Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sid Meier - profil herního génia (2. část)

  12:00aktualizováno  15. října 11:37
Vítejte u druhé části profilu, podle našeho názoru, nejvýznamnější osobnosti celého herního světa, geniálního vývojáře Sida Meiera. Minule jsme skončili jeho legendou Civilization, dnes se podíváme na pecky jako další díly Civilization, Alpha Centauri, Colonization, Gettysburg nebo třeba SimGolf…

Sid Meier dnes Čas od času se některý papírový či internetový herní magazín pokusí vytvořit seznam nejvýznamnějších osobností herního světa. Názory se samozřejmě různí a celkem se v takových článcích vyskytuje poměrně široké spektrum jmen, několik osobností ale nechybí nikdy a za žádných okolností. Je to Warren Spector, tvůrce System Shocku, Peter Molyneux, tvůrce Black & White, John Carmack, tvůrce Dooma – a pochopitelně Sid Meier, tvůrce Civilizace a celé řady dalších neméně zábavných strategických her a simulátorů. Protože je podle našeho názoru ještě o něco významnější než všechny ostatní celebrity, rozhodli jsme se mu věnovat nevšední prostor. Vítejte proto u druhé části jeho profilu, kde se podíváme na ty největší pecky, které vytvořil od roku 1991 až do současnosti.

Covert Action
Krabice hry Covert Action "Ani tuhle hru bych nezařadil do svého osobního top tenu. Pokud si dobře vzpomínám, začal jsem na ní pracovat a pak ji stopnul, abych udělal Railroad Tycoon. Pak jsem se k ní vrátil a zase ji přerušil, aby mohla vzniknout Civilizace," vzpomíná Sid Meier na svou další hru. Jejím námětem bylo téma, které proslavil především agent 007 a jeho četná dobrodružství. Špionážní akce Covert Action ovšem vzbudila spíše rozpaky. Samy o sobě byly jednotlivé složky hry (střílecí a adventurní) vynikající, ale dohromady netvořily harmonický celek a spíše rozbíjely hratelnost. "Své vzpomínky na Covert Action bych shrnul opět do jednoho pravidla: je lepší mít jednu dobrou hru, než dvě vynikající, ale špatně spojené. Myslím, že samy o sobě by obě složky jako hry uspěly. Covert Action integrovala akci a příběh špatně, protože v ní bylo té první složky příliš. Zatímco v Pirates! jste chvilku bojovali, pak se plavili a objevovali, pak zas něco jiného, tady jste třeba deset minut bojovali, a pak už jste vůbec nevěděli, co jste předtím řešili za problémy…"
Nikdy nezkoušejte do jedné krabice nacpat příliš mnoho her. To je pravidlo, které uplatnil Sid Meier i na Civilizaci. "Leckdo si řekne: když se srazí dvě jednotky, proč by se pohled nemohl přepnout na bojiště a vy byste nemohli strávit pár minut strategicky simulovaným bojem? Nebylo by to super? A to je přesně ta situace, kdy je třeba uplatnit pravidlo Covert Action…"

Covert Action Covert Action Covert Action

Colonization
Krabice hry Colonization "Design Colonization má na svědomí povětšinou Brian Reynolds, ale je tam zapracována i spousta mých nápadů, když jsem hru v průběhu vývoje hrál." Vynikající strategii, která si brala za téma osidlování starého kontinentu, mnoho recenzentů nehodnotilo nejlépe, to je ale důkazem jejich obrovské krátkozrakosti. "Myslím, že je obdivuhodné, jak Bryan do tohoto žánru vstoupil. Předtím udělal jen pár adventur – a ke Colonization se dostal tak, že hrál Civilizaci, líbila se mu a měl nápady, jak udělat něco podobného a přece jiného." Na pohled vypadá Colonization hodně podobně, ale přitom řada jejích principů je zcela odlišná (například zde existuje unikátní systém interakce s domorodými obyvateli nebo komplexní obchodní model) a nabízí skvělý herní zážitek (navíc jste si ji ještě nedávno mohli koupit v Levných knihách za pouhých čtyřicet korun, což je skutečný pakatel za tak parádní gamesku). Vzpomínky Sida Meiera se vracejí i ke kuriózním změnám na poslední chvíli, které se Colonization dotkly: "Na co si ještě dneska vzpomínám je, jak jsme na poslední chvíli asi dva týdny před vydáním upravovali oblast, kterou zabírala města – ve finální verzi nakonec byla poloviční, aby hráči byli nuceni své osady specializovat."

Colonization Colonization Colonization

Civilization 2
Krabice hry Colonization Skutečné pokračování nejslavnější Sidovy hry přišlo až v roce 1997. "Civilizace byla hodně úspěšná. Zaujali jsme spoustu lidí a ti přicházeli s novými nápady – a i my sami jsme našli spoustu věcí, které mohly být udělány lépe. Civilization 2 tak byla dobrá příležitost vrátit se k původní hře a vylepšit a vybalancovat lépe řadu věcí," vypráví Sid.
Mezi největší novinky, které pokračování přineslo, patřil nový obchodní systém, nové možnosti diplomacie, vynálezy a divy světa, mírně upravený byl i systém bojů. Vylepšení se pak pochopitelně dotkla též grafiky a ozvučení, celá hra byla přepracována primárně pro nastupující Windows, což se nakonec i přes počáteční skepsi, kterou k tomuto systému chovalo hráčské plemeno, ukázalo jako šťastný krok.
"Je to trochu paradox, že Brian Reynolds získal slávu hrou, která má v názvu jméno Sida Meiera, ale je to tak. Je fakt, že za většinu vylepšení v Civilization 2 může právě on – my mu jen dodávali nejrůznější materiály a přicházeli s názory na jednotlivé nápady, které do průběžných verzí zapracovával. Brian skutečně udělal kus práce."

Civilization 2 Civilization 2 Civilization 2

Magic: The Gathering
Firemní logo Firaxis Games Firma Microprose se neustále rozrůstala a na Sida se začala nabalovat řada nepříjemných povinností. Podobně jako řada velkých celebrit se rozhodl studio, které založil, opustit a začít znovu v malém, ale velmi kreativním týmu. Bylo by to skvělé rozloučení, kdyby odešel po Civilizaci 2, ale ač to málokdo ví, nestalo se tak.
"Vývoj hry podle Magic: The Gathering byl hodně problémový, už jen v tom, že se hlavní designeři nemohli shodnout na směru, kterým by se hra měla ubírat – Arnold Hendrick prosazoval ideu hry zaměřené hlavně na multiplayer, já se ale bál, že by tím značně utrpěla umělá inteligence v singleplayeru."
Vzhledem k pozici, kterou Sid v Microprose měl (v podstatě o cokoliv si řekl, to také dostal), si prosadil svou a Magic: The Gathering tak nakonec nenabídla hru více hráčů vůbec, což byla jedna z jejích největších chyb. Jak vidíte, i mistr tesař se někdy utne – a ač šlo o obrovsky zábavnou hru, těžko lze nepovažovat za zaslepenost odmítnutí obrovského potenciálu internetového multiplayeru…

Gettysburg
Krabice hry Gettysburg Jak tedy bylo řečeno, po omylu v podobě Magic: The Gathering odchází Sid Meier (společně s Brianem Reynoldsem, další velkou postavou této firmy) z Microprose a zakládá Firaxis Studios. Jeho prvním projektem je hra určená především americkým hráčům, neboť zpracovává jejich srdeční téma – válku Severu proti Jihu.
"S Gettysburgem jako hrou jsem velmi spokojený. Už jako kluk jsem se koukal na obrázky a četl si o válce Severu s Jihem a snil o hře, která by je převedla na monitory počítačů. A dá se říci, že mi Gettysburg tyhle sny ve všem podstatném splnil…" začíná Sid Meier povídání o své další povedené hře.
"Nevím, jak je to možné, ale umělá inteligence v Gettysburgu skutečně funguje. A to se dneska cení, protože spousta strategií se zaměřuje primárně na multiplayer a hru jednoho hráče trochu odbyde. Nemysleli jsme si, že je už čas na takovou specializaci, přesto je multiplayer v Gettysburgu významnou složkou."

Gettysburg Gettysburg Gettysburg

Alpha Centauri
Krabice hry Alpha Centauri Jak Sid Meier, tak především Brian Reynolds, chtěli udělat pokračování Civilization. Když ale odešli od Microprose, ztratili autorská práva na tuto sérii, a tak pokud v ní chtěli pokračovat, museli to nějak chytře zaobalit. A tak vznikla Alpha Centauri. "Vždycky jsme zdůrazňovali, že Alpha Centauri nemá být chápána jako pokračování Civilization. Je to podobná hra, dá se říci, že na Civilizaci v mnohém navazuje, ale myslím, že jsme nedůvěřivým hráčům, kteří se smáli našim výrokům, že jde o úplně jinou hru, ukázali, že naše slova je třeba brát vážně."
Ačkoliv se Alpha Centauri v základních mechanismech (stavba měst, vynalézání, boje apod.) dost Civilizaci podobá, řada prvků je odlišná – a celá hra je mnohem zábavnější. Prostředí Alphy Centauri je agresivnější, setkáme se s mimozemským životem, vylepšena je diplomacie, vynalézání, můžete si designovat vlastní jednotky a pochopitelně graficky a zvukově je hra opět někde úplně jinde.
"Opět podobně jako u Civilization 2 odvedl velký kus práce Brian Reynolds, i když původní námět a některé novinky pocházejí z mé hlavy," komentuje Alphu Centauri ještě Sid Meier.

Alpha Centauri Alpha Centauri Alpha Centauri

Civilization 3
Krabice hry Civilization 3 Po dokončení Alpha Centauri se v souvislosti se Sidem Meierem a studiem Fiaxis v zákulisí mluvilo o řadě projektů, nicméně skutečnost všem vyrazila dech – Sid se dohodl s Microprose a získal licenci a pokračování své největší klasiky.
"Spoustě lidí se na Civilization líbilo, že je to férová, vyvážená hra - a to jsme se snažili udržet i ve třetím dílu. Nová vylepšení, jako všechny ty kolonie, kultura, dilpomacie..., kladou velké nároky zejména na umělou inteligenci, která musí nyní zvážit více faktorů, podle kterých se bude rozhodovat. Právě proto jsme na ní dělali vlastně už od začátku, kdy jsme měli všechno jenom na papíře," prozradil nám Sid Meier.
Sid obvykle pokračování nedělá – proč se tedy v případě Civilization rozhodl jinak? "Ve dvojce jsme trochu upravili a vybalancovali systém hry, vylepšili grafiku a celkově Civilization omladili. Pak uběhla spousta času, kdy jsme žili v domnění, že jsme dosáhli svých hranic, ale s rozmachem internetu se nám opět sešla spousta připomínek od skalních příznivců, ve kterých jsme našli mnoho velmi dobrých nápadů. Současně s tím začaly firemní tahanice o práva na Civilization, takže není divu, že když se situace ustálila, dali jsme se opět do práce."
A výsledek? Stojí za to – stačí, když si přečtete naši podrobnou recenzi (hodnocení 94% hovoří za vše, verdikt "Ať mě husa kopne, jestli se Civilization III nestane minimálně nejlepší strategií tohoto roku, ne-li nejlepší hrou vůbec. Žádná hra nemůže být lepší než Civilizace – a také že není. Pro civilization maniaky i pro úplné nováčky jde zcela určitě o ten nejžhavější tip na skvělou a dlouhotrvající zapářku," a ocenění BW hit jistě také).

Civilization 3 Civilization 3 Civilization 3

SimGolf
Krabice hry SimGolf Vlastně skoro zároveň s třetí Civilizací bežely i práce na dalším zajímavém projektu. Ve spolupráci s Willem Wrightem (o něm si určitě povíme zase někdy příště) a jeho studiem Maxis vznikla kombinace budovatelské strategie, kdy jste stavěli v lehce tycoon stylu golfová hřiště, designovali překážky a okolí, k tomu nějaké ty budovy a zaměstnanci starající se o trávníky. Druhou složkou hry SimGolf pak byla turnajová část, kdy jste si mohli na vlastních hřištích sami zahrát. A pak je tu právě složka podobná The Sims (proto ono spojení s Maxisem), kterou nejlépe popisuje sám Sid.
"Golf jsem hrával někdy ve dvaceti, ale nikdy jsem do toho moc nepronikl. Přibližně před rokem se však o golf začal zajímat můj syn, takže spolu chodíme hrát. Je to docela zábava, ale zjistil jsem, že mě ani tak nebaví hraní golfu, jako spíš navrhování hřiště – snažím se pochopit, proč stavitelé hřišť udělali jednotlivé jamky právě tak, jak je udělali, hledám za tím strategické I psychologické prvky. O to víc se mi pak líbí, když se po hřištích v SimGolfu prohánějí hráči a baví se mezi sebou – je to snad nejhumornější hra, co jsem kdy udělal. Postavičky se do sebe na hřišti můžou zamilovat, podřízený třeba dostane větší plat, když se šéfovi daří. SimGolf se dá hrát z pozice hráče i návrháře, záleží jen na hráči, co si vybere."
Jedinou chybou, kterou je možné na SimGolfu objevit, je lehce zastaralé technické zpracování a ne úplně dokonalý mód turnajů. Hodnocení 81% v naší recenzi a verdikt "Nápady hýřící SimGolf by mohl být skutečně průlomovou hrou, jen kdyby nebylo technické zastaralosti a nedokonalostí ve zpracování. Takhle se musím i přes sympatie k jistě geniálnímu vývojáři uskrovnit a nehnat hodnocení do závratných výšin" tomu odpovídají.

Civilization 3 Civilization 3 Civilization 3

Připravované projekty: Play the World & spol.
Krabice hry Civilization 3: Play the World O připravovaných projektech Sida Meiera se toho mnoho neví, o to více je okolo nich drbů a "zaručených" zákulisních informací. Můžeme vám však s určitostí říci, že se ještě tento rok dočkáme datadisku k Civilization III, který ponese název Play the World a přinese především řadu vylepšení v oblasti hry více hráčů – lehce realtimem říznutý mód, menší mapy s kratší hrací dobou a módy, z nichž některé nejsou nepodobné těm ze 3D akcí. Uvidíme, jak to nakonec dopadne, zatím se můžeme jen těšit.
Poměrně nahlas se kdysi hovořilo o hře Dinosaurs. Už dlouho se k nám ale nedostala žádná informace, natož screenshoty či videa, takže se nechme překvapit, co se z prehistorického strategického projektu nakonec vyklube.
Navíc na ECTS 2001 proběhlo jednání mezi firmami Firaxis Games a Infogrames, jehož výsledkem bylo zakoupení práv na slavnou sérii X-COM, takže je více než pravděpodobné, že se dočkáme hry ukotvené v populárním prostředí ufounských strategií.
V rozhovoru, který udělal Čočík před rokem v průběhu své návštěvy ve Firaxis Games, se Sid ještě svěřil, že by velmi rád udělal hru z prostředí Divokého Západu, což je náš třetí tip na to, čím se nejslavnější herní vývojář všech dob v současné době zabývá.

Civilization 3: Play the World Civilization 3: Play the World Civilization 3: Play the World

Co dodat závěrem? Již skoro dvacet let Sid vede herní scénu. Je to beze všech pochybností největší herní celebrita – a nevypadá to, že by měl v nejbližší době tuto pozici ztratit. My mu můžeme pouze poděkovat za ty desítky skvělých her, kterými nás obdařil, a těšit se na projekty, které ještě přijdou. Side – děkujeme, blahopřejeme – těšíme se!

Autor:


Témata: simulátor, The Sims


Nejčtenější

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Další z rubriky

Omalovánky Zaklínač
Dospělí fanoušci Zaklínače si mohou koupit omalovánky

Autoři Zaklínače opět vymysleli originální způsob, jak potěšit nejvěrnější fanoušky. Omalovánky na motivy Zaklínače ovšem určitě nepatří do dětských rukou.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.