Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sonic Advance – Sonic na cestách

  12:00aktualizováno  31. března 5:30
Sonicových eskapád si nyní mohou užít i majitelé handheldu GBA a nutno podotknout, že Sega v tomto případě přispěchala se zcela novým dobrodružstvím, v němž najdete kupu rozličných herních módů a hlavně všechny hlavní postavy z předchozích dílů série. Takže hurá do boje proti Robotnikovi!

Sonic Advance

Už je to tak. Na GBA se v těchto dnech objevuje oblíbený modrý maskot firmy Sega – ježek Sonic, a s ním přichází zákon! Zlovolný Dr. Robotnik (nebo též Eggman) je totiž zase zpátky a překvapivě stále sází na stejnou kartu, která mu přitom v minulosti už tolikrát nevyšla. Takže znovu jsou na pořadu dne mocné artefakty s názvem Chaos Emerald a Robotnikova snaha skrze jejich skrytou sílu ovládnout celičký svět. A opět tu je Sonicovo právo veta, které však musí provést až vaším prostřednictvím.

Musím říci, že připomenutí 16-ti bitové éry po prvním spuštění hry Sonic Advance je nasnadě. Charakteristická - a veskrze kvalitní - 2D grafika, ozvučení a ovládání, většina z toho zůstala na svém místě, tedy tam, kde to Sonicovi velice sluší. Třebaže se tady jedná o zcela nové dobrodružství, herní principy, mechanismy a zákonitosti zůstaly zachovány, a dočkáme se i připomenutí řady vydařených lokací z minulosti – samozřejmě v poněkud pozměněné podobě, jako je třeba Casino. A navrch, zkraje zdejšího příběhu máte možnost vybrat si svého favorizovaného hrdinu, přičemž volba je více než obtížná – vedle Sonica tu máme staré známé jako Tails, Knuckles i Amy a je Sonic Advance důležité připomenout, že každý z nich má trochu jiné dispozice, čímž se vám otevírají nové cesty skrz daný level vpřed. Takže i opakované hraní neztratí mnoho ze svého původního kouzla.

Nadějete se typického sbírání prstýnků a "osvobozování" zvířátek, přeměněných do podoby vašich nepřátel, přičemž až váš vydařený atak jim vrátí jejich původní vzezření. Pokud tomu však bude obráceně, přijdete o všechny nasbírané prstýnky a pakliže již žádné nemáte, úspěšný útok soupeře (mnohdy velice rafinovaný) resultuje ve vaši okamžitou smrt. Nicméně celé tohle schéma se mi jeví v o poznání příjemnějším světle než u konkurenčního Maria, kde vás po jediném ataku pošlou oponenti ihned do věčných lovišť. Jestliže tedy k tomuto nezáviděníhodnému momentu dojde, začínáte od místa posledního checkpointu a máte vždy o jeden život méně. A abyste se dostali do finále ve formě, v níž dokážete alespoň trochu konkurovat svému úhlavnímu sokovi, musíte si pomoci. Takže opět oprášíme klasické a vděčné schéma – sto sebraných prstýnků je jeden život navíc, ale též semo tamo narazíte na bonusové životy...

Sonic Advance

Abyste se snáze vyrovnali i s početnou enklávou nepřátel a také různými pastmi (např. obligátní bodáky v zemi, které jsou navíc ještě schované - zajíždějí a vyjíždějí ze země), poslouží vám pestré power-upy, porůznu schované v levelech, jako je nezranitelnost, schopnost přitahovat prstýnky na dálku, či vyšší rychlost.
Samozřejmostí ve zdejších scenériích jsou všelijaké plošinky pro přeskakování, urychlovače, trampolíny, pružiny, jejichž vzhled se tematicky obměňuje podle lokace, přičemž každý svět se ještě dále dělí na dvě části, kdy v závěru té druhé musíte porazit samotného Robotnika v nějakém jeho novém vynálezu. Takový střet, v němž přebýváte většinu času pod vodou a jen příležitostně máte možnost se nadechnout, není zrovna dvakrát příjemnou a férovou alternativou. Ale kampak však na Sonica:o)

Když jsem nakousl téma un-fair, tak musím zmínit jednu faktickou výhradu a to vůči některým herním momentům, které navedou váš charakter přímo do potíží. Nezdá se mi totiž zrovínka dvakrát čestné, když vás autoři opakovaně nasměrují přímo na nějakou past či ještě hůře, když Sonic Advance při členitosti úrovní skončíte nevědomky na jejím bezedném dně, přičemž je bez pardónu a množství nasbíraných prstýnků okamžitě konec. Tedy ne, že by tomu v minulosti snad bylo jinak, ale dovedl bych si konečně představit nějaký lepší nápad než nabízejí tyto hodně zrádné okamžiky!

Ovládání je velice jednoduché, přičemž je obdivuhodné, co dispozic vměstnali tvůrci na dvě tlačítka – je tady řada skvělých pohybových a útočných kombinací (skoro si ani nejsem vědom, že by na Mega Drive předtím tohle všechno bylo možné), takže až se se svou postavičkou sžijete, stane se z vás opravdu ostrý trn v Robotnikově - ehm - terminálu. Osobně ze zúčastněných ponejvíce preferuji Knucklese, který se v dobách svého videoherního zrození netvářil na Sonica při jejich prvním setkání příliš vlídně, aby se pak posléze stali spojenci v nekonečném boji proti nekonečným pokusům a praktikám šílence, nazývajícího se Robotnikem. Vedle ovládání patří pochvala i grafickému zpracování, které sice neoplývá nějakými fantastickými vizuálními efekty, ale při přímém porovnání s 16-ti bity rozhodně nijak nezaostává. To samé se týká hudby na pozadí, vesměs připomínající charakteristické songy z minulosti, Sonic Advance nemluvě o známých zvukových efektech. Zkrátka, pakliže truchlíte po své oblíbené plošinovce z doby Sega Mega Drive, máte tady více než hodnotného nástupce. Který však nabízí ještě více, než se na první pohled může zdát. A to režimy Time Attack, což je časový test vaší rychlosti při proběhnutí vybrané, již absolvované úrovně; Multiplayer, zde až pro čtyři hráče (závodění či sbírání prstýnků s dalšími – přes linkový kabel připojenými - kamarády) a speciální mód Chao Garden, jenž slouží zejména pro vylepšení možností verze hry Sonic Adventure 2 pro platformu GameCube, ale lze jej hrát v samostatném singleplayeru. Vedle vychovávání malých a roztomilých Chao – jakási zajímavá obdoba Tamagotchi, si můžete (resp. musíte) střihnout i dvě relativně jednoduché, ale moc pěkné minihry. Jedná se o jakousi obdobu kámen-nůžky–papír a pak pexeso, což je vzato kolem a dokola vítaný nadrámec zdejšího plošinovkovitého snažení.

Závěrem recenze nelze nepřipomenout ani spoustu tajných lokací, které tady jsou k navštívení, kde ty zdaleka nejdůležitější představují přímo bonusové úrovně každého světa, v nichž nacházíte emeraldy - podle čehož se také dočkáte dvou různých příběhových konců.

Hledáte tedy něco svižného, příjemně hratelného, k čemu se můžete ještě několikrát poté vracet? Sonic Advance vám rozhodně splní všechna tato vaše neskromná přání; pro fanoušky Segy je to navíc zcela jistě krok na známou půdu, kde se jim bude hodně líbit!

Sonic Advance Sonic Advance

Sonic Advance
Výrobce/Distributor Sega/Infogrames
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2-4 hráči/ 1 cartridge
Verdikt: Rozhodně velmi povedené připomenutí starých časů s kupou dříve neviděných bonusů!
Hodnocení: 80%

Autor:




Nejčtenější

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Dota 2
Umělá inteligence porazila profíka v Dotě 2, ten další kolo vzdal

Bot vytvořený neziskovou organizací OpenAI, za níž stojí magnát Elon Musk, porazil na turnaji ve hře Dota 2 jednoho z nejlepších profesionálních hráčů.  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.