Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Speciální jednotky - hry vs. realita

  12:00aktualizováno  22. dubna 10:42
Možná vás při hraní taktických akčních her napadlo, nakolik se střílení a taktika na obrazovce monitoru blíží realitě. Lze vůbec porovnávat? Zeptali jsme se proto bývalého člena speciálních jednotek, který hry a skutečnost porovnává...

Rainbow Six 3: Raven Shield Možná vás při hraní taktických akčních her napadlo, nakolik se střílení a taktika na obrazovce monitoru blíží realitě. Zeptali jsme se proto bývalého člena speciálních jednotek, který hry a skutečnost porovnává, přičemž přibližuje fungování a výcvik těchto elitních skupin. Na otázky odpovídal Ing. Ludvík Cimbůrek, jenž se narodil roku 1969. Vystudoval vojenskou akademii v Brně, sloužil jako velitel u 6. skupiny speciálních sil. Roku 1994 absolvoval elitní kurs Ranger ve Fort Benning v americké Georgii. O čtyři léta později v Arizoně v USA prošel kurzem International Advance Intelligence Officer Course ve Fort Huachuca. V současnosti pracuje jako poradce prvního náměstka ministra obrany.

Co vede člověka k tomu, že se dá ke speciálním jednotkám?
Určitě je to v tom zvědavost jestli na “to mám” a chuť být součástí elity. Většina z uchazečů se totiž do speciální jednotky nedostane.

Jak probíhá výcvik, co všechno musí nováček zvládnout a podstoupit?
Předpokladem je perfektní zdraví, nadprůměrná fyzická kondice a vhodný psychologický profil. Uchazeč o službu u speciálních jednotek musí nejprve projít výběrovým řízením, to zpravidla obsahuje dlouhé pochody, běhy, silové testy, nedostatek spánku a psychologické testy při zátěži. Záleží na zaměření speciální jednotky, u policie je větší důraz na rychlost, u potápěčů na plavání, u průzkumu na orientaci v terénu. Po výběrovém řízení se pokračuje speciálním výcvikem, odstřelovač se učí střílet, spojař obsluhovat radiostanici, technici používat výbušniny. Všichni se učí pudovou střelbu z pistole, skákat padákem, lézt po skalách atd. Je toho hodně, je to zajímavé a je v tom adrenalin.

Můžete nějak zevrubněji rozebrat, jak probíhá standardní zásah speciální jednotky – od přípravy akce až po samotný průběh?
Standardní zásah neexistuje. Obecně se ale začíná definicí úkolu, tedy rozkazem od nadřízených. Pak se sbírají potřebné informace, analyzují různé varianty postupu a pokračuje se plánováním operace, přípravou materiálu. No a pak se jde do akce. Detaily se samozřejmě liší podle úkolu, něco jiného je policejní zásah proti teroristovi držícímu rukojmí, jinak se plánuje přepad nebo pozorování v týlu protivníka. Každá akce je vždy jiná, protože pokaždé jste v jiném prostředí, a váš protivník je také vždy jiný.

Laser Games v české armádě

I v Armádě České republiky se používá Laser Games. Jedná se o stejnou technologii, jakou používá známá herna na Národní třídě v Praze, ovšem rozdíl mezi komerční a vojenskou aplikací je propastný. „Vojenské laser games“ používají v USA vyvinutý systém MILES (Multiple Integrated Laser Engagement System) v jeho třetí generaci. MILES je tvořen laserovými vysílači a přijímači. Princip je jednoduchý: Zbraň (vysílač) zasáhne cíl (přijímač). Systém je velmi univerzální. Umožňuje simulovat dostřel a účinky útočné pušky i tankového kanónu.
Jednotlivec na sebe před začátkem cvičení (vojáci si nehrají, ale cvičí) navlékne vestové popruhy, které obsahují osm detektorů zásahů, zařízení zvukové výstrahy a modul dekodéru s displejem. Díky zvukovému signálu pozná voják, že byl zasažen, na displeji přesně zjistí účinky zásahu a svůj hypotetický stav. Druhou částí výstroje jednotlivce je přílbový popruh, kterým se opásá helma. Ten má 4 detektory pokrývající úhel 360 stupňů. Voják není vyzbrojen žádnou plastovou pistolí, nýbrž standardním samopalem vzor 58 či jinou skutečnou zbraní. Na zbraň je přimontován laserový vysílač, který se aktivuje při výstřelu cvičné munice. Na podobném principu je simulováno i použití kulometu či protitankové střely.
Systém však lze používat i pro vojenskou techniku - bojová vozidla pěchoty (BVP-1, BVP-2) či pro tanky (T-72). V případě tanku T-72 je systém MILES doplněn simulátorem výstřelu tankového kanónu, který napodobuje kouř i hluk skutečného výstřelu. I tahle vychytávka má svůj účel: Podobně jako ve skutečném boji lze na základě zvuku či dýmu určit polohu, kde se tank nachází. MILES tak, jak ho používá naše armáda, umožňuje výcvik až na úroveň praporu, tzn. že „laser games“ mohou hrát najednou stovky vojáků a desítky kusů bojové techniky.

Měl jste možnost vyzkoušet si dvě počítačové hry - Raven Shield a Black Hawk Down. Vy jste si jejich obsah, to co jiní zažijí jen ve virtuální realitě, prožil v reálném životě. Jaký na vás udělaly dojem?
Black Hawk Down mi přišla jako jednoduchá střílečka ve stylu “zastřel koho vidíš” v příjemné grafice. U Raven Shield mě zaujala možnost plánování akce, v tom je určitě realističtější. Pokud ji ale hraje hráč sám, těžko může být “na místě” každé postavy. Pokud to hraje 8 hráčů dohromady, pak se to hodně blíží skutečné akci, vždy totiž zasahuje tým.

Delta Force – Black Hawk Down

Pokud byste je měl konfrontovat s realitou – zachovávají si tyhle hry jistou míru realističnosti, nebo jde "pouze" o hru?
Způsob řešení situací se někdy přibližuje realitě, ale pořád je to hra. Vždy ji můžete vypnout. Nikdy vám nebude zima, nebudete mít mokro v botách a nebudete pod palbou nepřítele ležet na zemi.

Co vás na obou hrách příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?
Příjemně mě překvapily vstupní brífinky, snaha zasadit “akci” do širšího měřítka, do konkrétní situace. U Black Hawk Down mě zklamalo hloupé přebíhání spolubojovníků před hlavní, když jsem střílel.

Pokud porovnáte výbavu v oněch zmiňovaných hrách se skutečností, lze ji považovat za autentickou?
Výbava se vždy určuje podle úkolu a obsahuje spoustu drobností. Pokud budeme mluvit o zbraních, u Black Hawk Down to celkem odpovídá výzbroji amerických jednotek. U Raven Shield to byl spíš katalog zbraní na veletrhu. Vojáci se učí zacházet i se zbraněmi nepřítele, ale do akce nosí zbraně, se kterými denně trénují.

6. skupina speciálních sil - ideál herního vývojáře?

Kdyby si měl herní vývojář vybrat jako námět pro počítačovou hru o speciálních jednotkách nějaký útvar Armády České republiky, byla by to stoprocentně 6. skupina specializovaných sil. Její tradice sahají až do časů II. světové války, kdy vznikly na západní i východní frontě první československé výsadkové jednotky. Za dob komunismu byly jednotky útvaru cvičeny nejprve po sovětském vzoru jako hromadné výsadky s úkolem obsadit a do příchodu hlavních sil bránit významné objekty. V 70. letech přišla změna: Jednotka se zaměřila na výcvik malých průzkumných skupin pro nasazení v týlu protivníka s úkoly diverzní a průzkumné činnosti. Od roku 1995 se jednotka stále více přibližovala standardům NATO, v současné podobě vznikla 6. skupina speciálních sil v roce 2001. Specializované síly jednoduše řečeno plní úkoly speciálního průzkumu v hlubokém týlu protivníka (více než 17 kilometrů za frontou), provádí úderné operace, plní tzv. zvláštní úkoly a podílí se na boji proti terorismu. Výcvik je náročný nejen po fyzické, ale i po psychické stránce. Součástí je i cvičení s podobnými jednotkami v NATO (např. britskými SAS). Předpokládá se, že zhruba po deseti letech se u profesionála ze speciální jednotky začnou projevovat první zdravotní potíže podobně jako u vrcholového sportovce. Potom ho teoreticky čeká práce u štábu skupiny nebo místo instruktora.
6. skupina specializovaných sil je cestou náčelníka Vojenské zpravodajské služby podřízena přímo ministrovy obrany. Je určena pro použití na cíle strategického významu či akce vojensko-politické povahy.

Můžete prozradit nějaké zajímavé zařízení či vychytávku ve výbavě, které nejsou běžně k dostání? V mnohých špionážních filmech se setkáme s mnoha až neskutečnými zařízeními – mají svůj, dejme tomu, reálný základ?
Nevím co s sebou nosí špióni, ale pokud existuje nová ověřená technologie, speciální jednotky ji mají první. Např. satelitní spojení, GPS, laserové dálkoměry, přístroje pro noční vidění, menší a lehčí varianty zbraní atd. Málokde se ale dočtete, jak důležité jsou pro vojáka boty, a věřte tomu, že často si je vojáci kupují za své peníze a berou ty nejlepší!

Lákala by vás spolupráce s herními vývojáři?
Určitě.

Můžou si počítačoví hráči udělat někde naživo představu, jak vybavení speciálních jednotek vlastně vypadá?
Naživo asi ne. Některé údaje o vybavení speciálních jednotek je možné najít na oficiálních webových stránkách, hodně se dozvíte v knihách o těchto jednotkách, které jsou teď populární. Ale např. údaje o vysílačkách, nebo o aktuální výzbroji a o používaných taktických postupech vám nikdo neřekne. To je interní know-how a přece nebudete vytrubovat do světa “s čím si vyšlápnete na ty špatné hochy”.

Kdyby se počítačový hráč zkušený v hraní simulátorů speciálních jednotek rozhodl, že to skutečně v nějaké speciální jednotce zkusí, myslíte si, že předchozí hraní počítačových her pro něj bude nějaké plus?
To záleží na tom, jaké hry by hrál. Pokud by šlo o “střílečku”, ve které se střílí po všem, co se pohne a zásoby munice jsou nekonečné, žádný přínos to není, naopak by taková o představa speciální jednotce vadila. Pokud by šlo o hru, ve které je důležité především plánování a rozvaha, způsob myšlení při řešení problémů by byl přínosem. Jak už jsem ale řekl výše, jako samozřejmost pro adepta je potřeba brát nadprůměrnou fyzickou zdatnost, vhodný psychologický profil (hlavně ne agresivita!) a “team spirit”. To, že výběrovým řízením k těmto jednotkám projde jen zlomek uchazečů, snad není potřeba dodávat.

Válka na počítači vs realita: Pozvánka do Brna

Chcete vědět, jak se počítačové hry o válce a speciálních jednotkách kryjí s realitou? Máte na výběr dvě možnosti: Zaprvé vyrazit na ozdravný pobyt do Pobřeží slonoviny či jiného vhodného afrického státu a počkat, až vám do oken začne střílet tank a po záhonku budou šlapat uniformovaní maníci s útočnými puškami v rukou. Zadruhé můžete navštívit akci nazvanou Dny armády na Moravě. Akce se koná ve čtvrtek 1.5. a v pátek 2.5. vždy od 9:00 do 18:00 na brněnském výstavišti, které je řadě hráčů notoricky známé z výjezdů na INVEX. V pavilónu G2 zde bude připravena expozice Armády České republiky. K vidění budou prostředky k ochraně proti zbraním hromadného ničení, pasivní radary nebo výbava speciálních jednotek z Prostějova. Nejblíže světu počítačových her budou vystavené trenažéry letounu L-159, tanku T-72 a vojáka střelce. Posledně jmenovanou simulaci si bude moci každý návštěvník vyzkoušet přímo. Strategickou hru budou připomínat počítačové systémy velení. Návštěvník bude moci přes terminál nahlédnout do vojenských informačních sítí. Nebude samozřejmě chybět ani expozice vojenské historie. Ve volném prostoru mezi pavilóny G1 a G2 se budou odehrávat dynamické ukázky seskoku parašutistů, výcviku služebních psů, činnosti pyrotechniků, bojového umění MUSADO a samozřejmě i bojové techniky. Na závěr překvapení: Vstup je úplně zdarma.

Jaké jsou speciální jednotky u nás?
Když vynechám zásahové jednotky policie a budu mluvit jen o Armádě České republiky, asi nejvíc se představě speciálních jednotek z počítačových her blíží 6. skupina speciálních sil z Prostějova, která je zaměřená primárně na tzv. speciální průzkum. To je skutečná elita armády, připravují se zde malé týmy pro nasazení v týlu protivníka. Jejich vybavení i úroveň výcviku je srovnatelná s britskými SAS nebo s americkými Zelenými barety, se kterými prostějovští i společně cvičí. K činnosti speciálních jednotek má blízko svým charakterem činnosti i 43. výsadkový prapor v Chrudimi, 4. průzkumný prapor v Bechyni, ale i zásahové jednotky Vojenské policie. Do těchto elitních jednotek se nevstupuje rovnou z civilu, ale až po několika letech služby u “běžných” jednotek. Ne proto, že by to ti, co projdou výběrovým řízením, fyzicky nezvládli, ale ke službě u speciálních jednotek potřebujete kromě fyzičky i zkušenosti a psychickou vyzrálost. Průměrný věk u amerických Zelených baretů je kolem 30 let. Každopádně být zájemcem, tak bych se tím, že jsem včera v počítačové hře odstřelil 50 teroristů, u personálního pohovoru nechlubil.

Tento text vznikl ve spolupráci s Ministerstvem obrany České republiky.

Autor:




Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Další z rubriky

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.