Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Söldner: Secret Wars

  12:00aktualizováno  8:14
Cílem německé firmy Wings Simulations bylo rozšíření skomírajícího rodu komplexních válečných akcí titulem, jenž by nabídl masivní střety blízké budoucnosti korunované množstvím válečné techniky. Povedlo se?
60

Söldner: Secret Wars

Platforma: PC
Výrobce: Wings Simulations

Herní karta

Söldner: Secret WarsEliminace protivníků vysokou rychlostí letícími projektily doprovázená zvuky typu puff, puff, ratatata následovanými hrdelním aargggh z místa destinace vymrštěného média, zkratkovitě střílení, patří ke hrám jako Mulder ke Sculliové. Proč navíc nenaroubovat masové zabíjení na syrovou realitu a nestvořit tak stále početnější žánr válečných akcí? Ty dnes můžeme rozdělit v zásadě na dvě frakce – jakési one man show, kdy válku vyhrává jediný anabolický hrdina arnoldovského typu, a komplexní simulace bojů, v nichž je hráč jen jehlou v kupce samopaly a raketomety ozbrojeného sena. Nekorunovaným králem druhé kategorie je dodnes český Flashpoint z produkce Bohemia Interactive a je to právě německý Söldner, kdo jej má připravit o jeho mandát. Je však tažení germánů natolik úspěšné?

Autoři z Wings Simulations, známí především kvalitním tankovým simulátorem Panzer Elite, slibovali prostřednictvím svého dítka autentický prožitek válečných konfliktů budoucnosti, kdy na rozdílných stranách barikády stojí sice menší, ale o to nebezpečněji vybavená komanda žoldáků. Živnou půdu k tomu mělo poskytnoutSöldner: Secret Wars jednak dosud neviděné množství válečné techniky, obrněnými jeepy počínaje a majestátnými vrtulníky nekonče, ale také promyšlený systém spolupráce s vlastními spolubojovníky. Inu, to vše nakonec platí, ovšem pouze do skončení působivého a pompézního intra.

Slibovaná dynamická kampaň je nahrazena nicneříkajícím seznamem jednotlivých úrovní, které postrádají jakýkoliv vysvětlující brífink.

První zklamání přichází hned s úvodem kampaně pro jednoho hráče. Slibovaný dynamický systém misí, jež se měly odvíjet od hráčova postupu hrou a reagovat tak na vzniklé politické dění ve hře, je nahrazen nicneříkajícím seznamem jednotlivých úrovní. Ty si hráč vybírá v základním výcvikovém táboře, jehož bohatý inventář tvoří základní voják, sada sterilně prázdných budov a nezbytný laptop s výběrem misí. Skrblictví autorů nicméně pokračuje dále. Nejenže neposkytují ani náznak informací, proč by se vlastně nebohý žoldák měl vydávat na tu či onu vražednou misi, ale dokonce bychomSöldner: Secret Wars zde marně hledali i jakýkoliv brífink, zřejmě aby byly Secret Wars opravdu secret. Voják je tvor veskrze praktický a tak si s informací typu „Ukradni nepřátelský Abrams!“ musí vystačit.

Strohé cíle úrovní se pohybují v kruhu znič-ukradni-zachraň cokoliv, přičemž ono cokoliv zde tvoří jednak klíčové objekty, válečná technika nebo důležité osoby (ovšem zda jsou důležité politicky či svým uměním obracet tři smažící se hamburgery najednou se nikde nepíše). Průběh takové mise je však povětšinou zcela uniformní. Hráč je vyplivnut řádově několik kilometrů od pevně vyznačeného cíle, do jehož blízkosti se musí dostat po svých, respektive prostřednictvím bohatého vozového parku. To není nic špatného, ba co víc, je to element vysoce přidávající na realističnosti, ovšem nebýt jedné zásadní chyby. Design map totiž z větší části odpovídá několika roztroušeným vesničkám, jež svou postkatastrofickou liduprázdností vyvolávají pocit špatně natočeného hororového filmu. Člověk čeká, že na nějSöldner: Secret Wars odněkud z mrtvého ticha každou chvíli vyskočí zombie, jenže ono nic. Ano, jedná se o válečnou zónu a v takovém Flashpoint byly vesnice rovněž prosté civilních terčů. Ovšem válečná zóna znamená především vojáky a válku, ne kilometry čtvereční mrtvé zástavby zakončené jednou po zuby ozbrojenou základnou kontrastující se zbytkem jako Horní Lhota po morové nákaze s New Yorkem.

Po několika prvních misích vnáší do hry malé množství života přidělení týmu spolubojovníků. Ty lze ovládat jednak prostřednictvím přehledného menu přímo z herního výhledu nebo daleko efektivněji pomocí taktické mapy. Plánování akcí je zpracováno na slušné úrovni, ovšem s takovými Hidden & Dangerous se měřit ani v nejmenším nemůže. Na vině je především umělá inteligence protivníků a jejich více než slušná kamufláž. Velice často se totiž stává, že nepřátelské virtuální oči spatří hráče mnohem dříve, než je má šanci zaregistrovat on sám. Jen drobnou berličkou pak je velice dobrá indikace směru, odkud protivníkova střelba přichází. Dále je také třeba vyzdvihnout propracovaný realismus, kdy zasáhnout cíl si žádá trochu snahy, ale když se zadaří, stačí většinou jen jedna salva.

Válečná technika v Söldner: Secret Wars

Bojová mechanizace v Söldner: Secret Wars tvoří samostatnou kapitolu. Není však sporu o tom, že se jejího plného uplatnění dočkáme až v multiplayeru. Ve hře jednoho hráče je již samotný „nákup“ strojů více než zvláštní, posuďte sami - voják přistoupí ke speciálně označenému kontejneru a jme se vybírat kýžené vozidlo, přičemž není nijak finančně omezován. Stačí toliko kliknout na tlačítko equip a ejhle, mohutný Abrams se objeví vedle dvakrát menší bedny. Zcela jiná situace nastává při hře více hráčů, kdy je celý systém více než praktický a nezavání tolik mystičnem. Navíc se v tomto případě každý stroj kupuje za těžce vystřílené částky, stovkovými traktory počínaje a dvacetitisícovými Mi-24 Hind konče. Vzdušné síly
AH-64D Apache Longbow
AH-6G Littlebird
CH-47 Chinook
HA-29 Helix B
Ka-50 Hokum
Ka-60 Kasatka
Mi-17 Hip
Mi-24 Hind
Mi-38
RAH-66 Comanche
UH-60 Black Hawk
V-22 Osprey
Z-9
Obrnění pásovci
BDM-1
BDM-2
BDM-3
HDT-10P
M1A2 Abrams
M2 Bradley
T-80
T-90
Tunguska
Type 63
Type 85
Type 89
Type 98
Ostatní vozidla
BJ-212
BRDM-1
BTR-70
BTR-90
EQ2102
GAZ-3937
GAZ-66 HEMMT Cargo
Hemmt Mobile Respawn
Humwee
IZH 2126
Lada
Landrower
Med Evac
PCV Jeep MG
Supply V
Traktor
Type 93
Ural-6301
WZ-551

Kdyby autoři hru vydávali rovnou jako čistě multiplayerovou záležitost, měli by z poloviny vyhráno. Na čem ztrácí nevábná kampaň, to si s chutí vynahrazuje hra více hráčů. Klíčem k úspěchu není pouze drtivéSöldner: Secret Wars množství válečné techniky, podílí se na něm také velmi rozlehlé a propracované mapy, kdy je skutečně nutné osedlat některého z obrněných ořů a ideálně za podpory kolegy naštosovaného v některém z možných palpostů se vydat šířit čest vlastního týmu. Söldner je tak jakousi kopií obou blockbusterů Battlefield (1942 a Vietnam) obohacující bojiště o současnou bojovou techniku a zbraně. Stejně jako v Battlefield je nejhranějším modelem conquest, jenž spočívá v obsazování vlajek rozesetých v různých počtech po herní mapě. Söldner dále nabízí klasický a týmový deathmatch či záchranu rukojmích, nicméně právě conquest je jeho hlavní hybnou silou. Internetové připojení českého hráče také jistě zaplesá v kontextu s vysokým počtem velice rychlých německých serverů, na kterých se conquest hraje o sto šest. Autoři se dále pokusili o zpestření ve formě „týmového konta“, na které se v případě úspěchu připisují finance později rozdělitelné buď velitelem týmu nebo může o dotaci požádat sám hráč. K tomu je však v nastoleném hlasování třeba souhlasu ostatních spolubojovníků, nicméně v praxi toSöldner: Secret Wars vypadá tak, že každý bojuje na svém pískovišti a hlasování směle ignoruje. Stejně nevyužitý zůstává i systém taktické mapy, jejímž prostřednictvím může velitel rozdávat příkazy jednotlivým hráčům a plánovat tak komplexní operace.

Deformovatelný terén, stromy klátící se pod palbou tanků a kusy staveb následující příklad Jurije Gagarina – to vše zde nalezneme.

Český Flashpoint strádal zejména po stránce fyzikálního enginu. Zde Söldner exceluje. Deformovatelný terén, stromy klátící se pod palbou tanků a kusy staveb následující příklad Jurije Gagarina – to vše zde nalezneme. Jen škoda, že takový M1 Abrams se o právě skácený strom velmi často zasekne. I tak jsou ale nepřekonatelné situace, kdy kolega s raketometem likviduje nepřátelskou základnu i s polovinou přilehlého lesa. Bohužel i tento faktor si žádá krvavou hardwarovou daň. Ačkoliv je grafika za dnešní špičkou o pár kroků pozadu, hrát na strojích s 512-ti a méně megabyty operační paměti je čirým utrpením. Během nesmyslněSöldner: Secret Wars dlouhých nahrávacích časů (na uvedených konfiguracích v řádu jednotek až desítek minut!) by hráč stihl připravit chutný oběd a během častého dohrávání v průběhu hry jej spořádat i s dezertem. Jak bylo uvedeno výše, umělá inteligence sice je ostrozraká, ale zkouškami v autoškole by nejspíše neprošla. Jinak si nelze vysvětlit fakt, že nejsilnějším útokem nepřátelského tanku není zdrcující palba z jeho hlavně, ale sprosté a opakované nabourávání do hráče. Skutečně, protivníkova vozidla jaksi pozapomněla, že kanón/kulomet/odpaliště raket jaksi není jen pro dotvoření drsňáckého image stroje.

Verdikt: Pro všechny, kteří s nadšením očekávali masivní simulaci války ne nepodobnou výbornému Flashpoint, je Söldner jednoznačným zklamáním. Kampaň pro jednoho hráče je viditelně šitá horkou jehlou a nezachrání ji ani neobvykle velká zásoba válečných strojů. Přesně naopak je tomu u multiplayeru, který těží z technického inventáře maximum a je tak skvělou zábavou pro hráče s odpovídajícím herním železem.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

66 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 92 čtenářů



Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.