Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Splinter Cell - první dojmy

  12:00aktualizováno  30. listopadu 6:50
Špionážní akce je žánr na konzolích hodně oblíbený, ostatně Solid Snake z Metal Gear Solid a Gabe Logan ze Syphon Filter by mohli vyprávět. Na Xboxu se nyní objevuje skvěle hodnocený Splinter Cell a my se vám pokusíme z prvních zážitků zprostředkovat, jestli to je opravdu tak prvotřídní záležitost, jak bylo všude prezentováno.

Splinter Cell

Hned v úvodu prvního odstavce musím přiznat barvu. Je. Tedy celou větou, Splinter Cell vypadá skutečně jako velký tahák, který si po krátkém zahrání dovolím přirovnat k Halo - dle mého se jedná o potenciální blockbuster, který všechny fanoušky stealth akce může doslova nadchnout. Na konečné resumé počkejme s recenzí, ale prozatím vás seznámím s některými skutečnostmi, které mne v tomto xboxovém trháku zaujaly.

Začnu trochu zeširoka. V perexu jsem zmiňoval Metal Gear Solid a Syphon Filter. Zatímco u dobrodružství Gabe Logana jsem s postupujícím časem, resp. díly nabyl dojmu zbytečně nastavované kaše, jedno se téhle sérii nedá upřít. Má spoustu skvělých nápadů a příkladné zpracování, ať již akce, či kamerových dispozic. V případě Metal Gear Solid 2 je pochopitelně největší výtkou herní veřejnosti skutečnost, že se zde hodně mluví a málo hraje - což je nicméně podobné schéma, co předtím nabídla PSX kapitola. Navzdory tomu jsem osobně byl s MGS2 navýsost spokojen, neboť hraní tu byl věnován mnohem větší prostor, než na 32 bitech! Avšak zpracování stealth akce nebylo nikdy tak úplně košér a vlastně to ani nemohlo býti jinak - díky filmové kameře, nenabízející přesné povědomí o situaci před vámi, jako tomu je u žánrově podobných projektů, mezi něž bez diskuse patří také série Tenchu. Zkrátka pro potřebnou satisfakci při překonávání překážek je rozhodně nezbytné, když máte kameru umístěnou za zády hlavního hrdiny, pročež se tak konečně dostávám ke Splinter Splinter Cell Cell. Tenhle titul nejenže nabízí mnou shora žádanou polohu kamery, ale pomocí pravého analogu můžete pohled na dění manuálně korigovat, takže by se mělo snadno předcházet případným excesům. Ovládání hlavního hrdiny je navrženo velice dobře a v případě manuálního zaměřování (jiné tu ostatně není) se tvůrci zachovali příkladně - přitom se pochopitelně lze současně pohybovat, pročež ani zde není důvod k pochybnostem. Stealth prvek je ještě dále umocněn plížením podél zdí (čemuž je obětováno jedno tlačítko) a možností přikrčení. Velmi povedeně je zohledněna interakce s okolním prostředím, v níž nechybí třebas motiv sbírání prázdných plechovek a jejich cílené odhazování vybraným směrem - asi je jasné, kam tím tvůrci míří. Zde je však nutno předeslat, že tento prvek byl již zdárně použit třebas v Urban Chaos, to jenom tak pro pořádek. V soubojích platí známé pravidlo o "headshotu" a na rozdíl od konkurenčních projektů se zdejší hlavní hrdina nejeví jako příliš ostřílený agent, anžto moc nevydrží. Pár zásahů a je po vás veta, z čehož důvodu se opravdu vyplatí postupovat vpřed nadmíru opatrně. K tomu se tak nějak váže velice zajímavá schopnost vymáčknout z některých osob na scéně důležité informace nebo bezvládné (zastřelené či omráčené) tělo odnést někam mimo dohled, přičemž v praxi se mi osvědčilo, když jsem si dal tu práci a zanesl mrtvolu až kamsi do stínů pod schody o patro níže. Do výčtu zajímavostí musím zahrnout taktéž sympatický adventurní prvek, vycházející z inventáře plného high-tech vybavení, přičemž v kontextu inventáře nelze nevzpomenout na naprosto fantastické režimy nočního a termálního vidění.

Splinter Cell

Je však nutné říci, že nepřátelé častokrát neslují nějakou zázračnou inteligencí, tedy pokud se vůbec dá o AI mluvit. Též nascriptované momenty mohly býti daleko variabilnější, neboť jste - s ohledem na lineární postup vpřed - až příliš často konfrontováni se stále stejnými situacemi.

Co je třeba závěrem vyzdvihnout je grafické zpracování, jež je prostě skvělé, nabízí řadu strhujících efektů jako je hodně podařená hra světla a stínu (byť ten váš na zdi je někdy poněkud velký a poněkud zubatý:o) či detailní vymodelování interiérů. Do téhle kategorie dále patří i velké množství polygonů, jimiž tvůrci nešetřili při zkrášlení protagonistů zdejšího story. Vedle vizuální části potěší hudební doprovod, mající skutečně stylový rámec a konečně i namluvení lze bezesporu zařadit do škatulky "Takhle tedy ano"!

Jak to celé shrnout? Splinter Cell vypadá zatím jako nejlepší dosud vydaná Clancyovka, která na rozdíl od minulosti nespoléhá na společnou akci speciálního týmu, ale toliko na jednotlivce, kooperujícího s ústředím skrzevá vysílačku. Jak tahle mise na Xboxu dopadne vám však dáme vědít až v naší recenzi!

Splinter Cell Splinter Cell

Autor:




Nejčtenější

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.