Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šest her, které lidé milovali a nikdo je nekupoval

U některých titulů je možné pozorovat obdivuhodnou propast mezi hodnocením a komerčním úspěchem. Jsou to hry, které média i hráčská obec zbožňují, přesto skončily jako prodělečné.
Alien: Isolation

Alien: Isolation | foto: Sega

Některé z nich se přitom staly inspirací pro nespočet úspěšnějších projektů.

1. Psychonauts (2005)

  • 87 % na agregátoru hodnocení Metacritic

Psychonauts pojednává o příběhu chlapce Raze disponujícího nadpřirozenými schopnostmi. Ten se chce stát špehem, a přihlásí se proto do letního tábora určeného právě k výcviku lidí s obdobnými dovednostmi.

V Psychonauts je postavám možné číst myšlenky a titulu do karet hrají humorné dialogy. Projekt vznikal čtyři a půl roku. Původně ho měl vydat Microsoft jako jednu z úvodních her pro Xbox. Z plánu však nakonec sešlo a titul přešel pod křídla společnosti Majesco.

V době vydání se však prodalo okolo 100 tisíc kusů, což pro vydavatelství vyústilo ve značné finanční ztráty. Autorům z Double Fine Productions se následně podařilo získat práva pro vydání hry a titul se během let vyšplhal na obstojného 1,7 milionu prodaných kusů.

Vývojářům se navíc loni v lednu díky komunitnímu financování Fig podařilo vybrat 3,8 milionu dolarů na vývoj druhého dílu. Ten by se na trhu měl objevit v roce 2018.

Psychonauts

2. System Shock 2 (1999)

  • 92 % na Metacriticu

Jen málokterá hra měla tak zásadní vliv na celý videoherní průmysl, tak zapálenou fanouškovskou základnu, a tak bídné úvodní prodeje. Během téměř tři čtvrtě roku po vydání se prodalo pouze 58 tisíc kopií. Řada vývojářů přitom System Shock dodnes označuje za jeden ze zásadních zdrojů inspirace.

System Shock 2 je kyberpunková klasika kombinující akci, prvky známé z her na hrdiny a prozkoumávání světa. Kromě tradičního střílení jste titulem mohli procházet také za pomoci hackování a paranormálních schopností.

Série se navíc po dekádě a půl strávené v limbu probírá k životu. Kromě vznikající předělávky prvního dílu (čtěte více) je ve vývoji i díl třetí. Ten povede ostřílený návrhář Warren Spector, který kromě prvního System Shocku vedl i vývoj Deus Ex.

System Shock 2
System Shock 2
System Shock 2

System Shock 2

3. Planescape: Torment (1999)

  • 91 % na Metacriticu

Titul Planescape: Torment patří mezi nejlépe hodnocené hry na hrdiny všech dob. Fanoušci i novináři ho vyzdvihovali zejména díky příběhu, přesto se však komerčního úspěchu nedočkal.

V Planescape: Torment jste Bezejmenným. Nesmrtelnou bytostí, která žila spoustu životů a na žádný z nich si nepamatuje. Během své poutě však potkáváte lidi, které jste v minulosti ovlivnili.

Titul má na dnešní poměry rozvolněnější tempo a souboje v něm hrají pouze vedlejší roli. Planescape: Torment vychází z pravidel klasické hry Dungeons & Dragons a jeho autorem je studio Black Isle, kde vznikly také hry jako Fallout 2 a Icewind Dale.

I v tomto případě komunitní financování umožnilo vznik projektu, který je duchovním následovníkem. Jmenuje se Torment: Tides of Numenera, v původním titulu se však inspiruje spíše volně. Odehrává se totiž v odlišném světě a licenci Dungeons & Dragons nemá.

Tides of Numenera vyjde 28. února 2017.

Planescape: Torment
Planescape: Torment

Planescape: Torment

4. Shenmue (2000)

  • Bez hodnocení na Metacriticu

Zařazení Shenmue na seznam je sporné. Hra nebyla komerčně úspěšná, přesto se však po vydání v roce 2000 mohla pyšnit excelentními prodeji.

U zákazníků skončilo 1,2 milionu kusů, kvůli nezvyklým nákladům na vývoj však hra i tak skončila ve ztrátě. Titul totiž byl ve své době nejnákladnější hrou všech dob.

Shenmue nabízelo otevřený svět, ve kterém docházelo k pouličním bitkám a čas od času bylo třeba zuřivě mačkat tlačítko pro splnění úkolu (quick time event). Návrhář Yu Suzuki původně plánoval, že ze Shenmue bude nejméně čtyřdílná série. Kvůli prodělečnému vývoji však vyšly jen dva díly.

Vody pak rozčeřilo léto 2015, kdy Suzuki spustil komunitní financování. Díky tomu se podařilo vybrat přes 6 milionů dolarů, a projekt se stal vůbec nejúspěšnější hrou na Kickstarteru. Třetí díl by díky tomu měl vyjít v prosinci 2017.

Shenmue

5. Neverhood (1996)

  • Bez hodnocení na Metacriticu

Adventura Neverhood byla napůl hrou a napůl uměleckým dílem. Každá obrazovka totiž vznikla z umělecké hlíny a pohyby byly animované ručně, focené po jednotlivých snímcích. Grafika hry tak neměla obdoby a média si projekt zamilovala. Přesto se však prodalo jen okolo 42 tisíc kopií.

Titul navíc vyšel v roce 1996, kdy ještě ve většině adventur byla k vidění 2D grafika. V Neverhoodu bylo klíčové luštění rébusů a silnými stránkami hry byl i humor a hudební doprovod. Hru za nedoceněnou označil i Microsoft a i v tomto případě komunitní financování zajistilo vznik duchovního následovníka.

Ten se jmenuje Armikrog a vyšel v září 2015. Hodnocení hry se však pohybuje okolo 60 %.

„I když (tvůrci) časem všechny chyby vychytají a sníží cenu, pořád tu budeme mít jen pěkně udělanou slaboduchou adventuru, o níž by nikdo bez 19 let staré předlohy ani pohledem nezavadil,“ napsal Jan Srp v recenzi pro Bonusweb (čtěte text).

Neverhood
Neverhood

Neverhood

6. Alien: Isolation (2014)

  • 81 % na Metacriticu

Titulu Alien: Isolation hrálo do karet leccos. Nápaditá grafika v retro sci-fi stylu podle 70. let ale i fakt, že hra místo zuřivé akce sází na horor a tuhý boj o přežití.

Nejlepší taktikou je tak před Vetřelcem utíkat. Počin navíc získal několik ocenění hra roku a kritika kromě grafiky vyzdvihovala i chování stvůry a zvukovou stránku.

A ačkoliv hra podle informací z května 2015 prodala přes dva miliony kusů, komerčně úspěšná nebyla. Ředitel vývojářského studia Tim Heaton prohlásil, že titul tak tak zaplatil náklady.

To se však ještě díky různým slevovým akcím může změnit. Vychvalovaný restart Tomb Raideru z roku 2013 v prvních dvanácti měsících profitabilní nebyl. Nakonec ale skončil jako hit s více než 8,5 miliony prodaných kusů.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...