Sled Storm – SSX na sněžných skútrech?

12:00aktualizováno  13. dubna 5:42
EA BIG prosluli na PS2 výtečnou závodní hrou se snowboardovou tematikou – SSX. Následně překonali sami sebe jejím pokračováním - SSX Tricky. Po zatraceně vysoko nasazené laťce se rozhodli vypustit do světa další závodní hru na sněhu, tentokráte ovšem se sněžnými skútry. Nakolik se jim tato povedla, se dozvíte z naší recenze…

Sled Storm

Miluji závodní hry. A EA Big jsou pro mě díky SSX Tricky jedním z nejoblíbenějších softwarových týmů. Z toho je jasné, jak moc jsem se těšil na jejich další „sněžný“ výtvor – Sled Storm. Několik málo publikovaných ukázek mě pak poměrně dlouhou dobu udržovalo v napětí - dalo se z nich usuzovat na parádní adrenalinovou zábavu s obrovským dynamickým potenciálem. Skvělou hratelnost jsem si pak jaksi už automaticky přiřadil a to díky předešlým hrám od těchto autorů. Ale po důkladném testování čerstvě vyšlé gamesy musím bohužel konstatovat, že ne všechno tu je dle mého očekávání …

Takže o čem to vlastně vůbec celé je? O zběsile rychlých závodech na řvoucích sněžných skútrech. Řítíte se na plný plyn po tratích plných zábran, zkratek a bonusů. Když se ocitnete ve vzduchu, můžete zkusit provést jeden z několika triků. Pokud jej úspěšně dokončíte a přistanete jinak než na hlavu, přibude vám několik políček v takzvaném ukazateli „Storm“. Není to nic jiného, než Adrenalin boost z SSX. Slouží k dočasnému zrychlení motoru za pomoci stisku daného tlačítka a to doby, než energii vypotřebujete. Užití je nasnadě: dohnání ujíždějících oponentů. Závodí se na 3 kola, pročež máte větší šanci nastudovat si trať a využít mnoha shortcutů, které vám mohou poskytnout dočasný přechod do vedení. Jenže soupeři nejsou poctiví tupouni, takže vás často překvapí, když přilétnou těsně před vás ze zkratky, kterou jste ještě nestačili zblýsknout… Oni vás totiž vůbec zaskočí dosti často, protože obtížnost je zde vytažena na maximální mez. Upgrade skútru obdržíte pouze tehdy, pokud dojedete na první pozici. Nu a bez vylepšení to jde opravdu velmi ztuha. Kupříkladu hned na druhé trati Sled Storm získáváte převahu nad oponenty díky mnoha zkratkám, ale po chvilce zjišťujete, že vás tito díky rychlejším strojům přese všechno předjeli, a tak se pachtíte a restartujete tak dlouho, než se vám to po velkém pocení a ulámaných prstech s tím vaším hlemýžděm podaří… Jakýkoliv pád při triku okamžitě stojí ztrátu pozice, někdy jsem měl až takový frustrující dojem, že konzole používá catch-up. Pravdou ale je, že když se mi posléze zadařilo získat první upgrade, jásal jsem radostí a div že neskákal po hlavě mým pařanským doupětem. A asi na tento moment autoři sázejí. Nezdolná touha pokořit ten černý krám a pořád do něj bušit.

Položky v menu. Máme zde možnost výběru z několika klasických herních módů – single (quick race, time trial, practice), multiplayer (time trial, quick race) a nejdůležitější championship. Nejdůležitější proto, že v něm svým úspěšným postupem odemykáte uzamčené charaktery, upgrady sněžných samohybů a v neposlední řadě další tratě. Když už jsme u těch statistických údajů, vychrlím na vás několik čísel: 6 tratí, 8 jezdců, 8 strojů a pro každý z nich ještě dále 5 modifikací. Tak to je kompletní nabídkové menu Sledstormu.
Rozdíly u jednotlivých charakterů by měly být vidět v jejich schopnostech provedení triků, rychlosti atd. Úmyslně píši “měly by“, jelikož v té rychlosti a neustálém kroucení řidítky nestíháte registrovat vůbec nic. Tratě jsou spíše hříčkami než simulací, ostatně na to hráli EA Big vždy. Nepočítejte tedy s nějakým realismem, je to jen čirá zábava. Přičemž členitost tratí postupně graduje a v některých si budete připadat jako kulička v pinballu. Hop vlevo, hned vpravo, obličej na zdi, strom, hup vpravo, hlava ve sněhu, sešup po ledu, topení se ve vodě Sled Storm atd. Fantazie autorů, která nás tak překvapila v SSX tady jede snad ještě na větší obrátky; např. úchylácký Polarfest připomíná Freakshow od Residents. Cirkusové obludárium, plné roztodivných atrakcí, morbidního povrchu tratě s naprosto ujetou zvukovou kulisou, to musíte zkrátka vidět…
Stroje se samozřejmě odlišují v klasických atributech jako je např. rychlost, akcelerace a stabilita. Taktéž se liší vzhledem, mě byl asi nejsympatičtější stroj charakteru, jenž se zove TJ. Připomíná totiž více než klasický skútr terénní motorku (no a hned mě napadlo, jak asi bude vypadat další anoncovaný titul EA Big – freestyle motocross). Upgrade se vyplatí, jelikož prvopočáteční frustrace z rychlých mašin konkurence posléze opadne a vy se stanete plnohodnotnými závodníky. Ale jak jsem se již zmínil, bude vás to stát hodně potu a nervů…

Grafika. Pokud jste viděli SSX Tricky v akci víte přesně, jak to všechno vypadá. Musím srovnávat, i kdybych nechtěl, jelikož Sledstorm není ničím jiným než titulem, využívajícím stejného herního enginu. A to nachlup. Autoři dokonce zašli až tak daleko, že zařadili do hry Zoe a Psymona z SSX Tricky. Možná je to hříčka, možná snaha přitáhnout ke koupi vlastníky předešlého titulu… Uzříme tady spousty barevných a světelných efektů, pěkné futuristické modely stromů a tun dalších předmětů a vše se to bude hýbat v parádním frame ratu bez jediného zaškobrtnutí. Postavy jsou rozanimovány v rámci chudších možností triků plynule (to víte, když pod sebou máte bublající kus železa, asi si toho nedovolíte tolik, jako na prkně) a za pomoci motion capturingu (opravdu by mne zajímalo, jak to dělali - už si představuji trotly Sled Storm řádící ve studiu…). Efektní rozmazání barev při aktivaci Storm boosteru zůstalo zachováno. Pokud bych měl tuto kapitolu uzavřít a definovat jednou větou, zněla by asi takhle: pekelně rychlá pastva pro oči (z pohledu nehrajícího pozorovatele – hráč nestíhá).

Zvuky při závodění jsou pěkně vyvedeny; řev motorů, výkřiky závodníků, svištění větru atd., naprosto bez chybičky. Hudebně je ale Sledstorm zoufale slabší než SSX; příliš nevýrazné skladby, které neupoutají, ale pouze slabě dotváří kulisu. Když už tu není tak pestrá nabídka titulů co minule, tak bych očekával alespoň nějaký hard-core nářez s nějakým tím uřvaným a afektovaným nezávislákem; takový styl by sem opravdu pěkně zapadl. Zkrátka očekával jsem více, SSX nasadilo laťku opravdu hodně vysoko… Zvukové normy jsou mono, stereo a surround, licencované na přebalu, ale v menu Options překvapí možnost DTS.

Tak a pročetli jste se až k samému závěru. A tady musím zmínit všechny klady a také zápory, abych konečně zabilancoval. Klady jsou jasné; zaručuje je herní engine SSX – rychlá a pestrobarevná grafika, zběsilá dynamika, různorodost tratí a nahypovaná hratelnost. Co se mi nelíbí je okleštěnost titulu oproti minulým výtvorům EA Big – nemožnost vývoje charakteru, slabá prezentace (celkové provedení menu, announcer, strohost předváděček před závodem) a zoufalá hudba. Někoho by též mohla vyděsit nemožnost zápisu vlastního jména do tabulek nejlepších časů a skóre, zde je pouze udáno jméno charakteru. V poslední řadě zaslouží výtku také obligátní umístění hry na nosič CD - nikoliv DVD - které s sebou nese pomalé a hlučné načítání a díky tomu prodlevy a „nestíhání“ komentářů ve hře. Celkově však musím konstatovat, že se jedná o velmi svižný závodní počin, jež jistě na určitou dobu pobaví a v multiplayeru rozhodně potěší. Kdo však již vlastní SSX Tricky, ať si raději pořídí , jelikož ten vydrží rozhodně mnohem déle a s dynamikou a hratelností je též mnohem kvalitnější závodní hrou, než Sledstorm (už vidím ty příspěvky, že srovnáváme 2 odlišné věci!).

Sled Storm
Výrobce/Vydavatel EA Sports Big
Další ovladač: ano