O tom, že Chris Taylor není žádné ořezávátko, jsme se v poslední době mohli přesvědčit už několikrát. Tento showmanskými manýry oplývající vývojář se do paměti spousty hráčů zapsal již roku 1997, kdy stvořil jednu z nejoceňovanějších strategií té doby. Poté se jal podobným způsobem potěšit RPG hráče, a to sérií Diablo klonů Dungeon Siege. Svůj vzor nicméně nepřekonal – i tak si ale zatím dvoudílná sága našla široké publikum. Následoval duchovní pokračovatel odkazu Total Anihilation s názvem Supreme Commander. Je evidentní, že Taylor pracuje v jakémsi cyklu, protože na letošní E3 ohlásil návrat k RPG. Jak jsme u tohoto vývojáře zvyklí, nebude Space Siege obyčejnou hrou, ačkoliv by tak na první pohled mohlo působit.
Ocitneme se na palubě mezihvězdného křižníku Armstrong, kterému se jako jedinému podařilo z právě vybuchující planety odvést několik tisíc lidí za lepším příštím a především zachováním lidského rodu.
22. století: lidstvo se vydává vstříc hvězdám. Osidluje jednu planetu za druhou a mocipáni si chrochtají blahem. Taktikou nezažranosti se dostanou až do sféry vlivu rasy Karaků, hodně zlých mimozemšťanů. Ti nejenže lidem zničí veškeré jejich kolonie, ale když už jsou v ráži, rozhodnou se potřít i život na samotné matičce Zemi. Ocitneme se na palubě mezihvězdného křižníku Armstrong, kterému se jako jedinému podařilo z právě vybuchující planety odvést několik tisíc lidí za lepším příštím a především zachováním lidského rodu. Ještě než se křižníku podaří zmizet v hyperprostoru, vyšlou alieni na jeho palubu několik zárodečných kapslí, kteří se postarají o novou zábavu. Lidstvo bude muset svést boj o přežití již na palubě Armstrongu. Karakové se sice zpočátku zdají být v oslabení, takže se nebezpečí podcení, což se později ve světle jejich regeneračních a rozmnožovacích schopností ukáže jako bezmála tragické rozhodnutí.Space Siege je svým způsobem pokračováním Dungeon Siege 2, ovšem namísto ohraného fantasy prostředí se angažmá dočká sci-fi setting, umožňující přeci jen větší hrátky s variabilitou. Stále však jde o akční RPG, které budeme hrát především z pohledu ptačí perspektivy, ale vzhledem k šikovné kameře se klidně dostaneme za záda hrdiny. Hlavní náplní tak bude drcení jednoho protivníka za druhým, přičemž cestu by mělo zpestřovat tradiční hledání lepších a lepších předmětů a také neustálé vylepšování hrdiny. Tím je obyčejný bezpečnostní technik Seth Walker se sklony k robotice. Stojí za to zmínit, že proti monstrům nastoupí osamocen. To je ostatně další významný rozdíl oproti Dungeon Siege, kde se do jisté míry stavělo na partičce – mnozí hráči však právě to uváděli jako důvod skutečnosti, že se hře nedaří nastolit tu pravou diablovskou horečku.
K tomu je plechový kamarád vylepšovatelný, čímž v průběhu hry roste jak vizuálně, tak kvalitativně.
Tvrzení, že budete úplně samotincí, však také není úplně pravdivé. Jednoho pomocníka dostanete každopádně. Hrdina si brzy na začátku hry postaví robůtka, který ho bude všude následovat. Šikovné mašince můžete zadávat jednoduché příkazy, jako „čekej tady“ nebo „kryj mě“. K tomu je plechový kamarád vylepšovatelný, čímž v průběhu hry roste jak vizuálně, tak kvalitativně. Můžete ho buď vybavit až po zuby a udělat z něj smrtícího zabijáka, nebo ho koncipujete spíše coby průzkumníka schopného klást pasti.Vylepšování podléhá pochopitelně i vaše postava. Vedle postupu v klasických vlastnostech a schopnostech stojí v centru dění především kybernetické upgrady, to znamená výrazně lepší ruce, oči nohy atd. Čím více jich implementuje, tím silnější a odolnější bude hrdina, čímž klesá obtížností stupeň (ten by ale měl být mnohem lépe vyvážen než v příliš jednoduchém Dungeon Siege). Celá věci má ale velkou nevýhodu: Seth Walker se kybernetickými vylepšení stále více odchyluje od své lidské podstaty. To bude symbolizováno prostřednictvím ukazatele „člověčenství“. Čím ten bude vyšší, tím více se změní osobnost Walkera. Na to samozřejmě budou adekvátně reagovat i složky zdejšího světa, tedy především nehratelné charaktery. Ty s ním budou jednat chladněji. Odlišným způsobem se pak vyvine i příběh. Budete se tak stále muset rozhodovat, kolik chcete obětovat na oltář záchrany lidstva. Podle našeho názoru jde jednoznačně o zajímavé ozvláštnění v RPG tradičního boje dobra a zla.
Space Siege přijde i s propracovaným multiplayerem, který bude stavět především na kooperativním systému. V tomto případě však nepůjde o příběhovou kampaň, ale o speciální mise. Ty bude možné upravit podle vlastních představ prostřednictvím mnoha proměnných podmínek. Každá z misí by přitom měla trvat zhruba půl hodiny, takže se můžeme těšit na instantní zábavu – spíše rychlovky nežli epické dobrodružství. Většina levelů počítá se čtyřmi hráči, některé však mají být až pro osm či dokonce dvanáct lidí. Gas Powered Games navíc chtějí, aby i hráči bez namakaných postav mohli pohodlně hrát s mnohem vyspělejšími charaktery.
Budete se tak stále muset rozhodovat, kolik chcete obětovat na oltář záchrany lidstva.
Poněkud rozporuplně zatím z obrázků působí grafické zpracování. Úrovně se nezdají být příliš nápadité a některé z postav vypadají spíše legračně než seriózně. Je však třeba říci, že se Space Siege nachází v rané fázi vývoje – zhruba ve 40%. Měli bychom se tak dočkat i vizuálního zlepšení. A pokud to se povede, mohli bychom tu mít výborné akční RPG, netradičně ze sci-fi prostředí a se zajímavými prvky. Vylepšovatelný robot a kyberpunkové upgrady se jistě postarají o zajímavý průběh hry.