Spellforce - atraktivní fantasy RTS

  12:00
Bývalý Warcraft III killer, nyní už „jen“ navýsost zajímavá fantasy RTS. To je Spellforce: The Order of Dawn, 3D hra s parádní grafikou, která kombinuje realtimovku s RPG prvky. Docela zajímavá kombinace.

SPELLFORCE
Výrobce: Phenomic
Vydavatel: Jowood
Datum vydání: červen 2003
Homepage
Spellforce Jako Warcraft III killera prezentovali na loňské E3 Spellforce autoři z týmu Phenomic. To se ještě zdálo, že blizzardí strategie přijde jako první s revolučním konceptem RPS – stejně jako se věřilo, že Spellforce vyjde s novými warcrafty zároveň. Ani jedno se ale nekonalo: Reign of Chaos nakonec zvolil mnohem konzervativnější (což nutně neznamená špatnou – viz výsledky hlasování o nejlepší hry roku 2002) cestu a Spellforce nejenže nevyšla v původně stanoveném čase, ale dokonce se na ni ještě stále čeká. Posledním termínem je červen 2003, což je už dostatečně blízko na to, abychom si shrnuli, co Spellforce přinese, v rozsáhlém preview.

Příběh Spellforce otevírá apokalypsa ne zrovna komorního rozsahu. Třináct nejmocnějších mágů ve své pýše a hrabivosti, odsoudilo dosud známý svět k záhubě. Zemi zasáhla ničivá vlna nekončícího chaosu a beznaděje. V jediném okamžiku se uvolnila obrovská ničivá síla, síla elementů vyvolaných při nejtemnějších rituálech. Světadíly se roztříštily na kusy, celá království nenávratně zmizela z povrchu jako mrknutím oka a obrovské armády živené mocí starobylých run dokonaly zkázu těch, kteří náhodou přežili.

RASY VE SPELLFORCE: Elfové
Nikoho nepřekvapí, že elfové pocházejí z hlubokých hvozdů země Fiara. Jejich hlavní síla spočívá v magii a lukostřelbě. Naopak kontaktní boj jim příliš nesvědčí. Když pomineme základního pracanta, patří mezi jejich jednotky zimní mágové, kteří umí mrazit nepřátele, veledůležití léčitelé, poutníci, kteří díky své spjatosti s přírodou vynikají v umění skrývání a umí střílet z luku, mocní druidi, kteří disponují širokým repertoárem kouzel, pěší vojáci ve zbroji (přesto proti ostatním rasám patří ke slabším jednotkám pro boj zblízka), větrní lučistníci, kteří využívají magie ke zlepšení svých střeleckých schopností, rychlí pěšáci s holemi, kteří se nejlépe hodí k taktice hit and run a konečně hraničáři, kteří toho dokáží mnoho s dlouhým lukem.

Spellforce Zdá se to neuvěřitelné, ale něco přeci jen tento armageddon přežilo. Pár ostrůvku navzájem spojených magickými portály vydrželo. Zlo ale neopustilo tyto zbídačené kraje: vrací se, aby dokonalo dílo zkázy. A jediný, kdo se mu může postavit do cesty, je pochopitelně hlavní hrdina Spellforce: hráč.

V herní historii už se vyskytly i originálnější zápletky. Nemá však cenu naříkat. Přece jen, pokud se podá působivým způsobem, bude prastará vypravěčská formule fungovat skvěle – jako už tolikrát. Mezi výraznější trumfy Spellforce patří jiné body ve výpisu „features“: inovativní game design mixující RPG a RTS, šest různých ras a technické zpracování založené na enginu střílečky Aquanox.

RPG prvky budou ve Spellforce ještě výraznější než ve Warcraftu III. Základem bude hlavní hrdina, který si s hráčem projde všech 33 misí kampaně. Jeho tvorba tedy bude kruciální záležitostí. Každý hrdina bude mít tradičně zvláštní schopnosti a vlastnosti, které se budou zlepšovat bojem, kouzlením apod. Ve svém boji ale nebude stát osamocen: pomocí monumentů bude možné přivolat na pomoc inkarnace zemřelých reků.

RASY VE SPELLFORCE: Skřeti
Skřeti nevznikli ve Spellforce tak jako u Tolkiena pokřivením a zlomením elfí rasy. Stvořil je černoknežník Ulm, který potřeboval novou formu života, jež by plnila jeho přání. Skřeti jsou silní v boji, ale jejich hloupost jim nedává velkou naději na magické vyžití. Už základní jednotka, pracant, umí velmi slušně bojovat svou příruční sekerkou. Dále mají skřeti v zásobě tupé bojovníky s obřími kyji v rukou, šamany s totemy, jejich kolegy, kteří si rádi hrají s ohněm, bojové veterány v těžké zbroji, kteří si nejlépe rozumí s obřím kladivem s nabroušenými ostny, kopiníky, kteří se hodí proti nepřátelské jízdě, bubeníky, kteří děsí nepřátele a zvyšují morálku ostatních skřetů, šemíře se šavlemi a trubače na obrovské rohy, které znemožňují nepřátelům kouzlit a paralyzují je strachem…

Spellforce Hráči ale nebudou ochuzeni ani o standardní jednotky. Ty se budou dosti výrazně lišit u jednotlivých ras. Na oficiální homepage hry byly zatím blíže představeny dvě: elfové a skřeti. Na straně dobra první jmenované doplňují ještě trpaslíci a lidé, temnou stranu síly zastupují kromě skřetů ještě temní elfové a trollové. Charakteristiky jednotlivých ras nemá cenu rozebírat – že trollové nebudou dvakrát spoléhat na magii, či že trpaslíci nebudou mít nejúčinnější jízdní jednotky, je asi každému jasné.

V kampani sice půjde v zásadě o dobré cíle, k jejich dosažení bude ale možné využít i prostředků ne úplně košer. Podle informací na homepage bude možné využívat služeb všech šesti ras simultánně, takže se hráč bude moci chopit vlády nad lidskou vesnicí a elfím lesním městem zároveň. Podobně jako ve Warcraftu III budou i mise ve Spellforce značně variabilní. V jejich průběhu hlavní hrdina bude moci potkat řadu NPC, získat nové vedlejší úkoly a nasyslit zkušenosti nezbytné k zisku nových schopností a kouzel.

NEPŘÁTELÉ VE SPELLFORCE: Nemrtví
Vysvětlovat původ nemrtvých je nošením dříví do lesa. Jaké konkrétní druhy se tedy ve Spellforce objeví? Základem jsou pochopitelně pomalé zombie, časem dojde i na ghúly libující si v lidském mase, kostlivce s nebezpečně vyhlížejícími šavlemi, spektry, které kolem sebe šíří auru strachu, a Wraithy se smrtkovskými kosami a nepříjemnými magickými schopnostmi.

SpellforceO kouzlech toho zatím mnoho vývojáři neprozradili, konkrétní počet není znám, rozdělení podle tříd magie na bílou, černou, elementální a další ale napovídá, že nedostatkem Spellforce trpět nebude. Stejně tak se zatím zájemci nedozví nic o zbraních a speciálních předmětech, které hrdina bude moci používat.

V misích se ovšem nenacházejí pouze mírumilovné NPC. Mnohem častější jsou neutrální či vyloženě nepřátelské nestvůry. Jejich variabilita by měla být ještě mnohem větší, než je tomu u hráčem využívaných kreatur. Chystá se celkem třicet ras jako goblini, nemrtví, starobylí kentauři a nestvůry podobné těm z Age of Mythology či třeba extrémně silní draci. Detaily o některých z nich jsme opět shrnuli v přiložených infotabulkách.

Průběh misí sám o sobě bude velmi podobný Warcraftu III a RTS klasice – chybět nebude výstavba základny, těžba, výroba jednotek (zajímavost: původně měla mít Spellforce komplexní ekonomický model jako Settlers, ten autoři nakonec nejspíš moudře zkrouhli) a boj. Právě boj je ale zpracován z hlediska game designu inovativně a zajímavě. V čem je jeho systém výjimečný?

NEPŘÁTELÉ VE SPELLFORCE: Starobylé nestvůry
Mezi starobylé nestvůry a člověko-zvířecí mixy patří základní Beastman – jakýsi kozlí muž s nebezpečně vyhlížejícími rohy a ještě nebezpečnejším válečným kladivem v rukou. Dále jsou to obři, kteří nenosí zbraně, ale bohatě si vystačí s vlastníma neohrabanými rukama, minotauři s oboustrannými sekyrami a konečně skalní zlobři s nestvůrně velkými kamennými kyji.

Spellforce Svůj systém nazývají Phenomici Click’n’Fight. V podstatě zcela obrací ovládání soubojů ve všech RTS. Co je na zažitém ovládání problematické? Hráč musí postupovat takto – označit vlastní jednotku, vybrat akci (např. kouzlo) a následně hledat příslušnou jednotku nepřítele ve víru boje. Pokud se třeba nestrefí, ztrácí drahocenný čas, nebo ještě hůř: ztratí manu či jinou surovinu a patřičný speciální útok vyplácá na špatný cíl. Spellforce vše radikálně zjednodušuje: stačí kliknout na nepřítele a v levém horním rohu se rozvine menu se všemi dostupnými jednotkami vedle sebe. Po každou z nich jsou pak vidět možné akce, které jsou k dispozici. Stačí jedno kliknutí a je to: rychle, jednoduše a přesně.

Již bylo zmíněno, že grafické zpracování obstará engine Krass, který byl již použit v podvodní střílečce Aquanox. Ta se již delší dobu přidává ke grafickým kartám jako demonstrátor jejich schopností, což o technických schopnostech vypovídá dostatečně. Spellforce bude kompletně 3D, obraz bude možné takřka libovolně rotovat, zoomovat a dokonce přepínat mezi pohledem vnější kamery a pohledem očima libovolně kreatury.

Phenomic chystají také multiplayer. Zatím však i v této oblasti drží jazyk za zuby. Doslova se na diskusních fórech praví: “Ano, multiplayer bude, a to ne jen jeden mód. Máme připraveno spoustu překvapení, která si však zatím necháme pro sebe. Ale očekávejte nečekané!“ To je dost nekonkrétní, ale lepší takovýto příslib než vůbec nic.

V kostce je Spellforce fantasy RTS s ne zrovna originálním, ale silným příběhem, výraznými RPG prvky, několika inovacemi v herním designu a úžasným technickým zpracováním. Pokud se povede dotáhnout design misí na úroveň Warcrafta III a hru nepokazí chyby AI či interface, bude se jednat o horkého kandidáta na titul strategie roku.

Autor:
Témata: jízdné, Warcraft, Zisk
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

VIDEO: Remake očekávaného Paper Maria zaujal s citem předělaným intrem

Remake dvacet let starého akčního RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door z éry konzole GameCube...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...