Ship Simulator 2008
Často slýcháme, že herní trh je přesycen. Líhně originálních myšlenek vysychají a trhy jsou zaplaveny akčními či strategickými hrami stále stejného ražení. Menší studia, která si chtějí z koláče prodejnosti také trochu ukousnout, nemají v těchto žánrech – pokud se jim nepovede sehnat silného publishera – naději na úspěch. Zároveň nechtějí spadnout do vysloveně budgetového segmentu. A tak se musí zamyslet. Buď dostanou skvělý nápad, jak osvěžit ten který žánr, aniž by museli nashromáždit miliony dolarů na jeho realizaci, nebo zkrátka zůstanou při zemi a vytvoří něco, co by mohlo zaujmout relativně úzký, vezme-li se to však z globálního pohledu, tak stále docela lukrativní počet lidí. Něco, co se zdá tak samozřejmé, že to chce opravdovou odvahu se do toho pouštět. Historie ale ukazuje, že podobné hry si místo na slunci našly, a tak se s nimi v recenzích ještě nějakou dobu budeme stýkat.
Loď už zkrátka není něco, co je tak běžné, zároveň však ještě zdaleka ne tak fascinujícího, aby to etablovalo vlastní žánrovou odnož, jako se to povedlo civilním leteckým simulátorům.
Dá se říci, že Ship Simulator 2008 od skandinávské společnost VStep patří do stejné kategorie jako nedávno recenzovaný Bus Driver či 18 Wheels of Steel Haulin. V prvním jsme řídili autobus, v druhém potom nákladní vozidlo. Loď je přitom prostředkem kdesi na cestě mezi těmito opravdu konvenčními způsoby dopravy, jež lze bez námahy vyzkoušet i v reálu, a způsoby běžnému člověku již méně přístupnými, například letadly. Loď už zkrátka není něco, co je tak běžné, zároveň však ještě zdaleka ne tak fascinujícího, aby to etablovalo vlastní žánrovou odnož, jako se to povedlo civilním leteckým simulátorům. Je tu však slušné množství těch, kteří jsou plavidly znovu a znovu uchvacováni. Toto množství se navíc zvyšuje se současnou renesancí námořní dopravy, kdy vznikají obří zaoceánské lodě, jež svou infrastrukturou připomínají menší města. VStep si tak našel poměrně slušný zdroj obživy, protože hráči, kteří své parníky budou chtít prohánět přinejmenším virtuálně, tu ještě nějakou dobu budou.VIDEO
Úspěch Ship Simulatoru dokládá i skutečnost, že se jedná již o druhý díl. Ten první měl v názvu ročník 2006. Důvod, proč byl jeden rok přeskočen, vás při hraní Ship Simulatoru 2008 jistě napadne: v této hře není moc co měnit, pokud tedy nechcete předělávat celý engine a tím i fyzikální model, což rozhodně není tento případ. Chceme tím naznačit, že ani 2008ka se od předchůdce příliš neliší, ale je tu šance, že osloví nové zákazníky, již by první díl ve výprodejových regálech nenašli, nebo ani nehledali. To, zda se vám nový Ship Simulator vyplatí, tak neovlivňuje pouze váš vztah k lodím, ale i to, zda vlastníte předchozí díl, ačkoliv přiznáváme, že vášeň může být silnější než pragmatické uvažování a mnozí si i s jedničkou na poličce nový update užijí. Ono pro lodní fajnšmekry tu nakonec ta porce novinek ospravedlňujících vydání třiceti euro je, hráč, který se chce pouze pobavit ji však hledat nebude.
Ve hře narazíte na celkem čtrnáct lodí, což je číslo, které by mohlo být klidně ještě mnohem větší, vezmeme-li v potaz, že jde o největší trumf titulu.
Ve hře narazíte na celkem čtrnáct lodí, což je číslo, které by mohlo být klidně ještě mnohem větší, vezmeme-li v potaz, že jde o největší trumf titulu. I takto ale narazíte na širokou škálu, jen jsou jednotlivé druhy zastoupeny příliš malým množstvím vlastních typů. Nechybí tu malé záchranářské lodičky či bárky, u nichž se bojíte, že je převrátí trochu větší vlna, ale zároveň si užijete i obřích tankerů, nákladních plavidel či prostorných dopravních parníků. Vlastnosti té které lodi se přitom odvozují především od její velikosti a pravděpodobné váhy. Zatímco malé škunery se vyznačují svou agilností, spočívající v rychlosti a prakticky okamžité možnosti změnit směr, jsou větší plavidla v tomto směru poněkud hendikepovaná. Na druhou stranu je opravdový požitek stanout na kapitánském můstku lodi pro stovky lidí. Je jasné, že tady hraje roli dlouhodobý kurz, změna směru plavby se plně projeví až za několik minut po „naordinování“. Rychlost se potom může zdát šnečí, ale brzy zjistíte, že tyto mnohatunové kolosy není vůbec jednoduché zabrzdit či zaparkovat v přístavu. Kdo ale není srdce kapitán, zřejmě na palubě trajektů spíše usne. Na širém moři totiž opravdu není třeba pořád něco dělat.Jelikož je Ship Simulator 2008 poměrně věrný realitě (žádné úlevy tu nehledejte), bude vám možná divné, že je hra tak jednoduchá. Ovládání samozřejmě musí přejít do krve, ale netrvá to nijak dlouho a nováčci rozhodně nebudou tak frustrování, jako v případě mnohdy nekompromisních leteckých simulátorů. Přitom fyzikální model skutečně působí realisticky. Samozřejmě, nějakou tu chybu většinou uděláte, což by se vám v reálu nesmělo stát, ovšem i tak je Ship Simulator 2008 hrou přístupnou, což ale ještě zdaleka neznamená, že i pro každého hratelnou. Má to co dělat i s nedostatkem motivace. Prakticky tu nenarazíte na souvislou kampaň, kdy by se postupovalo od jedné misi ke druhé. Tvůrci připravili zhruba tři desítky úkolů. Ty v naprosté většině případů spočívají v projíždění jednotlivých bodů, mnohdy zaonačených tak, že to má nějaký důvod. Ten však ve skutečnosti vůbec nikdy nepocítíte. Ani po splnění se nebudete moc těšit z dobře vykonané práce – hra splněné mise ani nezaškrtne. O nějakých motivačních odměnách pak už vůbec nemůže být řeč. Více interakce s ostatním lodním provozem (probíhá maximálně automaticky) by rozhodně neškodila. Pouze jakési závody na motorových člunek se starají aspoň o lehké nabourání stereotypu.
|
Prakticky tu nenarazíte na souvislou kampaň, kdy by se postupovalo od jedné misi ke druhé.
Mít dané téma v oblibě je jedna věc a zároveň základní předpoklad pro přijmutí Ship Simulatoru 2008. Druhou věcí je ta, že tvůrci mohli ke své práci přistoupit mnohem zevrubněji. Chování lodí, jejich ovládání a grafické zpracování jsou rozhodně na té pozitivní straně mince, mnohem horší to ale je s nemotivujícími úkoly a nepříliš uspokojivým obsahem.Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 420 čtenářů
Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc
Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...
Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno
Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách
Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...
Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?
Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra
V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...
Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu
Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...
Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci
Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...
Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli
Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...
Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců
Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...
Pozemky na polosamotě v okrajové části města Semily
Cihlářská, Semily
2 010 400 Kč