Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Shadowrun - ať žije cyberpunk!

  12:07
Oblíbené pen-and-paper RPG se konečně dočká plnohodnotného virtuálního přepracování, které by rádo ovládlo segment multiplayerových akcí. Zda má šanci, nebo jde jen o nesplnitelné přání, se dozvíte v našem preview!

Shadowrun Již ve chvíli svého ohlášení to virtuální přepracování kultovního Shadowrunu nemělo jednoduché. Hardcore fandové původního pen-and-paper RPG se okamžitě začali bouřit. Nedalo jim spát, že se jejich oblíbený cyberpunkový RPG svět s rasami jako jsou lidé, elfové či trpaslíci s dějištěm v Seattlu přeměnil v průměrnou FPS střílečku z Jižní Ameriky. Proč se tvůrci z FASA Interactive rozhodli implementovat nové rasy, magii a technologie? Jednoduše proto, že to tak cítí. Podle nich změny Shadowrunu jedině prospějí, a přestože tato odpověď pravověrné fandy uspokojí zřejmě jen stěží, pořád je tu obří počítačové i konzolové publikum, které si řádně odvedenou akci v povedeném světě nechá líbit.

Příběh začíná v roce 2012 a vychází z domněnky, že ve vesmíru existuje jakási cyklická magie, jež se na náš svět vrací každých pět tisíc let, přičemž vzbuzuje magické schopnosti v každém člověku.

Pro ty, kdož Shadowrun nikdy nehráli, přiblížíme základní, již o nové prvky obohacenou premisu. Příběh začíná v roce 2012 a vychází z domněnky, že ve vesmíru existuje jakási cyklická magie, jež se na náš svět vrací každých pět tisíc let, přičemž vzbuzuje magické schopnosti v každém člověku. Některé z nich pak přemění ještě mnohem více, čímž pádem se z nich stávají trpaslíci, trollové nebo elfové. Shadowrun Megakorporace jménem RNA Global se po nedlouhém váhání rozhodne tuto prazvláštní energii ovládnout a podaří se jí najít její ohnisko. Ovšem dochází k nehodě, která postihuje jihoamerické město Santo. To se pochopitelně mnohým nelíbí, vznikají různé frakce a začíná válka. Tolik ve vší stručnosti k příběhu, který stejně nepředstavuje nikterak důležitou součást hry.

Shadowrun je totiž vyvíjen primárně jako multiplayerová akce, jež by měla slučovat dva dosud oddělené světy. Počítačový a konzolový, který je reprezentován microsoftí platformou X-BOX 360. Ptáte se jak? Inu jednoduše – na jednotné servery se budou moci připojit jak vlastníci PC, tak majitelé zmíněné konzole a bojovat zde v jedné hře. Podle nás však vyvstane problém související s odlišností ovládacích rozhraní na jednotlivých strojích. Je známou pravdou, že střílečky se na klávesnici s myší ovládají mnohem lépe, kdyžto na klasických gamepadech je ovládání přeci jen kostrbatější. Tvůrci však tvrdí, že se jim ovládání podařilo skvěle vyladit, tudíž xboxáci žádné znevýhodnění nepocítí. V tomto případě ale jenShadowrun tak neuvěříme a raději si počkáme na hratelnou verzi, která mnohé prokáže.

Hra bude výhradně multiplayerová. Osamocení hráči si sice zapaří, ovšem jen proti botům v klasických módech. Žádná kampaň se nekoná. Předváděčka odkryla tajemství několika úrovní, při jejichž designování kladla FASA velký důraz na vertikální složku. Ta se ve hře projeví skrze různorodé technologie, díky nimž nebude velkým problémem dosáhnout dříve nevídaných výšin. Co se samotných módů týče, není nabídka kdovíjak bohatá – deathmatch ani jeho týmová varianta dosud nebyly potvrzeny, ovšem dá se předpokládat, že se jich dočkáme. Mnohem zajímavější je ovšem Raid, který spočívá ve vytrvalém útočení a bránění určitých cílů. Extraction zase nabídne boj o jediný artefakt, jenž se na mapě nachází.

Osamocení hráči si sice zapaří, ovšem jen proti botům v klasických módech. Žádná kampaň se nekoná.

Na začátku hry budete vyzváni k volbě jedné ze čtyř postav. Každá z nich Shadowrun samozřejmě disponuje svými specialitkami, přednostmi i slabostmi. Tak už to chodí. Mnohé se točí kolem tzv. „esence,“ což je ona všemi žádaná látka, magická síla chcete-li, jejímž využitím se dají provádět mnohé psí kusy. Nejvyváženější třídou jsou zcela jasně lidé s přiměřeným objemem „many“ a průměrnou rychlostí i sílou. Elfové jsou na druhou stranu těmi nejrychlejšími stvořeními s mnoha zajímavými kouzly, ovšem o jejich tělesné zdatnosti se ani nemá smysl rozepisovat. Trollové jsou stvořeními pomalými, ale nesmírně silnými a mnoha útočnými technikami oplývajícími, s magií to ale moc slavné nemají. Posledními jsou pomalí trpaslíci, kteří mají zřejmě nejzajímavější vlastnost ve hře. Tou je vysávání esence z nepřátel, okolí a vůbec všeho, v čem se vyskytuje magická energie.

Na první pohled se Shadowrun jeví jako každá druhá střílečka. Zastřílíte si z veskrze klasického arzenálu zbraní, kulomety počínaje, sniperkami a raketomety konče. Skutečný duch hry však spočívá v onom kouzlení. Před každým kolem dostaneteShadowrun na výběr z dosažených čáryfuků, přičemž tři z nich si vyberete a ty pak budete prakticky využívat ve hře. Ofenzivní činnost zprostředkovávají zbraně, tudíž je jasné, že kouzla se budou soustředit trochu jiným směrem. Měly by mít především defenzivní, pomocnou a podpůrnou náturu. Kupříkladu vidění i teleportování se skrz zdi či vypaření se, což znemožní kulkám, aby vás zasáhly. Tvůrci se přiznávají, že inspiraci často hledali v nejrůznějších cheatech, jež dávají hráčům nefér výhody. Zde je však budou moci využívat všichni a kdo se s nimi naučí pracovat nejobratněji, získá nesmírnou výhodu.

Hodně zajímavě působí taktéž systém uzdravování a kříšení. Pokud se potřebujete vyléčit, hodíte na zem k tomu určené semínko, z nějž zanedlouho vyroste strom života schopný dodat zdraví vám i vašim parťákům, ale i nepřátelům. Jedná se o suverénní herní objekt, takže se za ním budete moci i účinně krýt. Ještě vychytanější a ošemetnější je oživování. Pokud máte dostatek esence, můžete Shadowrun vzkřísit zabitého parťáka, ovšem budete se muset smířit s faktem, že určitá část posvátné energie se v daném kole již neobnoví. Onen oživený vám ale na druhou stranu bude zavázán a to doslova. Je totiž přímo závislý na vašem životě. Když zemřete, začne postupně krvácet i on, čímž pádem je jasné, že se vás bude snažit chránit. Je tu však možnost, jak vzkříšení zabránit – rozstřílením těla nepřítele na cimpr campr. Notoričtí masochisté tak konečně dostanou dobré opodstatnění svých choutek. Rovněž je potřeba vydělávat peníze, za něž si pořizujete výbavu. Ty na vaše konto poplynou tehdy, když budete hrát pro tým – křísit parťáky či etablovat stromy života. Rovněž každá kulka v těle nepřítele dojde svého peněžitého ocenění.

Pokud se potřebujete vyléčit, hodíte na zem k tomu určené semínko, z nějž zanedlouho vyroste strom života schopný dodat zdraví vám i vašim parťákům, ale i nepřátelům.

Přestože si hardcore fanoušci zřejmě nepřestanou stěžovat na změny v jejich oblíbeném konceptu, my ostatní nemáme důvod se znepokojovat. Tvůrci prostě chtějí zaujmout originálním přístupem, což se jim do jisté míry daří a hlavně touží, stejně jako hráči, po krystalicky čiré akční zábavě. A ta se v podobě Shadowrunu začíná velmi jasně rýsovat.

Index očekávání: 90%

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...