V předchozích dílech jsme se věnovali notoricky známému případu point-n-click adventury Warcraft Adventures, převodu papírového superhrdinského RPG Champions, první online multiplayerové adventuře Leisure Suit Larry 4 a naposledy prvnímu 3D RPG od Black Isle Studios TORN. Tentokrát nás čeká případ mimořádně bolestný - zejména pro milovníky budovatelských her Maxisu a geniálních titulů designera Willa Wrighta. Jeho SimsVille mělo být mixem mezi dvěma obrovskými bombami - SimCity a The Sims, kde byste se starali o malé městečko a jeho obyvatele, které byste znali jmény a mohli řídit v omezené míře jejich osudy podobně jako v druhé zmiňované hře. Proč se Maxis, potažmo Electronic Arts, rozhodli uložit projekt k ledu, když šlo o na pohled tak atraktivní koncept? Odpovědi hledejte v následujících odstavcích…
Kdo měl hru na svědomí?
Odpověď na tuto otázku je tentokrát velice jednoduchá a nemá smysl ji nějak hlouběji rozebírat. Práce na SimsVille začaly na konci roku 1999
a účastnilo se jich vývojářské studio Maxis v čele s velkou osobností v podobě Willa Wrighta, který měl na svědomí již SimCity (a další velkou řadu snad až na SimTower méně úspěšných Sim her) a brzy měl dokončit své The Sims.
Jak měla hra vypadat?
Pamětníkům mezi vámi možná ještě něco řekne název hry SimTown. V téhle hříčce, která byla určena primárně dětem, se Maxis zaměřil na malé městečko s domečky, zahrádkami, parčíky a veselými postavičkami, které v tom žily. Dá se říci, že něco podobného mělo být i SimsVille, i když pochopitelně na trochu méně infantilní úrovni.
Nejlepší by asi bylo označit si SimsVille za simulátor starosty maloměsta, ani to ale nebude úplně přesné. Popišme si proto raději, co všechno jste mohli provádět za akce. Začali jste doslova a do písmene na zelené louce a bylo na vás, abyste navrhli základy malého městečka. Postavili jste pár domů, vytvořili silniční síť, zavedli elektřinu, vodu, plyn, navrhli zahrady, parky, ploty, postavili náměstí s nezbytnými obchody, hasičskou zbrojnicí a hospodou, postavili fotbalové hřiště a malé kino – a čekali jste, až se vám do vybudovaného komplexu začnou stěhovat lidé.
Ty neřídíte tak přímo, jako tomu bylo v The Sims, ale ve chvíli, kdy vám oznámí úmysl nastěhovat se do některého z domů, si můžete vybrat jejich charakterové vlastnosti (je dobré se podle nich řídit při tvorbě prostředí, takže zatímco sportovec tenisové kurty poblíž ocení, televizní povaleč z nich valnou radost mít nebude). Každý Sim žije svým životem, hledá práci, vydělává peníze, relaxuje, baví se po svém, má své koníčky, své chutě – a na vás je, abyste mu zajistili co nejlepší prostředí, pomohli mu sehnat partnera a založit rodinu a splnili každé jeho přání, které mu jen na očích vidíte. Dokonce úkoly misí jsou s panáky simáky přímo svázány – o čemž jasně vypovídá reklamní slogan z E3 2001: "Každé město má svůj příběh… jaký bude ten váš?"
Základní koncept byl celkem čitelný – měli jste se starat o městečka omezená velikostí, abyste tak zvládli i něco málo mikromanagementu a mohli si vychutnat příběhy jednotlivých obyvatel. Přesto panovalo ještě v době zrušení v září 2001 dost nejasností ohledně finální podoby hry. Nevědělo se, jak bude fungovat čas, zda vaši simové budou stárnout a umírat, jak bude fungovat kontakt s jinými městy, či zda bude SimsVille obsahovat multiplayer. I tak hra vypadal velmi atraktivně, a to jsme ještě nehovořili o technickém zpracování…
To mělo přinést v podstatě to, co už Maxis sliboval do SimCity 3000 (jen aby se na svá velkohubá prohlášení vzápětí bez nějakých skrupulí vykašlal) – tedy mocný 3D engine, který vám umožní pohled na město ze všech možných úhlů, plynulý zoom a otáčení, a to při zachování roztomilé grafiky v kresleném stylu. První screenshoty vypadaly pěkně, a tak nebyl důvod věřit Willu Wrightovi, že tentokrát dojdou sliby svého naplnění a Maxis splní své staré resty.
Proč byla hra zrušena?
Nicméně nestalo se tak a dvacátého září 2001 se na stránkách prestižního amerického webu GameSpot objevilo neoficiální oznámení, že byl vývoj SimsVille zrušen a lidé, kteří na něm pracovali, se přesouvají na projekty The Sims: Hot Date a The Sims Online, plus další zatím neoznámené (tím se zřejmě mělo na mysli SimCity 4). Bylo to obrovské překvapení – a vyvolalo velký ohlas, který zplodil řadu spekulací. Jak tomu ale bylo ve skutečnosti?
Nejpve vyvraťme několik planých spekulací. Důvodem ke zrušení SimsVille skutečně nebyl fakt, že si Maxis ukousl příliš velký koláč a nestíhal pracovat na všech svých projektech najednou. Stejně tak k němu nedošlo ani proto, že SimsVille obsahovalo větší množství "dospělé" náplně, než tomu bylo v předchozích titulech. Dokonce ani pro oči nevidící manažeři z Electronic Arts za zrušením nestáli – to přišlo čistě jako iniciativa Wrightova týmu. "Bylo to rozhodnutí studia, které zahrnovalo jak členy týmu SimsVille, tak několik výše postavených šéfů Maxisu. Neustále prověřujeme kvality všech připravovaných her v různých stádiích vývoje a u SimsVille se stalo, že nevyhovovalo naší minimální stanovené hranici," říká marketingový ředitel Maxisu P. Buechner.
Co bylo špatně? Na papíře námět vypadal dobře, ale v praxi nebyla hratelnost nejlepší. "Prvních 10 minut, kdy jsem stavěl město, byla zábava, ale pak se postupně stávala ze SimsVille stále větší a větší nuda." Byly tu ale i další důvody. Vedení porovnalo koncepty SimsVille a připravovaného datadisku Hot Date k The Sims a zjistilo, že tyto dva projekty obsahují řadu společných prvků a zbytečně by si na trhu konkurovaly. "Hráči chtěli své Simy ovládat i mimo dům. Datadisk Hot Date jim to umožnil – a to po pravdě v mnohem zábavnější formě než SimsVille."
Když se tyto důvody daly dohromady, došlo k tomu, co jsme již popsali – 20. 9. přinesl první zprávu GameSpot, o den později byla oficiálně potvrzena. Hra byla zrušena po takřka dvou letech vývoje, kdy bylo už více než 60 procent hotovo a vše bylo připraveno k vyjití v březnu následujícího roku (tedy 2002). Jednotliví členové týmu byli převeleni k dalším projektům a po atraktivně vyhlížejících SimsVille už neštěkl v Maxisu ani pes.
Naděje umírá poslední…
Těsně po vydání oficiální zprávy o zrušení SimsVille se na oficiální stránce hry objevil status pozastaveno namísto zrušeno. To na chvíli vzbudilo v hráčích naděje, že by se přeci jen Maxis mohl k tomuto projektu vrátit, ale brzy byla tato zpráva dementována a chybné slůvko opraveno. Na přímou otázku, zda použijí alespoň některé prvky ze SimsVille ve svých dalších hrách, odpovídali tiskové mluvčí jednoznačně: nechystáme se v dosud oznámených projektech použít nic z této hry.
Na druhou stranu, o SimCity 4, které není v některých věcech SimsVille nepodobné, se tehdy ještě nemluvilo ani v kuloárech…
Na BonusWebu vám k SimsVille můžeme nabídnout galerii screenshotů se 13 obrázky a 2,94 MB čítající trailer. Jako obvykle pro vás máme ale i něco linků na zahraniční stránky, ze kterých jsem při tvorbě článku čerpal. Pokud si chcete počíst, máme pro vás tato preview (většinou jde o dojmy z E3 2001, kde byla hra prvně představena veřejnosti): GamePro, GameSpy, Happy Puppy, IGN a GameSpot (doporučujeme obzvláště to poslední), rozhovor s vývojáři najdete na stránkách PC Gameplay, další obrázky na C&VG a GameSpotu, zajímavostí je dosud funkční fanouškovská stránka The Simsville. Konečně abychom byli kompletní – další videa ze hry jsou ke stažení z GamesDomain, Fileplanet, IGN a GameSpotu.