RECENZE: Nedejte na první dojem. Shootmania je skvělá hra i stavebnice
ShootMania Storm
Platforma: PC
Výrobce:
Nadeo
- zábavná herní pravidla
- všehoschopný editor slibující masivní přírůstek obsahu
- technicky zastaralé
- bez atmosféry
Staromódní akce se vším dobrým i špatným, co slovo "staromódní" obnáší. Dlouhodobý úspěch bude záviset na komunitní tvorbě.
Shootmania na první pohled jasně deklaruje, že do popředí staví sportovní klání. Vše ostatní se tomu musí podřídit. Zapomeňte na výdobytky moderních her: skvělou grafiku, rozvíjející se schopnosti postavy a dokonce i postupně zpřístupňované zbraně a zbroje.
V Shootmanii se prohánějí podivné, neony ozářené postavičky v prostředí, které připomíná překážkovou dráhu kdesi na volné pláni. To znamená hnědozelenou louku s generickými tunely a kovovými tělesy, vedle nějaká ta kaluž a trocha skal.
Návrat ke kořenům
Po technické stránce to vypadá opravdu zastarale. Hra je očividně šita na míru méně výkonným počítačům, a pokud by to náhodou nestačilo, můžete se ještě ošidit o už tak ošizené efekty.
Herně je to celé podobně jednoduché. Shootmania Storm se vrací ke kořenům on-line akcí, jako byly Quake 3 Arena či Unreal Tournament, a je v tom papežštější než papež. Partie jsou založené na co nejrychlejších reakcích, rychlých, ale výživných duelech a dobře odhadnutých skocích.
Ovládání je snadné: levým tlačítkem myši střílíte a pravým skáčete, sprintujete, případně aktivujete funkci jakéhosi kluzáku, kterým překonáte menší překážky.
Přesto si autoři připravili pár zajímavých novinek, které tvoří v podstatě jedinečná pravidla hry. V Shootmanii máte všechny zbraně od začátku, na mapě žádné další nenajdete. Úroveň je přitom rozdělena do tří zón, v nichž se aktivují specifické zbraně.
Na zelené louce budete pobíhat se standardní zbraní, na odstřelovacích plošinách dostanete svého druhu railgun se zoomem a v uzavřených bunkrech se ke slovu dostane na stěnách držící koule.
Hurá do akce
V praxi to funguje asi tak, že se nejprve dostanete do několika duelů se standardní zbraní. Ta vystřeluje silné, ale pomalé energetické výboje. Úspěch v duelech závisí do značné míry na tom, jak dokážete předvídat běh a výskoky protivníka. Navíc není možné pálit přehnaně, protože energie zbraně se sice dobíjí, ale ne moc rychle.
Duel se nám podaří vyhrát, a jelikož v dáli vidíme skupinku hašteřících se nepřátel, běžíme na střechu bunkru, kde se aktivuje railgun. Stačí zaměřit, trochu předvídat pohyb a vystřelit. Zásah. Jenže to už nás zmerčil další hráč, se kterým bude třeba se vypořádat uvnitř bunkru se zbraní na blízko.
Že jde vlastně o sport a tvůrci zcela rezignovali na atmosféru či dobrý pocit z hraní, dokládá i to, že všechny zbraně působí jako flusátka bez pořádné síly. Stejně tak pouhé zmizení zasažených nepřátel je poněkud neuspokojivé.
Zóny ovlivňují také volnost pohybu. Na běžných zdech se můžete odrazit k dvojitému skoku, zatímco na dlouhých energetických cestách nemůžete hopsat, ale jen sprintovat.
Zbraně jsou determinovány i zvoleným módem. Například v módu Elite se jedinec snaží dosáhnout určitého cíle, zatímco tři další hráči mu v tom musí zabránit. Aby to bylo alespoň trochu fér, dostává útočník k dispozici railgun a trojice si musí vystačit se standardními zbraněmi.
Zábavný je také mód Royal. Ten je vhodný pro začátečníky, nebo rychlou partii. Na velké mapě se až 32 hráčů snaží dostat doprostřed. Zabrání centrálního sloupu je odměněno největším počtem bodů. Ty však získáte také za úspěšné zásahy a dlouhé přežívání. Ke konci jde do tuhého. Herní pole se neustále zmenšuje postupujícím tornádem a poslední přeživší spolu zápolí v hektických přestřelkách bez úkrytu.
Sázka na editor
Zbylé módy už mi tak zábavné nepřišly. Ostatně ani ty zmíněné nejsou zrovna tím, co by Shootmanii dlouhodobě "uživilo". To vše je vlastně jen jakási ukázka hry.
Shootmania se stejnou měrou jako na hráče zaměřuje na kreativní tvůrce, kterým dává k dispozici mocný a snadno ovladatelný editor. Ten vám umožní libovolně formovat terén či importovat vlastní textury. Vytvářet tak můžete celé módy, které hru zásadně posunou, z čehož bude těžit celá komunita. V blízké budoucnosti autoři zpřístupní také editor zbraní.
Shootmania Storm působí na první zahrání stroze a mnoho hráčů jistě odradí už pohled na obrázky. Přesto je od prvních chvil zábavná. Pravdou je, že pokud vás neláká stát se v této hře profíkem, u základní nabídky vydržíte maximálně pár desítek hodin.
Jenže to už bude k mání spousta přídavků a nových módů, do kterých se můžete ponořit a zkoušet jejich kvality.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 96 čtenářů
Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc
Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...
Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno
Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách
Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...
Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her
Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?
Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...
Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli
Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...
Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců
Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...
Vyzkoušejte si zdarma první dvě hodiny Assassin’s Creed Mirage
Loňský díl Assassin’s Creed Mirage se v mnohém vrátil ke kořenům série. Hráči se ujali role asasína...
Ze strojů krev neteče. Roboti jsou oblíbenými nepřáteli i z důvodu ratingu
Zatímco zabíjení nepřátel z masa a kostí ve videohrách vzbuzuje ve společnosti kontroverze a debaty...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!