Šest her, které lidé milovali a nikdo je nekupoval

U některých titulů je možné pozorovat obdivuhodnou propast mezi hodnocením a komerčním úspěchem. Jsou to hry, které média i hráčská obec zbožňují, přesto skončily jako prodělečné.
Alien: Isolation

Alien: Isolation | foto: Sega

Některé z nich se přitom staly inspirací pro nespočet úspěšnějších projektů.

1. Psychonauts (2005)

  • 87 % na agregátoru hodnocení Metacritic

Psychonauts pojednává o příběhu chlapce Raze disponujícího nadpřirozenými schopnostmi. Ten se chce stát špehem, a přihlásí se proto do letního tábora určeného právě k výcviku lidí s obdobnými dovednostmi.

V Psychonauts je postavám možné číst myšlenky a titulu do karet hrají humorné dialogy. Projekt vznikal čtyři a půl roku. Původně ho měl vydat Microsoft jako jednu z úvodních her pro Xbox. Z plánu však nakonec sešlo a titul přešel pod křídla společnosti Majesco.

V době vydání se však prodalo okolo 100 tisíc kusů, což pro vydavatelství vyústilo ve značné finanční ztráty. Autorům z Double Fine Productions se následně podařilo získat práva pro vydání hry a titul se během let vyšplhal na obstojného 1,7 milionu prodaných kusů.

Vývojářům se navíc loni v lednu díky komunitnímu financování Fig podařilo vybrat 3,8 milionu dolarů na vývoj druhého dílu. Ten by se na trhu měl objevit v roce 2018.

Psychonauts

2. System Shock 2 (1999)

  • 92 % na Metacriticu

Jen málokterá hra měla tak zásadní vliv na celý videoherní průmysl, tak zapálenou fanouškovskou základnu, a tak bídné úvodní prodeje. Během téměř tři čtvrtě roku po vydání se prodalo pouze 58 tisíc kopií. Řada vývojářů přitom System Shock dodnes označuje za jeden ze zásadních zdrojů inspirace.

System Shock 2 je kyberpunková klasika kombinující akci, prvky známé z her na hrdiny a prozkoumávání světa. Kromě tradičního střílení jste titulem mohli procházet také za pomoci hackování a paranormálních schopností.

Série se navíc po dekádě a půl strávené v limbu probírá k životu. Kromě vznikající předělávky prvního dílu (čtěte více) je ve vývoji i díl třetí. Ten povede ostřílený návrhář Warren Spector, který kromě prvního System Shocku vedl i vývoj Deus Ex.

System Shock 2
System Shock 2
System Shock 2

System Shock 2

3. Planescape: Torment (1999)

  • 91 % na Metacriticu

Titul Planescape: Torment patří mezi nejlépe hodnocené hry na hrdiny všech dob. Fanoušci i novináři ho vyzdvihovali zejména díky příběhu, přesto se však komerčního úspěchu nedočkal.

V Planescape: Torment jste Bezejmenným. Nesmrtelnou bytostí, která žila spoustu životů a na žádný z nich si nepamatuje. Během své poutě však potkáváte lidi, které jste v minulosti ovlivnili.

Titul má na dnešní poměry rozvolněnější tempo a souboje v něm hrají pouze vedlejší roli. Planescape: Torment vychází z pravidel klasické hry Dungeons & Dragons a jeho autorem je studio Black Isle, kde vznikly také hry jako Fallout 2 a Icewind Dale.

I v tomto případě komunitní financování umožnilo vznik projektu, který je duchovním následovníkem. Jmenuje se Torment: Tides of Numenera, v původním titulu se však inspiruje spíše volně. Odehrává se totiž v odlišném světě a licenci Dungeons & Dragons nemá.

Tides of Numenera vyjde 28. února 2017.

Planescape: Torment
Planescape: Torment

Planescape: Torment

4. Shenmue (2000)

  • Bez hodnocení na Metacriticu

Zařazení Shenmue na seznam je sporné. Hra nebyla komerčně úspěšná, přesto se však po vydání v roce 2000 mohla pyšnit excelentními prodeji.

U zákazníků skončilo 1,2 milionu kusů, kvůli nezvyklým nákladům na vývoj však hra i tak skončila ve ztrátě. Titul totiž byl ve své době nejnákladnější hrou všech dob.

Shenmue nabízelo otevřený svět, ve kterém docházelo k pouličním bitkám a čas od času bylo třeba zuřivě mačkat tlačítko pro splnění úkolu (quick time event). Návrhář Yu Suzuki původně plánoval, že ze Shenmue bude nejméně čtyřdílná série. Kvůli prodělečnému vývoji však vyšly jen dva díly.

Vody pak rozčeřilo léto 2015, kdy Suzuki spustil komunitní financování. Díky tomu se podařilo vybrat přes 6 milionů dolarů, a projekt se stal vůbec nejúspěšnější hrou na Kickstarteru. Třetí díl by díky tomu měl vyjít v prosinci 2017.

Shenmue

5. Neverhood (1996)

  • Bez hodnocení na Metacriticu

Adventura Neverhood byla napůl hrou a napůl uměleckým dílem. Každá obrazovka totiž vznikla z umělecké hlíny a pohyby byly animované ručně, focené po jednotlivých snímcích. Grafika hry tak neměla obdoby a média si projekt zamilovala. Přesto se však prodalo jen okolo 42 tisíc kopií.

Titul navíc vyšel v roce 1996, kdy ještě ve většině adventur byla k vidění 2D grafika. V Neverhoodu bylo klíčové luštění rébusů a silnými stránkami hry byl i humor a hudební doprovod. Hru za nedoceněnou označil i Microsoft a i v tomto případě komunitní financování zajistilo vznik duchovního následovníka.

Ten se jmenuje Armikrog a vyšel v září 2015. Hodnocení hry se však pohybuje okolo 60 %.

„I když (tvůrci) časem všechny chyby vychytají a sníží cenu, pořád tu budeme mít jen pěkně udělanou slaboduchou adventuru, o níž by nikdo bez 19 let staré předlohy ani pohledem nezavadil,“ napsal Jan Srp v recenzi pro Bonusweb (čtěte text).

Neverhood
Neverhood

Neverhood

6. Alien: Isolation (2014)

  • 81 % na Metacriticu

Titulu Alien: Isolation hrálo do karet leccos. Nápaditá grafika v retro sci-fi stylu podle 70. let ale i fakt, že hra místo zuřivé akce sází na horor a tuhý boj o přežití.

Nejlepší taktikou je tak před Vetřelcem utíkat. Počin navíc získal několik ocenění hra roku a kritika kromě grafiky vyzdvihovala i chování stvůry a zvukovou stránku.

A ačkoliv hra podle informací z května 2015 prodala přes dva miliony kusů, komerčně úspěšná nebyla. Ředitel vývojářského studia Tim Heaton prohlásil, že titul tak tak zaplatil náklady.

To se však ještě díky různým slevovým akcím může změnit. Vychvalovaný restart Tomb Raideru z roku 2013 v prvních dvanácti měsících profitabilní nebyl. Nakonec ale skončil jako hit s více než 8,5 miliony prodaných kusů.

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam

Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...