Hra se odehrává kolem roku 1545 ve feudálním Japonsku. Údaj berte s rezervou, protože základní tažení zabere pěkných pár desítek let, kdy se budete snažit rozšířit své impérium na japonských ostrovech a v okolí.
Kdo by v Shogun 2: Total War čekal ještě více jednotek podle trendu, který nastolil Empire: Total War (číst recenzi), mýlil by se. Tvůrci z australského studia Creative Asssembly se rozhodli počet jednotek zredukovat.
Těšit se můžete na pouhých třicet typů bojovníků. Důvodem je snaha o větší efektivnost. Hráči se v přehršli druhů začali ztrácet, čímž trpěl osvědčený herní systém "kámen-nůžky-papír". Ten je založen na tom, že na každou jednotku něco platí a ona zase platí na někoho jiného.
Prezentace na veletrhu E3 na první pohled trkla grafickým zpracováním. Působí výrazně vyspěleji než u posledního dílu Empire. Taktickou mapu jsme zatím neviděli, ale dvě bojové sekvence vypadaly úchvatně.
Jedna z nich se odehrávala v noci. Armáda zabírala pozice ve vysoké trávě, jež se ohýbala ve větru a nad níž se snášela mlha. V dálce se tyčil mohutný hrad, jehož žlutě svítící okénka kontrastovala s tmou všude kolem.
U vojáků si nelze nevšimnout přemíry detailů, a to i v noci, kdy je i hráčova viditelnost snížena. O to více vynikají příruční svítilny, kterou nese aspoň jeden muž v každé jednotce.
Náhle se spouští déšť. Není jen na okrasu. Brzy způsobí, že z dosud pevných cest se stanou blátivé stezky, v nichž se vojáci nepohybují zdaleka tak rychle. Navíc se hůře slyší, což nepomáhá jejich bojové morálce. Autoři se ale i tady postarali o pěkný grafický efekt: voda je na zemi stejně jako na domech nějakou dobu viditelná, takže jasně vidíte, že je mokro.
Autorům se podařilo minimalizovat uživatelské rozhraní, takže o to lépe uvidíte na bojiště. Na spodní straně obrazovky jsou pouze stylově kreslené kartičky jednotlivých jednotek. Stačí kliknout na jednu z nich a k dané jednotce se přesunete.
K vidění bylo také střetnutí samurajů. Mohutné armády se jakoby rozdělí do skupinek po dvou, kdy spolu bojovníci vedou souboj na meče. Díky maximálnímu přiblížení se můžete detailně podívat, jak se šavlují a obdivovat propracované animace.
Samozřejmě, že například v akčních hrách jsou postavičky rozpohybovány lépe, ale je třeba si uvědomit, že v Shogun 2: Total War se na bojišti může potkat až 56.000 vojáků. A robustní technologie zvládne rozpohybovat všechny rovnoměrně, takže se můžete podívat na každého z nich a neměli byste vidět výpadek.
Nechybí nasazování nejrůznějších speciálních schopností. Například vydáte povel k bezohlednému, takřka sebevražednému útoku, kterým sice obětujete některé jednotky, ale u armády jako celku zvýšíte morálku. Ta je jako minule důležitým faktorem. Může rozhodnout o výsledku bitvy. K dispozici ale budou i ohnivé šípy, šípy se speciálním svistotem vzbuzující strach u nepřátel apod.
Velké změny chystají tvůrci v obléhání a dobývání hradů. Už nepůjde jen o to, nějak se dostat přes hlavní hradby. Stavby mají členitější strukturu a navíc se liší podle toho, zda jsou na obyčejné zemi, na pobřeží nebo na hoře. Každý z těchto typů navíc půjde vyhnat až na pátou úroveň, což znamená, že narazíte na patnáct odlišných konstruktů.
Ve hře se počítá í s námořními bitvami.
Důležitou částí hry stále je globální strategie a diplomacie, jež vyústí v bitvy odehrávající se v reálném čase. Jinak se Shogun 2 odehrává na tahy, přičemž možností, jak dát vývoji tažení kýžení směr, bude celá řada. Například vychováte potomstvo, jež po smrti vůdce rodu převezme otěže. Případně poslouží pro sňatkovou politiku.
Shogun 2: Total War vypadá jako důstojný nástupce jak prvního dílu Shoguna, tak celé série Total War.