Shogun - Total War: krev samurajů

• 59
Japonci mají rádi tradice, a to platí i ve vojenství. V době tanků a strojních pušek byly nejoblíbenější japonskou taktikou masové útoky, při kterých důstojníci zpití tradiční lihovinou saké a odění ve sváteční uniformě s bílými rukavičkami mávali samurajskými meči směrem k americkým liniím...
Shogun - Total War

Japonci mají rádi tradice, a to platí i ve vojenství. V době tanků a strojních pušek byly nejoblíbenější japonskou taktikou masové útoky, při kterých důstojníci zpití tradiční lihovinou saké a odění ve sváteční uniformě s bílými rukavičkami mávali samurajskými meči směrem k americkým liniím.

Tento způsob boje byl však v podmínkách II. světové války ryzím anachronismem a anglosaským vojákům byl sice bojový řev fanaticky útočících šikmookých ďáblů nepříjemný, nicméně pro odražení útoku stačilo nepřetržitě pálit ze všech hlavní, dokud všichni asiaté nepopadali jako kuželky.

Japonci prostě nadevše milují staré zvyklosti, což se projevuje i ve vojenství. Odkud se vzala tradice vypjatého fanatického boje, který samurajové vedou za čest svou a svého pána, se hráč může přesvědčit ve strategické hře Shogun: Total War.

Dějiny Japonska se od dějin evropských zas tolik neliší. Období klidu se střídala s desetiletími občanských válek, v nichž feudálové bojovali o moc, která se poté, co ovládli celou zemi, zhmotnila v titulu šoguna, nejvyššího císařského úředníka a faktického vládce Japonska. Díky nezaměnitelné kultuře Země vycházejícího slunce však válčení mělo svá specifika. Pomineme-li kult samurajů, byla to i jedinečná pravidla válečné vědy, kterými dálněvýchodní vojenství ovlivnil na tisíciletí čínský generál Sun-c´. Svůj spis O válečném umění napsal už v 6. století před Kristem, čímž předběhl Clausewitze o tisíciletí.

Shogun - Total War

Dálněvýchodní válečné umění bylo právě díky nekonečným válkám mezi místními feudály dovedeno k dokonalosti. Není divu, že atraktivní prostředí historického Japonska v kombinaci s permanentním válčením si přímo říká o dokonalou strategickou hru. A tou Shogun: Total War bezesporu je.

Hráč si vybere jeden z osmi na život a na smrt válčících rodinných klanů, z nichž každý má své výhody a nevýhody. Ty spočívají především ve strategické poloze jejich území. Platí, že čím méně sousedů, tím lépe, tedy čím větší izolovanost, tím méně potenciálních útočníků. Co se týče topografie terénu, nížinné teritorium je sice velmi zemědělsky výnosné, ale těžko se brání, o horském platí opak.

Hra má dvě vrstvy. V první části se jedná o klasickou tahovou strategii se vším, co k ní patří. Hráč posouvá na mapě Japonska figurky (respektive armády) z políčka na políčko (respektive z provincie do provincie). Políčka, tedy provincie, se pak dají různě vylepšovat. Je možné zvyšovat zemědělskou produkci (právě rýže představuje univerzální měnovou jednotku ve hře), postavit hraniční věže, ze kterých se dá výborně očumovat teritorium souseda, a především postavit citadelu. Díky citadele pak může vzniknout další spousta budov sloužících především k budování armády. Navíc má citadela další, i když spíše podružný, účel. V případě, že je vaše armáda poražena v poli v provincii s citadelou, stáhne se za její hradby. Protivník musí buďto podniknout přímý útok, anebo několik tahů věnovat obléhání. Než ale útočit proti pevným hradbám, to už se vyplatí pár tahů počkat, než posádka pomře hlady. Shogun - Total War V tahové části rovněž hráč organizuje diplomatické mise (posune figurku diplomata na citadelu dotyčného pohlavára) či politické vraždy (Na figurku armády sešle figurku nindži, načež se objeví opravdu pěkný filmeček znázorňující pokus o vraždu velícího generála. Velitel totiž výrazně posiluje morálku svého vojska). Výcvik ninjů, budování armády, jakož i stavba budov samozřejmě stojí penízky. Jejich hlavním zdrojem je zemědělství, přičemž jednorázový příjem hráč obdrží jednou za čtyři tahy (je to logické, co tah, to roční období).

Co se týče tahové části, je nádherně graficky zpracována a user-friendly, nejedná se však o nic, co by zkušené hráče zvedlo ze židlí. Jádrem hry je real-timeová bitva, ke které dojde, když se nepřátelské armády střetnou v jedné provincii. Právě toto je ona revoluční inovace, která ze Shoguna dělá originální hit. Na monitoru se objeví překrásná krajina nádherně vyvedená ve všech třech rozměrech. Záleží na charakteru dané provincie, zda se jedná o mírně zvlněnou nížinu, lesnatou vrchovinu či hory brázděné hlubokými údolími. Některými provinciemi dokonce protéká mocná řeka. Nechybí ani buddhistický chrám či malá vesnička. Je to sice radost koukat se na nejnovější grafická kouzla s 3d terénem, nejedná se ale o simulátor krajinné turistiky, nýbrž války, a tak na lyrický popis krajiny zapomeňte a uvažujte o prostředí pouze jako o bitevním poli. To hlavní, co je na monitoru k vidění, totiž není příroda, nýbrž k boji připravené šiky vašeho vojska.

Trvání každé bitvy je omezeno limitem dvaceti minut. Za tu dobu musí útočník uspět, jinak vyhrává obránce. Dvacet minut je však dost času na to, aby došlo k rozhodnutí. Vojsko se dá i přes ohromující dojem, kterým třeba i deset útvarů jedné armády působí, ovládat velmi jednoduše. Shogun - Total War Na výběr je velké množství formací, které automaticky dají vašemu vojsku ideální sestavu vhodnou k útoku či obraně. Stejně tak je možné stavět do formace i jednotlivé útvary. Velkou roli hraje i terén. Jste-li obránce, není nic jednoduššího než opevnit se na kopci. Nepřítel se jednak unaví šplháním do kopce, jednak ho mají vaši lukostřelci jako na dlani. Chcete-li nepřítele překvapit, není nic jednoduššího, než skrýt nějaký ten oddíl pěchoty v lesíku, a vemte jed na to, že nepřítel se pořádně vyděsí, až se na něj z pod korun stromů vyřítí voj po krvi lačnících houbařů.

Jak může vypadat taková bitva? Obránce obsadí výhodnou pozici na vršíčku, přičemž případným pokusům nepřítele o obchvat čelí flexibilním přesouváním svých záloh. Nakonec útočníkovi nezbývá, než se ztěžka probít přes údolí smrti pokrývané palbou lukostřelců. Pošle proti nim jízdu, která díky své rychlosti neutrží takové ztráty a navíc použije rozptýlenou formaci, aby ještě snížil pravděpodobnost zásahu. Když se jízda příliš přiblíží, malí trapiči ustoupí a jejich místo zaplní kopiníci v sevřené formaci. Proti nim nemá samotná jízda šanci a tak se do boje zapojí i útočníkova pěchota. Už jí ostatně velké nebezpečí nehrozí, neboť lučištníci ustoupili a navíc jsou na dně se střelivem. Útočník spoléhá na svou převahu, díky které i přes únavu svých vojů, které se musí škrabat na kopec, dochází obráncům síly. V tom obránce vytáhne svůj poslední trumf. Z nedalekého lesíka se vyřítí záloha šedesáti válečných mnichů. Vrhnou se do boku útočící pěchoty, načež oddíl zpanikaří a dá se na útěk. To ovlivní i morálku ostatních útočníkových sil, a tak nastává hromadný úprk. Právě na tuto chvíli si obránce v lesíku šetřil i oddíl jízdy. Ta se vrhne do pronásledování poraženého útočníka, načež nastane masakr...

Shogun - Total War

Rejstřík použitelných taktik a strategií je samozřejmě neomezený. Až postupně objevuje hráč hloubku a detaily, do kterých autoři při tvorbě šli. Zvláštní roli hraje velitel armády - tajšo. Oddíl, v němž se nachází, je označen zvláštním znamením. Podříznete-li veliteli krk, je morálka jeho vojska v háji. Boje se můžete účastnit i přímo vy, respektive kníže ("daimyo"), za kterého bojujete. Ten sice vlévá vojákům odvahu do žil, když ho ale necháte padnout hrdinskou smrtí, nastává bez ohlednu na výsledek bitvy konec hry, pokud ovšem nemáte následníka (v tahové části se dozvíte, že žena vám porodila syna a kdy dospěje). Nevyplatí se podceňovat ani počasí. Při boji může sněžit, pršet i padnout mlha. Zvlášť poslední případ je zajímavý, neboť všechna strategie a taktika může jít do háje v okamžiku, kdy na sebe dvě vojska v mlze narazí.

Hra přímo vybízí k tomu, aby se stala kultovní, aby se vášniví hráči nimrali v detailech, donekonečna zkoumali účinky různých formací a taktik. Už nyní je na internetu rozsáhlý traktát o tom, jak nejefektivněji využívat lučištníky. Další určitě budou následovat. Shogun: Total War je titul, který není určen pouze skalním stratégům, ale všem, kteří prostě mají rádi dobré hry. Navíc se jedná o hru, která dle mého názoru vydrží věčně. Už jsem jí totiž věnoval asi dvacet hodin čistého času na obtížnosti normal, přičemž z Japonska jsem dobyl sotva třetinu. Jak dá "totální válka" zabrat na úrovni expert, to si netroufám odhadovat. Navíc je Shogun výborný prostředek, jak si ve zkouškovém období zvednout adrenalin. Výčitky svědomí kvůli dlouhým hodinám, které trávíte dobýváním Japonska místo nad učebnicí, vás totiž ve zbývajícím čase popoženou k o to lepšímu výkonu.

Shogun - Total War
Výrobce: The Creative Assembly
Distributor: Electronic Arts