Rock Band 2

Rock Band 2

Smutný konec největší herní show a hodně hudby pro masy

  • 4
E3 2008 aneb spousta novinek, ještě větší zklamání šéfů herních firem a další novinky z herního průmyslu

E3Exhumovat mrtvoly, to není zrovna příjemný úkol a výsledek takového počínání nebývá radostný. Přesvědčili se o tom pánové z organizace ESA, kteří pořádají kdysi slavnou herní výstavu E3. O zmrtvění největší světové herní události s návštěvností až 60 000 lidí přispělo rozhodnutí pořadatele změnit zaměření celé akce a umožnit účast vystavovatelů pouze na pozvánky. Důvodem byly stížnosti některých vystavovatelů, že jejich produkty v obrovském kolotoči veletrhu prostě zaniknou, i vysoké náklady.

Změnilo se i prostředí, kde se E3 konalo a rozdrobení do několika lokalit se podepsalo na sníženém zájmu vystavovatelů i médií. Letošní druhý pokus o čistě obchodní a profesionální veletrh opět neuspěl, rozčarování, zejména z nedostatku pozornosti médií, vyjádřila celá plejáda odborníků. Jasné NE současné podobě E3 ostatně řekly také firmy, které i přes pozvánku svou účast na E3 odmítly. Odmítavý postoj Activision, Vivendi nebo id Software šel o krok dál, tyto firmy dokonce opustily členský klub pořádající organizace, protože jim vysoké členské poplatky nestály za to.

Zklamaní ale nejsou jen odbojáři proti ESA, ale i samotní hráči, kteří od E3 čekali mnohem větší záplavu informací a hlavně zajímavější kousky. Na výstavě chyběl třeba pohybový senzor od Microsoftu nebo obdobné zařízení od Sony, obě firmy přitom na ovladači připomínajícím Wiimote pracují a jejich předvedení se čekalo. Na E3 se neobjevilo další pokračování Halo od Bungie... Největší prostor si tak vybraly hry a aktivity, o kterých se téměř vše vědělo dávno před E3.

WiiMotionPlusSnad jen Wii MotionPlus opět potvrdil čelní pozici Nintenda v oblasti netradičního ovládání her – s tímhle přídavkem totiž dokáže Wiimote výrazně přesněji snímat pohyby hráče. Microsoft se chlubil hrami Fallout 3, Gears of War 2, Fable II a Resident Evil 5, no a Sony se snažilo situaci zachránit předváděčkou střílečky Resistance 2 a krátkým videem z God of War 3. Pravda, stejně jako v případě Microsoftu jsme se i u Sony dočkali PlayStation 3 s větším diskem. Padáme z toho na zadek.

A teď pár citací:
„Takovéhle E3 se mi hnusí. Musíme se buď vrátit k původnímu modelu, nebo pořádat soukromé akce. E3 teď připomíná výstavu instalatérů někde ve sklepě.“  John Riccitiello, šéf Electronic Arts.

„Nejsou tu vůbec žádní prodejci, odnikud z planety Země, ani američtí prodejci tu nejsou. Skoro tu nejsou ani zahraniční média, dokonce ani hlavní americká média tu nejsou.“ Alain Corre, šéf Ubisoftu.

„Z našeho působení na E3 mohou mít hráči dojem, že se skutečným hráčům nevěnujeme. Ve skutečnosti stále pracujeme na řadě titulů pro tvrdé jádro hráčů, ale tohle není typ akce, na které bychom je mohli prezentovat.“ Shigeru Miyamoto, šéf Nintenda

Celý koncept je špatný, je to drahé, komunikace roztříštěná, na zákazníky se kašle, distribuce lístků je blbá, a když se neúčastní celý herní průmysl, prostě to nefunguje.“ David Perry, zakladatel Shiny Entertainment.

Velice trefně nakonec obecně negativní dojmy z E3 shrnul i náš oblíbený herní analytik Pachter, který prohlásil: „Nižší náklady na uspořádání komorního E3 nemohou vynahradit milionovou hodnotu bezplatné reklamy v médiích.“ Podle něj je nutné najít rozumný kompromis mezi šedesáti tisíci návštěvníků v roce 2006 a pěti tisíci, které se dostavily letos. Bez velkých davů prostě televizní kamery přilákáte jen těžko. Na druhou stranu už to možná ani není potřeba, roli původního E3 totiž úspěšně převzala evropská událost Game Convention, která do Lipska přilákala 185 000 běžných návštěvníků, 12 300 herních profesionálů a 3 300 akreditovaných novinářů.

Mjusíííík
Asi nejvíce ze všech herních žánrů se na E3 prosadily hudební hry. Kromě nového obsahu pro stávající Rock Band a Guitar Hero se představily i novinky, které sází na aktuální vlnu zájmu. Activision tak přestavil GH: World Tour, MRC Games se zas pochlubily chystaným Rock Band 2, Nintendo představilo jednodušší Wii Music, které umožní hrát na šedesát různých nástrojů, které ale bude představovat standardní ovladač Wiimote.

Rock Band 2Microsoft drží krok se hrou Lips, která se zaměří na vokální muziku, i když na bezdrátové mikrofony půjde použít jako perkusní nástroje. Hlavní devizou hry má být možnost zpívat jakoukoliv písničku z hudebního přehrávače. Jedinou podmínkou je, že hudba nebude chráněná proti neoprávněnému kopírování DRM systémem, což je u Microsoftu docela komické. Zájmu o hudební hry ze strany vydavatelů se ale opravdu nedivte, i když vám třeba připadají pitomé. Jejich prodeje totiž představují 16 % celého amerického trhu.

Chuck Norris rozdrtí váš telefon
Chuck Norris ještě neprohrál v žádné hře, každá radši sama kapitulovala po prvním stisku ovladače. Stejný Chuck Norris se rozhodl, že si stejně podmaní i mobilní telefony. Ne vtipy, ale hrou Chuck Norris' Bring On the Pain. Ve hře si to hlavní hrdina rozdá v „plně zničitelném“ prostředí se zlem a komunismem po celém světě. Vy samozřejmě napoprvé neuspějete, protože nejste Chuck Norris.

Hra má obsahovat několik inovativních prvků, jako je třeba použití fotografie vašeho šéfa nebo neoblíbeného učitele jako podobizny zlých komunistů nebo funkce, které vám umožní sledovat let odhozeného nepřítele na hodně velkou vzdálenost. Jestli se Gameloftu ve spojení s licencí od samotného Chucka Norrise podaří uspět na malém displeji, zjistíme někdy v srpnu.

Skoro půl miliardy z Xboxu
Microsoftu se v účetním roce 2008, který skončil k poslednímu červnu, dařilo snad na všech frontách. I přes problémy s Evropskou unií, větší poruchovostí Xboxů a menším zájmem o Windows Vista za posledních 12 měsíců získal od zákazníků 60 miliard dolarů, ze kterých mu na účtech jako zisk zůstalo 17,7 miliardy. Na tvorbě zisku se částkou 426 milionů dolarů podílela i zábavní divize, která staví na Xboxu 360. Meziročně se hospodářský výsledek divize dramaticky zlepšil, kvůli nákladům na opravy vadných Xboxů 360 totiž loni zábava v Microsoftu skončila smutnými dvěma miliardami ztráty.