SpaceWorld - horké novinky o GameCube

  • 3
GameCube. Asi není třeba tuto konzoli nové generace od firmy Nintendo dvakrát představovat. Papírově velice výkonný stroj, který má nabízet vše, po čem hráč touží. A na každoročně pořádané výstavě Nintendo Space World jsme se mohli dozvědět některé další skutečnosti o budoucnosti tohoto hardwaru. Stranou pozornosti tentokrát zůstal handheld GameBoy Advance, ale nebojte, brzy mu to vynahradíme.

Začala všeobecně velice očekávaná akce Space World, na níž Nintendo představilo svůj pokrok v souvislosti s očekávaným vydáním konzole GameCube a některých klíčových her. Hned zkraje si dovolme jednu důležitou poznámku. Nepříjemnou zprávou pro Západ je zdržení vypuštění této konzole na americký trh. Takže je tady znovu to, čeho jsme se všichni tolik báli. Už v případě N64 mělo Nintendo značné resty, kdy něco slíbilo, ale s datem se pak neustále posouvalo. Tentokráte to není tak dramatické (zatím), namísto plánovaného launche 5.listopadu se termín pro Severní Ameriku posouvá k 18.listopadu - pročež se tak Xbox (navzdory některým výrobním problémům) dostane na americký trh dříve! Datum vydání GameCube pro Japonsko zůstává nezměněno (14. září), ale oznámení o přesném vypuštění na evropský trh jsme se zatím nedočkali (někdy v prvním čtvrtletí 2002). Připomenu tedy alespoň cenu konzole – $199, a cenu jednotlivých her, která má být v rozmezí $45 - $55 (Japonsko), resp. $49.95 (Amerika), přičemž též Xbox chce se svým softwarem dodržet limit $49.99. Jenom pro srovnání, současná cena konzole PS2 je $299.99 a nové tituly jsou téměř jednotně v relaci $49.99. Do Ameriky má do konce roku dorazit 17 her pro GameCube a několik barevně odlišených typů této platformy, což je rozhodně příjemné designové zpestření! Mezi žádanými projekty pro tento rok (Amerika) chybí NBA Courtside 2002 a Star Fox Adventures, kteří se dočkají své premiéry až v prvním čtvrtletí roku příštího. Ze strany first-party vývojářského domu se ještě letos dočkáme Luigi's Mansion, Wave Race: Blue Storm, Animal Forest, Pikmin, Eternal Darkness a Super Smash Brothers Melee.

Propojení mezi GameCube a GBA Barevná provedení GameCube Bezdrátový ovladač Wavebird

Na příkladě titulu Animal Forest Nintendo dokumentuje, kterak má vypadat propojení mezi GameBoy Advance a GameCube. Data z Animal Forest (pro GC) půjdou „stáhnout“ do GBA jakožto speciálního příslušenství, na jehož displeji lze upravit některé prvky (obleky pro postavy, textury) a po této činnosti lze změny nahrát nazpět do hry. Další zajímavostí je hra Kuro Kuro Kirby (pokračování Kirby Tilt and Tumble pro GBC), jíž budete moci hrát na GBA a v případě připojení ke GameCube pak budete se svou postavičkou-kuličkou procházet 3D světem na velké TV obrazovce. GBA pak slouží jako speciální ovladač, kdy se jeho NAKLÁNĚNÍM postavička KOULÍ na tu či onu stranu. Miyamoto dále ukázal pěkný prvek, když Kirby sklouzl z okraje platformy a tu se ocitl z velké obrazovky na displeji GBA, z něhož mohl zase vyskočit zpátky na TV. Padla dokonce zmínka o vlastním „programování“ na GBA cartridge - tvoření miniher apod. – což však nebylo dále ozřejmeno, kterak by to mělo fungovat.
Ještě je nutno připomenout, že spojení mezi GC a GBA doznalo jistých změn, kdy je propojovací kabel jdoucí do konektoru GBA znatelně vylepšen o specifický kryt. Nintendo dále předvedlo svůj bezdrátový ovladač Wavebird s bateriovým napájením a přídavnými tlačítkovými funkcemi, jejichž smysl a účel je zatím utajen.

Legendární tvůrce herního světa ve službách Nintenda – Shigeru Miyamoto dále ohlásil, že veřejností toužebně očekávané projekty jako je nový Mario a Zelda se objeví na GameCube až v příštím roce. Obě gamesy tu byly předvedeny v akci, takže nebude od věci na chvíli zpomalit. Mario je totiž jedním slovem znovu úžasný (tak dobře, dvěma slovy), znovu se nadějete rozsáhlého herního světa, v němž se bude vaše hlavní postava pohybovat, a míra detailů je skutečně impresivní. Namísto fantasy scenérií jsme se nyní ocitli ve velice propracované městské lokaci, v níž Mario prováděl řadu svých jedinečných akrobatických kousků. Opravdu, Mario Sunshine vypadá podobně jako jeho předchůdce – - mimořádně slibně.

Mario Sunshine Mario Sunshine Mario Sunshine

Zato v případě Zeldy mne čekalo tak trochu zklamání. Třebaže herní mechanismy slibují znovu jedinečné fantasy dobrodružství se staronovými a nyní značně vylepšenými prvky (př. stealth), pohled do očí cartoonovského Linka ve mně vyvolal jistou deziluzi. Kam se poděla ta vynikající grafická podoba, jíž měl Link v souboji s Ganondorfem při příležitosti uveřejnění prvních informací ohledně tohoto titulu na GameCube? Miyamoto tu vysvětluje, že se koncepčně vydali jiným směrem – osobně nemám nic proti animovaným postavičkám, takový Paper Mario pro N64 či Jet Set Radio vypadají báječně, ale styl, jakým je ani ne tak nová Zelda, jako spíše její hlavní postava prezentovaná, mi je v současné chvíli trochu cizí a jsem zvědav, jaké budou ohlasy.

Zelda Zelda původně představená Zelda

Nicméně zpět k Mariovi. Časy se mění a GameCube je tak první platformou fy Nintendo, kde tento oblíbený maskot absentuje u japonského launche. Tradici tak musí zachránit Super Smash Brothers Melee, unikátní bojovka, představující všechny známé "firemní" postavy - nově byl ohlášen i král zlodějů Ganondorf (ze Zeldy).

Ze third-party titulů tady máme kupu zajímavých kousků. Rozhodně sem můžeme zařadit , který je sice primárně vyvíjen pro PS2, ale jeho multiplatformové vydání zasáhne také Xbox a GameCube.
Jak již bylo dříve naznačeno, velkolepé plány Segy se zohledněním podpory GameCube dostaly nový rozměr poté, co jejich in-house vývojářská společnost Sonic Team potvrdila své ambice konvertovat pro tento hardware 3D plošinovku Phantasy Star Online, Super Monkey Ball, Virtua Striker 3.
Od From Software, kteří také plánují vydat kartové akční RPG Rune, přibyla do nabídky další hra – akční RPG Goldstar Mountain. Ústředním motivem bude chov rozličné zvířeny, jíž poté máte nasazovat po vzoru Pokémonů do bitev. Ještě k Rune. Příběh se točí okolo pěti království, jež sužuje záhadná černá mlhovina. Hlavní postava pak putuje rozsáhlým územím a hledá karty obsahující legendární bytosti, s jejichž pomocí může vyřešit tuto záhadu a zachránit pomalu umírající svět. Soubojový systém vychází z možností vyvolávání kreatur ze 100 dostupných karet, přičemž v tomto ohledu hráči jistě ocení režim Versus.

Madden NFL 2002 Virtua Striker 3 Bomberman Generation

Hudson Soft. je připraven vydat dalšího Bombermana, prozatím nazvaného Bomberman Generation. Jedná se o plně 3D akční hru, která má svým rozsahem překračovat dosud známý rámec Bombermanů. Na vašem questu v pěti různých světech, každý se sestává ze 16 lokací, budete hledat skryté postavy, přičemž po nalezení každé z nich získáte novou dovednost, s níž budete moci pokračovat dále. V rozličných minihrách pak budete pro své bomby potřebovat najít základní suroviny, přičemž kombinací čtyř elementů (voda, led, vítr a světlo) se můžete nadít rozličného typu bomb, což přidá této hře na žádaném strategickém významu. Samozřejmě nebude chybět multiplayer, v Battle módu bude něco nových podmínek pro vítězství v akci, jíž se mohou zúčastnit čtyři hráči naráz.
Vedle již shora avizovaného fotbalu v podobě Virtua Striker 3 se tu vcelku pochopitelně nadějeme také konkurence ze strany EA, kteří připravují svou . Podle slov zúčastněných vypadá tato FIFA lépe než její alternativa připravovaná na PS2, má mít ostřejší grafické zpracování a detailnější modely hráčů.
Z dalších očekávaných projektů nelze nezmínit first person střílečku Metroid Prime, báječně vyhlížející Rogue Squadron II, bojovku Soul Calibur 2, závodní skútry Wave Race: Blue Storm či Resident Evil Zero a samozřejmě pokračování legendární first person střílečky Perfect Dark – posledně dva zmiňovaní však nebyli vůbec představeni a o jejich podobě se zatím můžeme jen dohadovat.

Fifa 2002 Metroid Prime Soul Calibur 2

Možným zklamáním byla neúčast Pokémonů (další Pokémon je však ve stádiu vývoje a informace budou uveřejněny zkraje příštího roku) a zejména nějaké bližší ozřejmení avizované online podpory konzole. Nintendo je poněkud skeptické ohledně online hraní. Samotný Miyamoto v tomto směru prohlásil, že ačkoliv je on sám nakloněn online možnostem, současný či brzy očekávaný boom tohoto typu her vidí spíše jako vedlejší produkt toho, že je spousta lidí na mrtvém bodě a ve hrách chybí nějaký nový směr či koncepce. Nicméně Nintendo při této příležitosti ohlásilo vlastní online projekty jako Marionette a 100 Marios.

Zajímavostí budiž absence SquareSoftu jako možné a hlavně silné third-party vývojářské společnosti, která sice už projevila značný zájem o vyvíjení her pro GameCube, ale ze strany Yamauchiho přišlo vzápětí odmítnutí, jež tak trochu řadu lidí ohromilo (že by vzdorovitá reakce na fakt, že Square opustilo N64 a dalo přednost PSX?). A možná také proto se na otázky typu Square a GameCube přítomným novinářům dostalo jen strohé odpovědi: „No comment“. Filozofií Nintenda je stále zejména first-party podpora a u third-party pak silné zaměření spíše na kvalitu než na kvantitu. Prvotní herní nabídka má tak být z 80% tvořena díky přispění samotného Nintenda, nicméně tento stav se později trochu srovná, očekávaný poměr je 60:40 (hry od first party vývojářů: third party). Osobně jsem velice zvědav, kterak Nintendo naloží se svým sebevědomým prohlášením: hlavně kvalita a nikoli kvantita. Na N64 je totiž celkem pestrá řádka her, které mají ke kvalitnímu softwaru na míle daleko a ona „Seal of Quality“ se v tomto případě vcelku úspěšně minula účinkem. Také doufám, že se Nintendu podaří zalepit ty obrovské žánrové mezery, jež na N64 byly, kdy např. v oblasti strategií nebylo kam sáhnout a pro výčet kvalitních RPG her člověku stačily prsty na jedné ruce, a to ještě předtím mohl dělat na pile. Stovka RPG her na PSX je tak v naprostém kontrastu s výběrem na N64 a jakkoliv jsou obě Zeldy pro N64 naprosto super záležitostí, kdyby měla pro RPG hráče nastat nějaká radikální volba – buď N64 či PSX, málokdo by tu zvolil Nintendo. Takže doufejme, že se pan Yamauchi a spol. v tomto ohledu pochlapí, a když už nechce do kruhu vyvolených přijmout SquareSoft, že alespoň dokáže najít na tomto poli někoho, kdo mu zastane tolik práce, co svedl samotný Squaresoft pro PSX.

Každopádně Space World ještě nekončí, takže v průběhu příštího týdne přineseme nějaké ucelenější zpravodajství a detailnější pohled na GameCube, herní kostku nejenom pro fanoušky Nintenda.


Témata: software, Xbox, Zelda