Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Space Empires IV – vesmír a moc

  12:00aktualizováno  15. února 2003 10:50
Vládnout části vesmíru, to zní dobře. Mít tak moc nad životy miliard lidí (a dalších živočichů). Jenže ono to není tak snadné. Znamená to kontrolovat celou flotilu lodí, usměrňovat vědce a ještě k tomu vytvářet návrhy lodí. Dvěma slovy – dokonalá strategie.

Space Empires IVPředstavte si obrovský, nekonečný, hluboký a neprobádaný vesmír plný hvězd, planet, mlhovin a skupin asteroidů. Uvažujte o těch miliardách galaxií, v nichž se nachází bilióny a bilióny hvězd, okolo nichž krouží kvadrilióny kvadriliónů planet. Jestliže máte najednou pocit, že jste malí, nanicovatí a naprosto přehlédnutelní, máte možnost se vyléčit, když budete hrát Space Empires IV. Díky této hře se stanete vládcem alespoň části vesmíru, a přestože váš kousek bude v rámci celého toho kolosu v podstatě zanedbatelný, za chvíli zjistíte, že starat se o něj není žádný med.

Pokud jde o komplexnost hry, dosahuje téměř stejných rozměrů jako sám kosmos. Pokud si někdo ze skalních stratégů vzpomene na desítky bezesných nocí, strávených u jednotlivých dílů a odnoží slavné Civilizace, pak může zase klidně zapomenout. Space Empires nabízí ještě víc. Vše ve hře je pod vaší kontrolou, počínaje vývojem nových technologií, přes navrhování vesmírných lodí a vojenských jednotek, až po vládu nad kolonizovanými planetami. Ale raději postupně, neboť u této hry je o čem psát.

Hru začínáte jako vládce jediné planety a vaše říše nedisponuje téměř ničím. Žádná loď, nové technologie je třeba teprve objevit. Postupným učením se novým technologiím se vám zpřístupní stavba nejrůznějších lodí, od malých fregat až po těžařské a kolonizační kolosy. Objevíte tajemství nových pohonů, účinných zbraňových systémů a technik pro zpracování nerostného bohatství planet. Vaším cílem je vybudovat mocnou a velkou říši se silnou ekonomikou. K tomu vám dopomůže objevování vesmíru, diplomacie, obchod a války s ostatními říšemi.

Space Empires IVDokud jste ještě na začátku, prohlédněte si alespoň zběžně Tutorial (úvod do hry). Ušetříte si tím plno nejasností a urychlíte zacvičení do hry. Samozřejmě, můžete zkoušet funkce jednotlivých ikonek na obrazovce (a že je jich hodně) metodou pokus omyl, ale i kdyby se vám to podařilo, ztratíte se nakonec v některém z desítek dalších oken, která se na vás během hraní budou otevírat. Jakmile se tedy alespoň zběžně zorientujete, můžete se pustit do hry. Nápověda je samozřejmě dostupná kdykoliv i během hraní.

Hrajeme
Jak tedy probíhá samotná hra? Galaxie se skládá z jednotlivých solárních systémů, spojených “prostorovými tunely”, takzvanými “warp points”. Při pohybu lodí mezi planetami a systémy závisí jejich rychlost na komponentech, z nichž jsou sestaveny. Pohyb v rámci systému se děje na ploše 13x13 polí. Některé systémy jsou prázdné, jiné obsahují černé díry, které mohou loď vtáhnout a zničit. Také prostorové tunely mohou být nestabilní a poškozovat lodě, které jimi cestují.

Ve hře narazíte na tři typy planet (skalnaté, ledové a plynné) a pět druhů atmosfér. Planeta, na které začínáte hru, ukáže, jaký typ planety a atmosféry je běžný pro vaši rasu. Pokud budete osidlovat jinou planetu, která se typem či atmosférou liší, budou muset vaši lidé žít v dómech. Toto opatření omezuje možnost výstavby na planetě, neboť lze postavit jen omezený počet budov (facilities). Během prvních tahů se většinou soustředíte na objevování a kolonizaci svého systému a následně expandujete do přilehlých částí vesmíru. Během této doby je ta pravá chvíle na horečné objevování nových technologií, které vám umožní postavit lepší lodě a v neposlední řadě je vybavit zbraněmi, protože na kontakt s cizinci je dobré být připraven. Z pozice síly se vždy lépe vyjednává. Pokud ovšem máte vybudovanou solidní říši Space Empires IVpodporovanou velmi silnou ekonomikou, dokážete pomocí dobře volených úplatků (oficiálně darů) a trošky té diplomacie pravé divy.

Celá ekonomika stojí na třech zdrojích, které se ve hře vyskytují. Jde o minerály (minerals), organické zdroje (organics) a radioaktivitu (radioaktives). Získáváte je díky budovám, stavěným na kolonizovaných planetách. Veškerou výstavbu pak platíte právě těmito přírodními zdroji. Je třeba stále sledovat stav těžby a výdajů, aby vaše říše nezbankrotovala. Vedle ekonomiky je třeba sledovat také spokojenost obyvatel, kteří v případě špatného zacházení mohou nepříjemně omezit sílu vašeho království svými rebeliemi.

Jak se vaše říše rozrůstá, drobností, které je třeba sledovat a řešit, stále přibývá. Protože i vládci jsou jen lidé, nemohou vše řešit sami. Proto máte ve hře Space Empires k ruce nejrůznější ministry, kteří se, pokud jim k tomu dáte mandát, mohou starat o tyto “maličkosti”. Tito ministři mohou být pouze lokální, nebo federální. Lokální se starají například o prosperitu planety, volí vybavení, které je třeba postavit atd. Federální ministři se pak mohou starat o záležitosti celé říše, jako je kolonizace, přesuny populace, výzkum a podobně. Například v době války se můžete soustředit pouze na strategii a taktiku boje, a zatímco se z vás stane velitel štábu, AI (umělá inteligence) v podobě vašich ministrů bude řídit chod říše.

Pokud dojde ke kontaktu se zástupci jiné civilizace, počítač na základě jejich charakteristik a dalších momentálních okolností rozhodne, jaká bude jejich reakce. Některé rasy inklinují k mírovému řešení, touží po obchodování a spolupráci. Naopak xenofobní šílenci se na vás vrhnou a nebudou se Space Empires IVdlouho ptát, jestli si válku skutečně přejete. Obchod, vyjednávání, výměna technologií a v neposlední řadě i špionáž, taková je hra v nejvyšší meziplanetární politice. Kdo dokáže dobře balancovat na špičce jehly, může vycházet s každým. Pokud to nejde, přichází na řadu válka. Tedy další stupeň diplomacie.

Boj
Strategické pohyby vašich lodí a flotil ve vesmíru jsou pouze jednou ze dvou částí války. Jakmile dojde ke kontaktu vaší flotily s nepřátelskou, přijde na řadu taktický boj. Ten se odehrává na hracím poli o rozměrech 60x60 polí. Pole vypadá různě v závislosti na poloze v sektoru, kde ke kontaktu došlo. Úvodní rozmístění sil má plně v rukou počítač, ale většinou platí, že napadený se nachází v centru plochy a útočník v některém z rohů. Hrací plocha je pevně uzavřená, takže jednotky nemohou z boje prchnout. Vzhledem k tomu, že je boj omezen na třicet kol, lze se zachránit zdržovací taktikou, ale není to lehké.

Lodě je možné ovládat jednotlivě, nebo je lze seskupit do formací, které se pohybují společně. K dispozici je velké množství zbraní. Čím více jste jich vynalezli, tím více jich máte (pokud jimi tedy osazujete své lodě). Nejrůznější projektilové, paprskové a raketové zbrojné systémy útočí na lodě, které odolávají pomocí svých štítů a pancéřovaní. Rakety mají většinou větší dostřel a umožňují tak ničit nepřítele dříve, než se k vám dostane na vzdálenost, kdy bude moci použít menší zbraně s kratším dostřelem. Ovšem pro použití velkých zbraní je třeba mít velké lodi, které se pomaleji pohybují. Jsou tedy nucené vlastnit také silnější pancíř a nejrůznější štíty. Stačí si vzpomenout na letecké souboje z druhé světové války. Prostě je třeba dobře vybalancovat složení svých letek, od malých stíhačů až po kolosy, nesoucí zkázonosné nukleární rakety.

Space Empires IVZbraně mají různé stupně poškození, od kanónů se silou 20-40 bodů, po rakety s účinností několik set bodů. Hlavně u projektilových zbraní se míra zásahu liší podle vzdálenosti útočníka od cíle. Ničení lodí je postupné. Nejprve mizí štíty, poté je likvidováno pancéřování a nakonec dochází k likvidaci jednotlivých komponent lodi. V takovém případě je náhodně voleno, která část byla právě zasažena. Jak jsou ničeny další a další motory, loď zpomaluje. Jakmile je zlikvidován poslední komponent lodi, je tato zničena.

Pokud se útočníkovi podaří přejít přes flotilu nepřítele, nic mu nebrání zaútočit na planetu. Ta může být chráněna vesmírnými stanicemi, pozemními zbraněmi a také vojskem. Útočník si může zvolit mezi totálním vybombardováním povrchu přímo z oběžné dráhy a výsadkem svých vojáků. Ve hře je třeba pozemní jednotky teprve vynalézt, neboť na začátku žádnou nevlastníte. To může v prvních fázích hry vést k vyvražďování dobytých planet, neboť si nemůžete dovolit výsadek, a tak pouze bombardujete. Obsazení planety je ovšem velmi přínosné. Neklesá počet populace, nejsou ničeny budovy a v neposlední řadě máte možnost od nepřítele získat některou technologii, která vám ještě chybí.

Pokud by vás boj nebavil, nebo jste se chtěli věnovat pouze jeho strategické části, stačí taktický boj vypnout. Detailní řešení boje je pak plně v rukou počítače.

Dobře odvedeno
Až na několik výjimek je třeba pochválit především umělou inteligenci (AI). Vaši ministři odvádějí dobrou práci a často vám tak umožní užít si zajímavé momenty vlády, aniž byste se museli obtěžovat kvůli drobnostem.

Space Empires IVTaké inteligence počítačem ovládaných civilizací je solidní. Například rozdíl mezi xenofobním berserkem, který bude bojovat až do totálního zničení, a slabých obchodníkem, který se vzdá po pár porážkách. Bohužel, i ve Space Empires se najdou momenty, které počítač prostě “nedomyslí”. Například civilizaci, se kterou máte mírovou dohodu, nenapadne požádat vás o pomoc, když je ničena silným nepřítelem. A to ani v momentě, kdy máte poblíž silnou flotilu. Ale ve většině případů je i diplomatická část odvedena velmi dobře.

Grafika a zvuk jsou u této hry vlastně podřadné. Proto se k nim oproti zvyklostem dostáváme až na samém závěru recenze. Přestože nejde o žádnou 3D uchvacující grafiku, dvourozměrná vyobrazení jsou povedená. Solární systémy plné nejrůznějších planet a mlhovin, realistické barvy vesmírných těles, to vše dobře dokresluje realističnost hry. Také lodě jsou velmi dobře vystižené, jako by autor přečetl snad všechna sci-fi díla, která se kdy objevila. I efekty v průběhu boje jsou zajímavé, od výstřelů zbraní po finální výbuch v momentě zničení lodi. Zvuk jen dokresluje celou atmosféru, stejně jako hudba, která sice neoslní, ale dobře zapadne do prostředí hry.

Velkou výhodou je téměř neomezený počet variant hry. Můžete se do ní pouštět stále znova a znova. Díky desítkám nastavení měnících velikost systémů, druhy planet a chování nepřátel bude hra vypadat pokaždé jinak. Také směr vašich výzkumů vás pokaždé zavede jinam. Strom technologií je obsáhlý, najdete v něm 500 různých oborů, díky nimž se dostanete k třem stům různých lodních komponent a staveb.

Space Empires IVMultiplayer lze hrát dvěma způsoby. Buď přímo po síti, kde lze ovládat i taktický boj, nebo přes e-mail. V takovém případě musíte po každém tahu odeslat soubor game masterovi, u nějž se sejdou takové složky od všech hráčů. Po vyhodnocení (které provede hra ve spolupráci s game masterem) je rozeslán soubor s vyhodnocením. Taková hra na dlouhé zimy.

Komplexní a skvělé
Space Empires IV je výborná a velmi složitá strategická hra. Pokud snad nutně potřebujete hodně akce, kterou přinášejí real-timové strategie, můžete na SE4 klidně zapomenout. Síla této hry je totiž někde úplně jinde. V komplexním přístupu k ovládání říše. Staráte se o drobnosti všedního života, můžete zasahovat do běhu dějin na jednotlivých planetách a přitom máte v rukou také osud nemalé části vesmíru. Přidejte si práci na designu každé lodi, neuvěřitelný počet kombinací, které znamenají pokaždé jinou loď, a dostanete hru, která vás zabaví třeba na několik let. Pokud Space Empires propadnete, můžete se probrat až v době, kdy se vám schopnost ovládat vesmírnou flotilu bude hodit v reálném životě.

Space Empires IV
Výrobce: Malfador Machinations
Distributor: Shrapnel Games
Minimální konfigurace: Pentium 100, 32 MB RAM, Win 95, 100 MB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 200, 180 MB HDD
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Výborně promyšlená a komplexní strategická hra, u které můžete vydržet opravdu hodně dlouho.
Hodnocení: 80%

Autor:




Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Další z rubriky

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.