Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sony a Nintendo mají deset miliard problémů

aktualizováno 
Obě herní firmy chystají nové kapesní hračky, ale proti dotykovým zařízením od Apple to budou mít těžké. Trh přenosného hraní ovládá iPhone.

Ředitelka mobilní divize japonského Capcomu si nebrala servítky: "Ani kovaní ani příležitostní hráči už nemají zájem o kapesní herní konzole, ke štěstí jim stačí hry na smartphonech." Midori Yuasa svým výrokem rozhodně nepotěšila své kolegy, kteří vyvíjejí hry pro stávající i připravované kapesní hračky Nintenda a Sony.

Komentář šéfky mobilní divize Capcomu přišel nevhod i proto, že Sony i Nintendo během několika měsíců uvedou na trh novou generaci herních zařízení na cesty. Nintendo už oficiálně představilo Nintendo 3DS s cenou mezi 6 a 7 tisíci korunami. Sony má nástupce PlayStation Portable představit 27. ledna.

Apple iPad

Její tvrzení, že speciálně iPhone a iPod Touch jsou nejrozšířenější herní zařízení na cesty, má své opodstatnění.  Apple totiž minulý týden oznámil hned dvě čísla. Tím prvním je 160 milionů. Tolik zařízení s operačním systémem iOS Apple prodal do konce roku 2010. Největší podíl na této mase mají iPhony, iPody Touch tvoří podle dostupných údajů alespoň 30 procent všech prodaných zařízení s iOS.

Na vzestupu jsou i iPady, kterých se za uplynulý rok prodalo téměř 15 milionů. Dost na to, aby to negativně ovlivnilo prodeje notebooků. 160 milionů je navíc o kousek více než počet prodaných zařízení Nintendo DS a dvaapůlkrát více než počet prodaných kapesních konzolí Sony.

Ještě důležitější než počet iOS zařízení je ve vztahu ke hraní na cestách jiné číslo: 10 miliard. Tato číslovka vyjadřuje počet stažených aplikací z obchodu AppStore. Hranici deseti miliard stažených aplikací (počítají se i opakovaná stažení na jedno zařízení) překonala v sobotu 22. ledna Gail Davis z britského Kentu, která si stáhla hru Paper Glider.

Brzy si bude moci koupit plnou verzi stovek dalších her, protože Apple stažení desetimiliardté aplikace ocenil možností utratit na AppStore 10 tisíc dolarů. Vtipné na tom celém bylo, že výherkyně o výhře nevěděla. Apliakci si totiž stáhly její dcery. Když Gail volali z Apple, zavěsila, protože telefonát pokládala za nejapný žert.

Nintendo 3DS

Deset miliard stažení aplikací z AppStore je samo o sobě ohromné číslo. Prostým přepočtem vychází, že si každý majitel iOS zařízení stáhl více než 60 aplikací. Ještě zajímavější ale je, jak rychle počty stažených aplikací rostou. Dostat se na 5 miliard stažení trvalo AppStoru dva roky. Na dosažení hranice 10 miliard už stačilo pouhých šest měsíců. Stejně tak roste i počet aplikací. Před dvěma lety jich bylo k dispozici 15 tisíc, nyní je to 23× více.

A každý den přibývá jen do americké verze AppStore více než 600 nových aplikací. To je více, než kolik bylo v AppStore aplikací v den jeho spuštění 11. července 2008.

Z pohledu herního průmyslu je Apple AppStore spolu s iPhonem a iPadem revoluce, která změnila svět kapesního hraní. Největší změnou není ani tak dotykový displej, jako nástup velice levných a přitom graficky propracovaných her a ještě větší rozvoj alternativních metod placení: o místo na slunci se perou bezplatné varianty sponzorované reklamou a bezplatné verze s omezenou nabídkou funkcí, které čekají na odemčení.

Capcom vyjádřením ředitelky své mobilní divize ukazuje, že i když to chvíli trvalo, velké herní firmy nemohou iPhone, iPod Touch a iPad ignorovat. A čeká je spousta práce. Prosadit se mezi několika tisíci už dostupných titulů bude chtít nejen kvalitní hry, ale i velké investice do marketingu.

Otevřenější budoucnost
Silné postavení Apple jako majitele herní platformy má v podstatě jediný větší zádrhel: hry se na zařízeních bez tlačítek hůře ovládají. Nejnovější verze iPhone a iPodu Touch dokonce nabízejí dostatek výkonu, aby zvládly i hry s detailní 3D grafikou. Sony a Nintendo mohou s Apple bojovat různými způsoby, ale budou to mít těžké. Jednou z možností je odstranění bariér, které stojí mezi vývojáři a konzolemi: drahé a pro malé vývojové týmy těžko dostupné vývojové sady.

PSP GO

Nintendo v konkurenčním boji s novou generací své herní konzole sází hlavně na 3D displej bez brýlí. První reakce na kvalitu 3D zobrazení jsou pozitivní, ale je otázka, nakolik 3D hry dokáží potenciál trojrozměrného zobrazení využít. A hlavně, jak přinutí hráče zvyklé ze svých telefonů na hry zdarma nebo pětadvacet korun kupovat hry za několik stovek.

Nemluvě o tom, že Nintendo 3DS stojí stejně jako iPod Touch, za stejnou cenu jde i s úvazkem koupit iPhone nebo špičkový telefon s Androidem, i když Android se zatím jako herní platforma neprosadil. Hlavně proto, že jeho uživatelé nejsou ochotní tolik utrácet za aplikace.

Sony je na tom možná ještě hůře než Nintendo. Zatím chybí informace o jakékoliv výrazné nové funkci PlayStation Portable. Fanoušci mohou stále doufat, že PSP2 bude ve skutečnosti chytrý telefon, ale podle spekulací bude největší devizou PSP2 výkon srovnatelný s PlayStation 3.

To by ale znamenalo strategii velkých a drahých her místo hříček, které ovládly iPhone a hlavně těch 160 milionů majitelů iOS zařízení. Zajímavější než PSP2 tak možná bude bájný telefon Xperia Play, který by s trochou štěstí mohl zvládat alespoň hry z řady Mini, které jsou nyní dostupné na PlayStation 3 i PSP.

Autor:






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.