• Příjemné zpracování
  • Hádanky
  • Skloubení s příběhem
  • Herní doba
  • Dovoz do ČR není jistý

Pokud milujete rébusy a záhady, není co řešit.

Professor Layton and the Curious VillageMilovníci hádanek a záhad, zbystřete. Z japonské série o dobrodružstvích džentlmenského profesora archeologie Laytona byl do angličtiny přeložen první díl titulu, jenž kombinuje klasické hádanky s odkrýváním tajemného příběhu.

Děj, stejně jako prostřihy mezi kapitolami, uvádí vyvedené kreslené animace. Představuje se v nich rozvážný profesor Layton s charakteristickým vysokým kloboukem, se kterým už se pravděpodobně narodil, protože z hlavy mu nespadne ani v těch nejnebezpečnějších situacích. Doprovází jej mladičký asistent Luke. Jedna věc vás možná zaskočí, naštěstí příjemně: všechny tyto prostřihy jsou nadabované.

Není to o sbírání předmětů a jejich následném používání.

Professor Layton and the Curious VillageV úvodu sledujeme, jak profesor se svým asistentem míří do malé vesničky St. Mystere vyřešit záhadu dědictví, jakéhosi Zlatého Jablka. Nabízí se mnoho otázek, ale uspokojivé odpovědi se hráč dočká až v samotném závěru. Brzy totiž tento případ zdánlivě ustupuje do pozadí na úkor jiných záhad a obstrukcí.

Například hned po příjezdu se naše dvojice vydává hledat ztracenou kočku Claudii, čímž se hráč elegantně seznámí s prostředím vesnice a jejím obyvatelstvem. Zpočátku vám možná přijde divné, že vám na potkání každý dává vyřešit nějaké puzzle, ale nakonec hra naštěstí nabízí mírně absurdní, ale zcela uspokojivé vysvětlení.

Trailer

Hra výborně kombinuje dva herní aspekty – řešení rébusů a příběhovou linii. Zkrátka, procházíte se po městě, hovoříte s místními a pomalu rozkrýváte celou záhadu Zlatého Jablka. Není to ale o sbírání předmětů a jejich následném používání, s touto Professor Layton and the Curious Villagevýraznou částí typickou pro adventure hry se zde vůbec nesetkáme! Místo toho přímo obyvatelé a aktivní místa ve hře nabízejí rébusy k vyřešení. Těch je ve hře ukryto přesně 120 a pokud hru dohrajete a vyřešíte tím i některá puzzle táhnoucí se celou hrou - jako složení mechanické hračky či sestavení obrazu - zpřístupní se vám ještě ty bonusové.

Obtížnost každé hádanky určuje hodnota nazvaná "picarat". S těmi, za jejichž vyřešení získáte 10 až 30 bodů, mnoho času nestrávíte, ale takové za 70 až 80 už dovedou potrápit. Tyto obtížnosti berte s rezervou, škála hádanek je vskutku široká, od matematických, přes skládačky a posouvání, šachové, až po chytáky. Každému sedne jiný styl. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že některé za 70 až 80 bodů jsem vyřešil hravě, zatímco u pár jednoduchých za minimum bodů zakysl. Pokud hádanku vyřešíte, ale řešení předcházejí chyby, sníží se i počet získaných bodů.

Professor Layton and the Curious VillagePodařilo se, že skloubení hádanek a příběhu není vůbec násilné.

Aby si hráč nepřipadal úplně ztracený, během svého dobrodružství objevuje drobné mince. Ty lze použít právě při řešení hádanky – každá mince umožní nahlédnutí do nápovědy a to až třikrát v rámci jednoho rébusu. Mince se vyplatí si šetřit, ale zase ne za každou cenu – obtížnost totiž roste velmi pozvolně a rozhodně ne ve stylu, že na začátku řešíte pouze lehké a v závěru jen těžké.

Nechci přímo prozrazovat konkrétní řešení hádanek, ale budete hledat nejdelší cestu jak se dostat z místa A do bodu B, odhalovat pořadí karet, převážet zvířata přes řeku, řezat čtyři totožné kusy z desky dřeva, či přenášet ovoce z jednoho skladu do druhého. Některé patří k obecně známým, jako magický čtverec, u jiných si Professor Layton and the Curious Villagevzpomenete na příklady ze školy a marně budete pátrat v paměti po řešení.

Podařilo se, že skloubení hádanek a příběhu není vůbec násilné. Hra si čas od času otestuje, zdali nejste v příběhu příliš napřed oproti vyřešeným hádankám a může se stát, že vás nepustí dále dříve, než splníte požadovaný počet puzzle. Osobně se mi to přihodilo až před velkým finále, kdy pro vstup do tajemné věže potřebujete 75 vyřešených rébusů, zatímco já jich měl jen 70. Nezbývalo než nalézt ty dosud skryté, případně se pustit do těch sice objevených, ale nevyřešených.

Jedinou vadou je, že hra se k nám zatím nedováží.

Pokud jde o délku trvání hry, po závěrečné animaci, v níž si profesor Layton v ničem Professor Layton and the Curious Villagenezadá se seriálovou legendou MacGyverem, mi ukládací obrazovka oznamuje 13 hodin a 31 minut. Do toho ještě nejsou započítány situace, kdy pár minut řešíte hádanku, nedaří se a hru bez uložení vypnete. Také je dobré mít na zřeteli, že po dohrání mi ještě zbylo 36 hádanek nevyřešených.

Tvůrci naštěstí mysleli i na to, že si chce hráč za své peníze vyřešit všechny hádanky a umožní vám i po dohrání průzkum města. Horst Fuks by měl jistě radost, přesto musíme napsat, že ani tím přísun hádanek nekončí. Zbývají ještě bonusové rébusy a ty vycházející týdně jako stahovatelný obsah.

Rozvážný profesor a mladičký asistent jsou divácky vděčnou a fungující dvojicí, která se v mnohém podobá slavnému detektivovi Holmesovi a Dr. Watsonovi. Zatímco jeden si zachovává chladnou hlavu a přátelsky (v podstatě divákovi / čtenáři) vysvětluje co Professor Layton and the Curious Villagese děje, druhý dává průchod svým emocím, nechápavě se dotazuje a blahořečí toho druhého.

Jedinou vadou je, že Professor Layton and the Curious Village se k nám zatím nedováží a není jisté, zda-li se dovážet bude. Případný zájemce si musí hru objednat ze zahraničí, kde ji lze sehnat za slušných 30 dolarů (plus poštovné). Pokud ale zůstaneme u herních kvalit, nemáme v podstatě co vytknout.

90 %

76 %

Doposud hodnotilo 40 čtenářů