Sherlock Holmes - návrat na PC

  • 11
Nakoukneme-li do minulosti počítačové zábavy, nalezneme hned několik her, jejichž hlavním protagonistou se stal slavný Sherlock Holmes. Již za měsíc se ním budeme moci setkat znovu, tentokráte ale ne pod taktovkou gigantu EA, ale menší společnosti Frogwares, která svůj projekt zpracovala po vzoru adventur francouzského Crya.

Sherlock Holmes and the Curse of the MummyKdyž byl oficiálně oznámen pád francouzského Crya, domníval jsem se, že se spolu s ním odebere do věčných lovišť také jejich engine Omni3D a většina jeho modifikací, které od doby svého vzniku (1996) neprošly prakticky žádnou výraznou inovací či modifikací. Skutečnost je ale jiná, neboť jak dokazuje dnes probíraný Sherlock Holmes and the Curse of the Mummy, hry postavené na tomto extra zastaralém enginu budou vycházet i nadále.

Přestože za Sherlockem Holmesem nestojí bývalí vývojáři z Crya, ale zcela nový a ještě k tomu ukrajinský tým Frogwares (což je nezvratný důkaz, že hry se dělají opravdu všude), je tento projekt oněm "klasickým francouzským adventurám" podobný prakticky ve všem. Námět tvůrci čerpají ze známé literární předlohy, kterou se stal nejslavnější detektiv světa, zplozený britským spisovatelem A.C. Doylem. Skalní příznivci adventur si v tuto chvíli jistě vzpomenou na dvě adventurky od Electronic Arts - The Lost Files of Sherlock Holmes (1992) a Case of The Rose Tattoo (1996). Ty nám v minulosti již umožnily vcítit se do role tohoto detektivního velikána. Sherlock Holmes and the Curse of the MummyObě ve své době patřily ke špičkám žánru a já jsem velmi zvědav, zdali se Frogwares dokáží těmto titulům alespoň přiblížit. Bohužel, vzhledem k doposud známým informacím a kvalitám nedávno zveřejněné demoverze o tom mám nemalé pochybnosti.

Zanechme ale falešných předsudků a povězme si něco konkrétního o tom, co nás ve hře čeká. Nejprve se sluší zmínit o příběhu, který nás zavede na panství anglického lorda Montcalfa. Tento muž, známý to egyptolog a sběratel starožitností, totiž před pár měsíci záhadně zmizel. Scotland Yard jako obvykle odmítá hnout prstem, protože lord Montcalf poslední dobou projevoval jisté známky slabomyslnosti, a tudíž je pro ně případ nad slunce jasnější – sebevražda. Lordova dcera, slečna Elisabeth, je ale jiného názoru a jelikož se s panem Holmesem osobně zná (je totiž zasnoubená s jeho bratrancem), požádá ho o pomoc. Holmes ji pochopitelně odmítnout nemůže – to by ho vývojáři z Frogwares pěkně zmasakrovali :o).

Jakmile dorazíme na rozlehlé a starodávné panství, zjistíme, že je naprosto pusté. A zde je vidět další z celé řady podobností s hrami jako Sherlock Holmes and the Curse of the MummyThe Secret of the Nautilus nebo Loch Ness, kdy je hráč "uvězněn“ v prostředí s naprostým minimem obyvatel. V případě Sherlocka Holmese je slibováno celých 7 (!!!) interaktivních postav a jak se dalo očekávat, rozhovory s nimi budou nejspíš extrémně strohé a lineární, neboť jsou zpracovány formou videosekvencí. Nedostatek dialogů by ale mělo nahradit slušné množství logických hádanek, sestávajících povětšinou z překonávání různých nástrah a pastí, jež si lord přichystal pro nezvané návštěvníky. Během pěti kapitol se z panství nehneme ani na krok a slibovaných 20 hodin herního času strávíme ve zhruba 35 místnostech či chodbách. Ze všeho nejvíc se patrně zapotí náš inventář, v němž by se měla postupně vystřídat více než stovka předmětů.

Interface a ovládání hry úzce souvisí s použitým enginem Phoenix VR a je ze všeho nejvíce podobné již zmíněné hře The Secret of Nautilus. Po herním prostředí se tedy pohybujeme po skocích a na každé lokaci se kolem sebe můžeme rozhlížet o 360 stupňů. Kurzor je volně pohyblivý a otáčení obrazu probíhá po jeho najetí k okraji obrazovky. Obdobně jako v Nautilu se v levém dolním rohu obrazovky nacházejí dvě velké ikonky pro otevření menu a inventáře. Naštěstí poměrně zásadní problém z Nautilu, kdy se po najetí kurzoru na tyto ikonky Sherlock Holmes and the Curse of the Mummyzačal obraz nechtěně otáčet, byl částečně eliminován (obraz se otáčí, až když kurzem zajedete za tyto ikonky) a taktéž inventář prošel výraznou inovací – již nezobrazuje pouhé 3 předměty najednou, ale otevře se přes celou obrazovku a dává nám tak větší přehled o tom, co máme právě u sebe.

Herní menu pak kromě klasických funkcí save/load/quit obsahuje taktéž jakousi "schránku na dopisy“, kam si Sherlock schovává veškeré nalezené listiny a dokumenty. Kromě toho je zde ještě jeho soukromý zápisníček, kam si zaznamenává své dedukce a informace o nových objevech a zjištěních. Naneštěstí jsou tyto zápisky velmi špatně čitelné, neboť podklad stránky je světle béžový a text na ní bílý. Na tuhle kombinaci barev musel přijít opravdový umělec a my můžeme jen doufat, že tvůrce ještě stihne osvítit duch svatý a oni v plné verzi hry jednu z barev změní.

Slovy o herním enginu toto preview začínalo a také jím nyní končí – dostávám se totiž ke grafice. Pokud jste hráli hry jako Loch Ness, Dracula 1 & 2 nebo několikrát zmiňovaný Nautilus, budete mít o vizuálních (ne)kvalitách Sherlock Holmes and the Curse of the MummySherlocka Holmese ideální představu. K čemu jsou perfektní a detailně vymodelované interiéry lokací, když ve výsledku vypadají neuvěřitelně kostkovaně a rozmazaně? Odpovědět si jistě dokážete sami. Mě osobně vůbec nepřekvapuje použití rozlišení 640x480, absence podpory 3D karet pro efekt vyhlazování a ani naprosté minimum in-game animací na lokacích. Více k tomu, myslím, nemusím dodávat.

Je mi líto, že toto preview vyznělo spíše negativně než kladně a že jsem svými slovy zklamal nejednoho fanouška adventur. Na házení flinty do žita je ale ještě příliš brzy – příběh není zase tak špatný a hratelnost, nejdůležitější to složka her, se z extra krátkého dema posoudit prostě nedá. A kdo ví, možná právě ona bude silnou stránkou Sherlocka Holmese. To ale zjistíme až v září, kdy by se hra měla objevit na trhu.