Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SiS & Trident kontra NVIDIA & ATI (1)

  12:00aktualizováno  5. srpna 11:18
Firmy SiS a Trident se rozhodly, že se ve druhé polovině letošního roku důrazně zakousnou do koláče trhu s grafickými kartami, a to tam, kde to NVIDII a ATI bude nejvíc bolet – do oblasti středního proudu, který představuje levná a přitom výkonná řešení. Doufejme, že se neudusí. Dnes se podíváme na nadějný čip SiS Xabre.

Grafické léto
Pro spotřebitele je nepochybně užitečné, když nejsilnější firmě v určitém oboru nějaký konkurent šlape na paty – konkurence je katalyzátorem vývoje nových technologií a impulsem pro snižování cen. U grafických karet jsme byli nedávno potěšeni tím, že ATI mohutným útokem znepříjemnila NVIDII její spaní na vavřínech: nabídla světu Radeon 9700, momentálně nejrychlejší grafický čip, a Radeon 9000, který je zacílen do „středního proudu“ a zasazuje po stránce funkcí a výkonu těžký úder řadě NVIDIA GeForce4 MX. Jenže ono to bude všechno ještě lepší a v grafické aréně se nebudou prát jen dva soupeři! Zdá se, že toto léto je ve znamení sympatického vzpamatovávání se firem, které jsme si už s grafickými kartami pomalu přestávali spojovat. Nejprve ohlásil svůj zajímavý čip SiS a před pár dny ho následoval s neméně zajímavým čipem Trident. Ačkoli řešení SiSu není (zejména jeho ovladače) ve stadiu, kdy bychom ho mohli s čistým svědomím doporučit ke koupi, a čip Tridentu ještě nespatřil stůl nezávislého recenzenta, neuškodí, když se na tyto ambiciózní a nadějné projekty podíváme trochu zblízka.

SiS Xabre – dobrý, ale ještě musí chvíli zrát...
Tchajwanská firma SiS demonstrovala svůj nový, ve své historii převratný čip poprvé v červnu na výstavě Computex 2002. Jedním z marketingových zaklínadel provázejících Xabre se stalo heslo „8x8“: první osmička reprezentuje podporu specifikace AGP 3.0 (tedy mj. schopnost komunikovat rychlostí AGP 8x) a druhá osmička symbolizuje plnou kompatibilitu se softwarovým rozhraním DirectX 8.1.

SiS se nikde nezapomíná holedbat především tím, že to byl on a ne NVIDIA nebo ATI, který první uvedl na trh čip s AGP 8x – praktický význam tohoto faktu je ovšem mizivý. Připomeňme si, že přenosová kapacita sběrnice AGP začíná hrát skutečnou roli až pouze tehdy, když dojde lokální paměť na grafické kartě, a v blízké budoucnosti si pravděpodobně žádná vývojářská firma nedovolí přijít s hrou, která by nutně potřebovala více než 64 MB grafické paměti. Nepříjemným faktem je, že Xabre na základních deskách s čipsety VIA a nForce zatím není možné rozchodit v režimu vyšším než AGP 2x. SiS si je tohoto problému vědom a připravuje do svých ovladačů řešení, za viníky ovšem označuje výrobce čipsetů – firmy VIA a NVIDIA. Otázkou ovšem je, proč jsou grafické karty od NVIDIE a ATI schopny na platformách s procesory AMD běžet stabilně a v režimu AGP 4x, zatímco Xabre nikoli. Inu, SiS má tradičně lepší vztahy s Intelem... ;-) Ovšem i na motherboardech s intelovskými čipsety je Xabre zatím trochu problematický a zdá se, že zapracovat budou muset jak vývojáři sisáckých ovladačů (ti zejména), tak ale i vývojáři her a benchmarků, protože chyba či příčina nestability může ležet na obou stranách. Ovladače jsou také zatím dosti funkčně chudé – nemožnost ovlivňovat taková základní nastavení jako je vertikální synchronizace nebo filtrování žádného experimentátora nepotěší.

Xabre 400 - čip

Zdaleka největší rozruch kolem ovladačů Xabre způsobil fakt, že obsahují funkci nazvanou vznosně Eagle Eye – nejedná se o nic jiného než o možnost vidět v 3D hrách skrz stěny, případně vidět celou scénu pouze jako drátěný model. Tato věc, kterou kdysi začlenil do svých ovladačů i Asus, je (zejména v multiplayeru) velmi kontroverzní, protože umožňuje získat hráči nepoctivou výhodu. Snahu získávat popularitu tímto způsobem pokládám od SiSu za stejně pochybné jako od hráčů používání této „vymoženosti“.

Rodina 256bitových čipů Xabre je vyráběna 0,15mikronovým procesem a přichází na trh ve třech odrůdách, z nichž nejzajímavější a nejvýkonnější je Xabre400 (64 MB 128bitová DDR SDRAM, frekvence jádra a paměti 250/250 MHz, 4 pixelová potrubí, 2 texturovací jednotky na každé potrubí). Pouze nižší frekvencí se bude lišit Xabre200 a čipem pro opravdové herně-sociální případy bude Xabre80 (ten podporuje pouze AGP 4x a především spolupracuje jen se 128bitovou SDR nebo 64bitovou DDR SDRAM). Společnými rysy čipů Xabre jsou jednotka T&L (dnes už v podstatě samozřejmost), pixel shader verze 1.3 a (stejně jako GeForce4 MX) žádný vertex shader – jeho funkce bude zastávat CPU. Mezi další zajímavé vlastnosti patří optimalizovaná správa paměti nazývaná Frictionless Memory Control (používá interleaving typu 2x64), 3 typy antialiasingu, omezená možnost použití dvou monitorů a televizní výstup se slušnou kvalitou obrazu.

Po stránce výkonu Xabre400 nehodlá soutěžit se špičkami v oboru – atakovaným konkurenčním čipem je GeForce4 MX460, za jehož cenu také bude Xabre400 přibližně k sehnání. Zatím se Xabre400 opravdu pohybuje plusmínus kolem úrovně MX460, ale lze věřit, že nové verze ovladačů posunou čip SiSu ještě o něco výš a vyrovnají výkonnostní výkyvy, které Xabre400 v některých hrách (např. Giants) vykazuje.

3DMark2001 SE

Potenciálním kupcům grafické karty s čipem Xabre400 bych doporučil ono zlaté pravidlo: ještě chvíli čekat, jak se to všechno vyvine. SiS na ovladačích usilovně pracuje a hodlá rodinu Xabre v branži patřičně etablovat. Jakmile budou nedostatky kolem tohoto nadějného čipu v rozumném rozsahu vyřešeny, bude mi potěšením ho doporučit ke koupi – ovšem zřejmě jen do té doby, než bude na trhu Radeon 9000...

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, HardOCP

Autor:


Témata: Asus, Intel


Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.