Shining Force: Resurrection of the Dark Dragon

  12:00
Předělávka jednoho ze zakladatelů žánru SRPG (strategy RPG) dorazila nyní i na kapesní GBA. A pokud máte jen trochu rádi klasiku, určitě si tento titul nenechte ujít.

Shining Force: Resurrection of the Dark Dragon O řekněme kultovní sérii Shining od Segy by se toho dalo napsat mnoho. V rámci zmíněné řady tu máme kvalitní dungeony, v poslední době dokonce i akční RPG (vysloveně nevydařená edice Shining Soul na GBA či ohlášený Shining Tears pro PS2) a tři díly rozšiřující segment strategických RPG, přičemž další se údajně chystá.

Shining Force: Resurrection of the Dark Dragon je sice věrnou napodobeninou originálu, který se na 16-ti bitové konzoli Sega Mega Drive objevil na počátku devadesátých let minulého století, nicméně pravověrní fanoušci se přeci jen dočkají řady viditelných vylepšení, počítaje v to např. nové postavy, předměty, lepší interface a v neposlední řadě lehce zvýšenou obtížnost.

Tvůrci sice mluvili také o jakémsi stěžejním kartovém systému, ale tento se váže toliko na jednu ze tří nových postav, o čemž bude řeč ještě později. Teď je na řadě audiovizuální zpracování. Přičemž předesílám, že nepatří právě k nezapomenutelným. Hudební doprovod je repetetivní a přes několik obměn zachycujících docela zdařile momentální atmosféru je jeho největším kladem možnost, že se dá výrazně potlačit. Klasická 2D grafika není příliš detailní, interakce se omezuje na povídání s lidičkami a otevírání Shining Force: Resurrection of the Dark Dragon truhliček, ale uvedené částečně zachraňuje fakt, díky kterému má hra velký náskok před podobně laděnými konkurenčními tituly. V rámci každé kapitoly vám je totiž umožněno procházet se svobodně městy a vesnicemi, což se z nějakého důvodu už nenosí.

Postavičky samy o sobě jsou neobvykle velké a docela propracované, při akci se dočkáte poměrně povedené nadstavby skrze speciální kreslené animace.

Ale tahle volnost pro vaše konání je rozhodně příjemným doplňkem hlavní herní náplně, kterou tvoří bojování na bezprecedentně rozlehlých bojištích, ať se již jedná o interiéry či exteriéry. Koncepce boje je standardní, poté, co dáte do kupy z vašeho početného ansámblu hrdinů dvanáct vybraných bojovníků a nastoupíte do bitvy, střídáte se po kolech na tahu s vaším protivníkem. Bojiště je přitom klasicky rozděleno na neviditelné čtverečky a každá postavička se může pohnout jenom o určitý počet čtverečků a provést akci, která jí přísluší. Klerici tedy ozdravují raněné, lučištníci z druhé vlny ostřelují nepřátele, mágové z ještě větší vzdálenosti sesílají smrtonosná kouzla a válečníci si pochopitelně užívají bitevní vřavy hnedle z první ruky. Je zde řada dosti specifických charakterů, takže je možné hru napodruhé zkusit třebas s těmi, kdož nedostali při premiéře z nějakého důvodu vaši důvěru.

Shining Force: Resurrection of the Dark Dragon Ještě se na okamžik vrátím ke grafickému zpracování. Postavičky samy o sobě jsou neobvykle velké a docela propracované, při akci se dočkáte poměrně povedené nadstavby skrze speciální kreslené animace zohledňující právě vyvolaný útok, což je rozhodně prima. Co se naopak tvůrcům nepovedlo je rozpohybování, hned vysvětlím. Aby bojiště nepůsobilo mrtvě, postavičky jakoby šlapou vodu (což je celkem obvyklé), nicméně při jejich přesouvání po bojišti se nepříjemně rozhoupe obraz, až z toho chvílemi rozbolí hlava. I když jde jenom o zvyk a za chvíli to přestanete vnímat, rozhodně se to dalo ošetřit lépe - konečně na Mega Drive nic podobného nebylo.

Protože jsou boje nezřídka docela dlouhé, potěší možnost uložení pozice i na bojišti. Pakliže jste příznivci navyšování levelu a s tím přímo souvisejících statistik (útočné a obranné číslo či zcela nově i magická odolnost) určitě vás potěší, že se lze opakovaně vracet na jedno a to samé místo, nicméně musím předeslat, že Shining Force v pohodě dohrajete i v případě, že každý střet zvládnete hnedle napoprvé. Při postupu na další zkušenostní level staticky přijímáte navýšení potřebných hodnot jako je síla či agilita, ke konci hry se však nadějete hotové inflace vysokých čísel, která má přímý vliv na celkově nevelkou herní obtížnost. I když Shining Force: Resurrection of the Dark Dragon to není zdaleka tak fatální jako v podobně laděném Fire Emblem; navrch si můžete poradit sami a přijít na bojiště s menším počtem lidí, než je stanoveno, eventuálně ještě přitom vynechat některé ultra silné bijce, kam posléze patří duo gladiátorů Luke a Gort (jejichž jedinou slabinou je nulová odolnost na kouzla).

V případě Shining Force se připravte na mnoho hodin strávených nad docela komplexními partiemi.

Další příjemnou novinkou oproti minulosti jsou bonusy oceňující brzké dokončení střetu (např. když hlavního antagonistu na scéně, temného mága, vyřídíte do osmi kol), kde najdete povětšinou zajímavý finanční obnos, který se hodí při nákupu silnějších zbraní. Alternativní vylepšení vašeho statusu nabízí dále už jen poměrně bohatý výběr všelijakých prstenů.

V případě Shining Force se připravte na mnoho hodin strávených nad docela komplexními partiemi, u kterých pečlivě plánujete postup vašich mužů k vytyčenému cíli, sledujete pohyb a rozmístění nepřátelských jednotek (samozřejmě se lze podívat, kam až se vybraný protivník dokáže přesunout a nepřijít mu tak snadno do rány) a využíváte specifických dovedností vašich hrdinů, mezi něž patří oproti minulosti i tři zcela nové tváře, z nichž tou nejzajímavější je rozhodně Mawlock. Byla řeč o kartovém systému. Ve Shining Force: Resurrection of the Dark Dragon hře totiž sbíráte speciální karty, se kterými výše uvedený Mawlock dokáže jako jediný provádět celkem nevídané věci. Pro daný boj může totiž vyvolat kopii určité postavy, zlepšit některé atributy či si jednorázově propůjčit unikátní schopnost od postavy na kartě.

Zkrátka je na čase vytáhnout z torny onu pomyslnou maršálskou hůl a znovu se vrhnout do boje za spravedlivou věc.

Třebaže se zdejší zápletka o boji vyvoleného hrdiny s temnotou jeví jako takové obvyklé klišé, do čehož lze zahrnout i jeho dosti podivnou amnézii, vyvrcholení není až zase tak tuctové, jak by se zkraje nabízelo. Nejde sice o bůhvíjak propracovaný příběhový scénář, ale tento poměrně slušně podkresluje časté bojování se silami zla, přičemž fantasy rámec je vcelku akceptovatelně proložen některými high-tech výdobytky. Tyto na vaší straně zastupuje kupř. robot Adam či parní stroj Guntz a na straně druhé specifické vynálezy prastaré civilizace, bojující mj. laserovými zbraněmi.

Jak šel čas ve Starém světě

  • 1991 (Mega Drive): Shining in the Darkness (dungeon)
  • 1993 (Mega Drive): Shining Force (strategické RPG)
  • 1994 (Mega Drive): Shining Force II (strategické RPG)
  • 1995 (Sega CD): Shining Force CD (strategické RPG)
  • 1996 (Sega Saturn): Shining Wisdom (akční RPG)
  • 1997 (Sega Saturn): Shining the Holy Ark (dungeon)
  • 1998 (Sega Saturn): Shining Force III/ Scenario 1 (strategické RPG)
  • 2003 (GBA): Shining Soul (akční RPG)












  • Asi jediná zásadní připomínka vůči soubojovému systému spočívá v ponechání dle mého zastaralého pravidla, že se akce nedělí zvlášť na pohyb a útok, jako je tomu např. u Final Fantasy Tactics Advance. Jistě, každá postava na bojišti se dokáže přesunout o vybraný počet čtverečků a poté zaútočit, ale nikoliv naopak. Jestliže rovnou zaútočíte, pohybová fáze propadá, což je stejný Shining Force: Resurrection of the Dark Dragon neduh kupř. Tactics Ogre: Knights of the Lodis. Na rozdíl od tohoto kusu však Shining Force nemá v pravidlech implementovány otravné counter attacky - pokud zaútočíte, soupeř ve stejném kole útočí též – což soubojové koncepci výrazně prospívá. Jsou tu sice některé náhodné parametry jako je útok dvakrát za kolo, kritický atak či výše citovaný counter attack, ale v míře více než únosné.

    Jak to celé uzavřít? Zkrátka je na čase vytáhnout z torny onu pomyslnou maršálskou hůl a znovu se vrhnout do boje za spravedlivou věc. Do boje, u něhož se vyplatí přemýšlet a to se dneska počítá!

    Shining Force: Resurrection of the Dark Dragon
    Výrobce/Distributor Sega / THQ
    Platforma GameBoy Advance
    Ukládání pozic: ano
    Multiplayer: ne
    Verdikt: Zdařilá rekonstrukce SRPG klasiky nabízející mnoho hodin zábavy.
    Hodnocení: 70% (info)

    Autor:
    Témata: Inflace, Robot
    • Nejčtenější

    Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

    Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

    Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

    Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

    Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

    Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

    Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

    V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

    Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

    Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

    Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

    Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

    PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

    Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

    VIDEO: Remake očekávaného Paper Maria zaujal s citem předělaným intrem

    Remake dvacet let starého akčního RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door z éry konzole GameCube...

    Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
    Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

    Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

    Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

    Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

    Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

    Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

    Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

    Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

    Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

    S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

    Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

    Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...