Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skies of Arcadia - vzduch je naše moře

  12:00aktualizováno  8. května 4:33
Vzdušné ostrůvky Arkádie se v tomto epickém RPG stávají dějištěm dlouhého putování piráta Vyse a jeho kumpánů za posvátnými artefakty a také záchranou zdejšího podivuhodného světa. Nasedněte tedy do vzdušného korábu, najměte posádku a vydejte se vstříc dalšímu fantastickému dobrodružství!

Skies of Arcadia

Vítej v nebeské říší Arkádie neznalý poutníče. Věk objevů nám právě nastává. Stateční dobrodruzi se plaví nekonečnou oblohou při hledání pokladů, které čekají na své objevitele po celé říši. A kde jsou poklady, tam nechybí piráti, ehm - vzdušní piráti. Naše království je svět nezměrné oblohy, mraků a šesti měsíců, které nás všechny zahrnují vlídnými paprsky tepla. Pevnina v podobě obrovitých plovoucích ostrovů poskytuje vítaný azyl všem cestovatelům po rozlehlých dálavách modrého nebe. Abys rozuměl ctihodný cizinče, naše mohutná c.k. císařská armáda nemá nic lepšího na práci, než stále objevovat nové a nové artefakty a jiné tretky pro jeho Výsost. Samozřejmě není sama, i ostatní chtějí co nejvíce tajemných cenností uzmout pro sebe. A tito dobrodruzi jsou pro impérium piráty. Stejně, jako ozbrojená státní moc, používají zmínění piráti magií poháněné vzdušné plachetnice, kterými se dopravují po nebi a hlavně bojují mezi sebou.

Jeden z těch mladších pirátů, klučina jménem Vyse, často bloumá oblohou v očekávání nějakého pořádného dobrodružství a možných lumpáren. Vyse je totiž synek neblaze proslulého lotra Dyna. Je sice ctižádostivý, ale roztržitý a zbrklý. Spolu se svojí kamarádkou Aikou a partou Modrých tuláků hledá, co by kde mohli vyvést, nebo kde by mohli způsobit pořádnou bitku.

Skies of Arcadia

Jednou se takhle spolu vraceli ze svých výprav a když se mraky rozestoupily do stran, spatřili nerovný souboj. Malá loďka se tu totiž ocitla pod útokem mohutného pancéřového křižníku, plujícího pod vlajkou státu Valua. Zdá se, že něco na té malinké kocábce je velmi důležité pro posádku bitevní lodi, protože normálně si "imperialisté" civilistů nevšímají. Vyse a jeho banda se rozhodne cizí kocábce pomoci. To ale ještě netuší, že se tímto stanou aktéry velkého komplotu, který hrozí zničit celý širý svět.

Tak začíná zajímavý prolog do klasického "manga" RPG Skies of Arcadia, které má na svědomí studio Overworks, zkušený to harcovník na tomto poli (tři díly Phantasy Star série). V průběhu hraní vyjde mnohokráte najevo, že se sice tvůrci drželi všech zažitých zásad tohoto žánru, ale navíc přidali pár podařených novinek k dobru.

Prvních několik okamžiků vás však může uvést v dojem, že Skies je pouze naprosto standardní, nepůvodní RPG, jenž je velmi podobné všem ostatním. Ale posléze budete odměněni postupně gradujícím dějem a působivými okamžiky. Co se ze začátku zdá jako lineární story, se najednou stává stále zajímavějším příběhem, a jak budete v roli Vyse prozkoumávat nové a nové světy, pohlédnete do dokonale spletitého eposu o záchraně Arkádie.

Skies of Arcadia

Abyste Vyse a jeho partičku správně pochopili, musíme se vrátit zpátky o jedno století. Tehdy byl totiž původní svět Arkádie zničen rozsáhlým meteorickým rojem kamenů ze zmiňovaných šesti měsíců. Jelikož se tyto obrovské meteority díky svým magickým silám vznášejí v prostoru, přirozeně tak stanovili hranice zcela nového světu Arkádie, nyní roztroušeného po těchto úlomcích a spojeného modrým mořem oblohy. Stařešinové říše vytvořili šest velmi silných “Gigasů”, monster obrovské velikosti, které lze řídit pouze pomocí šestice zvláštních kamenů z meteoritu, které jsou ukryty neznámo kde. Jen ten, kdo jimi bude vládnout, může oživit onu nesmírnou sílu a zničit cokoliv mávnutím ruky. A tak není divu, že se Vyse se svými přáteli a též plno ostatních dobrodruhů - včetně císařských jednotek - snaží posvátné artefakty nalézt.

Jestliže fandíte roztomilým postavičkám typickým pro japonský manga styl, zcela určitě budete u vytržení z jejich detailního zpracování a také z rozlehlých prostředí a dungeonů, na něž ve vašem putování narazíte. Evokuje mi to malinkaté postavy z Final Fantasy VII pro Playstation, zde si ale takovýto styl animace a zobrazení musíte představit v mnohem propracovanější podobě. Ať již putujete kolem skalnatých srázů nebo modrých oblaků na obloze, vždy si můžete být jisti, že okolní prostředí je vytvořeno s velkou pečlivostí a rozhodně se tak staví svým grafickým zpracováním mezi nejlépe vypadající RPG pro konzole. Jestliže například jiné hry upřednostňují jistou míru realismu v krajině, Skies jsou naopak plné rozmanitých barev, drobných detailů a celkově více než "jen" dobrého 3D polygonového zpracování. Každé z měst, která navštívíte, se dá prozkoumat a projít Skies of Arcadia do každičkého rohu a a skulinky, bez frustrujícího zasekávání, nebo ztráty textur. Po většinu času můžete také libovolně otáčet kamerou kolem scény, bez jakéhokoliv záseku nebo chybičky ve výhledu. Pozornost k vizuálnímu ztvárnění a rozhledu je zde opravdu příkladná.

Když odezní krásný pohled na krajiny Arkádie, nastává zakrátko další vizuální extáze. Efekty jako výbuchy, kouře, jiskry, oheň, nebo krystalky ledu jsou také velmi pečlivě vyvedeny, až se jeden bojí, že mu vybouchne televize. Varování pro epileptiky u Skies tedy není radno brát na lehkou váhu.

Bojový systém je na druhou stranu zase pojat docela jednoduše. Jedná se o klasický kolový systém, kde nemůžete ovládat postavení vašich charakterů. Zato přináší dvojici nových prvků. Prvním je takzvaný Spirit Bar, tedy ukazatel zobrazující “duševní pohodu” vaší partičky. Doplnit jí můžete soustředěním, které vám zabere celé jedno kolo, takže již nemůžete nic víc dělat a nebo zcela primitivně neužíváním pohybů vyžadujících určité množství duševna. To je docela složité, protože mnoho kouzel a speciálních útoku “požírá” velké množství této vlastnosti. Druhý prvek spočívá v tom, že každá z vašich postaviček může měnit vlastnosti svých základních zbraní přímo v boji. Tak můžete na jednoho nepřítele použít jednu vlastnost své zbraně, proti níž je nestvůra bezmocná a na další použít zase jinou. Čím více ale budete Skies of Arcadia využívat zvolené vlastnosti zbraně, tím posbíráte více bodů magické zkušenosti, které vám pomohou lépe pochopit a také posléze použít uvedených kouzelných vlastností dané zbraně. Také své equipnuté vybavení si můžete kdykoliv během boje vyměnit za odložené (v inventáři).

Tradiční bolístka RPG her je i zde pohříchu zachována. Mám na mysli vysokou frekvenci náhodných soubojů. Je mi jasné, že náhodné bojůvky patří již po dlouhá léta ke konzolovým RPG, ale při prozkoumávání rozlehlých prostředí je jich tady opravdu až podezřele moc. Nepřátelé jsou na každém kroku, hlavně v místech, kde by je nikdo nečekal a tak vás to bude párkrát docela dost zlobit. Ještě k tomu jich je někdy pěkná přesila a vy nemáte dlouho účinné výpady, zbraně a kouzla pro potírání skupinového útoku. Navíc tyto bitky někdy trvají i nepřiměřeně dlouho. A to proto, že útok na jednotlivého protivníka ve skupině nepřátel musíte potvrdit stiskem tlačítka a nelze zaútočit jednoduše na celou skupinu naráz. Musíte tedy "obsloužit" každého z útočící skupiny samostatně a to boje dosti zdržuje.

Nakonec se dostáváme ke zvukovému provedení, jež je vcelku slušné a věrně doplňuje vizuální podívanou. Zvukové efekty tolik nevyniknou, zato hudba je velmi impresivní a vhodně podkresluje atmosféru děje. Při boji se ale krátké hlášky postav často opakují a časem již můžou omrzet.

Skies of Arcadia

Skies však jsou i přes několik nedostatků velmi dlouhým a silným RPG, které exceluje příběhem a nádhernými prostředími. Tradičně vám toto “dvojcédé” zabere desítky hodin zábavy, v nichž budete plout nekonečnými dálavami nebeské Arkádie na svém vzdušném korábu (to později), nebo prozkoumávat a objevovat rozlehlá města a tajemné chrámy (to dříve). Bojovat budete jednak za pomoci své lodi, nebo tradičně tváří v tvář a pomalu rozplétat složitou historii země šesti měsíců. Jestli máte rádi roztomilé manga postavičky, kde i zloduši vypadají sympaticky a disponujete trpělivostí potřebnou k prozkoumání celé herní říše, nemůžete Skies of Arcadia ze svého hráčského obzoru vynechat.

A důležitou noticku na závěr. Tohoto klasického RPG se do budoucna dočkají i vlastníci PS2 a GameCube!

Skies of Arcadia
Výrobce/Vydavatel Overworks/Sega
Platforma Dreamcast
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano
Verdikt: Výborné RPG s dlouhým příběhem, krásnou manga grafikou a celkově zajímavým zpracováním svého žánru.
Hodnocení: 80%

Autor:


Témata: bitka, Loď, Meteorit


Nejčtenější

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Další z rubriky

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Call of Duty: WW2
Letošní Call of Duty nabídne i prostor pro poflakování se s kamarády

Součástí Call of Duty: World War II bude i prostor pro socializaci nazvaný Headquarters, v němž se můžete setkávat s přáteli a soutěžit v různých disciplínách.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.