Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Space Marine je krvavá symfonie a hráč umělec se zbraní. Recenze

aktualizováno 
Vývojářská mantra Space Marine tvrdí, že nejlepší obranou je útok a celá hra se skutečně nese v tomto duchu. Titul totiž žádný jiný způsob obrany nenabízí, a hráčům se tak do rukou dostává uspokojivě brutální řež, která zachycuje špinavé industriální prostředí Warhammeru 40 000. Téměř každá herní lokace tu končí zatopená krví.
70

Warhammer 40,000: Space Marine

Platforma: Xbox360
Výrobce: Relic Entertainment

  • brutalita a svižnost akce
  • industrální prostředí Warhammeru
  • výborná síťová hra
  • přijatelné nároky na výkon PC
  • ke konci lehce stereotypní
  • malý počet bossů
  • nevyužitý potenciál v soubojích na blízko

Space Marine je povedená hra, která však nijak nevybočuje z řady. Zdá se však, že takové ambice titul nikdy neměl a úspěšně tak plní svůj cíl. Pobaví, ale jen těžko nadchne.

Herní karta

Warhammer 40,000: Space Marine

Warhammer 40 000: Space Marine je titul, který si na nic nehraje, netváří se jako přelomová hra a přináší zábavný mix herních mechanik. Kampaň pro jednoho hráče je obstojná a síťová hra povedená.

Hra navíc chytře pracuje s poměrně obyčejnou grafikou a skvělé efekty akci dodávají šmrnc. Optimalizace pro konzole pak znamená přijatelné nároky na výkon hráčova stroje a konzolový typ hry v tomto případě potěší i na PC.

Inspirace je zjevná

Space Marine je pro studio Relic Entertainment krokem do neznáma. Nikoliv však kvůli světu Warhammeru 40 000, který již přiblížilo v strategické sérii Dawn of War, nýbrž kvůli absenci zkušeností s žánrem akčních her. Relic se totiž tradičně zaměřoval právě na strategie a nabídl světu kritikou ověnčené hry Homeworld a Company of Heroes.

Warhammer 40 000: Space Marine

Tento titul však hráče přesouvá z pozice vojenského velitele do kůže vesmírného mariňáka, jenž během devíti hodin sólo hry čelí tisícům nepřátel a hrstce bossů. Hra jen těžko zapře inspiraci v Gears of War, zapomíná však na systém krytí a nabízí svou vlastní sympatickou dynamiku.

Nejsilnější stránkou hry je totiž boj na blízko, ve kterém lze standardní útok kombinovat s různými formami omračování a popravování nepřátel. Konkrétní typ útoku závisí na zvolené kombinaci tlačítek. Například jedno máchnutí šavlí či kladivem, v kombinaci se správnou klávesou, nakopne a omráčí nepřátele v dosahu.

Typů omráčení je ve hře několik, podstatné je však zejména následné popravování nepřátel, které lze na omráčení navázat. To totiž hráčovi doplňuje život, a v napjatých situacích ho tak nejednou zachrání před smrtí.

Warhammer 40 000: Space Marine

Téměř správná herní doba

Ačkoliv je boj na blízko po několik hodin skvělou zábavou a mohl být ohniskem celé hry, útoky sestávají jen z několika kombinací. Některé nápady přitom hráči na tváři vykouzlí úsměv a naznačují nevyužitý herní potenciál.

Mezi ně se řadí například raketový batoh, který umožňuje vzlétnout do vzduchu, zvolit místo dopadu a za pomoci trysek pak téměř okamžitě zaútočit na zvolené místo. Nepřátelé pak jen létají vzduchem.

Takových zpestření však ve hře není dostatek a ke konci již akce působí jako zbytečně ředěná kaše. Stačilo by přitom jen několik dodatečných rozptýlení, či kratší herní doba, a titul by se bez stereotypu obešel. Místo toho však nabízí palné zbraně, které jsou v řadě situací jednoznačně silnější. Boj s nimi je ale bohužel méně nápaditý.

Warhammer 40 000: Space Marine

Všechny útoky nabíjejí "teploměr vzteku", kterým lze po jeho naplnění aktivovat speciální bojový mód. V tom se hráčovi doplňuje život a útoky na blízko jsou výrazně silnější.

Během tohoto běsnění je také možné zpomalit čas a v klidu mířit na nepřátele, kteří se téměř nehýbají. Hráč však v libovolné variantě speciálního módu vydrží jen několik vteřin a teploměr pak musí prostřednictvím soubojů opět nabíjet.

Celý arzenál nabízí zbraně, které jsou vhodné pro specifické situace. Například variace odstřelovacích pušek jsou naprosto klíčové pro likvidaci orků s raketometem. Rakety totiž hráči uštědřují nezanedbatelné poškození a větší počet nepřátel tak mariňáka popraví zhruba během dvou vteřin.

Jádro akce je tedy poměrně pestré. Utkáte se s horami slabých nepřátel, kteří útočí jen na blízko. Popravíte řadu kulometčíků a raketometčíků, ale postavíte se i silnějším monstrům s různými speciálními schopnostmi.

Warhammer 40 000: Space Marine

Symbióza grafiky a akce

Hře významně pomáhá její vizuální stránka. Na první pohled sice ničím neokouzlí, za chodu ze sebe však ždímá maximum. Výborně funguje svižnost akce v kombinaci s počtem nepřátel a čirým násilím, které z titulu sálá.

Nepřátelé vybuchují v oblacích krve a hlavní hrdina je stylově popravuje. Každá potvora má vlastní sadu animací smrti, a mariňák tak jedné rozšlápne hlavu, jiné vytrhne štít a zarazí ho do břicha a další skupinku nepřátel rozpáře jedním ladným švihem sekerou.

Je to krvavá symfonie doprovázená propracovanými efekty. Od sekery při zásahu odlétají jiskry, útoky na blízko zvýrazňuje modrá linka a krev nepřátel se často rozptyluje na jemné kapky, které se ladně snášejí k zemi. Právě kombinace brutality a dechberoucích efektů pomáhá přikovat do židle u jinak lehce nadprůměrné akce.

Warhammer 40 000: Space Marine

Kde naopak titul ztrácí jsou souboje s bossy, kterých je ve hře jen několik a mohly ji skvěle zpestřit. Bossové samotní jsou propracovaní, představují určitou výzvu a pobaví.

Síťová hra potěší

Důležitou součástí Space Marine je i síťová hra. Ta se nese v moderním duchu, a hráč tak může získávat úrovně. Součástí jsou i výzvy, výhody (perky) či odemykání možností pro vizuální úpravu postavy.

Výzvou je například zabít určitý počet protivníků s konkrétní zbraní. Její úspěšné splnění hráče odmění zkušenostmi a v některých případech také odemkne novou funkci či dovednost.

Titul hráčům umožňuje přizpůsobit postavy svému hernímu stylu. Hráč si tak může vybírat zbraně a aktivní perky, které využívá. Perky mohou být aktivní celkem dva a různě upravují či vylepšují dovednosti mariňáka. Díky jednomu ze základních perků například trysky u raketového batohu poškodí nepřátele v okolí vzletu.

Warhammer 40 000: Space Marine

V síťové hře je možné si vzhled mariňáka přizpůsobit

Akce ve hře více hráčů je povedená. Úspěšně totiž odbočuje od klišé současných stříleček. Díky různorodé dynamice zbraní a možnostem přizpůsobení hra nabízí celou řadu herních stylů. Na bitevním poli tak potkáte mariňáky, kteří se specializují v boji na blízko, ale i odstřelovače, kulometčíky či cokoliv na pomezí.

Je to dobrý standard

Space Marine je povedená hra, která však nijak nevybočuje z řady. Zdá se však, že takové ambice titul nikdy neměl a úspěšně tak plní svůj cíl. Pobaví, ale jen těžko nadchne. Ovládání je navíc bezproblémové a nálepka "nepovedená konzolová předělávka" tak může pro tentokrát zůstat v šuplíku.

Sólo hru je možné hodnotit jako slušný průměr. Pořízení hry kvůli kampani pro jednoho hráče však lze asi jen těžko doporučit. Síťová hra je ale výtečná a svým pojetím vyčnívá nad současný průměr. Připomíná svižné arénové střílečky z počátku tisíciletí, které dnes již téměř nevznikají.

Pokud rádi hrajete s lidmi, koupě titulu rozhodně stojí za úvahu. Pakliže vás lákají jak síťová tak i sólo složka hry, můžeme Space Marine doporučit. Vývoj druhého dílu ostatně není vyloučený, vývojáři by však pro úspěch museli nabídnout značnou dávku inovací. Inu, nechme se překvapit.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 299 čtenářů



Nejčtenější

GWENT: The Witcher Card Game | Cinematic Trailer
Zaklínačova karetní hra Gwent se otevírá veřejnosti

Původně jen minihra ze třetího Zaklínače to dotáhla na samostatný titul. Ode dneška se může do bety karetního Gwentu přihlásit každý, kdo o to projeví zájem.   celý článek

New 2DS XL
Nová konzole New 2DS XL láká na kompaktnost a výrazně nižší cenu

Připravovaný nový model handheldu 3DS postrádá nepříliš využívané stereoskopické 3D, je však lehčí, kompaktnější a cena šla také výrazně dolů. Vyzkoušeli jsme...  celý článek

Batman
Zaklínač, Vetřelec, Indy. Nejlepší hry s licencemi známých značek

Hra se slavnou licencí často spoléhá na to, že díky slavnému jménu jí fanoušci odpustí chyby. Ale nebývá to pravidlem. V prvním ze dvou plánovaných článků...  celý článek

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5
Chytrá auta se učí řídit v Grand Theft Auto 5

Vědci, snažící se vyvinout inteligentní auta, která by se dopravou pohybovala samostatně, využívají pro „učení“ umělé inteligence počítačovou hru Grand Theft...  celý článek

Blasphemous
Brutální plošinovka Blasphemous uspěla na Kickstarteru hned první den

Syrová a notně krvavá plošinovka Blasphemous dosáhla požadované částky na Kickstarteru během prvního dne. Je libo Dark Souls ve 2D?  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Journey to Un’Goro
RECENZE: Hearthstone: Journey to Un’Goro je plný nových nápadů i nudy

Karetní expanze Hearthstone: Journey to Un’Goro přidává zajímavé herní mechanismy, ale i prvky z minula, které bychom oželeli.   celý článek

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

The Keep
RECENZE: Český The Keep je vydařený dungeon ze staré školy. A nestojí moc

Čekání se vyplatilo. Po třech letech vyšla upravená a vylepšená PC verze krokovacího dungeonu The Keep. A hraje se jedna báseň.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.