak opravdu nevíte, za kterým rohem číhá vaše smrt. Shadow Force: Razor UnitŠkoda jen, že zde chybí finálový boss, i když chápu, že to je záležitostí spíš arkádových, na realismus zpracování nehledících akčních her.

Čas potřebný pro splnění jednotlivých částí hry se samozřejmě případ od případu liší. V zásadě ale lze říci, že nejsou ani příliš obtížné, ani dlouhé. Kdyby tu byla možnost quicksave, byla by dokonce hra Shadow Force: Razor Unit záležitostí na jedno nepříliš dlouhé odpoledne. Kdyby... Jenomže on zde quicksave, jak už jistě chápete, není a celý titul tím získává jak na délce, tak i na zábavnosti. Obtížnost ale naštěstí není tak vysoká, že byste byli nuceni některou pasáž třeba desetkát opakovat - i když pětkrát si projdete téměř všechny mise (na první pokus se mi podařilo splnit jen dvě).

Zatím nám recenzentské vážky ukazují, že Shadow Force: Razor Unit není sice ničím originální, ale i tak se jedná o vcelku zábavný počin. Nasvědčuje tomu i kvalita technického zpracování. Grafika ani zvuky sice nejsou nikterak úchvatné, ale v oblasti budgetů jsme - snad až na výjimku skvělého Serious Sama - zvyklí na ledasjaké odpornosti. Jejich řady tento titul rozhodně nikterak nerozšiřuje, i když výšin produktů z dílen chorvatského Croteamu nedosahuje. Pokud bychom řekli, že před pár lety by mohl Shadow Force: Razor Unit představovat světovou špičku, nebyli bychom daleko od pravdy. Shadow Force: Razor UnitVcelku rozsáhlé exteriéry, kombinované se zajímavými interiérovými komplexy, ucházející úroveň detailů, nevtíravá zvuková kulisa, to vše patří mezi jasné klady. Snad jen ten design levelů mohl být poněkud nápaditější... Proč ale tedy není závěrečné hodnocení vyšší?

Na to je jednoduchá odpověď. Shadow Force: Razor Unit má několik vad na kráse, z nichž některé nejsou sice příliš závažné, jiné vám ale dokáží s vaším míněním o hře pěkně zamíchat. Že v některých lokacích není k dispozici mapa, to lze pochopit. Proč ale tvůrci došli k názoru, že než příslušné místo v zápisníku vyčernit, bude lepší tam umístit nákres, z něhož nelze nic poznat? Až když jsem jej uviděl podruhé, pochopil jsem, která bije... Zarážející je též fakt, že i když na sebe některé mise přímo navazují, vaše výzbroj je pokaždé jiná a zdraví je doplněno na maximum. To jsou ale jen takové malé mušky, které ostříleného akčního harcovníka nevyvedou z míry. Horší to je však s umělou inteligencí vašich nepřátel, zdejší pochybení již nelze ignorovat. Na jednu stranu je úděsná, na stranu druhou mají vaši protivníci záblesky jasnozřivosti. Jinak si nedovedu vysvětlit, že ačkoliv na vás někdy tvrdošíjně odmítají vystřelit ze vzdálenosti třiceti metrů a jen popobíhají sem a tam, nápadně se tak podobajíc poplašené drůbeži, jindy po vás pálí již mnohem dříve, a to navzdory faktu, že je noc, vy jste ukryti ve stínu a maskujete se jak jen to jde. To podle mne není fér a odmítám se s tím smířit. Shadow Force: Razor UnitVojáci dokonce vidí i v absolutní tmě, aniž by měli na rozdíl od vás sadu pro noční vidění (ne, opravdu ji nemají, tutorial i vzhled vojáků o tom vypovídá naprosto jasně). K tomu si připočtěme neskutečně nešikovný systém žebříků, z nichž skoro pokaždé spadnete, špatně řešené granáty, chudý design interiérů a budgetovou "délku" celé hry (uvozovky jsou rozhodně na místě) a pochopíte, proč se Shadow Force: Razor Unit vyšplhal jen stěží nad průměr. Nezachránil jej ani multiplayer, protože celkový počet čtyř klasických módů není nic, co by nás oslnilo.

Jak tedy vypadá závěrečné shrnutí? Shadow Force: Razor Unit rozhodně není ani špatná hra, ani vyslovená perla. Milovníky žánru jistě potěší a na pár večerů zabaví, ostatní by se tomuto titulu ale měli raději vyhnout. Nenabízí nic zvláštního, takže k sobě těžko připoutá někoho, kdo nemá podobné akční hry v lásce a neumírá touhou zahrát si konečně něco nového. I tak je ale jeho vydání na trh dobrým znamením - budgetový trh již konečně přestává být plný vysloveného braku a objevují se na něm hry, které sice nejsou skvělé, ale za těch pár korun opravdu stojí.

Shadow Force: Razor Unit
Výrobce: FUN Labs
Vydavatel: Activision
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: http://www.funlabs.com/razor/
Minimální konfigurace: procesor 333 MHz, 64 MB RAM, 450 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Na jednu stranu zábavná, na stranu druhou krátká a v některých směrech nedotažená akční hra.
Hodnocení 56%

Autor:


Témata: Vrtulník, Terorismus


Nejčtenější

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Další z rubriky

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.