Sovereign - první RTS budoucnosti

  • 3
Existuje mnoho realtimových strategií, v nichž si můžete zabojovat proti živým protihráčům. Není ale žádná, která by vám nabídla tento zážitek ve stejném stylu, jakým prezentují žánr RPG hry EverQuest nebo Ultima Online. To se ale již brzy zlepší. Tvůrci EverQuestu totiž připravují první opravdovou hru žánru MMORTS.

Sovereign Kdybychom sestavovali seznam her, jejichž vývoj se prodlužuje ze všech nejvíc, kromě evergreenů v podobě dlouho očekávaných pecek jako Warcraft 3 či Mafia by nesměla chybět strategie Sovereign od společností Verant a Sony. První informace o tomto titulu se objevily již roku 1999 a vydání bylo naplánováno na počátek roku 2001. Poté nastal nekonečný maratón oddalování. Stejně ale jako v případě dvou výše zmíněných her, i zde jsme ochotni si počkat nějaký ten měsíc navíc, protože vytváření něčeho jako Sovereign není nic jednoduchého. Ptáte se, čím je tento titul jedinečný? Jedná se totiž o první skutečnou MMORTS, tedy online strategii pro velké množství hráčů najednou. Pokud chcete namítnout, že takových jsou mraky, zamyslete se nejprve nad významem slova "MMORTS". Neznamená to, že se bitvy může utkat několik desítek hráčů a po skončení bitvy se zase odpojit, ale že boje mohou probíhat klidně i několik týdnů, že se proti sobě může postavit i několik stovek bojujících stran a že po jejich odpojení od serveru si bude svět žít dál svým vlatním životem, přičemž jednotky, které vám zbyly odminula, máte k dispozici i nyní. Zaujal vás koncept hry Sovereign? Pokud ano, tak čtěte dál. Tento titul má totiž v záloze ještě mnohá další příjemná překvapení.

Zpočátku se Sovereign velice podobal klasickým RTS - budovali jste si svou základnu, těžili jste suroviny, stavěli jednotky a s nimi pak vtrhli na bojiště či napadli nepřátelskou základnu. Tento koncept ale měl své slabiny - ačkoliv byla dána vaší základně jistá dávka autonomie, pokud byla napadena během vaší nepřítomnosti, byla jen pramalá naděje, že nebude zničena. Obslužný software se vás sice měl pokusit varovat posíláním faxů, e-mailů či zpráv na pager, ale i tak byla příliš vysoká pravděpodobnost, že pokaždé budete začínat se zničenou základnou. Nakonec tedy tvůrci myšlenku "volání o pomoc" opustili a Sovereign místo toho umístili základny do tzv. bezpečných zón. V nich se nemusíte bát žádného většího nebezpečí, pouze nějaké té špionáže či menšího případu sabotáže. V žádném případě to ale nebude nic, kvůli čemu by se vám zhroutil celý svět. V klidu se zde tedy budete moci věnovat vynalézání nových technologií, těžbě a stavbě nových jednotek, které v pravý čas přemístíte na bitevní pole.

Bitvy budou zpracovány poměrně tradičně, ale budou zde samozřejmě jistá omezení - jinak by vám nic nebránilo měsíc zbrojit a poté rozdrtit všechny nepřátele. Do boje budete moci poslat zhruba sto jednotek a hodně tedy záleží na volbě, které z poměrně bohatého rejstříku to budou. Hra sice nabídne omezenou možnost přivolání posil, ale ani ta nebude všemocná. Navíc zpět na základnu budete moci přemístit jen předem určené množství strojů, a tak se přivolání zbytečně velkých posil může šeredně vymstít. Možná se vám nyní zdá, že pouhá stovka bojujících jednotek je málo, ale uvědomte si, že na planetách představujících servery může být prakticky neomezený počet hráčů a jedné bitvy se jich bude moci zúčastnit až 500. To dává dohromady 50 000 jednotek - a to je již více než dostatečný počet pro to, aby zavládl naprostý chaos.

Samozřejmě, že tvůrci hry Sovereign nechtějí každému hráči vnucovat jen jeden styl hraní, ale doufají v co největši variabilitu. Zde je prostor pro manévrování mnohem menší než např. u online RPG, ale i tak je dostatečný. Na výběr při vytváření svého profilu budete mít z pěti vojenských a pěti civilních tradic - dohromady tedy bude 25 kombinací. Vojenské tradice jsou útočná, obranná, "plíživá" (český vhodný překlad slova "stealth" mě nenapadl), obléhací a nájezdná, civilní pak ekonomická, výzkumná, politická, výrobní a špionážní. Každá z tradic Sovereign má pochopitelně vliv nejen na vizáž vašich jednotek a základny, ale také přináší různé bonusy a postihy k jednotlivým činnostem a používaným jednotkám.

Výraznou změnou oproti předchozím verzím prošla také grafická stránka hry. Aby ne - v počátcích byla optimalizována pouze na grafické karty řady Voodoo, což je hluboko pod současným standardem. Ale nemusíme se ničeho bát, engine byl kompletně přepracován a nyní by měl dokonce podporovat veškeré výhody karet řady GeForce 3. Oproti předběžným předpokladům budou také veškeré činnosti spojené s výpočty a správou základny probíhat ne na vašem počítači, ale na centrálním serveru. Hra nebude mít ani off-line tutorial. Důvod je jasný - tvůrci tímto způsobem chtějí omezit cheatování na minimum.

Jistý posun nastal též v předpokládaném způsobu distribuce a placení za hraní. Nejdříve tvůrci chtěli poskytnout hru za nižší cenu a poté vybírat speciální poplatky, ale nakonec si to rozmysleli. Důvod je nasnadě - pokud budou provozovat kromě Sovereignu nadále i EverQuest a připravované hry Star Wars Galaxies a PlanetSide, těžko by donutili hráče, aby platili za tyto čtyři produkty zvlášť. Místo toho tedy připravují speciální tarif, kterým si zájemci předplatí za jednotnou (a hlavně nepříliš vysokou) cenu všechny čtyři tituly a je jen na nich, zda se budou věnovat jednomu, nebo všem.

Zbylo nám ještě místo pro pár závěrečných slov, a tak jich můžeme využít pro zveřejnění přepokládaného data vydání, kterým je polovina tohoto roku. A mohli bychom ještě připojit přání, aby se pracovníkům společností Sony a Verant splnily jejich předpoklady a aby se první opravdová online RTS dočkala takového úspěchu, jaký ji podle všeho náleží.


Témata: software, Warcraft