Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Solaris 104 - staré koště dobře mete

  12:00aktualizováno  14. ledna 10:30
Už to skoro vypadalo, že se žádné kvalitní (a hlavně nové) arkádové střílečky nedočkáme. Všechny jsou buď příliš moderní, nebo vypadají, jako by byly vytvořeny před pěti lety. Přesto se objevila jedna hra, v níž se spojuje letitý herní systém s kvalitním technickým zpracováním. Ta hra se jmenuje Solaris 104.

Solaris 104 Myslíte si, že starým arkádovým střílečkám již dávno odzvonilo? Pak jste rozhodně na omylu. Můžete namítnout, že všechny hry tohoto žánru, které se v současné době objevují jak houby po dešti, jsou buď již o něčem naprosto jiném (jako třeba blížící se Heli Heroes), nebo svým technickým zpracováním hluboce pokulhávají za současným standardem (jako nedávno představený český projekt Jets'n'Guns). Přesto se ale tu a tam objeví titul, který nejen že obsahuje přesně tu návykovou hratelnost, na níž jsme si zvykli u automatů a osmibitových počítadel, ale navíc jsou po technické stránce zvládnuté když ne k naprosté dokonalosti, tak alespoň tak, že mohou dělat svým tvůrcům čest. A jak asi tušíte, dnes recenzovaná hra Solaris 104 od společnosti Apollo Entertainment přesně taková je. Podívejme se na ni tedy trošku blíže. Pokud jste totiž již nakoukli do tabulky na závěrečné hodnocení, jistě vám vrtá hlavou, čím že si získala naše sympatie natolik, aby si vysloužila natolik (relativně) vysoké hodnocení.

Vezmeme-li to pěkně po pořádku, musíme si nejprve říci něco o příběhu. Jím si Solaris 104 body navíc rozhodně nezasloužil, protože patří - jak už je u arkád dobrým zvykem - mezi ty nejprostší vůbec. Píše se vzdálená budoucnost a lidstvu už je Matička Země malá. Populační exploze, Solaris 104 nedostatek potravy, vyčerpání přírodních zdrojů energie - to jsou největší problémy, jimiž lidstvo trpí. Je zde ale jeden možný lék - pokusit se o kolonizaci jiných planet. Jak se ale záhy ukáže, nejen, že nejsme ve vesmíru sami, ale i ostatní inteligentní rasy hledají další prostor pro život. Obyvatelných planet pochopitelně není nepřeberné množství, a tak se rozpoutala obří válka všech proti všem. S lidstvem to navíc vypadá bledě - je zatlačováno zpět do své sluneční soustavy a je nuceno vyklízet těžce vybudované pozice. Je nutné vsadit všechno na jednu kartu a zmoci se k rozhodujícímu úderu. Po celé Zemi jsou najímání piloti, byť nezkušení, kteří mají dobýt čtyři ztracené sektory (rozdělené do jedenácti úrovní). A jak jistě tušíte, jste jedním z nich - pilot s kódovým označením 104.

Samozřejmě nepočítejte s tím, že byste se tato fakta dozvěděli ze hry samotné - od toho zde je dokumentace. Přesto se příběh do hry jistým způsobem projeví, a to animovanými sekvencemi. Ty jsou překvapivě kvalitně zpracovány a i když nás v tomto ohledu nijak přehnaně neuchvátí, je nutné je počítat jak silné plus. Mezi každou misí tedy uvidíte krátký renderovaný filmeček, který nejen že představuje další úroveň, ale navíc na vás dýchá výtečnou futuristickou atmosférou.

Solaris 104 Přejděme však konečně ke hře samotné. Na výběr máte ze tří různých plavidel - stíhacího, bombardovacího a průzkumného. Je samozřejmé, že se od sebe liší nejen vizáží a jménem, ale také rychlostí, silou štítů, způsobem střelby apod. Každé má také speciální mód "panic", jejž můžete vyvolat ve chvílích, kdy je vám nejhůře. Ačkoliv je tento mód pro každý typ rakety zpracován jinak, jedno mají stejné - jen ti opravdu nejtužší protivníci jej přežijí ve zdraví. Jinak ale vypadá Solaris 104 přesně tak, jak bychom od arkádové střílečky očekávali. Obraz vám postupně scrolluje zprava doleva a objevuje se spousta nepřátel, kteří jej jen čekají na to se od vás nechat rozstřílet, nebo při chvilce vaší nepozornosti rozstřílet vás. Po cestě je ale na vás nastraženo i množství různých pastí, pastí, pastiček, jimž je třeba se vyhnout nebo je z bezpečné vzdálenosti zlikvidovat. Avšak i když se dostanete na konec levelu, nemáte zdaleka vyhráno. Čeká tam na vás totiž závěrečný boss, který vám nic nedaruje. Zpočátku je jeho likvidace sice prostinká, ale dříve nebo později dojde na lámání chleba a vám nezbude nic jiného, než prokázat své skutečné letecké kvality - už totiž nepůjde ani tak o to, jestli dokážete rychleji střílet vy nebo váš protivník, ale nakolik dokážete uhýbat bossovým střelám a jestli to vydržíte i několik minut.

Solaris 104 Základem každé arkádové střílečky jsou samozřejmě zbraně. Je vidět, že pracovníci Apollo Entertainment mají tento žánr v malíčku, protože nám nabídli přesně to, po čem jsme toužili, a dovedli tak zbraňový systém takřka k dokonalosti. Kromě tradičních laserů a raket nás čeká třeba samonaváděcí plazmové dělo a další. Všechny zbraně mají pochopitelně několik možných upgradů, které po cestě můžete sebrat (silnější střelba, více ran najednou, střelba dozadu apod., ale pozor, některé power-upy vám i škodí). Zde ale očekávejte oproti zažitým zvyklostem jeden rozdíl - nemůžete totiž kombinovat dvě zbraně najednou, vždy používáte jen jednu. To by ještě nebylo tak nečekané, ale důležité je, že mezi zbraněmi můžete volně cyklovat a vybrat si tu, kterou právě potřebujete. Po své cetě totiž narazíte na velice různorodou škálu nepřátel, na něž pokaždé platí něco jiného. Občas tedy budete potřebovat rakety, občas laser, občas dělo... Zkrátka s jedním typem výzbroje byste moc neuspěli. Solaris 104 navíc přichází ještě s jedním neobvyklým prvkem - střílet sice můžete pořád, ale pokud budete držet své ničitelské pudy na uzdě a vydržíte mít chvíli prst mimo spoušť, bude váš následující první výstřel mnohem silnější a jeho efekt bude trvalejší (rotující projektily kolem vaší rakety a podobně).

Solaris 104 Solaris 104 velice mile překvapí i svým technickým zpracováním. Hra sice běží v maximálním rozlišení 640x480 (doporučené je však 640x400), ale na kvalitě to není nikterak poznat. Veškeré efekty jsou zpracovány precizně a je jich opravdu dost, ale zároveň vám nikterak nepřekážejí ve výhledu. Pozadí je předrenderované a i když v některých lokacích vypadá poněkud uměle, většinou vás nijak neruší a naopak výrazně umocňuje atmosféru hry a dobrý pocit z grafického ztvárnění. Podobně na tom jsou i zvuky - neustávající výbuchy nepřátel a svištění laserů se vám kupodivu jen tak neoposlouchá. Hra má z technického hlediska ještě jednu obrovskou výhodu - nevyžaduje naprosto žádnou instalaci a můžete ji spustit rovnou z CD mechaniky, a to aniž by docházelo k sebemenším zpomalením, byť i v té největší skrumáži.

Vzhledem k tomu, že Solaris 104 je ve své podstatě hrou nenáročnou na pochopení i na hraní, nebudeme naši recenzi již déle protahovat a podíváme se na závěrečné zhodnocení. Tento titul je po všech stránkách profesionálně zpracován a přináší na naše monitory dlouho zapomenutou návykovou hratelnost starých arkádových stříleček. Snad jediné, co by jí šlo vytknout, je nízké maximální rozlišení, v její prospěch naopak vypovídá zábavnost, dobré technické zpracování, schopnost rozpumpovat vám adrenalin v těle a samozřejmě fakt, že si ji můžete zahrát kdykoliv se vám zamane, aniž byste museli hru instalovat a zase odinstalovávat. Vzkříšení starobylých legend se zkrátka tentokrát podařilo.

Solaris 104
Výrobce: Apollo Entertainment
Vydavatel: GameActive Networks
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.solaris104.com
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Přesně takhle a nijak jinak má vypadat reinkarnace starých arkádových stříleček.
Hodnocení 65%

Autor:




Nejčtenější

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.