Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sid Meier - profil herního génia (1. část)

  12:00aktualizováno  8. října 9:30
Pomalu ale jistě se začal rozjíždět seriál Herních profilů. Zapomenout na Sida Meiera by bylo dobrým důvodem ke spáchání mimořádně brutální sebevraždy, a tak vám jeho profil přinášíme dokonce ještě v o něco luxusnějším balení, než je obvyklé – vítejte u první části profilu nejslavnějšího herního vývojáře všech dob!

Sid Meier v roce 1987 Každý ví, o koho jde, když se řekne John Carmack, Peter Molyneux nebo Chris Sawyer. Je jen málo hráčů, kteří nikdy nehráli hru od Bretta Sperryho, Richarda Garriota či Warrena Spectora. Sid Meier je ovšem osobnost, která svou slávou zastiňuje všechny zmíněné, a to se jedná o pořádné herní celebrity. Ovšem těžko konkurovat člověku, který již více než pětadvacet let fascinuje všechny hráče, jehož jméno se používá jako ochranná známka a který má na svědomí ty nejlepší strategie všech dob. Přitom za celé čtvrtstoletí nevytvořil Sid Meier ani jednu špatnou hru. Měl své lepší okamžiky, i okamžiky horší, jako asi každý, přesto si všechny jeho tituly našly své hráče, kteří si je nemohli vynachválit. V první části obsáhlého článku o tomto člověku, který se právem může pyšnit titulem „herní génius“ si projdeme jeho tvorbu z osmdesátých let, kterou i přes její nespornou kvalitu jen málokdo dnes zná, a zastavíme se v roce 1991 u legendy všech legend – Civilization.

Solo Flight
Krabice hry Solo Flight V roce 1984 pracoval čerstvě vystudovaný Sid Meier společně s Bilem Stealym ve společnosti General Instrument Corporation. Sid si již delší dobu chtěl pořídit počítač, ale teprve Atari 800 byl stroj dle jeho gusta. Když už ho měl, rozhodl se, že se pustí do tvorby jednoduchých her. První, čím začal, byl letecký simulátor. „Jednou jsem takhle potkal Billa, a ten hned začal s vyprávěním svých Air Force historek, jako to dělal vždycky. Tak jsem mu řekl: „Víš, mám rád počítačový hry, a zrovna dělám na jedný s letadlama…“ On na to řekl, že bychom mohli založit společnost. A já odpověděl: „Nakonec, proč ne.““ Společně se procházeli Las Vegas, až narazili na herní automat se simulátorem Red Baron. "Bill si k němu sedl, chvíli ho hrál, sestřelil pár letadel a pak dostal sám zásah. Pak jsem si to zkusil já a sestřelil jsem letadel o poznání více. Bill se mě ptal, jak jsem to udělal, protože on byl ostrostřelec z Air Force. A já mu odpověděl: "Jenom jsem si všiml, když jsem se na tebe koukal, že klíčem je nedopustit, aby se ti někdo dostal za záda." A on se zamyslel a řekl: "No jo, to je vážně chytrý!"" Od toho nebylo daleko k výzvě, zda by Sid sám neudělal lepší simulátor, kde by cesta k vítězství nevedla přes tak primitivní taktiku. A tak vznikl Solo Flight. Dělba práce v začínající společnosti pod názvem Microprose byla jednoduchá – zatímco Bill se soustředil na oficiální a marketingovou stránku, Sid byl mozkem nově vzniklého týmu a dodavatelem nápadů na jednotlivé tituly. Ačkoli se práce na první hře poněkud protáhly, Sid na ně vzpomíná v dobrém. "Původně jsem si myslel, že to zvládnu za pár týdnů. Nakonec to trvalo o poznání déle, ale byla to dobrá lekce, ze které jse mohl vycházet při tvorbě dalších simulátorů na konci 80. let."

Solo Flight Solo Flight Solo Flight

Silent Service
Microprose se postupně rozvíjela. Přibrala několik nových zaměstnanců, mezi nimi kupříkladu Andyho Hollise, který si posléze udělal jméno v Originu, načež jako jedna z prvních amerických společností expandovala na evropský trh. "Začínali jsme jen se mnou, který hry psal, a s několika přáteli, kteří dělali konverze pro různé systémy. Ale jak pomalu, ale jistě rostl PC trh, rozvíjela se i Microprose," přibližuje své průkopnické časy sám Sid.
Kdyby dnes někdo vydával Silent Service z roku 1985 za realistickou simulaci, vysmáli by se mu virtuální letci do očí a odeslali ho do jistých intimních partií lidského těla. V polovině 80. let ovšem mírou simulace ponorkového boje vysoko překračoval tehdejší arcade střílečky – a po právu se stal prvním opravdu velkým hitem Sida Meiera. "Jako velitel americké ponorky za druhé světové války jste se plavili oceánem, pátrali po nepříteli pomocí periskopu, vymýšleli plán na jeho zničení a sami také odpalovali torpéda," přibližuje obsah hry autor.

Silent Service Silent Service

NATO Division Commander
Krabice hry Conflict in Vietnam "Hrál jsem hodně her s hexovou mapou a žetony místo vojáků, když jsem byl menší, a chtěl jsem jednu takovou udělat i na počítači," uvádí svou další velice známou hru Sid Meier. NATO Division Commander proslul jako jedna z nejsložitějších a nejkomplexnějších her na osmibitových počítačích. Vysoká obtížnost a nesnadnost pochopení principů pro méně trpělivé hráče nakonec trochu negativně ovlivnily prodejnost, ale ti, kteří pronikli dovnitř, se skvěle bavili. Jak ovšem hru hodnotí sám autor? "Naučil jsem se, že převodem na monitory desková hra ztrácí minimálně stejně, co získává. Myslím, že hraní deskových her na počítačích není o moc zábavnější než ve skutečnosti. Další věc, kterou jsem se naučil, byla, že komplexnost nikdy nesmí být na úkor hratelnosti. Co jsem si odnesl jsou spíše negativní dojmy, co příště nedělat, myslím, že to byla docela dobrá hra, ale její filozofie byla diametrálně odlišná od té, kterou jsem se chtěl v budoucnu řídit."

Conflict in Vietnam
Conflict in Vietnam Válka ve Vietnamu je a ještě dlouho bude velmi citlivým tématem pro americké hráče. I dnes je nutno vydání hry s touto tématikou pečlivě zvážit – a je tak o to překvapivější, že se ke stejnému kroku odhodlali v Microprose už před 17 lety. "Fakt, je, že kdyby tu hru dělal kdokoliv jiný, asi by ji neschválili," uznává i Sid Meier.
Conflict in Vietnam byl o poznání přístupnější než NATO Division Commander, přesto si velkou oblibu nezískal. Je to možná zčásti dáno přístupem hráčů, kteří vzhledem k tématu byli i na detaily o poznání přísnější, ale sám Sid přiznává, že v této době se ještě hledal a Conflict in Vietnam patřil spíše ke krokům vedle. "Myslím, že o poznání povedenější byly mé další konverze deskových her pro Commodore 64."

Crusade in Europe & Decision in the Desert
Krabice hry Crusade in Europe Crusade in Europe a Decision in the Desert pro C-64 jsou prvním výsledkem Sidova odklonu od přílišné komplexnosti a realismu v podobě NATO Commandera. Obě hry nabídly největší válečný konflikt dějin v rozumném rozsahu přístupný pro všechny hráče bez nutnosti dlouhého studování manuálů.
"Soustředil jsem se na zajímavé věci, takže třeba otravná logistika je simulována jen v minimální míře." Jako generál Eisenhower či Montgomery jste veleli spojeneckým armádám a plnili rozmanité mise v kampaních. Interface byl na svou dobu vynikající, kampaně zajímavé a vzhledem k omezením osmibitového počítače Commodore šlo o husarský programátorský kousek. Přesto se jedná z hlediska Sidovy tvorby o asi nejopomíjenější tituly, které v mnohém překonaly třeba často vzpomínaný NATO Commander.

Crusade in Europe Crusade in Europe Decision in the Desert

Pirates!
Krabice hry Pirates! "Pirates! byli tak trochu adventurou pro lidi, co neměli rádi adventury," řekl kdysi Sid Meier o jedné ze svých nejkultovnějších (zajímavý tvar, což?) her. V Pirates! jste se stali kapitánem pirátské lodi se vším, co k tomu patří. Hra mixovala prvky adventury, RPG, ale i akční hry (často jste bojovali na meče nebo řídili námořní bitvy mezi loděmi). Dodnes jsou Pirates! jedineční v tom, jak dokonale mixují hraní v reálném čase a na tahy. Stejně jako v dalších slavných Sidových hrách je zde také pořád co dělat – "Staráte se o posádku, suroviny, prozkoumáváte moře a tipujete, kde podniknete příští přepadení, bojujete, hledáte ztracené poklady, plníte úkoly – a to není zdaleka vše…"
"Byla to reakce na nudná RPG, kde jste museli tři hodiny trénovat, abyste se mohli odvážit na nejbližšího nepřítele, ale také reakce na pick-up-the-stick adventury. Hodně lidí si toho všimlo a ocenilo to."

Pirates! Pirates! Pirates!

Red Storm Rising
Krabice hry Red Storm Rising "Red Storm Rising je výjimečný tím, že jde o jedinou hru podle licence, kterou jsem kdy udělal," uvádí Sid Meier svůj další nadmíru zajímavý projekt. "Chtěli jsme udělat moderní ponorkovou simulaci, vycházeli jsme z úspěšného Silent Service. Knížka Toma Clancyho se mi líbila, a tak nedalo Billovi Stealymu zase takovou práci mě přesvědčit." Ačkoli Toma Clancyho i druhého konzultanta, díky němuž vznikla samotná kniha, Larryho Bonda, označuje Sid za přátelské osoby, se kterými nebyly v průběhu prací na hře takřka žádné problémy, zároveň tvrdí, že si projektem Red Storm Rising jen ověřil, že vždy a za každých okolností chce dělat hry vlastní a původní.
Samotná hra příliš nepřesvědčila. Stejně jako v Silent Service se i zde stáváte kapitánem ponorky se vším, co to obnáší. Akční jednoduchost a hratelnost Silent Service (je otrava to stále vypisovat, ale zkracovat něco na SS se mi vážně příčí…) se vytratila ve prospěch realističnosti, komplexnosti a pro hru zbytečných funkcí. Pařani, kteří našli odvahu se ponořit dovnitř kovového monstra, zde našli tisíce ukazatelů, ovladačů a přebytečných displejů. Na druhou stranu – Sidovi ani zde nelze upřít genialitu co se herního designu týče, a tak skutečným ponorkovým nadšencům můžeme díky kvalitě misí a překvapivé zábavnosti hraní po zvládnutí komplikovaného ovládání Red Storm Rising doporučit.
"Red Storm Rising mě až překvapil tím, jak daleko zašla míra realističnosti simulace… měli jste obrazovku s obíhajícími body, vyskakujícími čísly a nepřehledným interface, přesto si hru lidé kupovali a dokonce se našlo docela dost fanoušků, kteří si ji zamilovali. Nedal bych si ji na svůj top ten žebříček, ale myslím, že vzhledem k omezením licencí a tématikou to nebylo zas až tak hrozné," hodnotí Sid Meier Red Storm Rising.

Red Storm Rising Red Storm Rising Red Storm Rising

F-19 Stealth Fighter
Krabice hry F-19 Stealth Fighter F-19 Stealth Fighter je dalším Sidovým průnikem na simulátorové pole. Tentokrát se pustil do jednoho z nejproslulejších stíhacích letounů vůbec – a hra, která na motivy ef devatenáctky vznikla, se právem může řadit vedle Falcona 3.0 či Red Baronu k té největší klasice v oblasti virtuálního létání.
"Myslím, že Stealth Fighter byla dobrá hra. Vzpomínám si, jak jsem létal nad Bagdádem a snažil se, aby si mě nevšimly nepřátelské radary. Už jen kvůli jménu jsme byli nuceni do hry zabudovat Stealth efekt, což způsobilo naprostou změnu v hratelnosti – už to nebylo o sestřelení 70 letadel za misi."
Možná vás překvapí, že stařičkého Stealth Fightera pohání 3D engine, ale skutečně je tomu tak. Ačkoli sama hra díky tomu nemá grafiku lepší než soudobé 2D tituly, určitě jí trojrozměrné prostředí přidalo na hratelnosti. Už jen fakt, že jste si poprvé v historii leteckých simulátorů mohli vybrat mezi mnoha pohledy kamer na celou věc a získat tak dokonalý přehled stojí za zaznamenání.

F-19 Stealth Fighter F-19 Stealth Fighter F-19 Stealth Fighter

Gunship
Krabice hry Gunship Už o rok pozdějí spatřila světlo světa další Sidova slavná hra. Ve spolupráci s Andym Hollisem, který později pracoval v EA na hrách ze série Jane's, stvořili akční simulátor helikoptéry AH-64A Apache Gunship. "Byla to zábava dělat po těch leteckých hrách jednu helikoptéru. Šlo o úplně jiný fyzikální model. Myslím, že na Gunshipu jsme udělali taky spoustu dobré práce při tvorbě 3D grafiky. Vzpomínám si, jak jsme dlouhé večery seděli s Andym Hollisem a snažili se srazit framerate tak, aby hra běhala rozumně na soudobých počítačích…"
To se jim podařilo výtečně – hra vypadala dobře a hýbala se dostatečně svižně, aby mohly vyniknout ostatní skvělé aspekty. Mezi ně patřil například snadno pochopitelné a intuitivní klávesnicové ovládání, realistická simulace letu helikoptéry, která se ale dala s trochou tréninku zvládnout a nebyla tak frustrující, nebo třeba velká variabilita moderní zbrojní techniky (různé druhy raket, kulometů) a hi-tech hraček (navigační systémy, světlice…). To vše dohromady dalo vynikající herní zážitek, který překonalo jen málo moderních simulací.

Gunship Gunship Gunship

Railroad Tycoon
Krabice hry Railroad Tycoon "Railroad Tycoon byl pěkný nápad. V podstatě vydláždil cestu pro příchod Civilizace v tom, že jsem v něm spojil několik malých jednoduchých systémů, které dohromady daly nevídanou komplexitu celé hry. Fungovala zde železnice, stavba vlastních tratí i trh s akciemi, ale bylo jednoduché to pochopit a dostat se do hry."
Railroad Tycoon je simulací života železničního magnáta. Abyste vydělali co nejvíce peněz a převálcovali konkurenci, musíte spojovat města a továrny tratěmi, starat se o mašinky a vagónky a pochopitelně též pružně reagovat na stav trhu s akciemi a odkupovat krachující oponenty.
Dá se říci, že šlo o první hru dnes velmi oblíbené tycoonové škatulky, na svou dobu překvapivě komplexní a přitom zvládnutelnou. Teprve druhý díl, který už neměl na svědomí Sid Meier, ale Pop Top Software, však dovedl stejný princip k dokonalosti a dodnes sedí na tycoonovém trůně spolu s Rollercoaster a Transport Tycoony.

Railroad Tycoon Railroad Tycoon

Civilization
Krabice hry Civilization Připadá mi skoro až zbytečné plnit odstavec s všeříkajícím nadpisem informacemi o nejslavnější Sidově hře, která je považována za nejlepší strategii všech dob, ne-li nejlepší hru vůbec. Každý by měl ve vlastním zájmu vědět, o co v ní jde (chybějící informace si můžete doplnit třeba v naší klasice), a tak přeskočíme popisné řeči a přejdeme rovnou k Sidově komentáři: "Hodně mě inspirovalo SimCity. Ze začátku vypadala Civilizace právě trochu jako tahle hra – byla to realtimová strategie, kde jste na mapu umisťovali města, farmy a další věci, ale vývoj měst byl na vaší iniciativě nezávislý. Co se mi na téhle pracovní verzi Civilizace nelíbilo bylo, že jste se víc koukali než hráli."
I po zavržení prvního raného designu nebyla cesta k bezesporu geniálně vybalancovanému výsledku hladká. "Původně byla mapa asi dvakrát tak velká a hra se vyvíjela o poznání pomaleji. Nakonec jsme se rozhodli to změnit, což učinilo Civilization mnohem hratelnější. Z toho vyplývá pravidlo: nedělejte nikdy herní mapu příliš velkou. A z toho zobecněním vyplývá: více neznamená vždy lépe…"

Civilization Civilization Civilization

Právě tohle místo a pravidla, která jsou doslova všeplatnými gnómami herního světa, se hodí nejlépe pro zakončení dnešní první části profilu nejslavnějšího herního vývojáře všech dob. Příště se společně s vámi těším na setkání u her jako Colonization, Civilization 2, Alpha Centauri nebo SimGolf, které jen potvrdily to, co už o Sidovi všichni dávno věděli – tenhle člověk prostě nedělá špatné hry.

Autor:




Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Další z rubriky

Manhunt 2
Nejvíce šokující zločiny spojované s videohrami

Videohry jsou obviňovány z velkého počtu brutálních incidentů a z některých opravdu mrazí. Podívejme se na ty nejvíce medializované.   celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Soccer Fierce Battle
Severní Korea vydala vlastní verzi fotbalové hry FIFA

I v Severní Koreji se hrají počítačové hry, jenže ne ty západní. Fotbaloví fanoušci tak jsou například ušetřeni klasického rozhodování, zda je lepší FIFA, nebo...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.