Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SiS & Trident kontra NVIDIA & ATI (2)

  12:00aktualizováno  9. srpna 2:20
Toto léto nám skutečně příjemně zahustilo polévku grafických čipů. Nedlouho poté, co SiS představil veřejnosti svou rodinu Xabre, přispěchala se svou troškou do mlýna i firma, kterou jsme už pokládali skoro za mrtvolu – Trident. Na její čip XP4 si sice ještě nějaké dva měsíce počkáme, ale pokud máme hlouběji do kapsy, může nám to stát za to.

Vítej zpátky, trojzubče
Sejde z očí, sejde z mysli... Toto úsloví již mnohokrát prokázalo svou platnost a v dynamicky se rozvíjející počítačové branži platí dvojnásob. Ostatně, napadá mě, že pro účinkování kalifornské firmy Trident Microsystems, Inc., v grafické branži platí beze zbytku i starý komunistický slogan „kdo chvíli stál, již stojí opodál“. Veteráni, kteří se přehrabují ve vnitřnostech počítačů již od konce totalitního režimu v této zemi, si bezpochyby vzpomenou, že grafické karty značky Trident byly vzhledem ke své nízké ceně a na svou dobu rozumně vyspělým vlastnostem dlouhou dobu oblíbenými rekvizitami. Při přechodu do třetího rozměru se ovšem Trident od pelotonu odpojil a začal se věnovat především mobilním řešením. Teď má však přijít obrat – Trident se chystá znovu naskočit do rozjetého vlaku a přinést do dvou měsíců na trh čip, který má za méně než 100 dolarů nabídnout 80 % výkonu GeForce4 Ti 4600podporu DirectX 8.1. Nu, podívejme se na něj blíže.

Cenová bomba má jméno XP4
5. srpna Trident pod heslem „Výkonná grafika za neodolatelnou cenu“ oficiálně představil veřejnosti novou rodinu čipů – XP4. Firma hodlá všechny přesvědčit, že nejde o náhodný výstřel, ale trvalý návrat Tridentu na výsluní. „Tohle je teprve začátek našeho vytrvalého úsilí poskytovat výkonnou grafiku uživatelům běžných PC. Segment 300dolarových grafických karet reprezentuje méně než tři procenta trhu; my se hodláme soustředit na běžná a levná PC, kde je objem prodeje 25krát větší.“

Logo XP4

XP4 bude: vyráběn 0,13mikronovým procesem v továrně firmy UMC, taktován na 250 až 300 MHz, obsahovat 4 renderovací potrubí se 2 texturovacími jednotkami na každé potrubí2 programovatelná vertex shaderová potrubí vect4, používat rozhraní AGP 4x, mít paměťovou sběrnici DDR o šířce 64 nebo 128 bitů, moci kooperovat s 256 MB lokální paměti s taktem 500 až 700 MHz (DDR) a podporovat plně DirectX 8.1 a na základní úrovni DirectX 9.

Jedním z nejzajímavějších faktů je, že XP4 bude při všech svých avizovaných schopnostech obsahovat pouhých 30 miliónů tranzistorů (GeForce4 Ti jich má 63 miliónů a Radeon 9700 dokonce 110 miliónů). Největší nároky na počet tranzistorů kladou renderovací potrubí s texturovacími jednotkami a vertex shaderové jednotky; co do jejich počtu ovšem XP4 prakticky odpovídá GeForce4. Naskýtá se tedy otázka: jak dokázal Trident vměstnat stejnou funkčnost do polovičního počtu tranzistorů? Ačkoli je firma na informace o své „spořicí“ technologii skoupá, vypadá to, že zatímco NVIDIA nebo ATI svá potrubí vyrábí kompletní duplikací (tj. na jejich čipech je několik kompletně ekvivalentních obvodů), Trident má na XP4 pouze jedno zcela samostatné potrubí – další tři potrubí jsou podstatně okleštěná a sdílejí valnou část logiky s prvním potrubím. Je nasnadě, že toto řešení nemůže vzhledem ke sdílení zdrojů poskytovat ve „vypjatých situacích“ stejný výkon jako 4 plnohodnotná potrubí, nicméně bude zajímavé vidět, o jak velký úbytek výkonu v praxi půjde. K další úspoře tranzistorů vedlo vypuštění samostatného enginu pro operace T&L – požadavky programu na provedení těchto funkcí bude XP4 interně převádět na vertex shadery. Nízký počet tranzistorů vede také k nízké spotřebě energie, která bude činit zhruba 3 až 4 W.

Kromě svého renderovacího enginu, který dostal marketingový název BrightPixel, se Trident chlubí paměťovou architekturou SmartTile. Nejedná se o dlaždicový rendering ve stylu Kyra II, ale poněkud jiného druhu – k úsporám přenosové kapacity paměti však bezpochyby vede. XP4 podporuje antialiasing metodou supersamplingu a anizotropické filtrování. Použit je sice pouze jeden RAMDAC (420 MHz), ale více zobrazovacích jednotek bude možné připojit, a to prostřednictvím digitálního nebo TV výstupu.

Odrůdy XP4 – pro chudé až nejchudší :-)
Rodinka XP4 se bude skládat z čipů T3, T2T1. T3 má následující parametry: 300MHz jádro, 128 MB 128bitové DDR SDRAM taktované na 600 až 700 MHz (DDR). Právě tento čip má za 99 dolarů nabídnout 80 % výkonu GeForce4 Ti. T2 má 250MHz jádro a 64 MB paměti taktované na 500 MHz (DDR), přičemž cena činí 79 dolarů. Čip T1 je pak totožný s T2, ale jeho paměťová sběrnice má šířku pouhých 64 bitů (cena 69 dolarů). Trident očekává, že 90 % jeho dodávek budou činit modely T2 a T1.

Závěr
Trident bude sám vyrábět pouze čipy a karty přenechá na jiných – bohužel však zatím nebyl schopen žádného ze svých partnerů jmenovat. Říjen by měl ukázat, nakolik životaschopný bude XP4 v praxi, a pokud se předpovědi Tridentu splní, vznikne nejpopulárnějším grafickým čipům NVIDIE a ATI pořádná konkurence.

Zdroje: AnandTech, Trident Microsystems

Autor:


Témata: Vlak


Nejčtenější

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje, populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.