Shadow Man 2econd Coming

  • 2
Veskrze temná a maximálně atmosférická jízda na kosících křídlech Nemesis. Tuny nemrtvých, likvidovaných mužem jménem Mike Leroi alias Shadow Man, který to zase jednou musí odřít za celé lidstvo… Tak přesně takhle vypadá druhý příchod Shadowmana na herní scénu, který se tentokráte plně odehrává v režii platformy PS2.
Shadowman 2econd Coming

Počátkem mého článku si dovolím vznést menší kritiku vůči většině recenzentů tištěných periodik (potažmo i autorů i-netových kousků), kteří tento titul strhli. Silně je totiž podezírám ze zaujatého komerčního náhledu a odfláknuté práce (tudíž neuskutečněnou kompletaci hry). Pokud by totiž Shadow Mana 2 zahráli v pozdních hodinách během několika nocí a dorazili jej až do samého konce, jistě by jej "neodbouchli" nějakými - byť slušnými - 60 procenty. Je tu ale i druhý náhled na věc; kromě odfláknuté smažby by mohla být příčinou i nechuť položit se do něčeho natolik úchylně depresivního a alternativně pojatého. Pchá, na co tahat mystiku do hraní, když si můžu sednout k Britney Spears Dancing Trotl, nebo jiné komerční břečce! Ano, pochopili jste správně, Shadow Man je parádně ulítlé dílko se silně depresivní atmosférou, notnou dávkou vulgárních výrazů a tunami hnijícího masa. Pokud tedy, vážený hráči, nepatříš k lidem, kteří si libují v temné atmosféře zavánějící pekelnými kulty, či voodoo hračkami, můžeš v tomto bodě skončit a hodit si k tomuto titulu nálepku hry, jíž není třeba zkoušet. Přemýšliví a sensitivní jedinci, schopni vnímat i něco jiného, než je komerční klišátko, vzhůru; tenata pekelná totiž čekají…

Jakožto člověk, který se spíše noří do depresí, než v přehnaně optimistickou náladu z "krásy" dnešního světa, jsem sáhl po komiksech o Shadowmanovi velmi rychlým hmatem. Stejně tak jsem málem urval ruku kamarádovi, který byl nespokojen s jeho technicky nevalně vyvedeným enginem v podobě herní a daroval mi se znechucením první díl na Playstation šedého kalibru. Pro nezasvěcené uvedu toliko pár řádek, aby alespoň tušili, kdože to je Mike Leroi.

Shadowman 2econd Coming

Mike Leroi je totiž Shadowman. Respektivě esteticky méně přijatelná forma Mika. Povahově neutrální osobnost (výtečná duchovní poloha pro komiks – ani kladný trapáček, ani záporný vymaštěnec) se dokáže za pomoci voodoo talismanu pohybovat světem živých i světem mrtvých. Talisman má nepěkně vrostlý do hrudi, kterýžto tímto zapříčiňuje veškeré metamorfózy z nabušeného bijce v obávaného světélkujícího zombie-mana se zatraceně mrštnými zbytky svalstva. Tento podivný způsob záchrany před smrtí zosnovala na svých 400 let dosti čilá a velice přitažlivá voodoo kněžka Agnette, čili Nettie. Stala se učitelkou kouzel voodo a temné magie našeho hrdiny a vedoucí rukou v mnoha jeho příbězích (nutno podotknout, že ilustrované patří asi k tomu nejsyrovějšímu, co můžete na papíru do dnešní doby potkat). A Mike to kolikrát neměl vůbec lehké... Ve videoherní verzi to bylo naposled v již zmíněném atmosféricky výtečně provedeném ShadowManovi na PSX. Hudební extáze, shazující vaše ego do pekelných kotlů tunami kakofonních nápěvů a hektolitry krve, a spousta psychopatických bossů (reálných masových vrahů…), které jste museli odstranit v nervy drásajícím thrilleru á la Soul Reaver. Po technické stránce však byla tato inkarnace stržena mnoha recenzenty díky nepříliš mrštnému enginu. Nicméně ti z nás, kteří překousli poměrně časté trhání obrazu si libovali v temném příběhu a hru dohráli jedním dechem. A že nebyla zrovna krátká a zrovna jednoduchá… Poté, když jsem s hrůzou zjistil, že na PS2 cuká první díl Shadowmana nachlup identicky, jako na svém starším bráškovi, upnul jsem veškeré své modlitby směrem k Acclaimu (což bych vzhledem ke kvalitě jiných titulů - vyjímaje Alien Trilogy - nikdy neudělal) a pokorně čekal na pokračování…

Shadowman 2econd Coming

Atypicky nyní začnu od těch slabších stránek titulu Shadowman 2econd Coming. První a nebetyčnou chybou je jeho umístění na CD. Hlučné a dlouhé načítání levelů tak zrovna příliš nepotěší. Na druhou stranu ale již dotažené levely po vašem zhynutí PS2 znovu neloaduje, zůstávají v paměti… Dalším (byť ne tolik viditelným) mínusem je vada na kráse FMV, kteréžto se odehrávají v herním enginu, a nejsou proto tak kvalitní, jako předrenderované scény nahrané na DVD. Nižší rozpočet - u Acclaimu obvyklé mínus, je vidět v animaci postav, které nemají ve filmových sekvencích nic společného s motion capture. A poslední vadou na kráse tohoto pesimistického dílka jsou občasné chybky v herním enginu. Někdy se protnou polygony, občas "přeteče" textura na zdi atp. Berte to z mé strany spíše za takové menší hnidopištství…

Po grafické stránce Shadow Man nepůsobí zas až tak špatně, jak byste se dočetli jinde. Potemnělé scenérie, nalayoutované spíše v hodně tmavých barevných paletách výtečně dokreslují celkovou atmosféru hry. Mike, ale i ostatní postavy, jsou poměrně vkusně vykresleny, poněkud slaběji působí jejich animace. Nezapomeňme však, že se jedná o zpracování komiksové předlohy… Scenérie jednotlivých žánrově odlišných světů jsou občas navrženy téměř ohromujícím stylem (třeba takové Resting Place ve světě mrtvých je opravdu pompézní) a snad všechny budovy ve hře působí naprosto originálním dojmem. Od kostelíku, či hřbitova v Luisianě, přes barokní kostely a keltské stavby, včetně monolitů á la Stonehenge a zamrzlé ruské vísky až k nekromatické Gehenně se budete divit práci Shadowman 2econd Coming grafika a potažmo i designéra. Melancholické oblohy za večerního soumraku, hluboké noci či planoucí ohně to vše jen lehce podtrhují. Jednotlivé levely si drží svůj grafický ráz a vše je podle mě tak, jak má být tematicky sladěno. Pokud budete plavat vodou, popřípadě krví ve světě mrtvých, uzříte, že užívá věrného efektu lomení optiky. Stejně tak zjistíte, že element opačný, a v Sepulturách velice oblíbený - oheň, se chová přesně tak, jak by měl. Pokud použijete voodoo zbraně jej chrlící, snadno zapálíte nepřítele, kterýžto se posléze v plamenech usmaží. Neméně pěkně graficky zapůsobí i ShadowGun, zbraň, která uvede nemrtvého do světelného víru, aby nakonec v pohybové křeči, zahlcené studeně modrou barvou, doslova a do písmene puknul a navždy odešel z obou světů… Co se týká designu pekelných stvoření, smekám klobouk. Dotyčný grafik se zřejmě nejprve parádně zkouřil, poté přečetl kompletní tvorbu H. P. Lovecrafta a následně našvihal do 3D programu legie posluhovačů Yog Soggothu. Rybí démoni, vzteklí a notně zubatí sucubové či jejich slizští a podstatně větší bratříčci jsou k nalezení občas i v sochařském provedení (monumentální kolos u řeky mrtvých, kde na cca 6-ti metrových zrůdách stojí 10-ti násobně větší mramorový kousek). Veškerenstvo grafiky se na obrazovce pohybu prezentuje za precizně odvedeného anti-aliasingu, tudíž si nevšimnete jediné kostičky - a pak, že to nejde (zkuste si to srovnat např. s profláknutým Blood Omen 2, kde se Kain pohybuje ve sterilní grafice s nižším rozlišením)… Ostatně běh celé hry je naprosto plynulý a zaškobrtnul mi občas až při závěrečném souboji s olbřímým pavoučím bossem. Vizuální stránka je tedy naprosto stylová a velice slušně provedená.

Shadowman 2econd Coming

To, co vás zaručeně vtlačí do křesel, jsou zvuky a hudba, které se giganticky podílejí na šílené atmosféře tohoto titulu. Nemohu si pomoci, ale takhle parádně zhudebnělé kousky by se měly vyskytnout v každé depkařské hře (i když těch bohužel na trhu moc není). Nádherně odzpívaný keltský motiv v Irsku, zběsilá kakofonie zvuků prokládaná dětskými vzlyky v Gehenně, či řízná monstrózní hudba při soubojích s bossi, to vše vás u vašeho audia nádherně zamrazí v zátylcích. Skládám hold hudebníkovi - moc dobře ví, jak se zažrat šílenými vibracemi pod hráčovu kůži! Stejně tak je kvalitní namluvení; jaké bylo mé překvapení, kdy naprosto špičkovou ruštinou na mě spustil (samozřejmě s anglickými titulky) démon Baba Yaggoth svůj proslov o tom, abych to zabalil, že si mě dá k večeři. Sám Mike je také profesionálně nadabován a nešetří říznými výrazy. Jistě na vašich tvářích vybudí mírný úsměv, když se octne v průšvihu a zakleje "Holy Shit"; on po svém komiksovém vzoru vůbec nešetří drsnějšími výrazy a to je dobře, alespoň nám cenzura nenaruší trapným pípáním atmosféru rozhovorů. Ono by se to vůbec asi dost napípalo… Ozvučení je takové, jaké má být; zbraně hlučí autenticky, nepřátelé řvou a skučí, voda a krev cákají, duše mrtvých šeptají v agónii atd. atd. Ale ta hudba, přátelé, to je opravdu KUS!!!

Hratelnost. Sedm světů po šesti levelech, navzájem propojených, to je úctyhodná bilance. Na každý svět vás již klasicky čeká jeden boss. Je jasné, že to chvilku potrvá (na rychlovku cca 20 hodin). Výdrž je tedy solidní. Pestrost zbraní - další to plus tohoto počinu. Nemluvě o tom, že pan Leroi dokáže v každé ruce třímat po jednom kousku. Může se tak stát, že uzinou Shadowman 2econd Coming krmíte jednoho a shadowgunem dezintegrujete dalšího baddie. Můžete najít ale i zbraň většího kalibru, jako např. minigun s granátometem či legendární obouruční meč, a ta vám zaplácne obě okončetiny. Bojový arzenál se dělí hned na několik druhů – střelné zbraně (pistole, brokovnice, uzi, minigun, sniper…), ty může používat Mike i Shadow Man, přičemž ve světě mrtvých se změní v nepěkné bouchačky, které svým olezlým "alienovským" designem budí respekt už na pohled. Voodoo zbraně (zápalné projektily, hadí plamenomet, či speciální vodoo třaskavina, odstraňující závaly...), jež může použít v plném rozsahu pouze Shadow Man a to toliko s dostatkem many, sbírané ve formě plamenných lebek. Pak je zde ještě jedna speciální položka - Nephilim, která obsahuje kuriózní záležitosti, zapalující nepřátele magickou rudou mlhou, k níž počítám krom podivné palice velmi účinný mystický obouruční meč, keltskou kuši, či kalich ne nepodobný svatému grálu (ten využijete ke uzdravení Joyntyho, posedlého kámoše, a jinak slouží jen k tomu, abyste si posvítili na cestu). Také nesmím zapomenout na zbraně prozaičtější, které se společně s oblíbenou hračkou Shadow Mana - plyšovým medvídkem bez nohy, umožňujícím teleport mezi světy, ukrývají v položce Předměty. Jsou to páčidlo, mačeta, nebo hřebíkovací pistole. Smrtonosný arzenál! Dalšími položkami v menu jsou kromě obligátních nastavení a sejvu také dokumenty, kde najdete buďto mapu daného světa (samozřejmě po jejím nalezení), stěžejní mystickou knihu "Kodex", či některé zajímavé dopisy, anebo historické knihy. Jestli se vám zajídá svalnaté vzezření černocha Mika a nechce se vám čekat do půlnoci, najdete si v menu hodinky, pak jen posunete čas a dotyčný se za ukrutného řevu a nějakých těch světelných efektů změní v Shadow Mana… Všechny uvedené propriety jsou podrobně okomentovány helpem a je tedy nad slunce jasné, jak pestré vybavení má náš hrdina k dispozici. Můžete se tu dosytosti hňahňat v inventáři a divoce kombinovat zbraně…

Shadowman 2econd Coming

K unikátu této gamesy největší měrou přispívá její příběh. Chytře zpracovaná biblická Nemesis, adaptovaná na komiksový svět Mika Leroie, je mistrně implementována do celé hry. Při některých pasážích bude osobám znalým náplně bible poskakovat po zádech husí kůže (notně podtržená psychedelickou hudbou a zvuky). Sedmkrát otevřete Kodex, mystickou knihu odemykající brány z pekla do horního světa, abyste pokořili 7 démonů, připravujících invazi a porobení lidstva. Nápaditost autorů nezná mezí a budete je podezírat ze satanistických sklonů… Vložené středověké příběhy o mýtických bojovnících (určitá paralela na krále Artuše a jeho Excalibur, nejzajímavější to legendu), které se jemně objevují ve hře, či jméno Grigory Sephirota, to vše vám bude podvědomě nahlížet do mysli. A až po tunách rozsekaných zrůd a sebrání všech Sigilů nakonec vybojujete finální bitvu a stanete se Pánem země mrtvých, řeknete si, že jste prožili něco opravdu velmi výjimečného. Příběh je zkrátka na jedničku, ale pozor, neangličané budou mít se svižnými proslovy a texty nejednu svízel!

Tak jsem se nakonec propracoval k závěru. Chtěl bych tu rozepsat spousty dalších linek příběhu, rozpovídat se o designu jednotlivých světů a chrlit tuny dalších znaků, jenže i místo pro recenzi je limitováno. Zřejmě jste si povšimli mého soukromého nadšení pro tento titul. Je dáno tím, že se konečně někdo jiný než Japonci obrátil k lehce duchovnímu stylu hry (i když ujetému do silně negativních poloh) a zapůsobil na ty stránky lidského jedince, které se ve dnešní necitlivé a uspěchané době ve většině nás naprosto uzavírají. Po skvělém Silent Hill 2, který právě po této stránce silně zapůsobil (a dle mého názoru se jedná také o veřejností silně nedoceněný titul), je tu další ujetý kousek. Ale vztyčuji ukazováček - pozor, Shadow Man 2 nemusí hned každému sednout. Pokud tedy v sobě ukrýváte dekadentní kousky duše a občas se ponoříte do depresivních nálad o konci světa, rozeběhněte se pro tuto hru, jistě budete postupně příjemně upadat do jejích tenat. Jedinci, hledající jednoduchost a superprezentaci, či neustále sportující, ať se Shadow Manovi laskavě vyhnou!

Shadowman 2econd Coming
Výrobce/Vydavatel Acclaim
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 980kB
Verdikt: Dekadentní jízda na vozu jménem Nemesis. Temná atmosféra, podpořená tmavou grafikou a naprosto podmanivou, občas psychedelickou hudbou se silným příběhem zaujme tu úchylnější část pařanstva. Standardní hráči, kteří si nelibují v záhybech těžkého modrého sametu, nechť Miku Leroiovi raději nevěnují pozornost.
P.S. Nebojte se, satanisty to z vás neudělá!
Hodnocení: 75%