Richard Garriott je jedním z herních géniů osmdesátých a devadesátých let, kdy ho hráči vzývali za nekonečná dobrodružství v sérii her na hrdiny Ultima, jejíž on-line verzi mnozí považují za zakladatelku žánru on-line světů. Od Ultimy střídal Garriott období tvůrčí pauzy s prací na více či méně ambiciózních projektech, z nichž se ale žádný slávě legendární série nepřiblížil.
Možná se to povede tentokrát. Shroud of the Avatar je novým fantasy světem, který však v mnohém za pomoci moderních technologií a modelů financování připomíná právě Ultimu.
Hraní na etapy
Hra má být vydána v pěti etapách, přičemž první epizoda se podle všeho objeví na podzim příštího roku a představí základní kontinent. V ročním taktu pak budou přibývat další regiony s novými příběhy.
Garriott tvrdí, že základní verze hry bude ke stažení zdarma a za další přídavky se bude platit. Zážitek z hraní je šitý na míru jednomu hráči, s čímž souvisí důraz na příběhovost, ne nepodobnou té, kterou jsme si oblíbili ve čtvrté až sedmé Ultimě.
O hraní s přáteli však ochuzeni nebudete, jen vám nikdo všechny ty dnes moderní on-line prvky nebude nutit. Budete-li chtít, mohou se k vám do hry kdykoliv připojit lidé z vašeho seznamu přátel, případně můžete využít přiřazovacího systému, který vás vhodí do vhodné on-line hry.
Autoři chtějí dosáhnout toho, aby hlavní hrdina byl obrazem samotného hráče. To znamená, že postavy nebudou škatulkovat do známých tříd, ale nechají každému prostor, aby si charakter upravil podle svého.
Garriotta navíc rozčilují hry, které hráče k vylepšování postavy nutí bojovat. Ve Shroud of the Avatar budete moci zkušenosti získávat také zpracováním surovin a produkcí předmětů. Na rozdíl od Ultimy pak získané bodíky budete moci investovat do kterékoliv schopnosti, nikoliv jen do těch řemeslných.
Vše v jedné postavě
Tvůrci se také snaží o to, aby si hráči nemuseli vytvářet hned několik postav, aby si vyzkoušeli odlišné herní styly. Pokud se ve hře budete prohánět dostatečně dlouho, můžete mít postavu schopnou ve všech směrech.
Vedle schopností ale postavu budete rozvíjet i v etické rovině. Shroud of the Avatar před vás bude neustále stavět menší či větší rozhodnutí a zapamatuje si vaše reakce. Pakliže třeba zachráníte bezmocnou ženu před smečkou vlků, nabídne vám svůj svatební prsten, protože nic jiného nemá. Vezmete si ho, nebo jí ho necháte?
Etika se však nebude pohybovat v dvoupólové rovině dobra a zla jako je tomu například ve hrách od Bioware. Ne všechna rozhodnutí budou mít odhadnutelné důsledky a hra vám nijak nenapoví.
Dokonce se ani nebudete moct podívat do statistik svých hodnot. To by totiž vedlo hráče k tomu, aby se chovali jen určitým způsobem. Zde budou ponecháni v nevědomosti, přičemž systém v pozadí bude neustále vyhodnocovat, jak se k nim na základě jejich činů budou chovat různé postavy a jaké jim dají úkoly.
Úcta k tradici
Zpracování Shroud of the Avatar zavání úctou k tradici. Přestože si budete trojrozměrnou kameru moci natáčet a přibližovat, povětšinou ji stejně ponecháte v ptačí perspektivě pro co největší přehled.
Shroud of the Avatar bude v podstatě free2play titulem, byť s poněkud odlišnými pravidly, než je dnes zvykem. Richard Garriott chce hru uchránit před vlivem mikrotransakcí například za předměty či herní měnu.
Po stažení základní bezplatné verze si však budete moci dokupovat rozšíření, a to nejen obsahová, ale například i další talentové stromy.
Shroud of the Avatar je zcela jistě projektem, který se vyplatí sledovat. S největší pravděpodobností z něj totiž vzejde poctivá hra na hrdiny v tradicionalistikém pojetí, ale zároveň s moderními prvky.