Spider-Man: The Movie

• 7
Máte rádi postavu Spider-Mana a chcete se se Zeleným Goblinem vypořádat na vlastní pěsti? Chcete si vyzkoušet, jaké je létání na pavučinách mezi mrakodrapy velkoměsta? Potom by vám v žádném případě nemělo uniknout nové Spider-Manovo dobrodružství, které se odehrává na handheldu GBA…
Spider-Man: The Movie

Ještě jsem se ani nestačil vzpamatovat z nedávno recenzovaného kousku Spider-Man: Mysterio’s Menace a už se mi pod ruce dostává další dobrodružství pavoučího muže. Proč tak brzy, je nasnadě - zatímco předchozímu dobrodružství chvilku trvala konverze na GBA, v případě Spider-Man: The Movie se očividně jedná o chytrý marketingový tah.
Spider-Man: Mysterio’s Menace vzbudil zasloužený rozruch, poněvadž vnesl trochu osvěžení do pomalu se hromadící skupiny průměrných akčních titulů. Snad jen blázen by se proto nepokusil neprorazit s hráči prozkoušenou hrou, která by se ještě k tomu mohla svézt na vlně úspěchu filmového kasovního trháku. A jak to dopadlo?

Předně, nejdříve se podíváme na to, jestli má hra s filmem vůbec něco společného. Občas se přihodí, že se za draze koupenou licencí skrývá pouze brak nemající s filmovou předlohou pranic společného. Takový tahák na peníze. V tomto případě však naštěstí žádná katastrofa příliš nehrozila, neboť - dle prvních obrázků - bylo evidentní, že hra vychází z původního herního systému použitého u Mysterio’s Menace. Ale co děj? Těžko by se asi sledovala osa filmu, kdy první část patřila obyčejnému středoškolákovi, který tehdy žádným super-hrdinou nebyl. Autoři tedy zvolili poměrně běžný kompromis - ponechali pouze hlavního protivníka, tj. Zeleného Goblina, Spider-Man: The Movie přičemž vlastní hra začíná rovnou v roli hrdiny. Úvod sám o sobě využívá filmového zpracování - namísto comicsového intra se dočkáme digitalizované animace z filmu, kdy si Spider-Man užívá letu mezi mrakodrapy velkoměsta. Nebylo by příliš fér nějak zatracovat kvalitu, poněvadž s ohledem na možnosti přístroje působí velkoryse. Zbytek hry už se odehrává přímo v in-game scénách s doprovodnými textovými bublinami, čili ani v této části nedostal prostor původní kreslený comics. Tady se domnívám, že se autoři (pochopitelně) chtěli co nejvíce odlišovat od původního Mysterio’s Menace.

Vlastní hra, co se týče stylu, přílišných změn nedoznala. Opět se pomocí vystřelování pavučin pohybujete mezi budovami, majáky a všemi vyvýšenými místy, kde lze plně využít schopností pavoučího muže. V cestě vám obvykle brání jeden z několika nepřátel, přičemž vaše cíle se mise od mise liší - jednou zachraňujete rukojmí, podruhé se snažíte utéct z mrakodrapu, co vám hned za zadkem pomalu padá na hlavu a potřetí likvidujete nebezpečné radioaktivní barely. V tomto ohledu projevili autoři smysl pro originalitu, protože třeba zmíněný úprk z bortícího se mrakodrapu stojí za vyzkoušení. K těm změnám - ve srovnání s Mysterio’s Menace se mi postavička Spider-Mana zdá Spider-Man: The Movie ještě o kousek propracovanější a detailnější. Například i vystřelování pavučiny, její let a pád vypadá daleko více přirozeně a podílí se na tom zejména extra animace navíc. Vylepšení doznalo i herní menu a systém bonusů. Dříve hra obsahovala inventář na všemožné posilovače, brnění a schopnosti, které v aktuálním dobrodružství vzali za své. Ale nelekejte se - změnila se jen forma jejich podání. Během úrovně narazíte hned na několik bonusů, přičemž vezmete-li si nějaký nový, ten starý ztrácíte. Slušná variabilita zaručuje, že se brzy neomrzí a ne vždy je dobré měnit starou schopnost za novou (schopnosti či předměty se ale vyčerpávají). Kromě obyčejné pavučiny, se kterou lze dočasně spoutat nepřítele, se zde vyskytuje ještě třeba ta elastická, jíž si otrapu k sobě přitáhnete. Naopak na dálku se bezvadně hodí výbušnina. Samotnému grafickému zpracování není opět co vytknout, již minule z GBA vymáčkli páni grafici téměř maximum a tak fanoušek předchozí kapitoly ví, čeho se kvalitativně dočká. Zdá se mi jenom, že se trochu zapracovalo na animacích na pozadí a možná přibylo i více vrstev. Indikace životů nyní více připomíná comics - zapomeňte na číselné vyjádření, dneska letí trhající se pavučina. Mimochodem, bušení do nepřátel doprovází kreslené výkřiky, což je skvělý nápad.

Spider-Man: The Movie

Ovládání též doznalo drobných změn, které měly vést k ještě příjemnějšímu prožití tohoto dobrodružství. Programátoři trošku překopali přikrčování a naskakováni na zdi, což sice vede k lepší manévrovatelnosti, na stranu druhou právě tahle výhoda někdy znepříjemní život. Stane se to v okamžicích, kdy trčíte vedle překážky pod proudem, prostor pro manipulaci s postavou je téměř nulový a hned za překážkou pak stojí svalovec. Občas se stane, že si neuvědomíte, jestli Spidey stojí přikrčený (přisává se) nebo vzpřímený (naráží) a malér je na světě. A to ostatní? Nepřátelé jsou variabilnější, přičemž přímá konfrontace občas bývá docela riskantní. Samozřejmě nechybí ani různí bossové, kteří se naštěstí vyskytují jako samostatná kapitola. Dále si okusíte i kariéru fotografa, kdy fotíte pro místní plátek - v zajímavých akčních scénách vás hra vyzve, abyste stiskli tlačítko a scénku si tak zvěčnili. Tím si otvíráte dveře k bonusům, za všechno mluví třeba trochu zmatené poletování ve 3D (!!!) mezi mrakodrapy. Neříkám, že je to bůhvíjak propracovaná záležitost, ale v podobě bonusu mě potěšila.

A celkové dojmy? Jednoznačně kladné, jako minule, ale přesto - měl bych-li zvolit vítěze a poraženého, asi by se mi přehřál centrální počítač, protože obě hry šplhají k vrcholu. Přesto hodnotím aktuální kousek podstatně nižším bodovým hodnocení, protože od původního Spider-Man: Mysterio’s Menace se příliš neliší a kromě nových úrovní a několika málo změn mnoho nového nepřináší.

Spider-Man: The Movie
Výrobce/Distributor Digital Eclipse / Activision
Verdikt: Skvělá, zábavná arkáda s pavoučím mužem v hlavní roli... ale podruhé už z toho koncepčně téměř stejného dobrodružství tolik nadšený nejsem.