Shrek The Third

• 4
I Shrek představuje svůj vlastní virtuální výběh. Jeho kvalita není jednoznačná, nicméně je tu cílová skupina, kterou by mohl velmi dobře pobavit. Všechny jeho klady a zápory rozebíráme v recenzi.
60

Shrek The Third

Výrobce: Beenox

Shrek The Third Trojici letních blockbusterů, po Spider-Manovi 3 a Pirátech z Karibiku 3: Na konci světa, kompletuje Shrek Třetí, v originále Shrek: The Third (o filmu na Show.cz). Zatím je skóre herních zpracování těchto hitů 1:1. Zatímco pavoučí muž sklidil na PC potlesk (na konzolích již o něco méně), piráti tradičně svůj potenciál nenaplnili. Nikterak hvězdně se v herní podobě dosud neprezentoval ani Shrek – v jeho případě šlo povětšinou o nenáročné hříčky pro menší publikum, které si na rozdíl od filmu těžko hledali příznivce i mezi dospělými. O propadácích se ale mluvit nedá. V případě Shrek The Third bychom ale přeci jen čekali přiložení několika polínek pod kotel – hoši z Beenoxu to však bohužel nevzali na vědomí, a tak je i trojka ve stylu svých předchůdců.

Shrek a jeho partička vyvrhelů se vydává hledat Fionina bratrance, vybraného následníka trůnu Arthura, jenž je nepokrytě inspirován svým historickým protějškem od kulatého stolu.

Hra začíná tam, kde končil druhý díl, chcete-li druhá oficiální filmová hra. Shrek a jeho partička vyvrhelů se vydává hledat Fionina bratrance, vybraného následníka trůnu Arthura, jenž je nepokrytě inspirován svým historickým protějškem od kulatého stolu. Jenže novým panovníkem by se rád stal i princ Charming, Shrek The Third který pro to neváhá sáhnout k jakémukoliv prostředku. Nenáročný a vtipný příběh byl vždy dobrým základem pro svižně odsýpající hru. Ani třetí díl v tomto nezklame a už na začátku vyrukuje se srandovním intrem, které sice nevyniká technologickou vyspělostí, ale vypointováním několika momentů a také archaickou angličtinou s ironickým podtónem. Tehdy se zkrátka úsměvu neubráníte. Tady hraje Shrek i (dost možná především) na dospěláckou strunu, kdy by se dal tento typ humoru považovat za inteligentní. Nejsem si ale jist, zda ho do té míry ocení děti, kterým je titul jinak cele zasvěcen.

I vaše ratolest bezesporu záhy pochopí základy nenáročného ovládání. Kdo někdy hrál jakoukoliv arkádu, jistě ví, že se nějak musí pohybovat, skákat a že tu jsou nějaké ty údery, většinou jeden slabší a jeden silnější. Když se zadaří, je k tomu přidána nějaká ta vychytávka. Stejně tak je tomu v Shrek The Third. V zásadě jde o obyčejnou nenápaditou mlátičku, která se naštěstí relativně dobře ovládá i Shrek The Third na klávesnici (myš neupotřebíte). Žádné nastavování, jde se rovnou do příběhu a do boje. Pokud by hra nebyla obdařena takto lukrativní licencí a v hlavní roli by nezískal dnes už legendární obr, vsadili bychom se, že by po takovém titulu vzdechl málokdo. V budgetovém segmentu se jich objevuje každý měsíc celá řada, a Shrek skutečně nemá nic výjimečného, vyjma sebe. Jenže o tom to je a přesně to dodává zážitku určitý šarm a ztotožnění se s hrdinou na delší bázi než pouze po několikahodinovou filmovou stopáž. Přesně tak, jak si to děti přejí.

Pobíháte tedy po do filmové podoby stylizovaných úrovních, které jsou zcela lineární. Nikde nenarazíte na sebemenší odbočku od autory vytyčené linie. Jediné co můžete, ale nemusíte dělat, je ničení beden a sudů, v nichž se občas skrývají prozaické bonusy nebo další zlaťáky. Těch je ale dostatek rozmístěn i zcela volně – rovněž se ale jejich sbíráním nemusíte zatěžovat, slouží spíše dobrému pocitu ze správně vykonané práce.

Nikde nenarazíte na sebemenší odbočku od autory vytyčené linie.

Shrek The Third Jinak jsou vaším směrem vrháni stále noví a noví nepřátelé. To, že nemají žádnou umělou inteligenci a zkrátka přiběhnou jen oni k vám nebo vy k nim, zase až tak nevadí, protože hra běží v takovém tempu, že bandu vyřídíte bleskurychle a můžete se vrhnout na další. Jednotlivé údery se dají používat buď samostatně, nebo je lze kombinovat do komb (opravdu jednoduchých), která jsou spíše vtipná, než skutečně účinná. Například Shrek si tak chytí protivníka za krk a rošťácky mu nafackuje. Fajn scénka. Sice jí uvidíte mnohokrát, ale ve hře se objevují i další postavy – a ty mají pochopitelně své vlastní způsoby, ačkoliv efekt – popadaní nepřátelé – je vždy stejný. Využívat lze i bloku, ale za celou hru jsem k tomu prakticky neměli nejmenší důvod. Shrek The Third je natolik zaměřen na neodrostlé publikum, že hrdinové vydrží opravdu hodně, a pokud zemřou, objeví se těsně před místem skonu. Volné ukládání samozřejmě nefunguje, vše běží formou těchto velkoryse rozmístěných checkpointů. Dokonce se mi podařilo několik lokací proběhnout zcela bez zabíjení (nebo spíš omračování, abych byl politicky korektní a nezpochybňoval nejnižší věkový rating hry), doporučím ale, že v případě že Shrek The Third se nechcete opravdu nudit, tohle nedělat. Chci tím jen dokumentovat absolutní absenci frustrace, což je pro ty nejmenší z nás pochopitelně vhodné.

Dost možná největším lákadlem Shrek The Third je celá plejáda filmových postav, za něž si zahrajete. Nejvíce je pochopitelně obsazován oblíbený zlobr, ale už ne s takovou intenzitou jako v předchozích případech. Mnoho z jeho práce převezme již dobře známý Kocour v botách, Oslík, Fiona, Šípková Růženka a další. Ne že by se díky tomu herní zážitek nějak podstatně lišil, mnohem více rozdílu pocítíte v dikci všudypřítomných hlášek. Ty jsou skutečně povedené, ale vedle jejich vyspělosti a narážek mimo obzor Shrekova světa tu je ještě angličtina, co by dětem mohlo činit jisté obtíže. Není sice extrémně složitá, naopak – používá známá a úderná slova, navíc zřetelně vyslovovaná, nechybí možnost zapnout titulky, ale stále je těžké si představit šesti až desetileté dítě, jak všemu bez problému rozumí.

Plus Pro děti dobře udělané
Plus Vtipné

Mínus Chybí hloubka
Mínus Jen anglická verze

Cena 1299 Kč
EN Anglicky

Ryze po technické stránce není Shrek The Third zrovna na výši. Engine se zdá mít nejlepší léta za sebou, ale to nakonec není tak podstatné. Autorům se povedlo vykouzlit vcelku příjemná pohádková prostředí a na nedostatek polygonů člověk brzy přestane hledět. Na rozdíl od nepřátel jsou aspoň modely hlavních hrdinů docela slušné. O poznání lepší to je s dynamickou hudbou, která dokáže strhnout.

Dost možná největším lákadlem Shrek The Third je celá plejáda filmových postav, za něž si zahrajete.

Shrek The Third bychom jednoznačně doporučili všem dětem, jež holdují filmovému předobrazu. Je tu ale problém s lokalizací, CD Projekt hru totiž lokalizovat nebude. Mnozí se možná spokojí jen s tím, že mohou hrát za své oblíbené postavy a nesrozumitelné vyprávění jim nebude vadit, ale vzhledem k vyřknutým zajímavostem je to škoda. Odrostlejší hráče pak zaujmou jen tyto gagy, protože hra sama o sobě je až příliš jednoduchá – a ty je na poměrně drahý kousek vcelku málo.

60 %

71 %

Doposud hodnotilo 92 čtenářů