• zábavná hratelnost
  • hutný obsahový nášuú
  • možnost vyrábět předměty
  • začátek není zrovna strhující
  • vysoké HW nároky

Solidní a hutný datadisk k originálnímu akčnímu RPG. Přináší dvojici dobře vyladěných postav, možnost tvořit vlastní předměty i nová půvabná prostředí.

Silverfall: Guardian of Elements (PC)Přestože nejslavnější doba akčních RPG už odezněla a zdá se, že i sám velký Blizzard velmi zvažuje, zda žánru vlít novou krev do žil Diablem 3, stále se především menší studia pokouší obsadit absolutní vrchol této škatulky. Přistupují k tomu s léty ověřenými prostředky, namísto aby vyzkoušeli i originálnější přístupy, které by žánr akčních RPG mohly osvěžit a přilákat k němu další hráče.

Jako jeden z mála titulů se o to pokusil Silverfall – a byl přijat rozporuplně. Je totiž pravdou, že se v něm hráči museli potýkat jen s velice pomalým rozjezdem, což bylo ještě ztíženo inovátorskými prvky, na které bylo třeba si zvyknout. Mnohé to odradilo, takže skutečné kvality titulu, který jsme v recenzi ohodnotili 80%, nevyšly napovrch v takové míře, jak by si hra zasloužila. Přesto se Monte Cristo rozhodlo přinést datadisk Guardian of Elements, který pokračuje v tradici a není vůbec špatný.

"Souvisí to se skutečností, že je Guardian of Elements „stand-alone“ datadiskem, to znamená, že nevyžaduje původní hru."

Silverfall: Guardian of Elements (PC)Na přídavku potěší, že vypráví příběh říše Nelwe a jejího hlavního města Silverfall bez nějakých natahovacích obstrukcí dále. Pokud disponujete postavou na 45. úrovni, můžete se do nového dobrodružství vrhnout tam, kde jste to staré opustili – se důvěrně známou postavičkou budete plnit nové úkoly a dále ji zvelebovat, a to až do 50. úrovně. Samozřejmě ne všichni hráči to v původním titulu dotáhli až takhle daleko (levelování probíhalo rozhodně pomaleji než třeba v Diablu 2) – 45. úroveň, to už chtělo pěkných pár desítek hodin snažení.

I tak máte několik možností: buď ještě trochu zapracujete v originálu a postavičku si vycepujete, nebo si vytvoříte novou postavu, která bude již od počátku disponovat dostatečnou porcí zkušeností a schopností, takže ji nic nebrání ve výpravě do nově objevených dálav. Souvisí to se skutečností, že je Guardian of Elements „stand-alone“ datadiskem, to znamená, že nevyžaduje původní hru. Autoři se k tomuto kroku uchýlili zřejmě poté, co prodejní výsledky originálu nebyly takové, jak by si představovali. Domnívám se ale, že narukování rovnou do přídavku není rozumné a dá se doporučit jen opravdu vytvrdlým a proti frustraci odolným hráčům.

Silverfall: Guardian of Elements (PC)Začínat totiž se zcela novou, byť rozvinutou postavičkou není nic jednoduchého. Jednak je tu emocionální stránka, kdy k postavě nemáte prakticky žádný vztah a připadá vám tak nějak cizí – nehledě na to, že se tenhle pocit ještě umocňuje neznalostí zdejšího světa, který má četná specifika a k jejich pochopení je rovněž nutný především čas. Druhou stránkou věci je nutnost se s postavou sžít co se funkčnosti a stylu boje týče. Zkrátka a jednoduše to nějakou dobu trvá, než se naučíte hrdinu doopravdy znát a vědět, co si s ním můžete a nemůžete dovolit. Týká se to i těch, kdo sice Silverfall dohráli, ale rozhodnou se s datadiskem (logicky) pro jednu ze dvou nových ras. Těmi jsou trpaslíci a ještěří bytosti, přičemž první jmenovaní jsou pomalí, ale silní sekerníci, druzí potom solidní bojovníci se dvěma zbraněmi najednou, kteří se navíc dokáží proměnit ve větší a ještě silnější kreatury.

Silverfall: Guardian of Elements (PC)Autoři se zpočátku bohužel nesnaží nováčkům situaci zjednodušovat, a tak vás neuvedou do zákonitostí zdejšího světa a ovládání sice osvětlí – nikoliv však interaktivně, nýbrž prostřednictvím textového, nudného a zdlouhavého rychlokurzu, po jehož skončení si stejně nebudete většinu věcí pamatovat. Naštěstí je Silverfall především akční RPG, a přes pár nuancí, se ovládá podobně jako jeho žánroví příbuzní. V Guardian of Elements navíc tvůrci přistoupili ke zjednodušení interface, což lze jedině kvitovat. Nově si navíc do určité míry můžete upravovat HUD a různě ho rozmisťovat po obrazovce tak, jak vám to vyhovuje.

Silverfall: Guardian of Elements (PC)I tak jste se omylem překlikli, nebo udělali něco jinak, než jste zamýšleli? Žádný strach, v Silverfall je jen minimum věcí definitivních a rozdělování bodů do schopností, kterých přibylo pěkných pár, k nim rozhodně nepatří. Pokud z nějakého důvodu chcete bodíky přerozdělit někam jinam, stačí dojít za příslušným mistrem a za nevelkou úplatu si schopnosti proházet. Možná se to nezdá, ale vzhledem k množství skillů a relativní zdlouhavosti rozvoje postavy, jde o skvělý způsob, jak si vyzkoušet několik herních stylů prakticky najednou. Rozličné schopnosti vždy patřily k největším přednostem Silverfallu a Guardian of Elements tuto skutečnost jen podtrhuje.

Silverfall: Guardian of Elements (PC)Obdobný stav zůstal zachován i u výbavu, bohužel v poněkud opačném gardu. Tedy oproti původní hře se změnilo pramálo, ovšem v tomto případě bychom to jen přivítali. Opět totiž platí, že předměty, které získáte ze zabitých monster či za splněné úkoly jsou téměř vždy slabší než ty, které si můžete koupit u obyčejného obchodníka – peněz přitom bývá dost a dost. Přesto se věcičky dočkaly aspoň jedné příjemné novinky, kterou není nic jiného než vytváření a upravování předmětů. Stačí investovat dostatek bodíků do příslušných schopností (crafting a kouzlení) a můžete se pustit do řemesla, přičemž lze ovlivnit třeba i barvu a velikost vznikající výbavy. Aby toho nebylo málo, dá se i začarovat a přiřknout jí tak magický dopad. Příjemné na tom všem je, že se vytváření předmětů můžete, ale nemusíte věnovat – jak je libo. V případě, že se rozhodnete to zkusit, budete mít aspoň motivace k prohledávání každého kousku světa a pídění se po potřebných částech a materiálech.

Silverfall: Guardian of Elements (PC)Mnohým hráčům na originálu vadilo, že po smrti ztratili veškerou výbavu a museli si ji pracně dobývat zpátky, což často nebylo vůbec nic jednoduchého, občas to hraničilo i s neproveditelností. Této frustrace už se v datadisku dočkáte jen na dvou nejtěžších úrovních obtížnosti. Kdo hraje na „normal“, ponechá si i po znovuzrození veškerou výbavu při sobě. Potěší také portály, které jsou nyní všude možně a znamenají především časovou úsporu – v původní hře totiž bylo až příliš často nutné běhat sem a tam. V Guardian of Elements by to bylo ještě zdlouhavější, jelikož se svět rozšířil o celých dvacet map (s pirátskou i mimozemskou tematikou!). S nimi přišly pochopitelně i nové předměty a monstra. Potěší i možnost v každé větší vesničce najímat pomocníky, kteří jsou pro boj slušným přínosem, na druhou stranu bychom si představovali jejich výraznější charakterové propracování. Takhle jen čas od času vypustí nějakou hlášku.

Silverfall: Guardian of Elements (PC)Grafika běží pochopitelně stále na stejném enginu a není to vůbec na škodu. Cel-shadové zpracování zakryje kdejakou technologickou nedokonalost a vypadá stále příjemně originálně, i když chápu, že nemusí sedět vkusu každého hráče. Každopádně je Guardian of Elements povedeným datadiskem k nedoceněné hře. Dá se doporučit všem fanouškům originálu. Hráči, co přídavek zaujal, by si však nejprve měli projet právě původní Silverfall a teprve pak se vhrnout na add-on. Kvalitativně jsou oba tituly srovnatelné.

80 %

71 %

Doposud hodnotilo 179 čtenářů