Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je fajn vědět, co Microsoft plánuje příští rok, říká šéf evropské Sony

  14:34aktualizováno  14:34
Stávající generace konzolí pro Sony může představovat vůbec nejúspěšnější řadu. PlayStation 4 totiž jde na odbyt rekordním tempem a má šanci stát se nejprodávanější konzolí všech dob. O herní divizi, virtuální realitě i snaze registrovat pojem Lets Play jsme mluvili s ředitelem evropské Sony Jimem Ryanem.

Propagační obrázek k technologii PlayStation VR | foto: Sony

Jeden z ředitelů Sony v minulosti prohlásil, že nechápe úspěch konzole PlayStation 4. Trvá to, nebo už dnes máte lepší představu?
Řekl bych, že se na úspěchu podílelo několik faktorů. Zkušenost s PlayStation 3 pro nás byla vcelku náročná a chyby jsme veřejně přiznali. Při plánování další generace jsme je měli na paměti a rozhodli se, že se jich vyvarujeme. Ať už to byla příliš vysoká cena, pozdní uvedení na trh, či obtížný vývoj pro danou konzoli, každou z nich jsme se snažili s PlayStation 4 napravit. Konzoli jsme vydali ve správný čas, na správných místech, s mnohem lepším designem a zařízení bylo spolehlivé.

Jim Ryan, ředitel Sony Computer Entertainment Europe

Jim Ryan, ředitel Sony Computer Entertainment Europe

Přístroj jsme tentokrát propagovali jako herní zařízení. U PS3 byla pozice na trhu trochu zmatená, ze začátku jsme se ho pokoušeli prodat jako zábavní platformu. U PS4 jsme každé rozhodnutí učinili s ohledem na hráče. Když máte takto jasnou vizi, šance na úspěch je mnohem větší.

Čím je podle vás způsoben rozdíl mezi odhady analytiků a skutečnými prodeji konzolí stávající generace? Původně se hovořilo o jejich konci.
Nikdy neposlouchejte analytiky. Lidé si stále cení zařízení určeného speciálně pro hraní. A rozvoj on-line zážitků i jejich sociální složku jsme tentokrát pojali odlišně. To řadu spotřebitelů motivovalo k přechodu od minulé generace k té stávající.

Co vnímáte jako to největší lákadlo konzolového hraní? Proč by lidé měli upřednostňovat konzole před mobilními telefony, které již vlastní?
Napadají mě dvě věci. Jednou je hraní na velikých obrazovkách, čímž se (konzole) zásadně liší od mobilních telefonů. A druhou věcí je sociální složka. Ta na mobilních zařízeních existuje také, ale není příliš komplexní.

Uncharted 4: Thief’s End
Uncharted 4: Thief’s End

Série Uncharted patří mezi exkluzivní přední značky, které si zahrajete jen s konzolí PlayStation.

PlayStation VR působí jako levný způsob, jak si vyzkoušet virtuální realitu. Mohl by v budoucnu sloužit i pro profesionální využití? Virtuální realita bude vhodná pro trénování lidí s nebezpečným povoláním, kde jsou chyby drahé, či životu nebezpečné.

Virtuální realitu tak potenciálně lze využít. Ale řekl bych, že by pro nás takové směřování připadalo v potaz až za nějaký čas. PlayStation je především o hraní a zábavě. Profesionálním využitím si nejsem úplně jistý.

Je možné, že se hry od Sony určené pro PlayStation VR objeví i na PC?
Cílem našich interních studií je kromě technologické demonstrace i odlišení se od konkurence. Neříkám, že na podporu PC u našich her nikdy nedojde, ale minimálně zkraje si to nedokážu představit.

Jak veliký rozdíl bude v grafice her na PS4 a na připravované konzoli PlayStation Neo?
Jen aby bylo jasno: PlayStation VR jsme navrhli pro PlayStation 4. Lidé předpokládají, že na virtuální realitu potřebujete zařízení Neo, které jsme ještě formálně ani neodhalili, ale tak to ale není.

Když tedy motivací není virtuální realita, proč v polovině cyklu připravujete novou konzoli?
Technologie procesorů se rozvíjejí velmi rychle a my jsme to vnímali jako příležitost, jak majitelům PS4 nabídnout luxusnější zážitek. Hry budou mezi oběma zařízeními naprosto kompatibilní.

PlayStation VR
PlayStation VR
PlayStation VR
PlayStation VR

PlayStation VR má být plnohodnotně funkční i s konzolí PlayStation 4.

Ale teoreticky jste to samé mohli udělat i v minulosti.

Zatím u modelu Neo neodhalujeme konkrétní specifikace, ale nabídneme s ním ten správný mix výkonu a ceny. To je možné dnes, ale nebylo to možné před pár lety.

Proč?
Technologie nebyly ve stavu, který by to umožňoval.

Tipoval bych, že okolnosti byly podobné a výkon by byl nižší. Mezigenerační konzoli jste mohli vyrobit i během éry PlayStationu 3.
Budete si muset počkat, co Neo nabídne. Je příliš brzy na to, abychom se o tom bavili.

Vnímáte ohlášení konzole Project Scorpio od Microsoftu jako výhodu? Můžete reagovat na to, co má v plánu konkurence.
Momentálně mě příliš netrápí, co vyjde na Vánoce 2017. To bude za osmnáct měsíců a my v mezičase prodáme obrovské množství PS4. Každý musí zvolit svou cestu a my respektujeme postup našich soupeřů. Ale ohlásit specifikace osmnáct měsíců před uvedením na trh... my raději počkáme, až budeme schopni ukázat, co konzole umí.

Řekl bych, že vám v prodejích PS4 pomohl větší výkon v porovnání s konkurencí. Máte v plánu to zopakovat?
Je zajímavé vědět, co naše konkurence plánuje v příštím roce.

PlayStation slaví 20 let
PlayStation 4 - 20th Anniversary edition

Sony oslavila 20. let od uvedení prvního PlayStation na trh. K dispozici proto byly tematické konzole PS4.

A budete na to reagovat?

Jen řeknu, že je zajímavé vědět, co plánují v příštím roce.

Takže bez odpovědi.
A co čekáte, že řeknu?

Doufal jsem v něco zásadního.
(oba se smějeme)

Změňme tedy téma. Směřujete k multiplatformnímu hraní. Kdy bude běžné propojení hráčů s Xboxem s lidmi majiteli PlayStation?
Je pravdou, že se platformy postupně otevírají, ale k propojení musí dojít inteligentním způsobem. Diskusím s vydavateli a vývojáři jsme nicméně vždy nakloněni.

Je možné, že se dočkáme standardu, díky kterému půjde propojit libovolnou hru na obou platformách?
S takovým scénářem vždy musíte být opatrní. U zážitků na PlayStationu totiž garantujeme určitou kvalitu. Jakmile platformu otevřeme, můžeme naše hráče vystavit nepatřičným vlivům. V úvodních fázích se proto chceme ujistit, že je to v případě zvolených her bezpečné.

Pokud tomu dobře rozumím, půjde tedy zpočátku spíše o jednotlivé hry.
Ano, s vydavateli se o tom bavíme v rámci konkrétních případů.

Po crossplatformním hraní volají například vývojáři Rocket League a Zaklínače 3.

Po crossplatformním hraní volají například vývojáři Rocket League a Zaklínače 3.

A jaká nebezpečí se s tím pojí?

PlayStation je pořád vcelku uzavřená platforma, musíme proto hráče bránit před nevhodným obsahem a nevhodnými zážitky. Příkladem je on-line hraní, u kterého věnujeme značné úsilí zabezpečení i kontrole prostředí. A když platformu otevřeme, můžeme o to přijít.

Není tedy pravděpodobné, že meziplatformní hraní bude v budoucnu běžné?
To bych netvrdil, ptal jste se na stávající situaci. Kdo ví, kam to bude směřovat. Konzole jsou jako platformy čím dál otevřenější. Ale nemám křišťálovou kouli, abych popisoval budoucnost.

Překvapila mě vaše snaha zaregistrovat si ochranou známku pro pojem Lets Play. Sony se staví do pozice společnosti, která dbá o zájem hráčů. A zároveň se snažíte přivlastnit si komunitní termín.
Lehce to lze vnímat jako snahu vydělat peníze, nebo s někým vymést podlahu. Ale žádost nám zamítli a to je fér, respektujeme to. Je to vcelku obecný pojem. My jsme se jen snažili tento termín propojit s naší značkou, která je koneckonců o hraní. Myslím si, že to byl legitimní krok, úřady to zamítly a my to nechali být.

Máte pocit, že to vůči hráčům bylo fér?
Vážně si nemyslím, že by to bylo něco zásadního.

Pojem není váš, abyste si ho nárokovali. A lidé by nemohli používat komunitní termín, který byl roky součástí jejich slovníku.
Jak jsem řekl, soustředíme se na hraní. Naše snaha zaregistrovat pojem byla rozumná a úřady ji zamítly.

Pojem Lets Play si v redakci asociujeme především s youtubery. Sony se ho však snažila zaregistrovat.

Pojem Lets Play si v redakci asociujeme především s youtubery. Sony se ho však snažila zaregistrovat.

Vraťme se k zařízení PS Neo. Vnímáte mezigenerační konzoli jako výjimku, nebo je to možný start nového trendu?

To nevím. Ani Neo, ani Project Scorpio zatím nejsou na trhu. Ale výrobci mobilů vydávají nové generace každý rok a to spotřebitele vede k očekávání, že se technologické cykly budou zkracovat. Myslím si proto, že trend pravděpodobně bude pokračovat, a vylepšení během generace je díky tomu velmi logickým krokem. Ale připomínám, že ty konzole ještě nevyšly.

Pojďme předpokládat, že vznikne PlayStation 5. Budou pro něj hry z předchozí generace kompatibilní?
To opravdu netuším. Ale v souvislosti s PS Neo máme jasno, že cokoliv, co vyjde v rámci generace, kompatibilní bude. A to je důležité. Nestane se totiž, že by někdo se zařízením z roku 2013 nemohl hrát titul vydaný v lednu 2017.

Všiml jsem si, že v rámci stávající generace konzolí vychází rekordní počet předělávek. Co vnímáte jako příčinu? Liší se zásadním způsobem hráčská základna PS4 od té na PS3?
Otázka zřejmě naznačuje, že pro PlayStation 4 nevychází dostatečné množství nového a originálního obsahu. A rozhodně souhlasím, že si vývojáři na tuto platformu zvykají déle, než jsme čekali. Je na místě prohlásit, že některá vydavatelství předělávkami vyplňují díru. Ale zároveň si myslím, že některé značky lidé neskutečně milují. A jejich převádění z jedné generace na druhou je naprosto legitimním rozhodnutím. Vydavatelé ve finále podnikají určité kroky jen v případě, že to lidé budou kupovat. A pokud zákazníci hry chtějí, je něco špatného na tom splnit jim přání?

Změnil byste něco na uvedení PS4 na trh?
Býval bych byl rád, kdybychom měli k dispozici mnohem větší počet kusů. Nedostatkem jste trpěli například u vás a já se kvůli tomu cítím nepříjemně. Hráči z České republiky dlouho nemohli PlayStation 4 sehnat.

Autor:







Sony PlayStation 4 500GBSony PlayStation 4 500GB

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.