Soldier - střelba mezi odpadky

12:00aktualizováno  10. července 2001 12:06
Planeta, na kterou se odkládá vše, co už lidstvo nepotřebuje. Staré stroje, odpad, nepohodlní lidé. Takoví, jako jste vy. Jediný způsob, jak se dostat zpět, je použít násilí. K němu jste ale vycvičeni, takže by vám to nemělo činit problémy. Nebo snad ano?

SoldierJe to už nějaký čas, co lidstvo začalo geneticky upravovat vlastnosti rostlin, zvířat i lidí samotných. Obyčejný člověk už jednoduše nebyl pro potřeby nového světa dost dokonalý. Speciálně vycvičení vojáci se díky nejnovějším poznatkům genetického inženýrství stali dokonalou a nedostižnou zbraní. U všech věcí se ale jednou objeví chyby, brzy se stanou přežitými a nastane problém, jak se jich zbavit. Osudem a pohřebištěm první generace geneticky vylepšených vojáků se měla stát poušť na Trinity Moon. Trinity Moon je pustou a nehostinnou planetou. Je to gigantické smetiště všech nepotřebných věcí, výběhových strojů a nepohodlných lidí. Všechna špína galaxie míří právě sem.

V této díře se dostáváte do kůže Todda - lidského stroje na zabíjení, který měl tu smůlu, že patří do dnes již odepsané první generace vojáků. Pronásledován vládními jednotkami a novými typy vojáků se za pomoci rebelujících domorodých humanoidů vydává na cestu za svobodou.

SoldierSoldier je klasickou bezduchou third person 3D střílečkou s docela zajímavou grafikou. Na celé hře je od začátku vidět, že je určena pro bleskovou zábavu bez sebemenší nutnosti přemýšlet. Stačí sednout, vypnout mozek a sledovat barevné záření na monitoru. Příběh založený na stejnojmenném filmu je maximálním způsobem zjednodušen a přesně tak odpovídá jednoduché podstatě hry. Dějová linie je udržována krátkými popisky v průběhu nahrávání jednotlivých levelů. Nedozvíte se z nich sice žádné zázračné informace a při hraní se pak často můžete jenom dohadovat, zda se na obrazovce odehrává to, co jste si v úvodu přečetli, bez popisu by ale dějová linie chcípla úplně. Filmové sekvence jsou zpracovány zcela ostudným způsobem a nejsou ničím víc než přehlídkou nesmyslných a nic neříkajících pixelatých videí. Osobně nechápu, proč nebyly filmové sekvence v této podobě ze hry úplně vyřazeny.

V úvodu hry si máte možnost vybrat ze dvou herních postav: Todda - pomalejšího, ale lépe Soldiervyzbrojeného vojáka, a Sandry - hbitější a křehčí příslušnice něžnějšího pohlaví. Při hraní jsou jasně viditelné výhody plynoucí z vlastností každé postavy. Se Sandrou se kupříkladu daleko snáze kličkuje mezi střelami, Todd je zase odolnější, pokud vyhýbání selže. Na celkový požitek ze hry to však nemá až tak podstatný vliv, připočítáme-li navíc i fakt, že levely jsou pro Todda i Sandru totožné, určitě vás nikdo nepřinutí k dohrání hry i za druhou postavu. Náplní každého z asi 15 levelů je totální likvidace vládních jednotek v sektoru, prokládaná občasnou destrukcí palných věží, generátorů štítů a dalších struktur. V dolní části obrazovky je umístěn radar, který zobrazuje nepřátelské jednotky a šipku znázorňující směr dalšího postupu. S její pomocí se snadno vyhnete nudnému bloudění v nepříliš přehledné krajině.

Zbraně ve hře je možné rozdělit do čtyř základních skupin - rychlopalné ruční zbraně, plamenomety, pulsní zbraně a několik druhů granátů a raket. Stejným arsenálem disponují i vaši protivníci, po jejichž zlikvidování máte někdy možnost nové zbraně získat. Kromě Soldierpovalujících se zbraních narazíte v průběhu hraní na vylepšovátka brnění nebo lékárny. Výměna zbraní je v Soldierovi řešena starým arkádovým způsobem - nově sebraná zbraň nahrazuje původní bez možnosti návratu k té předešlé. Můžete tak snadno omylem vletět do zbraně, kterou v tu chvíli určitě nepotřebujete. Zbraně a další bonusy povalující se kolem po odstraněných protivnících navíc hodně rychle mizí. Tahle vlastnost vás rychle přinutí k boji na menší vzdálenosti, protože pouze tak budete mít bleskový přístup k potřebné energii a novým zbraním. Nejcitelnějším nedostatkem hry je rychlé směřování ke stereotypní zábavě. Krajina Trinity Moon stylizovaná do odpadkové planety postrádá větší variabilitu prostředí. Všechny levely pak vypadají víceméně stejně. Nepřátelské jednotky se sice navzájem odlišují vzhledem, použitou zbraní a útočnou strategií, jejich počet však není pro hru tohoto typu dostatečný. V levelech tak narážíte na stále stejné a stejné potvůrky ve větších a větší skupinách. Na druhou stranu se ale z chování protivníků dá vypozorovat, že AI je na docela slušné úrovni. No alespoň něco. SoldierNepřátelských jednotek je chvílemi na obrazovce takové množství, že zběsile pálit kolem sebe je ta nejlepší taktika. Brzo vznikne takový chaos, při kterém náhodný přihlížející bude vážně pochybovat o vašem duševním zdraví. Připravte se na reakce typu: "Takový chaos přece nikdo normální hrát nemůže."

Grafickou stránku je snad až na model Todda a Sandry možno prohlásit za velmi povedenou. Světelné efekty jsou skutečně působivé a dodávají hře zvláštní lesk moderní technologie. Z okolních obrázku je dobře vidět, že správně zvolené textury dokáží udělat divy. Rej barev potěší, ale to je asi tak všechno.

Soldier je standardní plytkou hrou bez složitých zápletek a intelektuálně náročných problémů, které vás nenechají spát. Pokud máte rychlé ruce, chcete nechat hlavu odpočinout, nebo jste už i tak dostatečně otupělí, hurá do akce. Ale pozor na odpůrce počítačové zábavy, tohle je přesně hra na kterou čekají :). No, u téhle hry se jim vlastně ani nedivím.

Soldier
Výrobce: Sinister Games
Distributor: SouthPeak