Shenmue 2 - ""déja vu""

  • 37
Před nějakým časem se v Evropě objevilo pokračování jedné z nejlepších her na konzoli Dreamcast. Dostálo slibům, které nám byly dány? Nebo je to tradiční ukázka takzvaných ""lepších druhých dílů""? Vše se dozvíte v následující recenzi, v níž si také připomeneme předcházející klasiku.
Shenmue 2

Věřím, že většina lidí, co vlastní v České republice konzoli Dreamcast, měla tu možnost setkat se se hrou Shenmue. Hra to ve své době byla zcela jistě revoluční a její koncepce, grafika a čirá originalita nejednoho hráče a recenzenta určitě překvapila. Pro ty z vás, kteří se s titulem Shenmue ještě nesetkali, nabízím v této recenzi na druhou kapitolu řadu srovnání, takže si budete moci udělat jasný obrázek o obou projektech. Taktéž doporučuji si přečíst již starší recenzi na první díl Shenmue na našich stránkách.

Shenmue 2 již od počátku jeho vývoje provázely značné pochyby, zda vůbec na konzoli Dreamcast vyjde. Spekulace se vedly o tom, jestli hru přeci jenom nevydat pouze na platformách příští generace. Značné protesty japonské Dreamcast komunity však vedly k tomu, že hra nakonec vyšla. Kuriozitou ovšem bylo to, že Shenmue 2 vyšel pouze ve verzi japonské a evropské. Ano, na naše americké kolegy se nedostalo! Marně skřípali zuby a marně sepisovali petice. Ti, kdož si chtějí Shenmue 2 v Americe zahrát, si prostě musejí zakoupit Xbox a počkat na vydání této gamesy na uvedené konzoli od Microsoftu. Důsledkem polo-plánovaného vydání Shenmue 2 v Evropě je hra pouze otitulkována anglicky a namluvená japonsky. Musím říci, že konkrétně tento nedostatek naopak hezky dokresluje zdejší atmosféru.

Shenmue 2

Přejděme teď už k samotné hře a to konkrétně k příběhu. Ten začíná, jak už to tak bývá, přesně tam, kde jednička skončila :). Ryo se jal hledat hlavního arcizlouna (tento zabil v dílu prvním jeho otce) v Hongkongu, městě to zločinu zaslíbeném. Po efektním příjezdu lodí do Hongkongu, který je velmi umně ztvárněn enginovou animací, se hlavní hrdina Ryo rozhodne začít sbírat vědomosti už v přístavu. Zde ho čeká začátek jeho nového dobrodružství. Ryo má v kapse na papíře pouze název části města, kde by měl svého úhlavního nepřítele a jeho organizaci hledat. Příběh se v průběhu hry krásně odvíjí a je radostí se seznamovat s novými lidmi a jejich rolí v této story. Setkáváme se zde i s novými gangy a samozřejmě se s nimi dostaneme i do několika závažných potyček, které vyřídíme umně cílenými pěstmi a kopy :). Říkat vám již o příběhu nic dalšího nebudu, neboť jestli se rozhodnete Shenmue 2 hrát, tak by bylo škoda cokoliv z něho dále prozrazovat.

Jak jsem se již jednou zmínil, tak Shenmue byla hrou, která měla velice zajímavou a originální koncepci. Bohužel, toto již nemůžeme tak jednoznačně říci o dílu druhém, protože hra samotná vám již od počátku nejspíše přijde jako datadisk. Autoři se trošičku nechali unést vykrádáním sebe sama a pokračování je v podstatě kopií prvního dílu - pouze s novým příběhem.

Shenmue 2

A tak se opět setkáme s akčními scénami v podobě sekvencí, kde musíme v určitou chvíli zmáčknout správné tlačítko na ovladači. Zase zde máme masivní bojové scény, kde se mlátíme s polovinou celého gangu najednou.
Jelikož peníze jsou hybnou pákou lidské společnosti, tak i v Shenmue 2 v neposlední řadě funguje systém vydělávání peněz a to někdy způsobem značně nezábavným. Na rozdíl od prvního dílu, kde jsme jezdili s vysokozdvižným vozíkem a byla to podotýkám skvělá zábava, se tady dočkáte jen a pouze přenášení beden. Uvedené probíhá tím způsobem, že v určitou chvíli mačkáme opět určitá tlačítka :). Situaci nám ztěžuje podle mne podnapilý pracovník přístavu, se kterým jste nuceni spolupracovat, a který se hýbe tím nejméně předpokládaným způsobem. Máte ještě další alternativu, kterak si vydělávat peníze, a to obsluhováním stánku s jakousi hongkongskou hrou, kde se hází kulička a ta musí dopadnout do vytyčeného pole. Kulička se různě odráží a váš úkol je stát u stánku, vyvolávat reklamní hlášky dokud někdo nepřijde a potom ho v následující hře přehrát. Musím podotknout, že takto se peníze opravdu vydělat nedají a proto se můžete dát na gambling značky load/save (můj případ). Jediný hazard, který mi přišel výhodný a nejméně bolestivý, bylo sázení na kostky. Stačí si vyhledat zapadlé herní místo, kde se dají sázet velké částky a peníze se s přihlédnutím k save/load způsobu jen pohrnou :).

Shenmue 2

Jediný pracovní quest, se kterým se setkáte asi v polovině hry, a jenž mi přišel celkem podařený, bylo přenášení knih. Tohle nejen že není obtížné, ale světe div se, naopak poměrně zábavné. Sice je to opět to samé schéma, které Shenmue 1 i 2 hojně využívá, ale dosáhlo se příjemného vyvážení obtížnosti a zábavy. Jednou z dalších příjemných věcí, o které bych se chtěl v souvislosti se Shenmue 2 zmínit, je páka. V diskusi pod recenzí bych i uvítal, aby mi někdo případně řekl, zda porazil nejsilnějšího protivníka v páce. Jestliže ho totiž porazil, tak má u mne dotyčný již dopředu gratulaci :).

Samostatnou kapitolu zaujímá v Shenmue 2 zcela jistě boj. Je proveden velice dobře a je vidět, že pan Suzuki si s ním dal hodně práce. Jsou zde též vidět zkušenosti, které pobral při tvorbě série Virtua Fighter. Ryo má k dispozici širokou škálu hmatů, kopů a různých úderů rukou. Hezké je, že máte možnost se ve hře (stejně jako v prvním dílu) různé hmaty a kombinace učit od mistrů, či si je koupit na svitku v krámku. Trošičku mi chyběla oproti první kapitole ona možnost samostatného tréninku hmatů v parku. No nic. Kamery v souboji se dynamicky mění a v podstatě máte pořád přehled o tom, co se na bojišti děje. Co mne však oproti minulosti nemile překvapilo byla jakási novota s kamerou umístěnou za vašimi zády, kdy se vaše postava stává průhlednou. Nemusím asi Shenmue veteránům zdůrazňovat, že takto umístěný pohled na dění je zhola Shenmue 2 nevyužitelný, neboť nemáte absolutně přehled o tom, co se děje za vámi. Naštěstí je tento způsob snímání obrazu využit pouze v několika málo scénách a tudíž se nestává až tak frustrujícím. Vaši protivníci se různí na stupnici obtížnosti od absolutních břídilů, po velice tuhé soupeře. Nicméně musím předeslat, že jak mne u některých bojů v Shenmue překvapila jejich obtížnost, tak ve dvojce mi přišly boje naproti tomu až trapně jednoduché. V podstatě jsem nikdy nepotřeboval střet opakovat více jak dvakrát a to mi přijde jako škoda. Na druhé straně lidem, kteří mají raději příběhovou linii hry, to může přijít vhod.

Adventurní část se v podstatě nijak zvlášť nezměnila. Je čistě lineární. Dostanete nějakou informaci a jdete si ji na místo určení ověřit. Opět zde hraje roli čas, ve kterém máte někoho kontaktovat, či se s ním sejít. Zde hra doznala určité zlepšení. Teď již nemusíte čekat na tu hodinu, kdy se máte sejít, ale můžete si na místě zapnout time-compress a okamžitě a plynule pokračovat v ději. V prvním díle jsem si krátil dlouhé chvíle chozením do automatové herny a hraním Space Harriera a boxu :). I v Shenmue 2 máte automatovou hernu a dosti mne udivilo, že kromě Outrunu sem nic dalšího nepřidali, což je rozhodně veliká škoda.

Shenmue 2

Pomalu ale jistě se dostáváme ke grafickému zpracování. Ani zde se ve srovnání s prvním dílem autoři moc nevytáhli. Podle pana Suzukiho měla grafika dostát značným změnám, ale nic takového se nekoná. Spojnice paží s tělem jsou pořád řešeny těžkopádně a vypadají nerealisticky. Chodci se pořád objevují kousek před vámi. Přišlo mi, že vývojáři trochu vylepšili systém vykreslování a teď již vidíte do větší dálky. To ale může být jen můj dojem. Na druhou stranu i na dnešní standardy jsou pořád obličejové animace na hodně vysoké úrovni, i když zůstaly stejné. Textury objektů vypadají hezky a žádnou zvláštní výtku bych k nim neměl. Celková animace postav ve hře zůstala shodná a tudíž mírně nadprůměrná (oceníte zvláště v soubojích).
Hudba zůstala též ve stejných intencích a tak se zde setkáváme opět s hezkými rytmy asijské lidové tvorby. Co se týče ozvučení, tak ani nevím, jak bych je okomentoval. Nevadilo mi - ale ani mě nijak nenadchlo. Co bychom také mohli chtít vylepšit na zvucích dopadajících kopů a pěstí, že?

A co si tedy o Shenmue 2 myslím? Že hra to mohla být mnohem lepší. První díl se mi celkově líbil více a v oblasti konzolových projektů mi připadal jako gigantické a robustní dílo s obrovským množstvím variací, možností, detailů atd. Jeho mladší bratr Shenmue 2 hraje druhé housle a je něco jako přestupní stanice k něčemu lepšímu a většímu. Po zhlédnutí své vlastní recenze musím poznamenat, že jsem byl možná hodně kritický. Nenechte se tím zmást a pamatujte, že komu se líbila jednička, tak tomu se bude líbit i dvojka, ale už z ní nebude zdaleka tak nadšený. Ovšem stejně jako první díl to není hra pro každého a najde si pravděpodobně toliko svůj okruh hráčů. Jestli pan Suzuki dostojí svým slovům, tak jeho sága pořád ještě nekončí a dočkáme se ještě mnoha dalších dílů, ale s další verzí pro Dreamcast se můžeme již zcela jistě rozloučit.

Shenmue 2
Výrobce/Vydavatel Sega
Platforma Dreamcast
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano
Verdikt: Skoro ve všem stejné, co díl první. Některé věci vylepšené a některé rozhodně ne.
Hodnocení: 75% (info)


Témata: Herny, Petice, Xbox