Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spider-Man 2 - podruhé na scéně

  12:00aktualizováno  14. prosince 2:58
Neversoft a Vicarious Visions – dvě dosti podobné vývojářské skupiny. Vznikají přibližně ve stejném roce, mají za sebou přibližně stejný počet vytvořených her, ať už pro platformu PC nebo PlayStation. Zdálo by se, že Spider-Man je pro ně lákadlem ke vzájemnému změření sil. Nakolik relevantním, to se teprve uvidí.

Spider-Man 2 - podruhé na scéněDříve, než by mohly zetlít náplně Spider-Manových pavučinometů, Activision hnán vidinou komerčního úspěchu pouští do éteru mezi dobrodružství chtivé hráče druhý díl arachno-mánie Spider-Man s podtitulem Enter: Electro. Na první pohled se jako jediná změna jeví nové obsazení vývojářské skupiny, vlastně její celková obměna. Zatímco prvního Spider-Mana pro PlayStation měla na svědomí tvůrčí grupa zvaná Neversoft, druhý díl je režírován pod taktovkou Vicarious Visions, která, jak se zdá na onen zmíněný první pohled, do hry mnoho nového nepřinesla. Vyvstává tak otázka, zda úsilí tvůrců vůbec stálo za to.

Od každého pokračování si potencionální hráč-kupec slibuje spoustu samozřejmých věcí, jako je lepší grafické zpracování, dynamičtější story, akčnější akce a třeba i nové schopnosti hrdinů i protivníků. Splňuje tyto tužby či předpoklady Spider-Man 2?

Co se týče příběhu, dochází k jediné, byť podstatné změně. Namísto doktora Oaka je zde za toho Zlého jistá Spider-Man 2 - podruhé na scéněelektrizovaná kreatura, nesoucí příznačné jméno Electro. Jeho vzteklá touha zabít Spideyho mi připadá skoro jako Michaelův zuřivý amok, když nedávno prohrál pivo (za horší výsledné skóre) na Prague Tekken Open 2001. Stejně jako prve Dr. Octopus i nyní na páchání všemožných a hlavně nekalých zrůdností nebude úhlavní zlosyn sám. Na pomoc mu ochotně přispěchají další "dobří" Spideyho známí, z nichž nejvíce fascinujícím a čouhajícím z řady bude s jistotou mohutný Sandman. Každopádně je všem určitě nad Slunce jasné, že Peter Parker bude muset opět nahodit svůj pavoučí kostým, aby - tentokrát mezi mrakodrapy rozlehlého New Yorku - učinil pořádku zadost a zlu ve všech jeho podobách rychlou přítrž. K tomuto účelu mu bezpochyby velmi dobře poslouží pár novinek v pomyslném inventáři, z nichž bych zmínil alespoň ledové, zmrazující pavučiny, které jsem si oblíbil už jen pro ten nádherný zvuk mrznoucích údů (spodních končetin) nepřátelských "jednotek rychlého nasazení". Samozřejmě nechybí klasické vybavení našeho hrdiny v podobě "sběratelných" předmětů, jako jsou lékárničky, zásobníky pavučin, speciální power-upy, atd.

Spider-Man 2 - podruhé na scéněAbyste neroztáli hnedle v úvodu v úžasu nad tím, kolik zde zas bude nových možností, uznávám za vhodné vás trošku zchladit hned ze začátku - přestože ledová sprcha udělá dobře spíše v létě než na počátku času vánočního, že ano? Ale k věci. Na rozdíl od prvního Spider-Mana, kde stejnou funkci plnil nažloutlý jedovatý opar, v tomto druhém pokračování halí vše na úpatí výškových budov ponurá temnota nočních stínů, dá-li se to tak nazvat. Díky tomu se znovu setkáte s tím, že pokud se pohybujete se Spideym po střechách mrakodrapů, pod sebou v ulicích neuvidíte ve většině případech nic, natož pak ony zmíněné ulice. Přesto zde dochází k jistému vylepšení a to ve formě daleko častějších akcí přímo na městských cestách a chodnících, při nichž si konečně může hráč připadat, že stojí nohama pevně na zemi. Takto orientovaná akce rozhodně přidá na dynamičnosti na rozdíl od jejího situování do prostoru rozlehlých a širých střech a to v žádném případě nemusí být hráč zrovna klaustrofobik, aby si tohoto rozdílu všiml. Při oněch toulkách městskými uličkami sice žádné slečny, vážení seznámení chtiví pánové, nepotkáte, ale dojde alespoň na lahůdky, jakými je kupříkladu použití hydrantu k uhašení všeničícího požáru, a to ne jen tak Spider-Man 2 - podruhé na scéněledajakým způsobem. Věrný svým schopnostem Spidey odmítá používat ruce a způsobem sobě vlastním - přesně mířeným pavučinovým vláknem - aktivuje hydrant, z něhož vzápětí tryskající voda zkrotí mocný ohnivý živel.

Abych se tady nakonec nerozevlál v příliš lyrickém stylu a naopak, abych neprozradil víc než je zdrávo, pojďme se podívat na pár techničtějších údajů. Ovládání hry doznalo jen minima změn. Kromě toho, že stále nejlépe k tomuto účelu poslouží originální "dualshock" bych podotknul, že k jisté inovaci dochází pouze díky přítomnosti nových útočných technik, díky nimž lze například - jen tak z legrace - přitroublého protivníka otřískat o poblíž se nacházející zeď či stěnu anebo efektně uzemnit čelem po přitáhnutí si ho na dostřel. Vnímavý čtenář si jistě všiml mírné narážky na AI nepřátel, která v této hře, stejně jako v předešlém dílu, nedoznává žádných velkolepých výšin a pohybuje se spíše pod bodem mrazu, a to ne díky Spider-Manovým ledovým pavučinám, ale z příčin čistě technických. Prostě jim tu inteligenci nikdo z herních tvůrců nepředepsal, pravděpodobně s ohledem na použitý herní engine a arkádově laděný podtext.

Spider-Man 2 - podruhé na scéněNic se nezměnilo ani u pohybových schopností Spider-Mana. Stále platí, že postrkováním nejdál dojdeš (aniž bys spadl), což ve výsledku činí stále chůzi Spideyho spíše podobnou chůzi gazely po obrně. Proč zde chybí možnost tzv. plížení či tichého kroku, praktikovaná ve spoustě dalších "3rd person" her, to mi uniká. Nevidím k tomu totiž žádný pádný důvod.

Kamera, jak jsem již uvedl dříve, dosáhla mírného zlepšení. Zejména po intru před úrovní, kdy již nezabírá Spider-Mana zepředu, ale sklouzne ihned za jeho záda do té pravé pozice "á la Tomb Raider". I přesto se leckdo zapotí při snaze přesného nasměrování přeletů nad střechami domů, zvláště tehdy, pokud bude nutné rychle měnit směr zhoupávání se na pavoučích vláknech. Přeci jen - akce Spideyho jsou v těchto okamžicích pořád o dost rychlejší, než akce kamery.

Už v prvním díle bylo zřejmé, že k dobrému pocitu ze hry a hlavně k jejímu úspěšnému dokončení je nutné bezpodmínečně zvládnout specifické rysy ovládání Spider-Mana a osvojit si v závislosti na tom, alespoň zčásti, Spider-Man 2 - podruhé na scéněurčité pohybové či bojové techniky. Stejně jako v "jedničce" i zde k tomuto účelu slouží první z řady herních režimů nazvaný příznačně Training. Jeho design se však od posledka podstatně změnil a abych řekl pravdu, v prvním okamžiku mi scenérie tréninkového prostředí připomenuly málem zapomenutý tréninkový režim z jiné, byť podstatně kvalitnější gamesky - Metal Gear Solid. Snad to bylo tím Hi-tech vzezřením. Kdo ví. Jisté je, že svůj účel tréninkový mód plní. K tomuto slouží jeho 3 složky - Training session, Challenge session a Instant action. První zmíněnou jsem už zčásti nastínil a tak bych svůj popis jen upřesnil zmínkou o tom, že jej tvoří 7 samostatných úrovní, procvičujících Spideyho v různých disciplínách, v nichž je hráč nucen použít rozličné dovednosti, později uplatněné ve hře samotné. Ať už je to zručnost v překonávání různých vzdáleností na pavoučích vláknech, obratnost při zaměřování a volbě cílů, umění boje proti více oponentům nebo naopak schopnost projít mezi nimi nepozorován až na dané místo určení. Druhá citovaná část tréninku je naplněna snahou o dosažení co možná nejlepšího skóre v oněch sedmi, dříve uvedených, disciplínách. Dosažené výsledky jsou poté zapsány do přehledu, jenž je přístupný pro prohlížení z hlavního herního menu, a to aktivací položky Records. Třetí samostatnou etapu v Spider-Man 2 - podruhé na scénětréninkovém módu, Instant action, bych přirovnal k jatkám. V roli Spider-Mana totiž procházíte jakýmsi virtuálním městečkem, v jehož ulicích (popřípadě na střechách virtuálních domů) likvidujete stále se respawnující nepřátelské jednotky. Pokud shrnu všechny aspekty tréninkového programu, nelze opravdu pominout jistou podobnost a snad i inspirovanost hrou Metal Gear Solid, zejména co se designu tréninkových úrovní týče. Ale nechme již trénink tréninkem. Pokud jej zvládnete, můžete směle přistoupit k hlavní hře, do níž vstoupíte aktivací další položky v herním menu, nesoucí název New Game.

V tomto okamžiku jde veškerá legrace stranou a je na čase zužitkovat všechny zkušenosti, získané předtím v tréninku. Stejně jako v prvním díle (jak překvapivé), i zde je pro hráče připraveno přibližně 25 úrovní, které jsou charakteristické jednou více logickými puzzly, podruhé zas spíše rychlou akcí. Ať tak či tak, nudit se určitě nebudete. Hratelnosti neubylo, na druhou stranu se v ní však ani neutopíte. K dohrání hry vám postačí jeden den, přičemž ani nemusíte trpět hlady či žízní a v klidu si můžete v případě potřeby odskočit.

Spider-Man 2 - podruhé na scéněJakmile projdete eskapádou levelů až k finálním titulkům, stanou se pro vás aktuálními další dvě extrovky, přístupné z hlavního herního menu. Jde o sekce Special a Gallery. Ve Special lze provádět několik činností. Zvolíte-li zde v místní nabídce některou z nabízených položek, můžete Spideyho obléci do jiného kostýmu a tím vylepšit některé jeho vlastnosti, můžete také vytvořit svého A-Spidera, a to implementací různých power-upů, získaných v předešlých hrách, můžete shlédnout soupisku tvůrců a dalších odpovědných osob za toto dílko a nebo použít některý z dostupných cheatů, pokud vám zrovna některá úroveň dělá vážnější problémy. Lze zde také vybrat nějakou dříve prošlou úroveň a prostě si ji odehrát ještě jednou, třeba za účelem zisku dalšího z řady tzv. comic collection, kterými byl prostoupen už předchozí díl Spider-Mana a jež lze získat jejich nalezením v herních úrovních. V Gallery je oproti předešlému kapánek nudnější atmosféra. Je zde možnost prohlédnutí si Spideyho protivníků v Character Viewru, znovupřehrání již "odemknutých" videosnímků a rovněž přehled již získaných comic collection. Závěrem můžete ještě mrknout na hrou zpřístupněné titulní stránky Daily Bugle nebo Parkerovo portfolio, obsahující několik povedených záběrů ze Spideyho soubojů. Toť by bylo v podrobnostech zřejmě vše, jelikož další sáhodlouhou prózou bych jen krátil vaše Spider-Man 2 - podruhé na scéněmožné zážitky, pokud byste si hru koupili. Je tedy na čase zabalit vše do úhledné škatulky a tu posléze označit příslušnou cenovkou. K tomu, aby tak mohlo býti učiněno, však nestačí jen chválit. Je nutné se podívat pravdě a realitě do očí a nenechat se obelstít vizuálními či jinak šálícími prostředky, jimiž je srdce hráčovo obvykle získáváno.

Pokud bych měl něco kritizovat, rozhodně to bude skutečnost, že od pokračování Spideyho dobrodružství jsem si sliboval trochu delší a těžší průběh, než je zde hráči nabízeno. Očekávání je však jedna věc a herní realita věc druhá. Další pihu na kráse pociťuji ve kvalitě nebo přesněji řečeno úrovni grafického zpracování. Byť je design jednotlivých levelů mnohdy velmi nápaditý, celkově jejich grafické pojetí silně koresponduje s pilotním Spider-Manem. Shrnu-li vše vyřčené i nevyřčené, mísí se ve mně pocity nejistoty při rozhodnutí se, kterou cestou ze dvou možných se dát. Tou první je skutečnost, že "nastavená kaše" nemusí vždy být určena k zániku - viz. causa s nekonečnou sérií legendární archeoložky Lary Croft, jejíž existenci (tím myslím sérii:-)) kvituji s povděkem. Na druhé pomyslné rovině však leží fakt, že kvalitativně jsou Lařiny příběhy zpracovány mnohem lépe než tomu je u Spider-Mana, který s jejich stylovostí a variabilitou (promiň Spidey) Spider-Man 2 - podruhé na scéněnemůže ani v nejmenším soupeřit. Vyvstává tak předpoklad pro tvrzení, že druhé pokračování pavoučí x-logie je ve skutečnosti nepříliš povedeným titulem. V porovnání s prvním dílem je totiž přibližně stejně dlouhý, stejně kvalitní, stejně cílově zaměřen. A jelikož první Spidey vyšel před pár lety, prakticky minimální improvizace v dobrém smyslu slova je tomuto recenzovanému pokračování dosti přítěžujícím faktorem. Nepomáhá tomu ani motion capturing ve hře uplatněný, nepomáhá tomu ani početný tým lidí, který se na jeho vzniku podílel. Snad možná kdyby byli angažováni Neversofťáci, mohlo to dopadnout jinak. Ale kdo ví? Možná taky ne. To už nezjistí nikdo. Rozhodně však bude zajímavé posoudit 3. pokračování sportovně laděného Tony Hawk´s Pro Skater, jehož recenze se na stránkách Bonuswebu objeví co nevidět. Přeji vám mnoho prima zábavy nejen se Spideyem, ale s jakoukoliv hrou, která vám přirostla k srdci. Nezapomeňte však na to, že jít se Spider-Manem v kapse do kina, to by asi nebylo to pravé ořechové, a proto rozhodně nechte kousek toho srdce volného pro případného partnera. Přeji vám hezké - blížící se - vánoční svátky.

Spider-Man 2
Výrobce/Distributor Vicarious Visions / Activision
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano
Verdikt: Poněkud málo inovativní, nikoli však vyloženě špatná hra. Fanoušci Marvelovských komiksů budou nadšeni, ale za ty peníze by si zasloužili kvalitnější pokračování.
Hodnocení: 65%

Autor:




Nejčtenější

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.