SimsVille - další zbytečná smrt!

  12:00
SimsVille je další z velkých projektů doby ne až tak dávné, který skončil v neoblíbené škatulce s nápisem Cancelled. Proč byla zrušena hra jednoho z největších designerů Willa Wrighta, která měla ambice spojit to nejlepší ze SimCity a The Sims, tedy obou veleúspěšných titulů? Čtěte náš nový Herní hřbitov…

SimsVille

Jaký měl být obal hry?
Vážení čtenáři, nelibuji si příliš v úvodních slovech a natahovaných prvních odstavcích, a tak namísto dlouhých řečí rychle sesumarizujme pro ty, kteří jsou tu s námi dnes poprvé, o čem je nedávno založený seriál Herní hřbitov. Je to prosté – určitě se vám už někdy stalo, že jste si v časopise přečetli o nějaké zajímavé připravované hře, prohlédli první obrázky, či dokonce v krajním případě i zahráli demoverzi, hra se vám líbila, vy se na ni těšili, ale měsíce plynuly, ohlašované datum vydání bylo dávno za horami a plná verze stále nikde. Příběhy her, které i přes nesporné úsilí svých autorů nespatřily světlo světa, jsou podle našeho názoru leckdy tak atraktivní, že si zaslouží vytáhnout na povrch, byť by tomu tak bylo v podobě smutné vzpomínky na jednu herní (a nezřídka i lidskou) tragédii.

SimsVille V předchozích dílech jsme se věnovali notoricky známému případu point-n-click adventury Warcraft Adventures, převodu papírového superhrdinského RPG Champions, první online multiplayerové adventuře Leisure Suit Larry 4 a naposledy prvnímu 3D RPG od Black Isle Studios TORN. Tentokrát nás čeká případ mimořádně bolestný - zejména pro milovníky budovatelských her Maxisu a geniálních titulů designera Willa Wrighta. Jeho SimsVille mělo být mixem mezi dvěma obrovskými bombami - SimCity a The Sims, kde byste se starali o malé městečko a jeho obyvatele, které byste znali jmény a mohli řídit v omezené míře jejich osudy podobně jako v druhé zmiňované hře. Proč se Maxis, potažmo Electronic Arts, rozhodli uložit projekt k ledu, když šlo o na pohled tak atraktivní koncept? Odpovědi hledejte v následujících odstavcích…

Kdo měl hru na svědomí?
Odpověď na tuto otázku je tentokrát velice jednoduchá a nemá smysl ji nějak hlouběji rozebírat. Práce na SimsVille začaly na konci roku 1999 SimsVille a účastnilo se jich vývojářské studio Maxis v čele s velkou osobností v podobě Willa Wrighta, který měl na svědomí již SimCity (a další velkou řadu snad až na SimTower méně úspěšných Sim her) a brzy měl dokončit své The Sims.

Jak měla hra vypadat?
Pamětníkům mezi vámi možná ještě něco řekne název hry SimTown. V téhle hříčce, která byla určena primárně dětem, se Maxis zaměřil na malé městečko s domečky, zahrádkami, parčíky a veselými postavičkami, které v tom žily. Dá se říci, že něco podobného mělo být i SimsVille, i když pochopitelně na trochu méně infantilní úrovni.

Nejlepší by asi bylo označit si SimsVille za simulátor starosty maloměsta, ani to ale nebude úplně přesné. Popišme si proto raději, co všechno jste mohli provádět za akce. Začali jste doslova a do písmene na zelené louce a bylo na vás, abyste navrhli základy malého městečka. Postavili jste pár domů, vytvořili silniční síť, zavedli elektřinu, vodu, plyn, navrhli zahrady, parky, ploty, postavili náměstí s nezbytnými obchody, hasičskou zbrojnicí a hospodou, postavili fotbalové hřiště a malé kino – a čekali jste, až se vám do vybudovaného komplexu začnou stěhovat lidé. SimsVille

Ty neřídíte tak přímo, jako tomu bylo v The Sims, ale ve chvíli, kdy vám oznámí úmysl nastěhovat se do některého z domů, si můžete vybrat jejich charakterové vlastnosti (je dobré se podle nich řídit při tvorbě prostředí, takže zatímco sportovec tenisové kurty poblíž ocení, televizní povaleč z nich valnou radost mít nebude). Každý Sim žije svým životem, hledá práci, vydělává peníze, relaxuje, baví se po svém, má své koníčky, své chutě – a na vás je, abyste mu zajistili co nejlepší prostředí, pomohli mu sehnat partnera a založit rodinu a splnili každé jeho přání, které mu jen na očích vidíte. Dokonce úkoly misí jsou s panáky simáky přímo svázány – o čemž jasně vypovídá reklamní slogan z E3 2001: "Každé město má svůj příběh… jaký bude ten váš?"

Základní koncept byl celkem čitelný – měli jste se starat o městečka omezená velikostí, abyste tak zvládli i něco málo mikromanagementu a mohli si vychutnat příběhy jednotlivých obyvatel. Přesto panovalo ještě v době zrušení v září 2001 dost nejasností ohledně finální podoby hry. Nevědělo se, jak bude fungovat čas, zda vaši simové budou stárnout a umírat, jak bude fungovat kontakt s jinými městy, SimsVille či zda bude SimsVille obsahovat multiplayer. I tak hra vypadal velmi atraktivně, a to jsme ještě nehovořili o technickém zpracování…

To mělo přinést v podstatě to, co už Maxis sliboval do SimCity 3000 (jen aby se na svá velkohubá prohlášení vzápětí bez nějakých skrupulí vykašlal) – tedy mocný 3D engine, který vám umožní pohled na město ze všech možných úhlů, plynulý zoom a otáčení, a to při zachování roztomilé grafiky v kresleném stylu. První screenshoty vypadaly pěkně, a tak nebyl důvod věřit Willu Wrightovi, že tentokrát dojdou sliby svého naplnění a Maxis splní své staré resty.

Proč byla hra zrušena?
Nicméně nestalo se tak a dvacátého září 2001 se na stránkách prestižního amerického webu GameSpot objevilo neoficiální oznámení, že byl vývoj SimsVille zrušen a lidé, kteří na něm pracovali, se přesouvají na projekty The Sims: Hot Date a The Sims Online, plus další zatím neoznámené (tím se zřejmě mělo na mysli SimCity 4). Bylo to obrovské překvapení – a vyvolalo velký ohlas, který zplodil řadu spekulací. Jak tomu ale bylo ve skutečnosti?

SimsVille Nejpve vyvraťme několik planých spekulací. Důvodem ke zrušení SimsVille skutečně nebyl fakt, že si Maxis ukousl příliš velký koláč a nestíhal pracovat na všech svých projektech najednou. Stejně tak k němu nedošlo ani proto, že SimsVille obsahovalo větší množství "dospělé" náplně, než tomu bylo v předchozích titulech. Dokonce ani pro oči nevidící manažeři z Electronic Arts za zrušením nestáli – to přišlo čistě jako iniciativa Wrightova týmu. "Bylo to rozhodnutí studia, které zahrnovalo jak členy týmu SimsVille, tak několik výše postavených šéfů Maxisu. Neustále prověřujeme kvality všech připravovaných her v různých stádiích vývoje a u SimsVille se stalo, že nevyhovovalo naší minimální stanovené hranici," říká marketingový ředitel Maxisu P. Buechner.

Co bylo špatně? Na papíře námět vypadal dobře, ale v praxi nebyla hratelnost nejlepší. "Prvních 10 minut, kdy jsem stavěl město, byla zábava, ale pak se postupně stávala ze SimsVille stále větší a větší nuda." Byly tu ale i další důvody. Vedení porovnalo koncepty SimsVille a připravovaného datadisku Hot Date k The Sims a zjistilo, že tyto dva projekty obsahují řadu společných prvků a zbytečně by si na trhu konkurovaly. SimsVille "Hráči chtěli své Simy ovládat i mimo dům. Datadisk Hot Date jim to umožnil – a to po pravdě v mnohem zábavnější formě než SimsVille."

Když se tyto důvody daly dohromady, došlo k tomu, co jsme již popsali – 20. 9. přinesl první zprávu GameSpot, o den později byla oficiálně potvrzena. Hra byla zrušena po takřka dvou letech vývoje, kdy bylo už více než 60 procent hotovo a vše bylo připraveno k vyjití v březnu následujícího roku (tedy 2002). Jednotliví členové týmu byli převeleni k dalším projektům a po atraktivně vyhlížejících SimsVille už neštěkl v Maxisu ani pes.

Naděje umírá poslední…
Těsně po vydání oficiální zprávy o zrušení SimsVille se na oficiální stránce hry objevil status pozastaveno namísto zrušeno. To na chvíli vzbudilo v hráčích naděje, že by se přeci jen Maxis mohl k tomuto projektu vrátit, ale brzy byla tato zpráva dementována a chybné slůvko opraveno. Na přímou otázku, zda použijí alespoň některé prvky ze SimsVille ve svých dalších hrách, odpovídali tiskové mluvčí jednoznačně: nechystáme se v dosud oznámených projektech použít nic z této hry. SimsVille Na druhou stranu, o SimCity 4, které není v některých věcech SimsVille nepodobné, se tehdy ještě nemluvilo ani v kuloárech…

Na BonusWebu vám k SimsVille můžeme nabídnout galerii screenshotů se 13 obrázky a 2,94 MB čítající trailer. Jako obvykle pro vás máme ale i něco linků na zahraniční stránky, ze kterých jsem při tvorbě článku čerpal. Pokud si chcete počíst, máme pro vás tato preview (většinou jde o dojmy z E3 2001, kde byla hra prvně představena veřejnosti): GamePro, GameSpy, Happy Puppy, IGN a GameSpot (doporučujeme obzvláště to poslední), rozhovor s vývojáři najdete na stránkách PC Gameplay, další obrázky na C&VG a GameSpotu, zajímavostí je dosud funkční fanouškovská stránka The Simsville. Konečně abychom byli kompletní – další videa ze hry jsou ke stažení z GamesDomain, Fileplanet, IGN a GameSpotu.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...